Ubon bygger en farm....

Skämt till dig som tar tid kan bli utbytt mot robot,dom på fältet får jobba på som vanligt dvs thaistil

ahhh, det var SÅÅÅÅ Du menade........ för min del så handlar det om att att se vad man kan göra för att minska slitaget på personen som bankar ris på plankan, och hur roligt är det i 35 grader+?

Senast ändrad:
Tack för svar, COOP

Jag befinner mig i Asien på ett konsultuppdrag, lämnade Swe i början på

Oktober 2016 återkommer i början Juni månad 2017, och ni tycker att jag ska ringa er? från djungeln i Asien? tror nog det är för mycket begärt, har stått utanför en telefonkiosk i flera timmar, butiken är ockuperad av ett gäng apor, jäklar, nu kommer en giraff som ska ringa sin polare i Uganda, jag backar, inte tusan slåss jag om en plats i telefonkön med en giraff.

Lyssna nu förbannat noga.

Ni kräver mig på 144.- när ingick jag detta avtal?

Ni skriver, vi antar att: troligen?

Troligen så har du ett MedMera Betala Före kort. Det kortet kostar 144 kr Detta är vad Ni skrive

vilket jag säger ar bullshit. vad håller Ni på med, scammersfasoner?

Ni har mitt namn, contonummer , namn, låt oss lösa detta i förtroende och välmening, sätt in 2..000:- till barncancerfonden,

kopia på kvitto till mig när Ni gjort betalningen, så skickar jag historiken upp i molnet, efter detta anses båda parter vara nöjda,

r

Naturligtvis bestrider jag betalnignskravet, a 144:-

Åsså börjas det igen, aldrig någon lugn å ro.

Funderade på om jag skulle bygga min lilla tröska i SW, eller vänta till jag kom till TH, beslutade mig för att bygga i TH,
byggd av metall och trä (hardwood, inte att rekommendera), en del material fick jag köpa, provkörde första veckan i December, fungerar utmärkt att rensa riskärvar med
nästan lite för bra. Ett fåtal Thai har sett denna, en ville köpa modellen, jag sa att denna är en modell, jag betalar 2000b, förklarade
att efter denna så ska det byggas ytterligare en modell med utgångspunkt från den första, därefter så kanske det blir en prototyp, Du får 3000b, jag tackade nej, ska hon ha denna till familjens ris? eller ser hon något annat? denna är dubbelt så snabb med mindre arbetsmoment,
än att banka kärvarna på planka, om jag skulle sälja denna, så är vi inne på något helt annat, tillverkning och försäljning i Th, då torde det behövas både arbetstillstånd och företag, vilket inte är intressant för min del, dessutom ska det monteras lager, 2 elmotorer, stickorna ska bytas till annat material, stommen vill jag bygga i lättmetall, dyrare men lägre vikt, tänker även på rostangrepp. Hittade en firma i Kina som kan skicka varuprov på stickorna, annars är minsta order 2500 styck, jag behöver 100, kanske man kan prova att dom skickar 100 som varuprov och betalar vad priset är, kanske funkar, men just nu ligger projektet nere, på hyllan, även fast både PRV och patentombudet i Sw. tycker detta låter intressant. Denna är inga hemligheter, finns hembyggen, och varför ingen producerar dessa har jag inget svar på, när banka planka tar 1 kärve, så gör jag samma arbete på halva tiden, hemligheten ligger i hur man ska kunna köra 3 kärvar samtidigt på 1 person.

Efter första veckan i December kom allt som en störtflod, banken kräver stadgar och protokoll av föreningar, som dom säger i enlighet med penningtvättlagen, stadgarna har dom sedan konton öppnades, jag har meddelat att några årsprotokoll kommer icke på frågan att jag lämnar,
ut, jag hänvisade till föreningens sekretess, Banken svarade att vi har tystnadsplikt, och jag svarade att det har även vi, Banken har bollen.

Vägföreningen, jag har nedsatt på Länsstyrelsen vad föreningen anser att jag är skyldig, jag har enligt lag rätt att nedsätta pengar som Länsstyrelsen felaktigt utbetalt, JO-anmälan, så länge det föreligger en tvist så ska pengarna vara låsta.

Fortum, 1 1/2 år sedan så röjde Fortum runt med en grävare på min och grannes mark, hos grannen har dom återställt, hos mig efter
otaliga kontakter har inget hänt, har nu informerat att jag har för avsikt att vända mig till TR.

Samma igen, dödsboägare efter min son trilskas, har betalat ansökningsavgiften till TR. ang, tillsättande av bodelningsman,
har försökt tidigare hos banken att få ut kontoutdrag för min son, banken säger nej, med en bodelningsman med mandat från Domstolen så kanske det underlättar, nu är det inte längre min sak att stämma, ser bodelningsmannen något som inte är riktigt så är det han som ska tag i detta.

Telia: samma där, lyckades inte koppla in telefon och internet på 5 månader, men man kan väl se det som att dom fått sitt straff, inte för att jag har något med saken att göra, en mast faller så lätt, kanske ett svar från någon annan irriterad kund?

och listan blev längre än så, och allt i December.

Det finns dom som skriver, varför gömmer sig folk i Issan?

Jag finner ingen anledning att gömma mig, har inget att dölja.....

satt och läste nyheterna, så dök denna upp..

Vagabond
Johanna Jackson
2016-08-30

Om du ska resa till Kina inom snar framtid kan det bli svårt att få visum om du inte sparat ditt gamla pass. Detta efter att Kina plötsligt infört striktare visumregler.

De nya reglerna infördes utan förvarning den 9 augusti i år bara några veckor innan hösten och turisthögsäsongen för Kina inleds.

Om man har ett pass som är utfärdat efter den 1 januari 2014 måste man numera även bifoga sitt gamla när man söker visum, skriver Expressen.

– Om man har ett äldre pass än så spelar det ingen roll, säger Mats Andersson, vd på resebyrån Kinaresor, till Vagabond.

Men för dem med nyare pass kan de nya visumreglerna orsaka stora problem, enligt Mats Andersson som säger att han känner till minst ett fall där personen som ansökte fick avslag på grund av att hon inte hade sitt gamla pass. I normala fram brukar det ta en arbetsvecka att få svar på sin ansökan.
© Tillhandahålls av Vagabond

Mats Andersson, vd på resebyrån Kinaresor. Foto: Privat.

– Många sparar inte sina gamla pass. Det här kan stöka till det rejält. Vi har en ansökan som väntat på den kinesiska visumcentralen i tre veckor men vi har ingen aning om hur lång tid det kommer att ta.

Enligt Mats har informationen från Kina varit väldigt knapp.

– Vi har inte fått veta mycket alls. På visumcentralen i Kina har de heller ingen aning om vad de ska göra med de nya passen, det är helt kaotiskt där.

Det spekuleras dock om att det kan röra sig om tillfälliga regler som införts i samband med det kommande G-20-mötet som ska hållas i Hangzhou den 4-5 september.

– Vad vi vet är det temporärt. Så vi håller tummarna för att kraven släpps någon gång i september.

Om det inte gör det kan det innebära tvärstopp för hundratals svenska kinaresenärer.

– Jag tror att alla som ska åka till Kina eller säljer resor till Kina sitter och är rätt så nervösa just nu, säger Mats Andersson.

Det har släppts. Jag behövde inte bifoga något gammalt pass till min visumansökan i oktober. Jag har sparat det om det hade behövts dock.

Tycker det blir lite tråkigt för dom som odlar, med översvämningarna i söder, kan detta vara en lösning?

Bangkok Post;

The Thailand Development Research Institute (TDRI) has proposed an idea of collecting a "flood tax" from people living in areas declared "flood prevention zones" and using the tax revenue to pay financial compensation to areas designated as floodwater-retention zones.

oooops

Kanske en ny avdelning med tjänsteman som ska sköta detta?

Grodor å kalkoner

Frugans samtliga grodor är sålda, en del gick under namnet bortskänkes, hon gnällde och tyckte att hon inte fick den utdelningen hon ville ha, hon skänker bort till sin "familj" systrar, bröder, mostrar, kusiner, klart det inte blir den tänkta inkomsten, lite svårt att förklara för henne, kanske det lossnar lite längre fram, som det är nu så tycks hennes farm vara "familjens" farm? plocka som man tycker, för mig blir det ännu svårare att förstå, när hon ber sin "familj" om hjälp så sitter det jäkligt hårt inne, om inte lön betalas, jag menar att lönen har Ni redan plockat på farmen, hennes syster kommer hit ett par gånger i veckan och fiskar i frugans damm, jag frågade varför hon inte fiskar i sin egen damm?
fiskarna är så små, dom får inget foder och växer så sakta, jaha, så du köper säckar med foder och du betalar för detta? som du sen skänker bort? jag var med och gjorde några handtag när frugans ris skulle vändas under torkningen, en av hennes systrar och några till var med i detta,
hennes syster frågade mig vad jag skulle betala henne i lön, jag gick därifrån.

Kalkonerna knallar på...

Såldes idag 15 kalkoner, vikt 46,2 kilo, betalas med 120B/kilo, här har jag sagt att det är bättre att sälja flera till en köpare, som i detta fallet, än att sälja 1 styck per köpare, även fast man ger en mängdrabatt, annars har priset pendlat mellan 120-150B/kilo.

23 3-veckorskycklingar såldes till samma köpare, hämtas imorgon och betalas med 108b/styck, får detta rulla på i lugn takt och med lite bättre struktur så kan detta kanske bli bra på sikt, sen var det detta med att bli lurad på foder, hon köpte 10 säck foder baserat på cassava, säljaren påstod till henne att proteinhalten var 17-18 %, när jag fick höra detta så höll jag inte med, slår upp i listor, där är nog en bättre sanning 7-9 %, räknar man om detta så vart inte detta foder ekonomiskt försvarbart, hon har bytt leverantör.

Konstigt det blir, när jag inte är inloggad så kan jag se farmtråden, när jag loggar in så är den borta,
det kom upp en fråga, vad kallas vatten som faller från skyn, frågan blev lite svår för mig, kan det vara snö?
kan kanske vara regn, jag chansar på regn, och då kommer detta meddelande upp. Användarnamnet borde vara Ubon,
kanske det är flera Ubon på forumet?

Vänligen korrigera följande fel:

•Användarnamn måste vara unika. Det angivna användarnamnet finns redan.
•Meddelandet är antingen felaktigt eller så saknas det helt.

Konstigt det blir, när jag inte är inloggad så kan jag se farmtråden, när jag loggar in så är den borta,
det kom upp en fråga, vad kallas vatten som faller från skyn, frågan blev lite svår för mig, kan det vara snö?
kan kanske vara regn, jag chansar på regn, och då kommer detta meddelande upp. Användarnamnet borde vara Ubon,
kanske det är flera Ubon på forumet?

Vänligen korrigera följande fel:

•Användarnamn måste vara unika. Det angivna användarnamnet finns redan.
•Meddelandet är antingen felaktigt eller så saknas det helt.
Har det inte kommit några nya inlägg i tråden sedan du var inloggad senast och tittade på den så syns den inte på startsidan. Den syns alltså enbart om något nytt har hänt. Annars måste du leta upp den, detta kan jag förenkla genom att klistra den om det inte redan är gjort.

Och det kan inte finnas mer än en Ubon, du är unik här med det nicket.

Stämmer detta som jag läst? att sopavgiften kommer höjas för hushållen, som det är nu så betalar vi 15B per månad med hämtning
1ggr. per vecka, den nya taxan skulle hamna på 150B per månad +200 i hanteringsavgift, totalt per månad 350B, som jag förstår så är
avgiften kopplad till huset, därmed så hjälper det inte att elda sina egna sopor.

Det talas väldigt ofta om byar i Isaan, funderar lite om detta, när blir en bosättning en by?

vilka kriterier ska uppfyllas? antal mäniskor? om ett tempel finns? närhet till en större stad? vad?

Tror man nog får googla detta, går man på känsla, så kommer snabbt google-akrobaterna i från Skillingaryd och Uppsala Stenar, snart rusandes och skramlar med sina vapen....
:):):):):):)

Ubon var det någon hjälp får dig med svaret om länken,??
Ser ingen reaktion ifrån dig i alla fall??

Funkar inte länken eller vad menar du, eller menar du att du inte vill försöka att ändra och fixa till det??

Som jag skrivit tidigare, jag och datorer är ingen bra kombination, trycker jag på länken så kommer jag till olika forum, ok så långt,
jag väntar och ser vad som händer, om det blir någon skillnad.

Dagens middag består av fisk, grönsaker, chili, till det hemlagad passionsdryck, till dessert blir det frukt, allt kommer från farmen.

IMG_0363.JPG

Passion, de e kärlek...

200 gissade jag på, min fru sa c:a 1000, jag ändrade mig och sa 5-600 styck, vad pratar jag om? en slingerväxt och frukterna på denna, passionsfrukt.

För 3 år sedan fick vi 5 frukter, (dessa snodde byggjobbarna), förra året blev det 20 frukt, i år c:a 1000 styck, hur kommer jag fram till detta?
jag räknar antal grenar, räknar antal frukter på 1 gren, (dom som gömmer sig i bladverket ser man inte) gångrar detta med antal grenar, och ett ungefärligt antal frukt blir svaret,
här ligger nog min fru närmast till sanningen, ok, jag ger mig.

Frukten i sig smakar surt, blandar med socker och vatten, kyld så blir den en riktig törstsläckare.

IMG_0328.JPG

Liknande trådar

M
Svar
0
Visningar
1 K
mikeus
M

Tillbaka
Topp