Ubon bygger en farm....

Ubon gnäller inte...

Men nog tycker jag att det är lite märkligt att det finns över ett par veckor några hundra som läser, om vi nu tittar på inlägget ovan, så finns det en som "gillar" kanske forumsvärdens uppdrag att "gilla"? och andra läser, och jag konstaterar att dom inte gillar vad dom läser..

Jag konstaterar vidare att: jag kommer att göra klart tråden om farmen, farmen kommer att vara i drift våren 2018, jag har i stort sett hållit tidsplanen och den planering jag haft, som jag lagt upp, som det ser ut nu så tror jag inte att det blir någon fortsättning i tråden med mina andra kommande projekt.

Ubon, som det känns nu....
Inget uppdrag alls att gilla men jag uppskattar verkligen din tråd. Den är intressant och en inspirationskälla för potentiella farmare.

Ubon gnäller inte...

Men nog tycker jag att det är lite märkligt att det finns över ett par veckor några hundra som läser, om vi nu tittar på inlägget ovan, så finns det en som "gillar" kanske forumsvärdens uppdrag att "gilla"? och andra läser, och jag konstaterar att dom inte gillar vad dom läser..

Jag konstaterar vidare att: jag kommer att göra klart tråden om farmen, farmen kommer att vara i drift våren 2018, jag har i stort sett hållit tidsplanen och den planering jag haft, som jag lagt upp, som det ser ut nu så tror jag inte att det blir någon fortsättning i tråden med mina andra kommande projekt.

Tråkigt att du känner så @Ubon jag gillar att läsa din tråd, försöker gilla det som jag tycker är intressant. Har inte mycket att tillföra som bonde och speciellt inte i Thailand. Hoppas du fortsätter skriva både om farmen och andra projekt.

Jag som inte vet just nånting om farming etc tycker tråden är läsvärd. Och det här med gilla har jag inte riktigt fattat, kan trycka gilla nångång men oftast så läser jag utan att vara inloggad. Är massor jag gillar utan att gilla...

Ubon gnäller inte...

Ubon, det är intressant att läsa om dina vedermödor om hur du utvecklar din farm. Det är ära att få läsa dina funderingar. Jag önskar att du fortsätter om inte om farmen, men kanske något annat projekt.:hug_transparent:

Inget uppdrag alls att gilla men jag uppskattar verkligen din tråd. Den är intressant och en inspirationskälla för potentiella farmare.

Det jag egentligen vill komma fram till är att, visst är det trevligt att det finns läsare, men hur ser man på det som skrivs?
från den 17 maj till denna dagen är det just nu 1033 besökare, detta på 8 dagar, visst finns det ett intresse av tråden, men samtidigt är "gilla" en mätare, inte för att jag jagar dessa, men en mätare.
Att just Du gillar tråden har jag förstått sedan tidigare, välkommen åter.

Jag som inte vet just nånting om farming etc tycker tråden är läsvärd. Och det här med gilla har jag inte riktigt fattat, kan trycka gilla nångång men oftast så läser jag utan att vara inloggad. Är massor jag gillar utan att gilla...

Inte inloggad är en förklaring...

Tråkigt att du känner så @Ubon jag gillar att läsa din tråd, försöker gilla det som jag tycker är intressant. Har inte mycket att tillföra som bonde och speciellt inte i Thailand. Hoppas du fortsätter skriva både om farmen och andra projekt.

Farmen och andra projekt...

Klara och pågående projekt:

Frugans farm är färdig, producerar det som frugan vill.
Ubons farm, under uppbyggnad. Bör vara i viss produktion maj 2018
Guidens farm ligger just nu på is, brodern och systern bör lösa sina interna tvister innan Ubon bistår i bygget.

Startade projekt:

Ricetaker som jag kallar den för, prototypen bör vara färdig våren 2018, modell klar och provkörd.
Stirlingmotorn, en del material har jag hittat, startar bygga när jag känner för det.

På ritbordet ( i min skalle )

Vattenrening
Solarcell
Minidumper till farmen, inköp beräknad om c:a 6 månader.
bygga 3-hjulig minibike 12-24 volt, för transport inom farmen, letar material.
Parabol för sol.

Ungefär så här ser det ut, en del går bort, en del kommer till, en del ändras, jag har beslutat mig för att driva farmen på solkraft, nu kommer en del att säga, jamen solen skiner inte alla dagar, helt riktigt, och det är här stirlingmotorn kommer in i spelet.

Senast redigerad av en moderator:
Jaha då börjas det igen..

Min fru vill köpa land, jag har sagt nej, det blir inga fler markköp, nu kommer alla argument som på löpande bandet, ett av dessa argument kan jag köpa, jag förstår mig inte på Thai logik....men förmodligen får jag vika mig, det handlar om 2rai och 200.000 Bath. forts.

Jag har slutat att förvånas...

Jag frågade min fru idag, varför kommer Du hem nu? klockan är 14 normalt skulle Du vara hemma 16.30, jag har plan på att åka och handla, jaha? jo just det, jag hämtar upp 3 ankor på vägen hem, jag köpte dom idag...dom flyger, så jag måste vingklippa, åhh inte igen...Du har ju för tusan hela gårdsplanen full med fåglar, hon säger, tänker Du bråka om 3 fåglar? nää, jag säger inget mer, och hem kom 3 ankor.

Och hem kom 3 ankor...

1 anka i varje säck, som hon sa, måste vingklippas, dom flyger, (klart som tusan att fåglar flyger, utom vissa sorter (struts) innan hon åkte så sa jag att det är bättre att ta med dig ett verktyg, klipp när ni tar fåglarna så slipper vi ett stressmoment senare för fåglarna, när fåglarna kommer hit så släpper hon ut dom på farmen, själv hade jag innan sett till att haft ett utrymme för fåglarna där dom fått stanna ett antal dagar för att vänja sig vid ny miljö.
Thai style...

Senast ändrad:
Jordgubbar

Inga jordgubbsplantor i år , som jag beställde för 1 år sedan, var tillbaka ett par gånger till plantagen, dom är inte färdiga, ok? nu åker jag inte tillbaka dit något mer för affärer, kanske bara för att göra besök, det jag har sett så tror jag nog inte det går värst bra för odlaren, minskat på jordgubbsplantorna, satsar på tomater, tittar på tomatplantorna och ser priserna på dessa och tomater, bästa odlare, jag kan bara ge dig ett råd, tänk om, gör rätt.
En kusin till min fru köper jordgubbar från något landskap, Chiang Mai? Chai Rai? minns inte vilket, hennes inköpspris har jag ingen aning om, men när hon säljer dessa så är hennes pris 400/Bath per kilo, jag vet att priset ligger högt på jordgubbar, kollat på Big C tidigare.
Det sägs att klimat och miljö i mina trakter inte är dom bästa för jordgubbar, detta tror jag mig kunna skriva under på, har suttit och räknat på pris vs växthus, det kan faktiskt löna sig att bygga växthus, jmf. Israel, nu sitter jag och skissar på solinflöde, temperatur i växthus osv.
reglera värmen med hjälp av naturen.

Bästa odlare som jag skrev, vad är det Thai tittar på i första hand?, hur mycket kan jag tjäna? javisst är det så, titta inte på hur mycket Du kan ha i inkomst, titta på hur mycket du har tid att ta hand om, bygg på kvalitet, jag har nu sålt ett antal kilo grodor, 2 av dessa köpare har när jag träffat på dom, tackat för fina grodor, hur kan det bli så? kan det ligga något i detta, jag byter vatten åt mina grodor, (avgörs efter antal och yta) vissa grododlare Thaihai byter aldrig vatten till sina grodor, fyller bara på vid behov, (jag har sett) detta innebär att grodorna lever i sin egen skit, grodor andas även genom skinnet och kan stanna under ytan i upp till 2 timmar c:a, och vilken kvalitet får odlaren ut av detta? Jag har skrivit tidigare om hur jag sköter vattenbyte hos mina grodor som jag nu har haft som ett prov, jag kommer ALDRIG att släppa något från farmen som jag själv inte är 100% nöjd med, (jag tar hellre förlusten själv), men jag vet att kvalitet vinner i längden.

Khao kho i Phetchabun odlades det mycket jordgubbar men det är uppe i bergen och mycket svalare klimat där.

Jordgubbar

Inga jordgubbsplantor i år , som jag beställde för 1 år sedan, var tillbaka ett par gånger till plantagen, dom är inte färdiga, ok? nu åker jag inte tillbaka dit något mer för affärer, kanske bara för att göra besök, det jag har sett så tror jag nog inte det går värst bra för odlaren, minskat på jordgubbsplantorna, satsar på tomater, tittar på tomatplantorna och ser priserna på dessa och tomater, bästa odlare, jag kan bara ge dig ett råd, tänk om, gör rätt.
En kusin till min fru köper jordgubbar från något landskap, Chiang Mai? Chai Rai? minns inte vilket, hennes inköpspris har jag ingen aning om, men när hon säljer dessa så är hennes pris 400/Bath per kilo, jag vet att priset ligger högt på jordgubbar, kollat på Big C tidigare.
Det sägs att klimat och miljö i mina trakter inte är dom bästa för jordgubbar, detta tror jag mig kunna skriva under på, har suttit och räknat på pris vs växthus, det kan faktiskt löna sig att bygga växthus, jmf. Israel, nu sitter jag och skissar på solinflöde, temperatur i växthus osv.
reglera värmen med hjälp av naturen.

Bästa odlare som jag skrev, vad är det Thai tittar på i första hand?, hur mycket kan jag tjäna? javisst är det så, titta inte på hur mycket Du kan ha i inkomst, titta på hur mycket du har tid att ta hand om, bygg på kvalitet, jag har nu sålt ett antal kilo grodor, 2 av dessa köpare har när jag träffat på dom, tackat för fina grodor, hur kan det bli så? kan det ligga något i detta, jag byter vatten åt mina grodor, (avgörs efter antal och yta) vissa grododlare Thaihai byter aldrig vatten till sina grodor, fyller bara på vid behov, (jag har sett) detta innebär att grodorna lever i sin egen skit, grodor andas även genom skinnet och kan stanna under ytan i upp till 2 timmar c:a, och vilken kvalitet får odlaren ut av detta? Jag har skrivit tidigare om hur jag sköter vattenbyte hos mina grodor som jag nu har haft som ett prov, jag kommer ALDRIG att släppa något från farmen som jag själv inte är 100% nöjd med, (jag tar hellre förlusten själv), men jag vet att kvalitet vinner i längden.

Tycker du verkar hittat en bra affärsidé med kvalité. Tror det kommer löna sig på sikt. Thai är ju överlag inte speciellt logiska. Tror tyvärr inte det har bara med brist på bra utbildning utan även kultur, tankesätt och ego. De tänker kortsiktigt.

Khao kho i Phetchabun odlades det mycket jordgubbar men det är uppe i bergen och mycket svalare klimat där.

Då får man väl försöka efterlikna klimatet i ett växthus, här kan temperaturen vid tillfällen gå över 40 grader, samma dag jag beställde aircond så var det 42 plus i sovrummet, detta gillar inte plantorna, räcker inte att skärma mot solen, temperaturen måste ner, jag har en del funderingar på hur jag skulle kunna göra, om det skulle fungera vet jag inte, det får framtiden utvisa.

Jag var ner på morgonmarknaden och för första gången under alla år så hittade jag Durian, en taggig sak, jag köpte en frukt på 3.1 kilo, vill Du att jag skalar den? ja tack, och jag fick ut 1.1 kilo fruktkött, priset på frukten var 310 Bath, smaken som jag hört om att den skulle vara något över det himmelska, doften/lukten skulle vara en blandning av skithus och surströmming, inget av detta stämmer, visst fanns det en lukt, men inte vad jag läst om, smaken var väl något av en besvikelse, dyrt men en ny erfarenhet, kanske jag fick en inte fullt mogen frukt? jag har inget att jämföra med, kanske provar en gång till, vi får se.

Jag var ner på morgonmarknaden och för första gången under alla år så hittade jag Durian, en taggig sak, jag köpte en frukt på 3.1 kilo, vill Du att jag skalar den? ja tack, och jag fick ut 1.1 kilo fruktkött, priset på frukten var 310 Bath, smaken som jag hört om att den skulle vara något över det himmelska, doften/lukten skulle vara en blandning av skithus och surströmming, inget av detta stämmer, visst fanns det en lukt, men inte vad jag läst om, smaken var väl något av en besvikelse, dyrt men en ny erfarenhet, kanske jag fick en inte fullt mogen frukt? jag har inget att jämföra med, kanske provar en gång till, vi får se.
Då hade du tur, oftast stinker den vedervärdigt. Det finns en anledning till att durian är förbjuden på allmänna kommunikationer och på hotell. Urrrk!

Troligen inte tillräckligt mogen. Den ska avge en rätt kraftig doft åt surströmmingshållet..
Smaken tycker jag är fantastisk, men alla gillar den inte. Troligen för man förknippar smaken med doften.
Den odlas i hela Asien så varianterna är stora i både storlek, utseende och smak.
Själv köper jag den färdigskalad i tråg med plast över. Då vet jag att den oftast är mogen och ätfärdig.

Blir väl 1-2 gånger per säsong.

Liknande trådar

M
Svar
0
Visningar
1 K
mikeus
M

Tillbaka
Topp