Ubon bygger en farm....

Trevligt med inbjudningar till fester party och hålligång, jag gick på grannens begravning, 2 dagar (håller på i 3 dagar), dock inte den äldre damens, grannen känner jag och även hans bror syster, den äldre damen, visst har jag blivit inbjuden på mat och dryck av hennes son, men samtidigt försöker jag dra ner på alla dess tillställningar, nu kom det för 2 dagar sedan en inbjudan ifrån en familj i byn, deras son ska bli munk på deltid/kvartstid (2 veckor?), jag var på hans systers bröllop, min fru ska dit, varför ska jag dit? min fru säger, Du måste, jaja, får väl vika mig för husfriden, idag så kom det en snygg moppe och stannade utanför grinden, det som satt på var ännu snyggare, återigen kom det en inbjudan, har inte öppnat kuvertet så jag låter det bli en överraskning, kanske en tillställning om åminnelse av dom avlidna?

Grodäggen kläcktes, ynglen simmar omkring, gömmer sig på botten, min fru tror det kan vara 400 yngel, växer, bytte vatten och spolar ut ynglen i ett nät, städar och sätter nytt vatten, sätter tillbaka ynglen, min fru tror att det kan vara 500 yngel, igår såg jag första ynglet som kravlade sig upp på flytetyget, idag ser jag ett 40-tal som tagit sig upp, resten växer bakbenen ut på, svansen försvinner och framfötterna växer ut, min fru tror nu att det kan röra sig om 1000 yngel.

Dom började och pynta torget igår, satt podiet för munkarna, inbjudan som kom igår innehöll ytterligare 1 inbjudan till munkceremonien, frugan säger att det är 5 pojkar från byn som ska gå i kloster/tempel, kan tro att man slagit ihop dessa 5 till ett party, pojkarna började festa redan igår och detta ska vara färdigt på lördag, sista natten med gänget?

Senast ändrad:
Hela tiden så blir det ändringar, jag ser att jag eventuellt kommer att förlänga chassit med c:a 30 centimeter, att bordet är för lågt ur arbetssynpunkt vet jag, och där är sedan tidigare beräkningen att bordet kommer att höjas 10-15 centimeter när transporthjulen monteras,
flyttar motorn och monterar drev och kedja, egentligen vill jag ha min lösning med direktdrift på axeln, för att minska rörliga delar och energiförluster, kanske jag kan hitta på en lösning när det gäller att hålla kvar min tanke med direktdrivning. Stödhjulen till trumman har jag funnit en väg för, monterar dessa i trummans ytterkant, just nu fastsatta med griptänger, men ska hitta en lösning för att låsa hjulen, jag har låtit fräsa 2 spår i sidostolparna så att hjulen kan justeras upp och nedåt, även hjulen ska ha sin låsning på så sätt att dom kan justeras individuellt sidledes och längdledes, och när jag höll på med detta så började jag fundera på om jag inte skulle kunna montera motorn i trumman? sluta fundera så mycket säger min fru, alla mina funderingar och tankar om projekt säger min fru, det kommer aldrig att fungera,
vi får väl se efter 16.00 imorgon och då ska den rulla under tiden besöket varar, kanske 3 timmar? har beställt i lokala butiken en låda dryck, satt den i deras is-box för kylning, grillad kyckling beställt och levereras 16.00, fann en lösning till överföringen tror nog det funkar, lite småsaker som ska till ricetakern, innan klockan 16.00 men det ordnar jag imorgon,

stödhjul i trumma.jpg

Hela tiden så blir det ändringar, jag ser att jag eventuellt kommer att förlänga chassit med c:a 30 centimeter, att bordet är för lågt ur arbetssynpunkt vet jag, och där är sedan tidigare beräkningen att bordet kommer att höjas 10-15 centimeter när transporthjulen monteras,
flyttar motorn och monterar drev och kedja, egentligen vill jag ha min lösning med direktdrift på axeln, för att minska rörliga delar och energiförluster, kanske jag kan hitta på en lösning när det gäller att hålla kvar min tanke med direktdrivning. Stödhjulen till trumman har jag funnit en väg för, monterar dessa i trummans ytterkant, just nu fastsatta med griptänger, men ska hitta en lösning för att låsa hjulen, jag har låtit fräsa 2 spår i sidostolparna så att hjulen kan justeras upp och nedåt, även hjulen ska ha sin låsning på så sätt att dom kan justeras individuellt sidledes och längdledes, och när jag höll på med detta så började jag fundera på om jag inte skulle kunna montera motorn i trumman? sluta fundera så mycket säger min fru, alla mina funderingar och tankar om projekt säger min fru, det kommer aldrig att fungera,
vi får väl se efter 16.00 imorgon och då ska den rulla under tiden besöket varar, kanske 3 timmar? har beställt i lokala butiken en låda dryck, satt den i deras is-box för kylning, grillad kyckling beställt och levereras 16.00, fann en lösning till överföringen tror nog det funkar, lite småsaker som ska till ricetakern, innan klockan 16.00 men det ordnar jag imorgon,

stödhjul i trumma.jpg
Bra @Ubon ! Lyssna aldrig på någon som säger att det kommer aldrig att fungera..!! :)
Utan snille och tänkande människor hade vi aldrig haft någon utveckling av ny teknik.. :thumbsup::thumbsup::thumbsup:
Utan skapande inom teknik hade vi fortfarande gjort eld med genom att gnugga en träpinne...
Gå på och ser fram emot ett lyckande för dig!!!

Med vänlig hälsning
PEPSI

Jag är ute och försöker provköra ricetakern, vadå mitt natten? Ubon har inga tider att följa, jag hör ett ljud som inte ska vara där, tror mig kunna konstatera att det är lagret till vänstra stödhjulet som snyftar, helt nya lager och detta nu? då vet jag detta och får köpa nya hjul med andra lager, kanske dessa inte är avsedda för högre hastigheter?

stödhjul i trumma.jpg
Jo, det är irriterande svårt med vanliga motorer koppplade rätt på axeln på lasten. Det vill sig tamejfan aldrig att dom är tillräckligt linjerade på alla ledder som behövs, för eller senare dör svetsen/kopplingen av ren böjutmattning (vanligtvis förr). Och är det inte kopplingen som går så är det lagren.

Tricket med koppling av gummislang verkar du ju redan ha testat, så då är det väl bara kedja, rem eller direkt koppling med kugghjul kvar. Kugghjul mot kugghjul ger ju oftast rätt otrevligt mycket ljud, och så är det svårt att hitta några som passar ihop på skroten. Kugg och kedja borde du väl kunna hitta genom att demontera valfri osnuten grannes moppe, och lite remskivor och sånt är väl inte helt ovanligt att hitta på skroten heller. Remmar är nu normalt tystare, även om jag irrirerar mig lite på vinandet man kan få...

Eller ja, allra fräckast skulle ju vara om du hittade en sån direktdriftmotor dom har på elcyklarna nu för tiden. Det finns lite vingelmån inbyggd i principen för såna (plus att dom är Made in China hela bunten, så superhårda toleranser är inte aktuellt). Kanske inte det lättaste att hitta i Thailand, förstås ;)
(Huskorset frågade mig faktiskt idag när vi spatserade förbi en elcykelaffär varför i hela friden man skulle vilja köpa en sån istället för en motorcykel. Inte helt lättförklarat.)

Sen måste jag ju säga att 99% av alla fruar kommer nog aldrig att förstå att själva funderandet har ett värde i sig.

Jo, det är irriterande svårt med vanliga motorer koppplade rätt på axeln på lasten. Det vill sig tamejfan aldrig att dom är tillräckligt linjerade på alla ledder som behövs, för eller senare dör svetsen/kopplingen av ren böjutmattning (vanligtvis förr). Och är det inte kopplingen som går så är det lagren.

Man kan svarva ett rör med tight passning och låsning med skruvar för att koppla ihop motorn med axeln. Vill man vara riktigt seriös så kan man lägga till krysskilar för att fulständigt eliminera risken att koplingspunkten slirar.

Annars kan man eventuellt gänga motorns utgående axel och köpa en borrmaskinschuck att montera på den, så kan man fästa axeln i chucken sedan.

Precisionsarbete alltsammans, dock. :-)

och när jag höll på med detta så började jag fundera på om jag inte skulle kunna montera motorn i trumman?

Vad tror du om att sätta en axel genom trummans centrum så att du kan ha ett kullager på andra sidan istället för hjulen? Om du gör ett kryss av två plattjärn och skruvar fast det i plasten i enden av tunnan så kan du borra ett hål för axeln precis i centrum sedan. :-)

Det har kommit in del funderingar och frågeställningar i tråden, trevligt, men jag får avvakta att ge mig in i disskusitionen, just nu väntar jag in besökare, hoppas dom förstår att Ubon bara älskar folk som passar tiden, fast detta är ju Thailand och då får man aceptera att det är en annan tidszon...höres :)

Ps. ricetakern fungerar som den ska just nu, provkörd ett antal gånger :)

Nu är klockan 22.15, var ut och kollade ricetakern, kollade lager, motortemperatur, just nu verkar bitarna hålla ihop, och ricetakern gör sitt jobb, kollar en gång till innan natti, sen låter jag den rulla på till i morgon 07.00, just nu på inställda 37%, verkar lovande...:)

Nu är klockan 22.15, var ut och kollade ricetakern, kollade lager, motortemperatur, just nu verkar bitarna hålla ihop, och ricetakern gör sitt jobb, kollar en gång till innan natti, sen låter jag den rulla på till i morgon 07.00, just nu på inställda 37%, verkar lovande...:)
Sov gott och hoppas att ricetakern inte somnar under natten. :)

Klockan 00.19. skruvade upp till 48%, inga fiender i sikte...:) jag räknar med att normal hastighet i arbete borde ligga på 37%, kommer att skruva upp lite till:) om det går sönder nu, så är det bättre att det går sönder under test, ett stillestånd ska inte finnas.

Klockan 00.47, ökade till 60 %, jag har varit uppe på 100 % fast det har varit väldigt kortvarigt, dra upp på fullt och direkt ner...dessa prov ska man egentligen göra under dygnets ljusa timmar, så man ser åt vilket håll bitarna flyger...:)

Liknande trådar

M
Svar
0
Visningar
1 K
mikeus
M

Tillbaka
Topp