Ubon bygger en farm....

Köpa 2 rai

Nu blev det lite dåliga vibbar, hon har gått med på att sälja den lilla biten av vägen för 10.000B men hon vill inte skriva in detta på Landoffice, hon skyller på tidsbrist, detta innebär att man köpt sig respit över en viss tid att nyttja vägen, och i framtiden kan det uppstå samma problem med en ny ägare. Tänker mig i framtiden kolla runt i andra väderstreck och se om det finns möjlighet att köpa några meter och bygga väg och ansluta till annan befintlig väg.
Men å andra sidan så blir det nog svårt att för en ny ägare att börja bråka om vägen, då har man från start skaffat sig 9 ovänner.

Ja inte ska det vara för lätt ;)
Finns inget liknande servitut som går skriva att ni får nyttja vägen om hon inte säljer till er/din fru?

Du är inne på rätt väg, ändock så är det markägaren som har sista ordet, som jag har förstått så går allt om mark att avtala, köp, leasing, hyra, låna, Usu Fruit, det går även att skriva in avgifter/kostnader om vad som ska betalas. Här finns avtal på Landoffice som vi/min fru har med sin farbror, farbrodern har ett hus med undantagsstuga, tror nog jag skrivit om detta tidigare i tråden, det är 2 tomter som nyttjas som en, Farbrodern frågade mig om jag var intresserad att köpa undantagsstugan med mark, vad ska jag med den till? kan inte äga marken, jag kan inte flytta stugan, byggd med cementblock, jag tackade nej, utan min vetskap så köpte min fru ena lagfarten med lillstugan, det stod i hennes fulla rätt, vi var inte gifta vid det tillfället, avtalet som är inskrivet på landoffice säger att farbrodern har rätt att återköpa marken inom 5 år, bryta köpeavtalet, återbetala köpesumman i annat fall överför landoffice med automatic marken och ställer min fru som ägare, (2 år kvar?) det finns tydligen en tidsregel som säger att avtal om mark över 3 år skall registreras på landoffice, enligt min mening, registrera allt som går att registrera, har en betydligt bättre tyngd vid en juridisk tvist.

Nu efter snart 8 månader i Th, så är det dags att packa trunken och påbörja resan till ett annat land, swe, vilket jag inte ser framemot, men enligt planen så är det den vägen som gäller. Nu på morgonen såldes dom sista 8 kilo grodorna, frugans farbror/fru snett tvärs över gatan, sålde dessa och är nöjda med inkomsten, dom får 20 B per kilo som dom säljer, och priset är 100 B/kilo, 160 B för mindre än 2 timmars arbete,
inget "arbete" att gå omkring med en liten vagn i byn, lämna över grodor och ta betalt, tror nog att betalningen bör ligga på 12-14 B/kilo, det är ändock jag som tar risken på returer, skulle dom köpa loss för 80 B/kilo så är det ok för min del. Jag fick inte min referens på grodorna denna säsong, detta på grund att min fru inte lyssnade på hur jag ville ha det, jag provar nästa säsong med ett par referensgrupper, men ändock så har jag uppfattningen att avansen ligger på c:a 38%, vilken ska öka till minst 50%, detta är mitt mål.

Frog sold out...

Om några dagar så går flyget tillbaka till swe, och för några dagar sedan sa min fru att hon och hennes familj vill bjuda mig på middag, dom hade hittat en nyöppnad restaurang inne i yosho, dit tyckte dom att vi skulle gå och avverka middagen, ganska trevligt ställe, buffe",
samma dag som inbjudan så funderade jag lite, (onda aningar) jag frågade min fru, ska Du dela notan med din familj? näää, Du betalar.....
ok, det var inga problem, inte så ofta hela släkten är med ut samtidigt, 7 personer var det sagt, vi blev 10, notan kostade 2.720 B, det blir väl ungefär samma pengar som att gå förbi korvkiosken i swe. för 10 personer, utan pilsner.

Hur funkar Thai, själv har jag slutat fundera, för några dagar sedan säger min fru att hon beställt grodyngel, kommer vilken dag som helst, kan Du åka och köpa 3 kilo grodfoder?, minsta sorten och en säck foder till kalkonerna, jag säger skriv ner på en lapp vad Du vill att jag ska köpa, hon skriver ner på en lapp som jag tar med till butiken, nu hör det till saken att det är min fru som avgör vilken butik vi handlar, hennes djur, hennes foder, hennes pengar som betalar, vi har delat upp detta med djur och foder, vem som betalar vad. I denna butik har jag köpt foder till mina grodor på 1-2 kilospåsar, och senare 20-kilossäck, nu när jag kommer till butiken så tänkte jag att jag skulle titta på olika nät, när jag tittar runt så kommer det en kille fram och frågar om jag vill ha hjälp, jag säger inget, tänkte att det är väl bra att ge honom lappen, han tog lappen och studerade den, efter ett tag funderar jag på vad är det som är så svårt med beställningen? jag frågade vad problemet var, han sa vi inte ha 3 kilo mat groda, ok tänkte jag, slutsålt?, en säck med foder till kalkonerna gick bra, jag gick bort till bordet där tjejen sitter som vill ha betalt, tänkte att jag väntar att betala tills han kommer tillbaka med säcken kalkonfoder, nu står jag och tittar på hyllan där dom småpåsarna ligger,
och vad är det som ligger där? grodmat i den storleken på pellets som jag frågat efter, jag frågade tjejen där om detta var grodmat, javisst sa hon, nu kommer killen tillbaka och jag frågade han varför han sagt att det inte fanns, nu står killen som ett stort frågetecken, vi har inte 3 kilo, jamen titta här nu, jag tar 1 påse och visar 1 kilo, jag tar påse nummer 2 och visar 2 kilo jag tar påse nummer 3 och visar 3 kilo, om man tar 3 enkilospåsar så blir det 3 kilo, ???? ehh ??? jaha?...var det därför det tog en sån tid att läsa lappen? han har alltså stått och fokusera på 1 3-kilospåse, och det har han rätt i, vi har inte 3-kilospåsar.

Dags att börja packa, stänga butiken, transporten till Ubon R går om en å en halvtimma, flyg till Don Muang, buss till Suwan, nattflyget till Arn,
buss till Sth, byta buss till Örebro, sen är det "bara" 3 bussbyten till så är man "hemma"?

Dags att börja packa, stänga butiken, transporten till Ubon R går om en å en halvtimma, flyg till Don Muang, buss till Suwan, nattflyget till Arn,
buss till Sth, byta buss till Örebro, sen är det "bara" 3 bussbyten till så är man "hemma"?
Ush! Inte värt den mödan. Men ha en trävlig resa.:rolleyes::wai:

Ush! Inte värt den mödan. Men ha en trävlig resa.:rolleyes::wai:

Resan gick väl sådär bra, förlorade glasögonen någonstans på flyget till Don muang, bussen till suwan, nu är det väl någon annan som... bagaget lyckades dom på flygplatsen slarva bort, fick vänta 1 timma extra innan dom hittade på väskan. Bussen från Arlanda till Stockholm, naturligtvis så hade bussen till Örebro åkt, nästa buss passar inte in med nästa anslutning, kollar med SJ, fanns en tågförbindelse som kunde passa in, men ockerpriset på den biljetten gjorde mig spyfärdig, kollade med andra bussbolag, ingenting passar min väg, nu funderar jag på en övernattning i Sth, i ett sista försök så går jag till informationen, tänkte om det fanns någon förbindelse med Borlänge/Falun och ta mig hem bakvägen, jodå det fanns och med byte Borlänge för vidare färd, tillbaka till SJ, en biljett Borlänge och vidare, jag kom med tåget som sedan stannade på några stationer och nu hör jag i högtalaren "nästa Arlanda" tack för den, kom fram till min sista anknytning med buss, bussen hade dom glömt att skicka ut så det blev 1 timma extra väntan, men hem kom jag...

Tänker tillbaka lite från den senaste resan, det var en väldans avgång på folk i byn, 8 avlidna varav 7 tillskrivs som naturliga, en hade stärkt sig innanför västen, han och moppen körde förbi huset och några hundra meter bort och ut på motorvägen, där blev det tvärstopp, efterlämnade fru och 2 barn, 14 och 15, min fru:s mormor avled i en annan by, och i en närliggande by till oss så försvann en 10.årig pojke, det sattes in skallgång och här sökte man på alla möjliga ställen, inget spår fanns att finna. En man i byn började tala om att "Ni kommer aldrig att hitta honom, jag har sänkt han i sjön" nu blev denna man misstänkt som ett naturligt steg i efterforskningen, antar att husransakan gjordes och man utgick ifrån hans hus, efter totalt 4 dygn så hittades pojken gömd under ett uthus på granntomten, jag var inte där, utan det är min fru som fotade, hon blev ditkallad tillsammans med andra från sjukvården som även dom ingick i "kristeamet". På granntomten fanns uthuset och ett skjul för kor, vad jag tycker var märkligt att ingen av dom omkringboende har känt någon lukt, inte heller hon som hade korna på tomten, bara några meter från uthuset.
Det finns fler bilder, men jag tycker att det räcker med dessa.

Visa bilaga 60898

IMG_0676.JPG

IMG_0675.JPG

IMG_0674.JPG

Ruskig och sorgesam historia! Någon aning om vad som hänt honom?

Vem av dom? om det gäller pojken och om jag ska utgå ifrån bilderna så blev han ihjälslagen, med en reservation för att en del skador kan ha åsamkats av djur, det var ändock 4 dygn det handlade om innan han hittades.

Om Du menar den misstänkte, så finns han inte kvar i byn, kan nog tänka mig att han blev intagen för vidare utredning.
Min fru kände till denna man på det sätt att byn tillhörde min fru:s tidigare arbetsplats vårdcentralen,, och han var patient hos min fru, vid tillfällen, och genom detta så framkommer det att det finns ett missbruksproblematik med i bilden, och att det handlar om annat än alkohol.

PR grej eller var detta sanning? 1 miljon för en tupp? förvisso har jag sett höga priser tidigare, men hallå, lite mera realist nu, 1 miljon?

Tuppägare Ubon, jag äger in fakto 1 tupp som jag fick av en granne, några veckor innan jag skulle flyga ut, kunde inte ta emot den då, han sa att han kunde hålla den tills jag kom tillbaka, får se om den finns kvar när jag är åter, eller om dom har ett nytt recept på Tuppgryta.

Jag gillar inte att man använder djur i slagsmål för sitt eget nöjes skull...

Seksan Nanta, 30, owner of a fighting cock farm in Chiang Mai's Saraphi district, (left), hands a million baht cash to Charnnarong Chuenjit, 36, owner of another farm in the same district, and seals the...

Please credit and share this article with others using this link:http://www.bangkokpost.com/news/general/1255563/fighting-cock-sold-for-b1-million. View our policies at http://goo.gl/9HgTd and http://goo.gl/ou6Ip. © Post Publishing PCL. All rights reserved.

untitled tupp.png

PR grej eller var detta sanning? 1 miljon för en tupp? förvisso har jag sett höga priser tidigare, men hallå, lite mera realist nu, 1 miljon?

Tuppägare Ubon, jag äger in fakto 1 tupp som jag fick av en granne, några veckor innan jag skulle flyga ut, kunde inte ta emot den då, han sa att han kunde hålla den tills jag kom tillbaka, får se om den finns kvar när jag är åter, eller om dom har ett nytt recept på Tuppgryta.

Jag gillar inte att man använder djur i slagsmål för sitt eget nöjes skull...

Seksan Nanta, 30, owner of a fighting cock farm in Chiang Mai's Saraphi district, (left), hands a million baht cash to Charnnarong Chuenjit, 36, owner of another farm in the same district, and seals the...

Please credit and share this article with others using this link:http://www.bangkokpost.com/news/general/1255563/fighting-cock-sold-for-b1-million. View our policies at http://goo.gl/9HgTd and http://goo.gl/ou6Ip. © Post Publishing PCL. All rights reserved.

untitled tupp.png
På Filippinerna där tuppfäktning är mycket stort och omsätter stora pengar på spel sägs det vara vanligt med 300.000-500.000 ute på landsbygden för en championtupp och då bör det handla om miljonbelopp i Manilaregionen.
På ön Masbate var det uppfödning av tuppar blandat med krabbfiske som många sysslade med. Fick man fram någon bra tupp så var det färjan till Cebu och försöka bli rik på den som gällde.

Fattiga föder upp tuppar överallt i hopp om att lyckas bli rik men de flesta förblir fattiga men mätta på segt kött.

Liknande trådar

M
Svar
0
Visningar
1 K
mikeus
M

Tillbaka
Topp