"andrejsdenruskige " sa:
Många verkar se sitt kvarter i Thailand som hela Thailand.
Thailändaren är 157cm lång och har tre barn, varav 2st är flickor och en är pojke. Dessa har ännu inte uppnått längden av en fullvuxen thailändare.
I Thailand har man två moto-bikes i familjen och fadern har problem med njurarna.
I Thailand är det 2km till skolan.
Skulle någon påstå något annat så är det ren och skär lögn. För jag talar av egen erfarnhet....typ.
Allting beror vad erfarenhet och vilken tillgång till information du har. Vad du nämner i inlägget kan vara ett bra genomsnitt, men jag vill justera det till 2-3 barn de flesta har 2 barn idag i Isaan. Sedan har tobaksrökningen en negativ orsak, de köper det som ser ut som mossa på marknaden, finns i stora högar och är nästan gratis, skall vara tobak, som de röker och är sannolikt mycket kraftigt besprutat också, som ger med all säkerhet en för tidig död för många .
Jag själv har en thailändska som jag är sambo med sedan ca 10 år, hon jobbade här på Jomtien i tidigt skede som superviser på en byggfirma som hennes systers man har. Hon ledde jobb för husbyggen till falanger, blandannat en svensk person jag kände, hon hade lätt att få folk från hennes hemtrakter till jobben, som är en fördel därför det är brist på yrkesfolk i Pattaya.
Genom att hon har en dotter flyttade hon upp till Isaan och utbildade sig först till frisörska, hon har även 6 årig high school utbildning.
Numera har hon en frisörsalong i Nang Rong fast hon jobbar inte sjäv där, utan nära släktingar, ibland tar hon själv större jobb där.
Sedan har hon gummifält, risodling och tapioca odling. Hon har också jobb för governmentet och är mycket engagerad med skolan, som hon har stort intresse för, kan snacka 24 timmar i sträck om skolan, den som orkar lyssna på det.
Hon har en dotter som alltid varit nummer ett i klassen hela sin studietid på grundskolan och hon sökte till den här high school i Nang Rong som är nummer ett och kom in till den klassen där de bästa eleverna går på den skolan. Sedan har det visat sig hon är också toppeleven bland alla elever i de klasserna och det rör sig om 4-500 elever där.
Därför skickar skolan ut henne och även andra för kunskapstävlingar mot andra skolor runt om i landet, de har blandannat varit och tävlat i Bangkok och de har visst lyckats mycket bra på de här tävlingarna och tagit många pokaler till skolan, eleverna själva brukar få cash och det uppskattas nog bäst.
Därför måste man förstå en mor som haft sådan tur med sin dotter det blir mycket skola i skallen på en sådan och naturligtvis har en annan blivit påverkat kanske omedvetet också, men därför har jag tillgång till all information vad gäller skolor i Thailand.
Sedan i byn finns många släktingar som också har studerat och studerar på universitet.
Jag själv pendlar mellan djungeln där uppe i Isaan och Jomtien jag har ett condo här, därför är det lätt att komma ned, saknar stranden ibland och poolen som inte finns däruppe.
Vi är bosatt 9 km från Nang Rong därför blir det att åka in till stan ofta och ibland till Buriram, men däruppe det är det riktiga Isaan och personligen har jag aldrig haft några problem där, utan det är mycket fina människor de som bor där.
När jag kom dit var jag helt ensam som falang där i Nang Rong, men nu verkar det ha kommit en hel del med falanger dit.