Ubon bygger en farm....

Låna arbetare! Men då har dom ju trots allt ett visst ekonomiskt tänkande Hoppas du fick tillbaka arbetarna sen. :D Snygg dörr BTW.

Visst kom dom tillbaka, och jag fick betala.

Var inne idag på en byggfirma och handlade, nu vet jag vad nya dörrar kostar, 1 dörrblad 3.000:- tillkommer karm och fönster, montering, runt 10.000:-- totalt.

Var inne idag på en byggfirma och handlade, nu vet jag vad nya dörrar kostar, 1 dörrblad 3.000:- tillkommer karm och fönster, montering, runt 10.000:-- totalt.
Men nu pratar du thailändska baht va? Tittade på svensk en ytterdörr i Ek med ett fönster i. (Swedoor Ytterdörr Schumann Klarglas Ek) Den kostar 19,299 kr. Utan montering då. En svensk ytterdörr kan inte vara av massivt material för då får den inga isolerande egenskaper. Förlåt lite OT @Ubon

Men nu pratar du thailändska baht va? Tittade på svensk en ytterdörr i Ek med ett fönster i. (Swedoor Ytterdörr Schumann Klarglas Ek) Den kostar 19,299 kr. Utan montering då. En svensk ytterdörr kan inte vara av massivt material för då får den inga isolerande egenskaper. Förlåt lite OT @Ubon

Så länge jag befinner mig i Thailand så pratar jag om landets valuta...om inget annat framgår.

Gräs..

Tidigare har vi köpt knippen med gräs, av olika anledningar, om vi ska åka bort några dagar, osv, priset för några år sedan
låg på 5 B, nu ungefär 8 B, 1-2 år sedan satte jag dessa för att prova, funkar, dom gillar vatten så jag satte dom i anslutning
till tvättmaskinen (jag bara älskar automatbevattning) därigenom så får dom vatten, resten av vattnet går i ett rör i marken
till utsidan av muren, där vi planterat banan, är det detta som kallas återvinning?

Jag skrev tidigare att det var planerat ett besök på myndigheternas gräsodling, jag ville se odlingen, just nu blir det inte så,
bondmoran hade tydligen vägarna förbi och kom hem med grässtockar, ett mindre antal av dessa är utan kostnad, förmodligen
för att ge ett bidrag till dom mindre farmarna, om någon vill sätta på större areal så blir det att betala, rätt fantastiskt,
detta gräs skattar man och samtidigt så kommer det sidoskott, och nya blad på moderplantan.

När hon hämtade dessa så frågade dom, var ska ni sätta dessa? vi vill inspektera om en tid, kan ju vara så att folk hämtar och säljer?

För min del så har jag inget att dölja, välkomna, om myndigheterna kände till min plan, så skulle dom nog vara intresserade från start.

Grannens bananplantor på andra sidan vägen ligger i höjd 25- 30% av dessa, kan det bero på brist av vatten och gödning?

Jag har beslutat mig för att inte ifrågasätta Thai, om Ni gör så här så sparar Ni 30% i arbetstid, falang idiot, nu bygger jag bara och
vill dom komma och titta, så varsågod, kanske dom själva kan finna ut om det finns något intressant, man kan ju vara turist i eget land.
kart 005.JPG

kart 002.JPG

kart 004.JPG

Senast ändrad:
Blåser faran över...

kunde jag gjort för x antal dagar sedan, nu känns det bättre, igår var första dagen mor och kalv fick komma ut på bete.

Var 6:e timma fick vi tvångsmata, 1/2 nappflaska, detta funkade inte, fick ta en spruta utan spets, suga upp i och köra in i mungipan,

det verkar som att kalven saknade sugreflexer, känner jag mig nöjd? absolut.

Med facit i hand, kunde vi räddat den vita kalven? in facto, jag tror det, men falang kan ingenting, vad kunde jag göra? ingenting.

Lnad,vet 021.JPG

Lnad,vet 036.JPG

Lnad,vet 033.JPG

Monk work 050.JPG

Här sitter hela gänget och latar sig i skuggan?

Jag kom dit och fick säga till dom, wai wai, leo leo, sätt igång å jobba, sen var det till å ge dom ett brett garv, fast pris.

Klart dom ska ha paus, varmt, svettigt, för min del kan dom ta 20 minuter till.

Nu var det 1 thai som visade mig något som jag aldrig sett tidigare, barken på ett träd.

Jag sa, Innan Du äter upp denna så vill jag ta en bild, vilket camo, ett flygande grej.

Husnedtagning 084.JPG

Husnedtagning 090.JPG

Husnedtagning 088.JPG

Husnedtagning 091.JPG

@Ubon Helt seriöst så beundrar jag dig!:clap_tranparent:
Hade jag startat en liknande tråd så hade alla tyckt att jag var en lat jävel:nod:
Har missat många sidor nu, får ta mig tid att gå igenom dom.
Keep on the good work:wai:

Nu är det lite skillnad på "svenska" dörrar som måste hålla viss standard och thaidörrar.
Dörrar i Sverige har ett krav att klar brand och inbrott.
Swedoor gör bland annat (kallas det för?) laminat skivor så dörrarna ser snygga ut som fästs på en "dörr" som ej brinner, (ingen aning om vad innehållet är) stål, aluminium och annat som gör att det inte går att sparka igenom den. Det första som går sönder (förutom foten eller axeln) är dörrlåset.

Köpte en 3-4.000 Bahts dörr till mitt hus, mycket vacker. Min fru började med extralås och en massa annat. Jag sa att vad ska du med att detta skit till? Inbrott var svaret. Jaha, och en välriktad spark senare (japp efter ett antal chang) så var det hål i dörren. Svagaste länken sa jag.
Min fru fattade ganska snabbt att det var en skitdörr. Så nu var vi hos återförsäljaren och hon ville ha en dörr i 20.000 Baht klassen. Jösses sa jag (jag kan vara snål), nä vi köper samma dörr som innan o sätter feta hängelås för ingen här vet hur det funkar... Nä jag är ingen inbrottstjuv...

Klok gubbe med tomtefasoner...

Har (hon) för några dagar sedan beställt material, cementpelare, sand, grus, cement, hon glömde armeringsmatta,

och nu var hon över till en "klok gubbe" för att fråga vilken dag som var den bästa för att börja bygga, han tyckte att

nästa vecka om en månad skulle vara bra, hon ringer byggfirman och skjuter på transporten 1 månad, jag sa till henne,

åk tillbaka till den gubben, och säg till honom att enligt "Ubons" almanacka så är det byggstart nästa vecka, hon åker

och kommer tillbaka, jodå, han menade denna månad, nu får hon ringa byggfirman igen, vilka redan ställt in transporten

som i skulle kommit idag, dom skulle se om det gick att ordna, alternativt transport på Lördag.

Trams och dumheter.....

Vidskepligheten har jag också märkt när vi byggde vårt hus men det fick ha sin gång eftersom vi inte hade någon brådska. Man tycker det är löjligt men det ligger tydligen djupt rotat i folks medvetande. Bra att du lyckades få dom på bättre tankar.

Skall du åka till Sverige i sommar igen Ubon om man får fråga?

Vidskepligheten har jag också märkt när vi byggde vårt hus men det fick ha sin gång eftersom vi inte hade någon brådska. Man tycker det är löjligt men det ligger tydligen djupt rotat i folks medvetande. Bra att du lyckades få dom på bättre tankar.

Skall du åka till Sverige i sommar igen Ubon om man får fråga?

Finns en returbiljett i slutet av April,

Polisen jobbar...

I just denna stund så råkar jag sitta på verandan, på framsidan av huset, postkillen som åker runt och delar ut posten åker förbi,

jag morsar som vanligt, han åker åt höger, tittar efter honom, ser inte polisbilen som kom från vänster, dom kör upp jämte och

prejar in honom på grannens infart, vad är det som händer? 3 man ut ur bilen, omringar biken, lite drastisk om han inte delat

posten på rätt dag, jag har kameran i fickan, går en bit över gräsmattan, (zoomen funkar inte efter några av kamerans möte

med stengolv) ska ta några bilder när P ser mig, skriker fota inte, lägg dig inte i detta, lägga mig i? hur ska jag kunna göra det?

jag har inget work permit, avståndet är så pass lång bort så jag hör inte vad som sägs, kroppspråket säger mig, stäng av biken.

stig av, tag av hjälmen, nu åker handbojor fram, bojas fram, dom tar in honom på grannens tomt, bakom skördetröskan, efter

några minuter så tar dom honom till bilen för att sätta in honom i baksätet, jag måste säga att killen var duktig att göra motstånd

bojad som han var, efteråt så förstår jag varför han inte vill åka med i bilen.

3 P hade ett väldigt jobb att få in honom i baksätet, när dom väl fått in honom i bilen, så dyker granntant upp bakom bilen, börjar väl ställa

frågor, från bilens bakdörr kommer 2 P till baksidan av bilen, irriterade, pratar med henne, av jag fått reda på så förklarade dom vad som

var på gång, kan tänka mig, lägg dig inte i, stick å brinn, flaxa å flyg, straxt där efter vänder hon fötterna 180 grader och går iväg.

Under tiden dessa 2 P pratar med henne så lyckas den gripne ta sig ur bilen, nu blir det för 3 P att börja jobba, igen med samma sak,

själv har efteråt förstått varför han inte ville följa med, riskerar man flera år på "hotell Hilton" droghantering, tycker jag synd om honom?

tror inte det, han visste om spelreglerna, han valde, han förlorade....

Post 010.JPG

Post 018.JPG

Post 019.JPG

Post 024.JPG

Liknande trådar

M
Svar
0
Visningar
1 K
mikeus
M