Ubon bygger en farm....

"Långeman " sa:
Ursäkta, men jag tycker alla svampar jag provat i Thailand smakar absolut ingenting, en del bara slimmiga och äckliga, enligt mig, smaken är nog olika. Vilka svampar gillar ni, helst bild.

kunde bara inte lata bli,

Langeman, som jag har forstatt sa finner Du det basta trycket i svampar om Du koper dom pa natet, kolla Flashback... 8) inte for att jag vet... ;D

va i hela he,,, 60 rader text bara tjhohopp försvinner, BLÄÄÄÄÄÄ

Skalman sjösatt..

Back to T 074.jpg

någon har gjort ett inlägg i tråden, detta är vad som kommer upp...och texten jag ska sätta in försvinner

Det finns bilagor som du bifogat men inte postat. Dessa bilagor har nu lagts till i ditt inlägg. Vill du inte bifoga dem i detta inlägg kan du ta bort de här.

Jobbigt värre, kanske dags för "moddar" att åtgärda problemet..

Back to T 082.jpg

Text försvinner vid inlägg, godnatt

Mamma ödla bevakar avkomman,pappa ödla har flyttat tillbaka till fönstret..

Idag fick jag en taskig bild på babyödlan

Back to T 067.jpg

Var i väg och tittade på lite krokodiler, privat uppfödare.

Nykläckta köper han från BKK, 1.200 B styck.

För en 3-4 år sen så besökte vi en granne till farmen, minns att tjejen då sa att
han hade några krokodiler, vi gick inte in på grund av att han var inte hemma.

Uppskattar antalet till ett 80-tal, 1-och 2-åringar varav 10 talet 5-åringar som han sa var tänkt att spara för avel, räknar med ägg om 2-3 år.

croco 057.jpg

croco 046.jpg

Tidigt i går morse ringde Land Office och meddelade att dom tror sig klara av att skriva ut ett avtal om Use Fruit, men vill ha någon vecka att läsa in sig, ska höra av sig om någon vecka eller 2 och boka besökstid.

Idag på eftermiddagen har vi bokat in ett besök på en lantbruksskola, idag öppnar dom i smyg, imorgon har dom visning för allmänheten med Grand Opening, men öppnar idag, ska enligt uppgift finnas en hel del plantor till försäljning.

Hela familjens risskörd bärgad, det som skulle säljas är sålt.

Back to T 087.jpg

Back to T 114.jpg

Back to T 083.jpg

Får hålla med Krister intressantaste tråden igång på forumet nu, skall bli kul att se en farm växa upp.

Hur är det med krokodiluppfödning, räcker det med en damm och lite markyta plus slänga in föda till dom sen är dom rätt självgående eller måste man även ta sig in innanför deras häng och utföra skötsel?

"Jonas " sa:
Får hålla med Krister intressantaste tråden igång på forumet nu, skall bli kul att se en farm växa upp.

Hur är det med krokodiluppfödning, räcker det med en damm och lite markyta plus slänga in föda till dom sen är dom rätt självgående eller måste man även ta sig in innanför deras häng och utföra skötsel?

Just den var en av dom frågor jag ställde, och nej, han går aldrig in till dom, sköter allt utifrån, den förlängda armen är en lång stör. Den stora dammen beräknar jag kan vara 60 gånger 60 meter, stor damm i mitten, bankar på sidorna för solbad, att fylla på vatten är inga problem, att pumpa ut, gäller samma sak om det skulle behövas, hissar in pumpen, annars som Du skriver, ganska självgående.

Hans pris på en 5-årig ligger på 15.000B, stöldrisken på dessa är noll. 5555

croco 058.jpg

Groda

Var ner på morgonmarknaden, där träffade jag på en tjej som stod å drog av skinnet på grodor, det visade sig att hon hade en grodfarm om 1 rai, hon hade stängslat och grävt några dammar till vatten.

Det är inte säsong för groda nu, dessa är vad hon gallrar ut från avelsgrodorna,
med det så kan man finna groda till salu året om.

Hon berättade att hon planterar ris på på samma rai som hon inte skördar utan låter riset falla till marken som grodorna äter, detta var nytt för mig, då lär det bli ett besök på en grodfarm framöver.

Säsong för groda c:a 6 stycken 1 kilo utpris 80-100 B
Dessa som är lite större 5 stycken kilo 140B

croco 039.jpg

croco 037.jpg

croco 040.jpg

Ja jag var på Restaurang sist jag var hemma där dom hade många Thairätter gjort på krokodilkött själv för feg för att smaka ;)

Getfarm

Som jag skrev tidigare så skulle vi till en getfarm, och där var vi.
Lika välskött som crocofarmen.

En pappa get till avel betingar ett pris på 40.000B mamma get c:a 7000B

Jag ställde naturligtvis en del frågor, tydligen går farmen bra, hon startade detta för ungefär ett år sedan på 1 rai, nu utökar hon med 3 rai.

Var finns avsättningen för getkött? dessa exporteras till Vietnam.
Det hon inte gillade var att det alltid måste finnas någon hemma som vaktar dessa, stöldrisk, dom får mat 3 ggr. per dag, egen foderhack.

Dom hade byggt huset ungefär 2 meter från marken, planket i golvet hade ett mellanrum så bajset föll till marken under huset, lättskött.

Första gången jag sett märkningen med plastbricka i öronen.

Mamman med bebis som är 10 dagar, dom andra får presentera sig själva.

Nu är det väl avklarat det som jag förutsatt mig, därmed finns just nu inget mer att tillföra.

croco 073.jpg

croco 075.jpg

croco 080.jpg

croco 084.jpg

croco 082.jpg

croco 086.jpg

Liknande trådar

M
Svar
0
Visningar
1 K