Ubon bygger en farm....

Det skall du ha all heder för!
men lyssna mannen, varför ska jag försvara någon som, som för egen del, berikar sig på andras hälsa och ekonomi? och detta gäller samma för familj, släkt och vänner... sitter här på natten och lyssnar på lite musik, Christer Sjögren, andliga sånger, måste man vara religiös för att lyssna på en viss musik? jag är allätare när det gäller att lyssna, men själv är jag totalt tondöv, som en mussla....

grannens bygge...

404174435_213290555189848_1743032100578778125_n.jpg

407294549_1030746248155422_4405672427051987705_n.jpg

407356591_1045774836741540_3467814301308840195_n.jpg
403408348_899558311397435_8885506906594436137_n.jpg

....känns meningslöst att skriva Gott Nytt År....

Skatterna som höjs nästa vecka: El, ISK och alkohol​

Från och med nästa måndag är det inte bara 2024 som börjar utan också flera skatteförändringar som träder i kraft. Bland annat kommer elskatten höjas historiskt mycket, skriver SVT Nyheter.

....känns meningslöst att skriva Gott Nytt År....

Skatterna som höjs nästa vecka: El, ISK och alkohol​

Från och med nästa måndag är det inte bara 2024 som börjar utan också flera skatteförändringar som träder i kraft. Bland annat kommer elskatten höjas historiskt mycket, skriver SVT Nyheter.
Ja ett jäkla oskick av regeringen faktiskt. Men alkoholskatten får dom gärna höja den kan man åtminstone påverka genom att inte handla sponken.

Ja ett jäkla oskick av regeringen faktiskt. Men alkoholskatten får dom gärna höja den kan man åtminstone påverka genom att inte handla sponken.

Varje gång "Alkoholskatten" höjts så har Systembolaget gått med + kassan, har ta mig aldrig hört Systembolaget säga att deras försäljning går dåligt eller att de har - i kassalådan vid deras kvartalsräkning.
Men minskade personliga inköp av alkohol lär väl aldrig infalla, men med deras politik så tvingas man till ett spritintag för att stå ut med deras dumheter...

Senast ändrad:
Återstår allt att se om något blir över i plånboken. Knappast troligt!

dom små bidragen som höjs, äts upp av högre priser, och skulle något eventuellt bli kvar, så sköter inflationen om resten, så i slutändan så blir det minus i plånboken...högre skatt på alkohol, inga problem, man får passa på när det vankas nattvarden i kyrkan, tipset är gratis...

dom små bidragen som höjs, äts upp av högre priser, och skulle något eventuellt bli kvar, så sköter inflationen om resten, så i slutändan så blir det minus i plånboken...högre skatt på alkohol, inga problem, man får passa på när det vankas nattvarden i kyrkan, tipset är gratis...
Då blir du blåst, nattvardsvinet är alkoholfritt nuförtiden. :)

Jehovas vittne på besök...
411512519_372035458675131_8560893784495932004_n.jpg

nja, riktigt så är det inte, systersonen som hälsar på, en blivande polis, första 3 månader på skolan, 1 år å 3 månader kvar, kanske kan bli folk av denna med? hyfs vett och etikett, retar han med att fråga, har du fått lära dig att skriva ut parkeringsböter? mera glädje, det verkar som att han inte ska arbeta på eller nära hemorten, Pattaya har nämnts som en trolig arbetsplats...

överenskommet med Pan Pan att frågan om Usu flyttas till Ubons tråd....

Intressant ämne !
Från linket:
"The usufructuary is responsible for the expenses for the management of the property, paying taxes and duties, and being responsible for interests payable on debts charged to it."
Om nu ägaren senare skulle vilja ta lån i fastigheten, är detta möjligt ?
Och i så fall, är " the usufructuary" skyldig att betala ränta ?
ska vi försöka reda ut vad som bör gälla?

[IMG alt="PanPan"]https://thaisnack.se/data/avatars/m/9/9595.jpg?1604804447[/IMG]

PanPan

Forumveteran​

ska vi försöka reda ut vad som bör gälla?
Usufruct gäller väl bara marken, den en utlänning inte kan äga.
Om markägaren har tex lån på marken är han skyldig att betala räntan på den, usufruct innehavaren får säkert inte belåna den.
Om den som erhåller usufruct avtal ställer fastighet på tomten så är den som fastighetsägare skyldig för räntan på den delen om hen äger den.
Usufruct gäller väl bara mark, fastighet kan vi ju äga?
Ingen fakta utan gissning.

PanPan

Forumveteran​

48 minuter sedan
Sen om du skriver usufruct eller lease hold med annan än eran partner så ärver dom väl inte vid bortfälle.
Tex om jag "köpt" ett hus på leasekontrakt och jag trillar av pinn så blir både fru och barn bostadslösa då leaseavtalet är personligt och inte går i arv vad jag läst.
Sen går tiden, bor du i en fastighet med 30 år leasad mark i 10 år så går tiden, du har en fastighet med 20 års leaseavtal att sälja, du har inga nya 30 år att sälja vidare per automatik.

Första jag kan skriva är att även som farang finns det lag som följs.
Men dock hört från många tex @Fiskarn att inte följs.
Men vad jag förstått så har dessa oftast gett upp och låtit tex släkt bestämma och inte vetat själva hur dom skall gå vidare.
@andrejsdenruskige är väl ett exempel som vad jag förstått drog det vidare och fick rätt.
Jag skiljde mig men skrev under på att ingen gjorde anspråk på den andres ägande, jag hade kontanter på Thailändsk bank som översteg halvfärdigt hus.
Idag uppdelat så frugan äger huset med lån.
Jag äger condon och bilen.
Vad jag förstått på bittra gubbar som förlorat allt är att dom har inte gått vidare genom myndighet och domstol utan bara gett upp och tagit exets ord på ingen rätt har.

Fd kollega gjorde ju så att han köpte på lease och det kan sammanliknas vid usufruct.
Han har försökt sälja i många år nu utan napp.
Han har fått barn som är thaimedborgare som inte ärver utan huset går tillbaks till markägaren.

Liknande trådar

M
Svar
0
Visningar
1 K
mikeus
M

Tillbaka
Topp