Ubon bygger en farm....

Yessss, nu hände det som jag väntat på, hem till mig kommer 2 söta flickor på en moped, dessa flickor har jag inte sett tidigare, tänkte att dom är förmodligen ifrån en annan by, och detta sprack redan i starten, 2 volontärer som åker runt och kollar hur många vaccinpliktiga djur har Ni?
Ubon svarade med 2 vov, (Ubons humor) tydligen så åker det runt volontärer och inventerar, fanns ingenting att klaga på, alla papper i ordning.

Yessss, nu hände det som jag väntat på, hem till mig kommer 2 söta flickor på en moped, dessa flickor har jag inte sett tidigare, tänkte att dom är förmodligen ifrån en annan by, och detta sprack redan i starten, 2 volontärer som åker runt och kollar hur många vaccinpliktiga djur har Ni?
Ubon svarade med 2 vov, (Ubons humor) tydligen så åker det runt volontärer och inventerar, fanns ingenting att klaga på, alla papper i ordning.
Hmmm, så @Ubon har ett lika bra väderkorn för godsaker som dom efterfrågade hundarna. Ja när man förlorar det väderkornet kan man lika gärna tacka för sig och parkera tofflorna för gott. ;) :)

Den här hittade jag hos maskinfirman sist jag var där och hämtade ett jobb jag lämnat in, vad kan man göra med denna plåtbit? Ubon hade tänkt sig att snygga till och försöka få fram stilen av ett ministäd, som en början, innan Ubon hittar något annat, pris? ingick i arbetspriset, maskinskruvstycket den sitter i hittade jag förra sommaren på en loppis i Sverige, pris 40 svenska kronor, fraktad med Thai Air Arlanda-Suvarnabhumi., snyggt jobbat Ubon. :)

Städ.jpg

Inte för att det finns någonstans att ställa min egenhändigt ihopsnickrade arbetsbänk, det löser sig över tid, och till denna så behövs bänkskiva, nu hade jag några plank sedan tidigare av "hardwood" får duga ihopsatt som bänkskiva, nu inoljade med linolja, ligger på tork, stommen till snickarbänken är placerad under tak på lilla paviljongen, vad min fru tycker? fråga inte mig, fråga min fru....:)

Stomme arbetsbänk.jpg

Plank till arbetsbänk.jpg

Tänk vad det tar tid för vissa, att tänka till, som min fru...

När min fru började med fåglarna så säljer hon ägg, jag har sagt att det är bättre att kläcka äggen och sälja kycklingarna, nu har min fru kommit på alldeles "själv" efter ett par år, att så kan man ju göra, hon letar runt efter en ruvare/kläckare, och jag säger att jag kan beställa delar på nätet och bygga ihop själv,, och jag beställer delar på nätet, leveranstid och min fru har inte "tid" att vänta, hon beställer en som kommer med posten, skräp och urk, säger Ubon, timer och motor är redan monterat ifrån fabriken, visar sig att en skruv är felmonterad (eller för lång), tar i vid vändningen av äggen, inga problem att åtgärda, vänd skruven så skallen kommer från andra hållet, vad ska nu Ubon med det till som Ubon beställt? inga problem, det min fru inte tänkt på är "backupp" hur löser hon problemet om strömmen inte fungerar?, Ubon tar det som Ubon beställt och plockar ihop några kläckare, backupp är 12 volt.

Kläckare 2.jpg

Kläckare.jpg

Projekt går vidare, justerar in trumman på ricetakern, efter justering så räknar jag med att kunna hjälpligt kunna provköra som test i helgen utan att ha monterat stödhjulen, och det räcker för min del, att visa upp för en eller flera intressenter (Thai) som kommer den 20 April klockan 16.00. kanske jag får på stödhjulen till dess? en del bitar måste gå vägen över maskinfirman.

Dom frästa spåren på sidorna gör att jag kan justera trumman i höjdled, under lagret är det frästa spår, vilket gör att trumman kan justeras i sidled, gummislangen är till för drivningen och att ta upp en del vibrationer, samt att jag kan i lagret justera trumma längdledes. Några kommentarer på detta? kom igen, Ubon lyssnar med sitt öra...

Trumma justeras in.jpg

Trummans motor injusteras.jpg

Senast ändrad:
Projekt går vidare, justerar in trumman på ricetakern, efter justering så räknar jag med att kunna hjälpligt kunna provköra som test i helgen utan att ha monterat stödhjulen, och det räcker för min del, att visa upp för en eller flera intressenter (Thai) som kommer den 20 April klockan 16.00. kanske jag får på stödhjulen till dess? en del bitar måste gå vägen över maskinfirman.

Dom frästa spåren på sidorna gör att jag kan justera trumman i höjdled, under lagret är det frästa spår, vilket gör att trumman kan justeras i sidled, gummislangen är till för drivningen och att ta upp en del vibrationer, samt att jag kan i lagret justera trumma längdledes. Några kommentarer på detta? kom igen, Ubon lyssnar med sitt öra...

Trumma justeras in.jpg

Trummans motor injusteras.jpg

Tack Berralund för att Du gillar det som Ubon skriver, Du är den enda som tryckte på "gillaknappen" i mitt senast inlägg, gjorde det ont när Du tryckte? dom andra 139 läsarna gillar uppenbarligen inte vad Ubon skriver, jag tror inte att det gör ont att trycka på gillknappen för att visa en uppskattning.

Jag gillar dina @Ubon fina inlägg i din tråd. Allt är intressant vad du gör även teknikrelaterat. Du har en förmåga se möjligheter i vardagen och ta itu med dem. Jag tackar dig att du orkar fortsätta skriva. Tack:)!

Tack Berralund för att Du gillar det som Ubon skriver, Du är den enda som tryckte på "gillaknappen" i mitt senast inlägg, gjorde det ont när Du tryckte? dom andra 139 läsarna gillar uppenbarligen inte vad Ubon skriver, jag tror inte att det gör ont att trycka på gillknappen för att visa en uppskattning.
Jag har uppskattat din tråd sedan starten @Ubon . Och jag kan lova att det inte gör ett dugg ont att trycka på Gilla-knappen. Du tar fina bilder som skildrar vardagslivet, TACK!! :wai:

Motorn till trumman är monterad och provkörd, fungerar som den ska, men nu kommer ett "men" kommer att byta motorn till en med några fler watt, råkade titta på Ubons elcykel, hoppsan säger Ubon, och helt plötsligt har Ubon en elmotor, och den som vill låna Ubons elcykel bör ha gått en kurs i hur en cykels fotpedaler fungerar, elmotorn har fått ett hedersuppdrag. Nu är jag osäker på om denna motor är på 12 eller 24 volt, (misstänker 24 V ) 250 watt känner jag till, 12 volt är tänkt till ricetakern, (kan gå upp till 24 volt, vikten ökar med 20 kilo) jag vet att tar man en 250 watt motor på 24 volt och kör på 12 volt så blir det inte hälften, det blir mindre, kommer inte ihåg hur man räknade.

Räknar med att kunna bygga om lite, montera motorn och provköra imorgon kl. 16.00.

Motor 1 till ricetakern.jpg

Bytt motor, injusterad och provkörd med trumman, lite finjustering så blir det bättre, enligt Ubon så fungerar den som den ska, planerar för resten av tillbehören som ska på ricetakern, men detta får nog vänta till hösten, ställer undan denna efter den 20 April när besöket har varit här, skönt nu att kunna visa upp en fungerande modell.

Ricetakern 9 April.jpg

Ricetakern 9 April  bild 2.jpg

Tror nog jag avstår pizzan vid namn Vesuvio, en annan Vesuvio blir betydligt varmare....

Mest känd för utbrottet 79 e.Kr., som förstörde städerna Pompeji och Herculaneum, är detta en av de farligaste vulkanerna i världen på grund av dess närhet till staden Neapel. Ett annat stort utbrott inträffade under andra världskriget år 1944. Utbrottet lämnade efter sig en grå lavaflod som är synlig på vulkanens norra sida. Mt. Vesuvius tenderar att bryta ut varje 2000 år.

Tror nog jag avstår pizzan vid namn Vesuvio, en annan Vesuvio blir betydligt varmare....

Mest känd för utbrottet 79 e.Kr., som förstörde städerna Pompeji och Herculaneum, är detta en av de farligaste vulkanerna i världen på grund av dess närhet till staden Neapel. Ett annat stort utbrott inträffade under andra världskriget år 1944. Utbrottet lämnade efter sig en grå lavaflod som är synlig på vulkanens norra sida. Mt. Vesuvius tenderar att bryta ut varje 2000 år.
Så då kan Camorran i Neapel andas ut och härska vidare!

Jag höll på att montera och provköra lite, som ett barn på julafton, jag hör ett "knack" och kan konstatera att mitt eget patent på kopplingen via axel mot axel, motor och trumma inte håller måttet, inser att jag måste ta till lite starkare grejor, åker till närmsta stad för att handla, försökte i 2 butiker, finns inte vad jag söker, jag får finna en annan lösning.

Trum och motoraxel.jpg

När jag analyserar denna text, är det Ubon som räknar baklänges? har hänt tidigare.

Utbrott varje 2000 år? år 79 efter Kristus, och det senaste utbrottet 1944, jaha, då är det väl lugnt? Ubon är av en annan uppfattning, inom kort tid så får Vesuvio ett utbrott, vänta och se ni tvivlare.

När jag analyserar denna text, är det Ubon som räknar baklänges? har hänt tidigare.

Utbrott varje 2000 år? år 79 efter Kristus, och det senaste utbrottet 1944, jaha, då är det väl lugnt? Ubon är av en annan uppfattning, inom kort tid så får Vesuvio ett utbrott, vänta och se ni tvivlare.

Är väl egentligen inte Vesuvio de är rädda för utan intilliggande Campi Flegrei som börjat vakna och dundrar den kan de bli sju reser värre spår de:

Ja ni kan läsa här!

http://www.alltomvetenskap.se/nyheter/jattevulkanen-under-neapel-haller-pa-att-vakna

Liknande trådar

M
Svar
0
Visningar
1 K
mikeus
M

Tillbaka
Topp