Ubon bygger en farm....

Bananchokladgräddigmilkshake med vaniljsocker och surströmmingsdoft, vilken märklig upplevelse o_O men godis är gott, durian är godis:D

Jag ska låta den ligga till sig några dagar i kylskåpet, så får jag se om doften kommer fram...

Jag var ner på morgonmarknaden och för första gången under alla år så hittade jag Durian, en taggig sak, jag köpte en frukt på 3.1 kilo, vill Du att jag skalar den? ja tack, och jag fick ut 1.1 kilo fruktkött, priset på frukten var 310 Bath, smaken som jag hört om att den skulle vara något över det himmelska, doften/lukten skulle vara en blandning av skithus och surströmming, inget av detta stämmer, visst fanns det en lukt, men inte vad jag läst om, smaken var väl något av en besvikelse, dyrt men en ny erfarenhet, kanske jag fick en inte fullt mogen frukt? jag har inget att jämföra med, kanske provar en gång till, vi får se.

upload_2017-5-28_7-5-34.png

Men ett rätt trevligt träd, 5-6 år från planta till frukt.

Konsistensen ska vara "ganska mjuk" inte mycket tuggmotstånd när den är mogen, inte torr och tråkig ... smakar himmelskt ... när man känner doften påminns man av det gudomliga ...
Herregud och Oh My Buddha! Vi har definitivt olika definitioner om vad som är gudomligt. Och Durian kvalar absolut inte in i den kategorin.

Senast redigerad av en moderator:
Då förstår jag att surströmming, pla ra mm. inte heller passar ;)

Stilton-ost och några andra liknande faller bort också.....

Ja ni ser hur det är och detta talade jag ju om för ett tag sedan att vi människors preferenser om vad som doftar respektive smakar gott skiljer sig väsentligt åt.

Har inga problem med Durian heller, kan inte förstå att det skulle lukta så och gott, ja mest sött men jag gillar det och som Berra säger Stilton, Gorgonzola och andra grönmögel....mums, mums!!:D

Ja ni ser hur det är och detta talade jag ju om för ett tag sedan att vi människors preferenser om vad som doftar respektive smakar gott skiljer sig väsentligt åt.

Har inga problem med Durian heller, kan inte förstå att det skulle lukta så och gott, ja mest sött men jag gillar det och som Berra säger Stilton, Gorgonzola och andra grönmögel....mums, mums!!:D
Jo durian påminner ju om en riktig stinkande god ost. Mums!

Jag skrev tidigare att min fru vill köpa 2 rai, det visade sig att det var 1/4 dels rai till, jag har sagt att hon kan låna till detta, men lånet får inte gå över 200", och jag måste skriva under att jag godkänner lånet som äkta hälft, hennes lån är flyttade från banken till fackföreningen, bättre villkor, hon var dit och skulle hämta papperna för min underskrift, facket sa till henne att det var en sån liten summa så dom behövde ingen underskrift från maken vilket passar mig utmärkt, om något händer så kan dom inte kräva mig på lånet. Varför godkänner jag lånet fast jag sagt blankt nej till mer markinköp? det ligger till så här, från stora vägen, en stickväg in till frugans, hennes 7 syskon samt 2 andra personer som har mark efter denna väg, 2 rai har direktinfart, och dessa 2 rai går över vägen från stora vägen x meter in på stickvägen, skulle det bli en annan köpare så kan denna tekniskt sett stänga av infarten, med den förklaringen så godkände jag lånet, men nu kommer det till, säljarens bror fick reda på att systern tänkte sälja, så när hon var här med lagfarterna och visade dom så berättade hon att brodern och hon hade haft ett gräl? han tyckte inte att hon skulle sälja och menade på att Du har inga barn och Du kommer inga få, att hennes mark skulle gå i arv till familjen, det är så att hon gillar inte pojkar. Nu har diskusitionen istället komma att handla om att köpa loss dessa x meter som rör vägen, så vi får se var det slutar. forts.

Jag skrev tidigare att min fru vill köpa 2 rai, det visade sig att det var 1/4 dels rai till, jag har sagt att hon kan låna till detta, men lånet får inte gå över 200", och jag måste skriva under att jag godkänner lånet som äkta hälft, hennes lån är flyttade från banken till fackföreningen, bättre villkor, hon var dit och skulle hämta papperna för min underskrift, facket sa till henne att det var en sån liten summa så dom behövde ingen underskrift från maken vilket passar mig utmärkt, om något händer så kan dom inte kräva mig på lånet. Varför godkänner jag lånet fast jag sagt blankt nej till mer markinköp? det ligger till så här, från stora vägen, en stickväg in till frugans, hennes 7 syskon samt 2 andra personer som har mark efter denna väg, 2 rai har direktinfart, och dessa 2 rai går över vägen från stora vägen x meter in på stickvägen, skulle det bli en annan köpare så kan denna tekniskt sett stänga av infarten, med den förklaringen så godkände jag lånet, men nu kommer det till, säljarens bror fick reda på att systern tänkte sälja, så när hon var här med lagfarterna och visade dom så berättade hon att brodern och hon hade haft ett gräl? han tyckte inte att hon skulle sälja och menade på att Du har inga barn och Du kommer inga få, att hennes mark skulle gå i arv till familjen, det är så att hon gillar inte pojkar. Nu har diskusitionen istället komma att handla om att köpa loss dessa x meter som rör vägen, så vi får se var det slutar. forts.
Ja inte ska det vara för lätt ;)
Finns inget liknande servitut som går skriva att ni får nyttja vägen om hon inte säljer till er/din fru?

Köpa 2 rai mark,
denna morgon så sa min fru att det kommer besökare i kväll, hon har under ett antal dagar ringt markägarna och dom ska samlas i vårt hem, (nu ramlade första besökaren in), även säljaren kommer, det som ska diskuteras, hur gå vidare med vägen, jag har min uppfattning klar, får ni loss vägen, även om det blir näst intill ett hutlöst pris, köp, för att slippa krångel i framtiden, sen ska naturligtvis markägarna erlägga sin betalning efter antal rai, inte efter antal meter fram till "sin" mark, även framtida underhåll ska regleras, det innebär att din äldre syster med sina c:a 40 rai och största markägaren ska betala mest, min syster har inga pengar, efter det så ville hon inte lyssna mer på mig.....

Blir väl som vanligt att min fru får ta den största kostnaden.

forts.

Köpa 2 rai

Klockan är nu 19.10 och samtliga (1 saknas) skulle komma 19.00, visst är jag förvånad med tanke att klockan är inte viktig för en del Thai,
tydligen anser dom detta möte viktigt, byhövdingen är närvarande, funderar på vilken roll han har, han kan ju vara markägare, ombud, eller är han här som en typ "medlare"? vi får se hur detta slutar.

forts

Köpa 2 rai

Mötet håller på och det börjar "hotta" till emellanåt, den som är mest uppåt är frugans äldre syster, tror tusan det, det är hon som kommer att få betala mest, nu har jag förstått att byhövdingen är en "medlare".

forts

Köpa 2 rai

Mötet avslutat på 50 minuter, verkar som att dom inte vet själva vad dom kommit fram till...

forts

Frugan äger en väg in till våra marker som inköptes innan vi träffades, och hon tar också betalt, så dom andra kommer in på deras marker, dock så betalar vissa en årsavgift och vissa bryr sig inte för 5 öre.

Sen så snor några av dom som har mark vid hennes väg lite väg mark varje år så dom får lite mer odlingsmark, för något år sen så gick hon till byhövdingen som fixade fram någon från rätt avdelning som kollade hur bred vägen var med hjälp av hennes papper, det slutade med att vi fick tillbaka marken som stulits och vart några tusen bath fattigare

Liknande trådar

M
Svar
0
Visningar
1 K
mikeus
M

Tillbaka
Topp