Ubon bygger en farm....

Förlåt att jag skuttar in i tråden med en fråga som kanske är lite OT, men jag undrar över hur det förhåller sig med hemslakt i Thailand. Jag tänkte mig att vi skulle ha några grisar för hushållet, men min svärson säger att man inte får slakta själv. Någon som vet hur regelverket ser ut?

"Phonta " sa:
Jag var lite dum och sade till honom att den där grisfarmen kommer att gå garanterat i konkurs,

Rong , du var inte lite dum , du var mycket dum , du vet ju inte ens varför den i gick i konken , kanske blev någon sjuk ,och då menar jag inte grisarna , eller så blev det problem med Thaifamiljen , eller nån Thai gjorde skit pga avundsjuka ... Man skall uppmuntra och försöka hjälpa folk som har visioner eller ideer , i alla fall om det finns en liten chans att de lyckas .. Du måste ha en hel del folk som avskyr dig Rong ,,,, en djäkla stil helt enkelt .. Tänk om .....
Bara idioter startar grisfarmer, så är det, så är det....tyvärr! Har sett en riktig "grisfarm" i Sverige, ett fruktansvärt tråkigt jobb, kräver specialkunskaper och investeringar på miljonbelopp i byggnader bl.a. Lägg ner sådana dumheter!

"Hans Svensson " sa:
Bara idioter startar grisfarmer, så är det, så är det....tyvärr! Har sett en riktig "grisfarm" i Sverige, ett fruktansvärt tråkigt jobb, kräver specialkunskaper och investeringar på miljonbelopp i byggnader bl.a. Lägg ner sådana dumheter!
Och utan dessa idioter hade vi inte haft julskinka, revbenspjäll, korv, fläsk, karre etc.

Tur att idioterna finns tycker jag.

"Hans Svensson " sa:

Hellre att jag spenderar pengarna på några modersuggor, än att som Du, spendera dom på att bygga ett hus till en ytligt bekant thaibrud, eller att skyffla in dom i en damfrisering, där Du inte ens kan få rabatt på klippning, eller brukar Du permanenta dig.

En sista fråga, är Du släkt med Rong?

Vänliga hälsningar "idioten"

Utan att vara expert på något vis så tycker jag att Ubons planer verkar vettiga. Vi har liknande planer den dag om 9-10 år när vi kan flytta ner till byn för gott. Därför är jag tacksam för denna tråden, mycket att ta lärdom av. :wai:

"Birger " sa:
Förlåt att jag skuttar in i tråden med en fråga som kanske är lite OT, men jag undrar över hur det förhåller sig med hemslakt i Thailand. Jag tänkte mig att vi skulle ha några grisar för hushållet, men min svärson säger att man inte får slakta själv. Någon som vet hur regelverket ser ut?
Om du förtär köttet själv möter det inget hinder, oftast finns det i byn någon som kan det här. Vem som helst kan inte slakta en gris på landet.
Grisen kommer i en järngallerbur sedan läggs en snara runt halsen och tvinnas att grisen inte kan skrika i annat fall för grisen ett herrans liv.
Sedan tar den här matadoren en lång skarp kniv med spets och kör rakt in i grisens hjärta och den dör ögonblickligen. Sedan flås och styckas grisen håret på svålen bränns bort med gas och huden blir grillad godis som säljes i småbitar i påsar.
Det enda som går till spillo är innehållet i magsäcken och ullen.

Det slaktas alltid grisar i byarna när de har party det kan vara 4-5 grisar och det är hemslaktare.
Om grisköttet skall saluföras blir det en annan sak då måste det vara ett godkänt slakteri.

"Berralund " sa:
Utan att vara expert på något vis så tycker jag att Ubons planer verkar vettiga. Vi har liknande planer den dag om 9-10 år när vi kan flytta ner till byn för gott. Därför är jag tacksam för denna tråden, mycket att ta lärdom av. :wai:
Idag med de priser som är på griskultingen när den köps in + foder, blir bruttovinsten ca 7-800 Baht på varje gris, men skulle någon gris dö eller växer sakta genom någon infektion minskar vinsten som också kan bli till förlust.
Det tar minst 4 månader att föda upp en gris till slaktvikt som är ca 100 kg levande vikt.
Viktigt är att köpa in bra griskultingar från bra stamtavla.
Sedan finns många gånger problemet med avloppet från grisfarmen det blir lätt klagomål om lukt när det är en större farm.

"Rong " sa:
Om du förtär köttet själv möter det inget hinder, oftast finns det i byn någon som kan det här. Vem som helst kan inte slakta en gris på landet.
Grisen kommer i en järngallerbur sedan läggs en snara runt halsen och tvinnas att grisen inte kan skrika i annat fall för grisen ett herrans liv.
Sedan tar den här matadoren en lång skarp kniv med spets och kör rakt in i grisens hjärta och den dör ögonblickligen. Sedan flås och styckas grisen håret på svålen bränns bort med gas och huden blir grillad godis som säljes i småbitar i påsar.
Det enda som går till spillo är innehållet i magsäcken och ullen.

Det slaktas alltid grisar i byarna när de har party det kan vara 4-5 grisar och det är hemslaktare.
Om grisköttet skall saluföras blir det en annan sak då måste det vara ett godkänt slakteri.

Grisarna är ju redan hemma, gallerburen använder dom får hålla grisen i shack, visst, även för transport, snara runt halsen? har jag aldrig sett, vad sägs om en säck över huvudet, visst går det att använda gasol, i detta fall så skållas grisen med kokvatten.

Kan inget om Thai lagstiftningen när det gäller slakt, men kan tänka att det är som Rong beskriver, hemslakt i byarna, där finns inga lagar.

En sak som är väldigt viktig, stressa aldrig en gris, kan bli negativt när det gäller smaken på köttet.

Small C, Luay 056.jpg

Small C, Luay 060.jpg

Small C, Luay 074.jpg

Jag hade nog inte tänkt mig en riktigt så brutal slakt, våra grisar blir nog tamare än så eftersom vi inte skall ha så många. Jag tar nog hellre ut grisen på en promenad, ger det något gott och skjuter den med en inlånad pistol. Grannen är polis, han har en.
Slakta kan både släkten och jag.

Rong skriver:

Sedan finns många gånger problemet med avloppet från grisfarmen det blir lätt klagomål om lukt när det är en större farm.

Lugn Rong, i detta har jag både plan A och B

"Birger " sa:
Jag hade nog inte tänkt mig en riktigt så brutal slakt, våra grisar blir nog tamare än så eftersom vi inte skall ha så många. Jag tar nog hellre ut grisen på en promenad, ger det något gott och skjuter den med en inlånad pistol. Grannen är polis, han har en.
Slakta kan både släkten och jag.
;) :thumbsup:

Att avliva en gris vore bäst med en bultpistol, men frågan är om det finns sådana i landet. Med en bultpistol är det aldrig någon kula som lämnar verktyget, ett humant och bra sätt att avliva djur, den laddas med en krutladdning.
Ett gammalt beprövat sätt är att dunka grisen med en slägga mellan öronen som gör att grisen blir bedövad och blodet töms från undersidan.

Jag besökte själv ett mindre slakteri han slaktade ca 20 grisar om dagen och dunkade grisarna med en slägga, samma gjordes med kor han slaktade.
Men allting gick korrekt till vid slakten de höll rent med mycket vatten, fanns ingenting att klaga på. Jag köpte själv en biffstek av slakteriet, som en thaikvinna ägde och drev, annars gick köttet till försäljare som åkte på marknader och sålde kött.

Men nu är det väl så här att man hade en slaktmask på grisen det var på denna man slog, inte pannan direkt. På slaktmasken satt en , har gömt namnet men som en bult som åkte in i pannan, av släggans kraft samma som med bultpistolen.

Förr tiden höll en man i bulten, men då gällde det att slaktaren var nykter, så han träffade rätt "svin"

Tycker ubon verkar ha bra koll på läget med att pröva sig fram, att wrong skall in och mästra i tråden tycker jag är lite tråkigt och att inte faranger kan farma upp sig den största jorbrukarn jag såg i Petchabun var Sweitzare där kan vi snacka storjordbruk allt går att fixa som farang om man jonglerar lite.

En slaktmask är ett farligare vapen där sätter du in en 9 mm kulpatron och slår till bak på slaktmasken och den fungerar som ett vapen.
Bultpistolen är ett verktyg där en krutpatron sättes in men det finns ingenting som lämnar verktyget.
Bultpistolen är det bästa för slakt ingen tvekan om det.
Med slaktmask kan hända olyckor om slaktarn är onykter eller annat, det har också hänt olyckor.

"Jonas " sa:
Tycker ubon verkar ha bra koll på läget med att pröva sig fram, att wrong skall in och mästra i tråden tycker jag är lite tråkigt och att inte faranger kan farma upp sig den största jorbrukarn jag såg i Petchabun var Sweitzare där kan vi snacka storjordbruk allt går att fixa som farang om man jonglerar lite.
Jag har inte försökt mästra någon, du vet inte vad du pratar om och då är det bäst att stänga näbben.

"Jonas " sa:
Du har inte varit med i debatten om grisfarming då finns det väl ingen anledning att hoppa på mig i det här ämnet när du inte själv haft någonting att komma med, utan vad du gör är att börja utdela pekpinnar som någon överstepräst.
Sedan kallar du mig för wrong om du tror att du är lustig med det, kan du gärna tro det.
Du vet inte heller vad jag känner till om grisfarmning i Thailand och min utbildning inom området vad gäller jordbruk och djuruppfödning.

Liknande trådar

M
Svar
0
Visningar
1 K
mikeus
M

Tillbaka
Topp