Jordgubbar
Inga jordgubbsplantor i år , som jag beställde för 1 år sedan, var tillbaka ett par gånger till plantagen, dom är inte färdiga, ok? nu åker jag inte tillbaka dit något mer för affärer, kanske bara för att göra besök, det jag har sett så tror jag nog inte det går värst bra för odlaren, minskat på jordgubbsplantorna, satsar på tomater, tittar på tomatplantorna och ser priserna på dessa och tomater, bästa odlare, jag kan bara ge dig ett råd, tänk om, gör rätt.
En kusin till min fru köper jordgubbar från något landskap, Chiang Mai? Chai Rai? minns inte vilket, hennes inköpspris har jag ingen aning om, men när hon säljer dessa så är hennes pris 400/Bath per kilo, jag vet att priset ligger högt på jordgubbar, kollat på Big C tidigare.
Det sägs att klimat och miljö i mina trakter inte är dom bästa för jordgubbar, detta tror jag mig kunna skriva under på, har suttit och räknat på pris vs växthus, det kan faktiskt löna sig att bygga växthus, jmf. Israel, nu sitter jag och skissar på solinflöde, temperatur i växthus osv.
reglera värmen med hjälp av naturen.
Bästa odlare som jag skrev, vad är det Thai tittar på i första hand?, hur mycket kan jag tjäna? javisst är det så, titta inte på hur mycket Du kan ha i inkomst, titta på hur mycket du har tid att ta hand om, bygg på kvalitet, jag har nu sålt ett antal kilo grodor, 2 av dessa köpare har när jag träffat på dom, tackat för fina grodor, hur kan det bli så? kan det ligga något i detta, jag byter vatten åt mina grodor, (avgörs efter antal och yta) vissa grododlare Thaihai byter aldrig vatten till sina grodor, fyller bara på vid behov, (jag har sett) detta innebär att grodorna lever i sin egen skit, grodor andas även genom skinnet och kan stanna under ytan i upp till 2 timmar c:a, och vilken kvalitet får odlaren ut av detta? Jag har skrivit tidigare om hur jag sköter vattenbyte hos mina grodor som jag nu har haft som ett prov, jag kommer ALDRIG att släppa något från farmen som jag själv inte är 100% nöjd med, (jag tar hellre förlusten själv), men jag vet att kvalitet vinner i längden.