Ubon bygger en farm....

"Birger " sa:
Det har nog sina randiga skäl att man slutat med småskaligt jordbruk i Sverige för länge sedan....mjölken blir billigare på ICA.

ICA eller Konsum med priskrig på mjölken med några tioöringar, dessa thaikossor kan aldrig vara med i priskriget, den här sorten mjölkas inte..

Tidigare har vi talat om uppfödning av grisar, någon beskrev uppfödning av ett hundratal grisar, viket pågått i ett tjugotal år, finns då lönsamheten?

Insekter har jag varit inne på tidigare, grodor har jag inte varit inne på tidigare,
men kan tänka mig, någon skrev att grodor ska besprutas, nu undrar jag, besprutas mot vad, och med vad?

Jag har uppfattningen att den plan man har ska följas så långt det går, att det blir förändringar kan ske, men inte till det sämre, en förändring nu är att hus för insekter, byggs tidigare.

Det kan bli en större förändring på måndag om affären går igenom, om så sker
så återkommer jag om detta, detta handlar om markbyte, i affärer med Thai så litar jag på ingenting, affären är klar, när kontrakt är skrivet, kvitto och pengar bytt ägare, talar av egen erfarenhet.

En bild på kontoret....som en seriös företagare bör man väl ha ett kontor,
naturlig aircond.

Dram 144.jpg

När det gäller att föda upp kor skall det vara stora kor som ger bra betalt, en sådan ko som är på fotot betalas med ca 40-50.000 Baht den som går efter är kvigan till den stora kon och kalven sist.
Därför de säljs som livkor alltså för avel blir det helt annat pris än om det är slaktdjur.
Att föda upp små kor typ (fjällkor) ger inga pengar.

1980-01-01 00-00-22 - IMG_2569.jpg

Dagboksanteckning

Bytt bort 5 å en halv rai mot 5 å en halv rai som gränsar mot baksidan på huset,
skiljer några 100 m2, fördel, kan dra vatten ( kommer ändock att få borra vatten) och el från befintlig fastighet, slipper resorna till Farm 2 rai som jag lämnar, nackdel, fick lägga emellan 60.000B, samt kostnad på Land office 9.500B,
bytet genomfört. Blir lite ändringar på kartan. Tjejen vill ha 1 rai för sina kritter, tycker det låter bra att flytta dom från farbroderns tomt tvärs över gatan.

"Ubon " sa:
Dagboksanteckning

Bytt bort 5 å en halv rai mot 5 å en halv rai som gränsar mot baksidan på huset,
skiljer några 100 m2, fördel, kan dra vatten ( kommer ändock att få borra vatten) och el från befintlig fastighet, slipper resorna till Farm 2 rai som jag lämnar, nackdel, fick lägga emellan 60.000B, samt kostnad på Land office 9.500B,
bytet genomfört. Blir lite ändringar på kartan. Tjejen vill ha 1 rai för sina kritter, tycker det låter bra att flytta dom från farbroderns tomt tvärs över gatan.
Låter ju som en bra deal!

Avreseplanering

Några brev som ska skickas
Inväntar några brev
Ställa hus i vinterdvala
Avresa från hemmet 3 November
1 natt Stockholm, hotell Bernte
Arlanda 4 November, anländer Bkk 5 November
5 November Nok Air till Ubon Rachi
På hemvägen besöka en väninna som installerat solceller
6 November möta upp upp Land Office, markera ut Farm 2 Rai
Återbesök på svampodlingen
Planerat besök på Getfarm
Resa, flyg till Bkk, lämna in handlingar
Återbesök Land Office, ansöka om handlingar
Planera resa 1 vecka till Laos

Och så finns det dom som frågar, hur får Ni dagarna att gå....

"Ubon " sa:
Avreseplanering

Några brev som ska skickas
Inväntar några brev
Ställa hus i vinterdvala
Avresa från hemmet 3 November
1 natt Stockholm, hotell Bernte
Arlanda 4 November, anländer Bkk 5 November
5 November Nok Air till Ubon Rachi
På hemvägen besöka en väninna som installerat solceller
6 November möta upp upp Land Office, markera ut Farm 2 Rai
Återbesök på svampodlingen
Planerat besök på Getfarm
Resa, flyg till Bkk, lämna in handlingar
Återbesök Land Office, ansöka om handlingar
Planera resa 1 vecka till Laos

Och så finns det dom som frågar, hur får Ni dagarna att gå....

Det där med solceller verkar intresant, kom gärna med en rapport. A

"Långeman " sa:
Ursäkta, men jag tycker alla svampar jag provat i Thailand smakar absolut ingenting, en del bara slimmiga och äckliga, enligt mig, smaken är nog olika. Vilka svampar gillar ni, helst bild.

Håller helt med dig, smaklöst, slemmigt, själv äter jag normalt ingen svamp, eller i vart inte ofta, men Thai gillar ju dessa, som mycket annat som jag inte vill se på mitt matbord.

Våga vägra svamp, men om dom betalar så är det ok för mig, att provodla.

"Långeman " sa:
Ursäkta, men jag tycker alla svampar jag provat i Thailand smakar absolut ingenting, en del bara slimmiga och äckliga, enligt mig, smaken är nog olika. Vilka svampar gillar ni, helst bild.
I Chiang Mai åt jag såna där långsmala inlindade i bacon som dem grillade. Det var jättegott, sen kanske svampen i sig inte smakade utan det var baconet ...

Bild har jag ingen, men kanske en dm lång och smala, vart säkert minst tio stycken som var inlindat i varje rulle ....

"Ubon " sa:
Håller helt med dig, smaklöst, slemmigt, själv äter jag normalt ingen svamp, eller i vart inte ofta, men Thai gillar ju dessa, som mycket annat som jag inte vill se på mitt matbord.

Våga vägra svamp, men om dom betalar så är det ok för mig, att provodla.
Du skall prova i liten skala för husbehov, det som jag sett i området där jag håller till är att alla svampodlare har upphört med verkamheten. Vad jag fått fram är att det kommer en bakterie som gör att alltsammans blir en enda förlustaffär.
I det här området var det många som bedrev svampodling liknande stora tält med bambutak och när det fungerade och inte kom in de här bakterien tjänade de bra med pengar, de kunde sälja svampen till en uppköpare som kom och köpte upp den när de kontaktade honom.
Jag träffade en tjej här på en tillfällig marknad som de hade i Nang Rong och hon sålde blandannat krokodilkött och väskor och plånböcker i krokodilskinn.
Jag köpte krokodilkött av henne hon tog 50 Baht för en påse med 100 gr kött, men jag anser det var väldigt fett men smaken var OK inte alls dumt. Jag skulle tro hon tjänade mest på att sälja skinnet och även bereda det och tillverka väskor, bälten m.m.
Hon påstod att det var mycket lönande, men man skall inte tro allt vad thaiarna säger.
Jag blev förvånad att en kvinna driver en krokodilfarm, jag har bestämt mig för att åka ut och studera den lite närmare därför det är en släkting till min sambo, själv tänker jag inte starta någon krokodilfarm.

Dagboksantecknar

Allt på en gång, inte riktigt, men det känns så.

Lämnar hemmet måndag övernattar Hotel Bernte, Arlanda Tisdag, avresa med Thai Air, osv osv.

Är det någon som kan låna mig en sekreterare? :wai:

Återigen så begär JK in ett remissvar på en skrivelse som Domstolen givit i ett svar, på ett ärende som pågått i dryga 2 år, sluta krångla, skicka stålarna.

Tack svensk adressändring för att Ni tog edert ansvar, slarva inte så slipper Ni betala, ser fram emot återbetalningen 1.700;-

Stämning till Domstol mot Telia

Inlaga till ARN mot Paysafe card

Begäran om överprövning till Åklagaren, kan vänta, finns inget bäst före datum.

Som sagt lite småpyssel innan man åker.

Namnet "farm 2 rai" permanentar jag som ett företagsnamn.

Lämnar 2 rai, land office 6 Nov, sätter ut exakta punkter, handlingarna tillbaka till Land Office, beräknad väntetid 2-3 månader, beställa Land Office att sätta ut punkterna på 5,5 rai för framtida bygg av stängsel.

Inte ofta jag säger nej till tjejen, men nu satt jag ner foten, den lilla tokan vill flytta kråkslottet för sina kritter till farm 5,5 rai, jag betalar hellre för nytt material, åhh vad bra säger hon, då kan jag använda materialet till att bygga en risbod, vad var det hon inte fattade? JAG VILL INTE HA DITT SKRÄP PÅ MIN FARM.

Har hander ingenting, landade 5 November Suwa, pa planet blev det en del disskusition, jag stallde mig upp och tog en bild pa 3 kompisar som satt pa raden bakom, blev tillsagd att fota var forbjudet? vad anda in i he...., dom fragade mina vanner om det var ok att jag fotade dom, javisst, det var inga problem, undrar hur dom tankte? naval, framme i passkontrollen sa undrar jag efterat om min stampel ar giltig? jag fick ju ingen, naval det visar sig pa imigration i borjan pa Januari,
ankomsten ar ju registrerad, a andra sidan sa ar overstay max 20.000B och jag har dubbel entre kopt pa Thai Embassy i Sverige, avaktar a ser vad som hander.

Tog bussen over till Don Muang, flera timmars vantan, tanker nu att jag bokar om biljetten for att flyga nagra timmar innan, javisst sager dom det gar bra, men det kostar, har ar priset for din nya biljett, och sa far Du betala en extra avgift, jag inser att kopa en helt ny biljett blir billigare, nu vill jag kopa en ny biljett, forklarar att jag slanger min biljett och koper ny, javisst, detta ar priset,+ avgift for ombokning, vada avgift? jag koper ju en ny biljett, javisst, men Du har en biljett
a da maste vi ta ut en avgift, jag la ner resonemanget, satter mig att vanta mina timmar pa mitt flyg, dags att ga till gaten, da visar det sig att mitt flyg ar installt,
nar jag val kommer fram till gate 74, en lang vag att ga, da sager dom att det ar gate 42, bara att ga tillbaka, nar jag kommer dit sa hanvisas jag att flyget ska ga fran 74, nu trot mitt talamod, bestall en taxi, boka ett hotellrum, jag ar trott pa att springa don Muang marathon, naval det loste sig, och jag fick en plats bokad pa forsta raden pa flyget, for att slippa ga sa langt? i planet? Vid avstigningen fick jag en present, i en pase lag en liten burk vatten och en muffins.

6 november som avtalat kom Land office, satte ut punkterna pa 2 rai, vilket jag lamnat. Nu ska det till att vanta ungefar 2-3 manader innan handlingarna kommer tillbaka, detta kop via dodsbo, advokat, domstol, tar ungefar 1 ar.

Idag va tanten till land Office for att kolla forutsattningarna for Use Fruit avtal for mig pa 5 rai, som detta arende hade dom inte haft dom senaste 10 aren, dom ville lasa pa, men sa mycket framkom att man kan soka detta pa vilken Land Office som helst, bara man haller sig inom Provincen, kanske dom inte vill lasa pa och hoppas att vi soker pa nagon annan Office?

Kollat runt lite pa djurlivet, duvan har 2 ungar i boet, mamma och pappa odla har lagt agg, 1 har krupit ut, inte visste jag att odlor vaktar sina agg, hittade en skoldpadda, detta blir nummer 2, tog med pa biken och sjosatte i en sjo.

Inte min dator sa bilder kommer senare, om jag orkar ::)

Igar kvall var jag och tittade pa en groduppfodning i sitt enklaste slag, 30cm djup grop 2 m2, i backen styv plast som staket, nat over for skydd mot, ormar rattor och faglar, just nu var det tomt med anledning av att detta ar tydligen sasongsbetonat, i borjan pa rengnsasongen sa koper hon 300 bebisgrodor a 1 bath styck, dessa fods upp med kope-pellets, tar tydligen 2-3 manader till saluvikt, snabbare uppfodning sker med insekter som foder, men formodligen dyrare. En del till eget behov och en del till salu, min berakning ar att vinstmarginalen torde ligga pa 40%, Thaistyle, sa billigt och enkelt som mojligt.

I helgen ar det dags att aka och titta pa en mindre solcellanlaggning, detta blev installt pga. att flyget blev installt, samtidigt sa gor vi ett besok pa en getfarm. Jag fick adressen till firman som saljer solceller, postorder?, detta var nagot helt okant for dom, endast avhamtning, 25 mil enkel resa, nej tack.

Efter detta sa hander inte sa mycket innan falten torkat upp, da ar det dags att borja fylla upp *mud* men innan detta kan ske ska det bestallas uppdrag av Land Office som far leta fram punkterna.

Farm 2 rai

Liknande trådar

M
Svar
0
Visningar
1 K
mikeus
M

Tillbaka
Topp