Ubon bygger en farm....

Visst kan jag bjuda på en groda, men det finns flera aspekter i detta, hur många ormar vill ta sig en groda? hur ofta äter dom? hur många blir detta på ett år? dessutom är jag inte intresserad av att ha några ormar på farmen överhuvudtaget, ormar som gömmer sig i buskage eller på annat ställe, som kanske blir skrämda och biter, fast normalt vill en orm fly bort så fort som möjligt.

Senast idag hittade frugan denna: tror nog denna är mera intresserad av fisken i dammen, tar nog även smågrodor, fast så små har vi inte för tillfället.

Jag funderade lite på det Du skrev, Det jag inte tycker om läser jag inte, hur kan Du veta om Du tycker om en text eller inte, om Du inte har läst densamma? (; :)

snake från farmen.jpg

Hej

Huggande giftiga ormar som typ Viper flyr normalt inte, dom ligger stilla nästan osynliga och väntar på ett byte, på stigar, vägar och tyvärr även i trädgårdar, dom vet att dom kan försvara sig och rullar ihop dig beredda att hugga om man kommer för nära, höll på att trampa på en i fjol i vår trädgård.

Men många mindre farliga ormar flyr för livet, men själv vågar jag inte chansa utan dödar alla ormar i trädgården, dödade en i frugans lillasysters garderob förra vintern, några på farmen också.

IMG_1721.JPG

Här har vi Noo Singh, Rat Snake som vi sedan kokade och åt, väldigt gott tycker både jag och lilleman, men frugan äter inte orm, jag har en i handen och ytterligare en i påsen.

Mvh isan lover

Trodde jag var klar för tillfället med ormar, men inte blev det så, tog moppen till byn för att handla några småsaker, på vägen tillbaka i en 3-vägskorsning, så hör jag en moppe som kommer från vänster, hör även någon som småspringer i flip flop, saktar ner och tittar åt vänster, jodå, det springer en kille framför en moped, när jag tittar ner på marken så ser jag en större orm som slingrar sig iväg, ormen vek av till höger och försvann i gräset, där slutade den jakten.

Min fru sa något om en ballongflygning, matmarknad, jippo, hon frågade mig om jag vill gå, jag sa ok, vi skulle åka sent på eftermiddagen när hon var färdig med riset som låg på tork ute på vägen, på eftermiddagen så vart det till att göra oss färdiga för avfärd, frugan tar en dush, själv går jag till köket, öppnar kylskåpet för att ta något kallt att dricka, samtidigt så tittar jag bort mot diskbänken och ser en orm på golvet, springer fort som attan in i andra rummet och hittar på frugans ipad, tillbaka till köket, den här vill man gärna ha en bild på. Längden på denna är dryga metern, bara att ta hjälp av herr tumstock och måtta på väggen.

Snok i köket 1.jpg

Snok i köket 2.jpg

Jag gillar det men min fru blir helt vansinnig (kanske lite överdrivet) när hon ser detta på allmänna vägar:)

Kan vara ok på mindre vägar om det är utmärkt tydligt. I Centralamerika la man ut majs på torkning på motorvägen, gärna dolt efter kurva. Så visst blir man lite irriterad, speciellt om det är människor där så man inte vågar köra in i det i nödsituation. Riktigt lika illa har jag inte sett det i Thailand.

Min fru blir också förbannad.

Själv blir jag irriterad att farmarna inte markerar bättre, inga reflexer, och vad hjälper det att ställa ut en svart stol, eller hugga ner några kvistar som markörer när skymning/mörker fallit, själv löste jag problemet förra året för denna familj. Lite längre bort på bilden syns en markör med reflexer.

Senast ändrad:
Plastblomkruka som jag satte plastpåse i, fyllde med cement, satte ett kort rör för hålet, passade även på att gjuta in ett rep, blir enklare när man flyttar dessa, plaströren tog jag ifrån att skrotat projekt, reflexerna lyser upp fint när det kommer fordon.

markör 1.jpg

markör 2.jpg

Plastblomkruka som jag satte plastpåse i, fyllde med cement, satte ett kort rör för hålet, passade även på att gjuta in ett rep, blir enklare när man flyttar dessa, plaströren tog jag ifrån att skrotat projekt, reflexerna lyser upp fint när det kommer fordon.

markör 1.jpg

markör 2.jpg
Hejsan,varför inte ha reflexer nära vägen åxå?

Tråkigt att säga, men jag hänger nog inte med på vad Du menar, tycker nog att jag säkrat upp detta fullgott nog....
Ja tror att man ser/upptäcker refläxer om dom är närmare marken,vägen .Ok så upplever jag det ta och prova å kör i mörkret så kan du se själv vad som är bäst lycka till å tack för att du delar mad dig från TH

Ja tror att man ser/upptäcker refläxer om dom är närmare marken,vägen .Ok så upplever jag det ta och prova å kör i mörkret så kan du se själv vad som är bäst lycka till å tack för att du delar mad dig från TH

Om det är så Du menar så håller jag med dig, men i just detta fall så har jag varit ut och tittat när det kommer fordon i mörkret, och jag är nöjd med hur dom lyser upp, klart att man kan förbättra, har sett att det finns vägkoner på Global som det redan sitter reflexer på, men även där måste det till någon tyngd som håller dom på plats om det blåser.

Ok bra att det finns vägkoner med reflexer på Global H. Jag menade att du kör själv å ser vad som är bäst med placering av reflexer lycka till i Th själv kommer jag ner till december 2017 pip

Groda

Macro, när jag kom hit i början på Oktober så var priset på groda 80 B kilo/ sen går det upp, 85, 90 och senast 99 B, min bedömning är att priset om 6 veckor borde ligga 135-140B/kilo.
Hej

Groda är ju väldigt populärt i Thailand och det finns absolut en marknad för detta, en av frugans morbröder har en egen odling och den försörjer hela släkten, frugan älskar att käka groda men själv är jag inte förtjust.

Mvh isan lover

Ormar

Tjejen som har fältet jämte farmen hade satt ut en mjärd för att fånga middagen, frugan ropade ifrån farmen på mig, jag frågade om jag skulle ta ipad med mig, och det skulle jag, när jag kommer fram så hade tjejen redan vittjat mjärden och slagit ihjäl 2 ormar, tråkigt, men så är det i detta land, verkar som att alla ormar anses vara giftiga och ska tas bort, detta ser ut att vara snok, kanske en Bocourt´s Water Snake, som min fru säger är giftig, min fru vidhåller att så är det, och så kommer detta, Du är inte född i Thailand och därmed kan Du inget om ormar här.

Dagens skörd i mjärden.jpg

fältägaren med snok.jpg

snok 2.jpg

snok 1.jpg

Det är juh en massa ormar ni har där i krokarna! Jag håller med din fru i ämnet;) Har ingen aning om ormar, så jag utgår från att alla är giftiga för säkerhets skull. Är allergisk mot getingar och vet inte hur det går vid ett ormbett.

Det är juh en massa ormar ni har där i krokarna! Jag håller med din fru i ämnet;) Har ingen aning om ormar, så jag utgår från att alla är giftiga för säkerhets skull. Är allergisk mot getingar och vet inte hur det går vid ett ormbett.

Även idag fick jag syn på en orm, vill nog säga att det var en regnbågssnok, 25-30 centimeter, försökte få en bild men det fungerade inte när den ringlade in i gräset. Tycker Du har en bra inställning att se alla ormar som giftiga, och gå därifrån. Tråkigt att Du är allergisk mot getingstick, och rent spontant som jag kommer på hur Du får reda på hur det är vid ett ormbett, Du får prova dig fram, börja med en liten orm...(:

Även idag fick jag syn på en orm, vill nog säga att det var en regnbågssnok, 25-30 centimeter, försökte få en bild men det fungerade inte när den ringlade in i gräset. Tycker Du har en bra inställning att se alla ormar som giftiga, och gå därifrån. Tråkigt att Du är allergisk mot getingstick, och rent spontant som jag kommer på hur Du får reda på hur det är vid ett ormbett, Du får prova dig fram, börja med en liten orm...:)

En Rengbågssnok är förmodligen en modern orm, populär i vissa kretsar skulle man kunna säga.
Annars ser jag rätt mycket ormar här uppe men vet lika lite om dom som Pjodd, däremot är jag inte allergisk för getingar.

5555
Men det sägs att unga ormar är giftigare än när de blir äldre (vad jag har hört) men det behöver inte vara sant. Söker nog bara anledningar till att hålla mig borta från dom;)
Jag vill också helst undgå se dessa varelser,, biter dom mig vet jag att jag kommer dö,, om inte av giftet, så blir det väl av chocken:). Nej jag gillar inte ormar, men vet ju att de hatar mig, vilket är en högvinst.;)

Liknande trådar

M
Svar
0
Visningar
1 K
mikeus
M

Tillbaka
Topp