Jag flyttar inlägget hit...
Ubon sa:
Frugans farm är "färdig" och den är på 1 rai, kanske jag tycker att det räcker? har för mig att Phonta skrev att 2 rai skull bli i minsta laget för en farm, med facit i hand så vill jag påstå att 1 rai räcker väl till för att föda/göda en familj och det blir även ett överskott till salu.
Phonta skrev:
Så vad skall vi satsa på tycker du , markareal har vi , vill kunna ha grönsaker samt ågg och ev även tillex kaniner för konsumtion . Har även haft funderingar på att inhandla ett par riktiga mjölkkor ,eller rättare sagt kvigkalvar i Chok chai , kostnaden för dessa har jag inte en aning om
God tillgång på vatten är A och O, hur ser arealen ut? torr hela året eller stannar regnet kvar? höns, sprätthöns? frigående? burfågel? våra fåglar springer fritt på hela farmen, på gott och ont, dom skitar ner, burfåglar, enkla att sköta, men nej tack, 3-4 höna i bur på mindre än 1/2 m2. Grönsaker, gör iordning ett trädgårdsland och plantera, sen var det detta med frispringande fåglar, fåglar gillar grönsaker, antingen stängsla fåglarna eller grönsakerna, själv skulle jag börja med att köpa plantor, papaya, mango, banan, chili, lemon, växer snabbt och ger rikligt med frukt på relativt kort tid, har funderat på kanin, stannade vid en fundering, men varför inte, kossa, buffel, och framför allt mjölkor skulle jag hålla mig så långt ifrån som möjligt, hur hade Du tänkt dig med foder till dessa? absolut inte mjölkkor, där tillkommer ett moment, dom ska mjölkas, mjölken ska tas om hand, kylas, en viktig sak Du/Ni ska tänka på, är omsättning/avsättning/logistik. Hur Ni än gör, lycka till ...