Utbildning

"Golden " sa:
Tror att ditt problem är att du kopierar för mycket.

Om man då inte har en egen verklighet att referera till blir det lätt fel.

Åter igen mina barn som är 16 o 17 har aldrig gjort ett prov för att komma in på skolorna.

Detta är min verklighet, så jag tror inte vi kommer längre.

Inte lätt att ha föra polemik med GOOGEL
Jag anser du drar egna slutsatser om mig, som inte stämmer, du vet inte min verklighet, om du vetat den hade du inte kommit med påståenden som du gör.

Ja du Rong då skall jag berätta om den verklighet ang dotterns inskrivning.

Skolan hade tre huvud ämne Engelska ,Kontor samt Data.

Utan någon som helst test, kunde hon välja.

Var med själv för att informera mig samt rådgiva.
Så det var den skolan.

Nästa skola var för sonen.
Där fanns det mesta i frågan om yrkes utbildning.
Bil ,plåt, samt en fem sex till.
Pojken hade redan bestämt sig, lite efter min vägledning.

Var med vid inskrivningen, ingen test, betalade i avgiften ingick klädes persedlar.

Dessa två skolor befinner sig i Khorat.

Ock kan väl bara tillägga att så har det gått till för de kamrater de gick ut högstadiet med som sökte högre utbildning.

Så jag tror nog att du behöver backa lite på din uppfattning om hur det i praktiken fungerar.

Om det nu är din uppfattning eller någon annans, vet ju ej vad du har för källor.

"Rong " sa:
Jag anser du drar egna slutsatser om mig, som inte stämmer, du vet inte min verklighet, om du vetat den hade du inte kommit med påståenden som du gör.

Hej Rong, kan du berätta något om din verklighet i Nang Rong?

Frågar eftersom jag själv bor i Nang Rong.

Vore kul om vi kunde träffas.

"Rong " sa:
Vad är det för skola du menar? I byarna finns endast grundskola och det är inte grundskolan jag pratar om.
Finns även högstadie, barnen gått i samma skola hela tiden tills de avslutade högstadiet. Så åter igen olika erfaren heter.

Många verkar se sitt kvarter i Thailand som hela Thailand.

Thailändaren är 157cm lång och har tre barn, varav 2st är flickor och en är pojke. Dessa har ännu inte uppnått längden av en fullvuxen thailändare.
I Thailand har man två moto-bikes i familjen och fadern har problem med njurarna.
I Thailand är det 2km till skolan.

Skulle någon påstå något annat så är det ren och skär lögn. För jag talar av egen erfarnhet....typ.

"andrejsdenruskige " sa:

Thailändaren är 157cm lång och har tre barn, varav 2st är flickor och en är pojke. Dessa har ännu inte uppnått längden av en fullvuxen thailändare.
I Thailand har man två moto-bikes i familjen och fadern har problem med njurarna.

Skulle någon påstå något annat så är det ren och skär lögn. För jag talar av egen erfarnhet....typ.

Ja så verkar det!...i alla fall av alla självsäkra berättelser här om Thailändarens liv o leverne!...Av människor som är landets gäster och bara bott här några år....
Karma får du för den beskrivningen!

Ja en annan har ju bara bott här några veckor ock upp, som en del säger i Thailand,om man inte är så bra på räkning.

Men hade man kunnat räkna så hade det väl blivit en 343 veckor.

"Långeman " sa:
Satt på ett internet i Bkk för 6 år sedan, en av "damerna" kollade och flinade, när jag var klar så stod hon utanför och frågade vad jag skulle göra nu då.
Äta lunch svarade jag, får jag följa med svarade hon, om sa jag gick 10 meter till första Thaihåla, så hennes besvikelse, ingen fin Farangkrog.
Vi pratade om en massa saker, sedan kom vi in på detta med sällskap och att umgås, hon berättade hur bra hon var, och hade haft ett jättebra jobb men letade ett nytt, det var därför hon var ledig just nu.
Jag pressade henne lite med en massa frågor om olika saker och frågade samma sak flera ggr, och fick svävande svar, då sa jag HUR många Faranger har du som skickar pengar till dig varje månad, hon bara stirrade, hur vet du att det är så, sa att det kan man läsa i dina uttryck. Hon tittade ner och sa att det var 5 st som skicka de mellan
10 000- 15000Tbh / mån. Då sa jag att du har verkligen skaffat ett bättre jobb alleredan.
Ropade på servitrisen och sa Kep tang Kapp, till henne sa jag, jag bjuder på din lunch hej då.

Citerar denna text som får anses vara en "skröna"....Ska man suga till sig detta och ta det som fakta och en sanning ? Jo, det kan man göra om man har sågspån innanför pannan och inte hjärnceller...

Detsamma med texterna om Thailands skolsystem....inget är hugget i sten MEN uppenbarligen är Rong den som är mest påläst, utan överdrifter eller "skrönor" framför han kunskaper om skolväsendet i Thailand! Uppenbarligen är det inte sålt till lägstbjudande rikskapitalist som det svenska...
Sedan ser det thailändska skolsystemet litet olika ut beroende på var i Thailand vi befinner oss. Precis som i europa kan man säkert även köpa sin examen.

Handskak Hans Svensson

Ps.En skröna är en personligt hållen berättelse med passande överdrifter, vilka förstärker berättelsen. En skröna kan ofta vara direkt osann, men den berättas för att vara underhållande.Ds.

"Golden " sa:
Ja du Rong då skall jag berätta om den verklighet ang dotterns inskrivning.

Skolan hade tre huvud ämne Engelska ,Kontor samt Data.

Utan någon som helst test, kunde hon välja.

Var med själv för att informera mig samt rådgiva.
Så det var den skolan.

Nästa skola var för sonen.
Där fanns det mesta i frågan om yrkes utbildning.
Bil ,plåt, samt en fem sex till.
Pojken hade redan bestämt sig, lite efter min vägledning.

Var med vid inskrivningen, ingen test, betalade i avgiften ingick klädes persedlar.

Dessa två skolor befinner sig i Khorat.

Ock kan väl bara tillägga att så har det gått till för de kamrater de gick ut högstadiet med som sökte högre utbildning.

Så jag tror nog att du behöver backa lite på din uppfattning om hur det i praktiken fungerar.
Om det nu är din uppfattning eller någon annans, vet ju ej vad du har för källor.
Vad jag förstår är du tjurig och envis och anser att du kan det här med skolgången i Thailand bättre än någon annan.
Din dotter hon har gått grundskolan som de slutar när de är ca 12 år sedan går de 3 år high school som är samma sak som (gymnasium). Här kan eleven hoppa av från skolan efter 3 år på high school om så önskas. Nu har din dotter fortatt att studera och då finns två alternativ, hon har valt 3 år till på high school som berättigar henne att söka in på universitet.
Eller hon har valt någon utbildning på college, som är en tre årig yrkesutbildning där ca halva tiden är avsatt för praktik.
Du uppger inte om hon går på college eller high school, eller du kanske inte känner till vad hon går.
Sonen din han har efter grundskolan samma som dottern gått tre år på high school och han har valt en utbildning på college till elektriker, som är treårig och där ca halva tiden är avsatt för praktik. College är samma sak som yrkesskolan en gång i tiden var i Sverige, Thailand har sin yrkesutbildning efter tysk modell, som de kopierat.
I Thailand är den obligatoriska skolan, grundskolan plus tre år high school.
Jag anser du har helt missförstått vad jag tidigare skrivit om tester som görs när de börjar high school, det har ingenting med att komma in på skolan. Efter tre år på college kan din son börja jobba och han kommer mycket säkert få jobb också, därför det är brist på elektriker.
De här att de får vara ute på riktiga jobb är mycket viktigt de som går på college, man kan se på bilverkstäder det finns alltid unga grabbar som jobbar med bilar där och det är de här praktikanterna från college, det är naturligtvis supervisorn (verkmästaren) som ansvarar för jobbet, men det är bra praktik de får på det viset.
Sedan nämner du om "högstadie" men något sådan benämning finns inte i Thailand.

Många falanger klagar på att thaiarna gör dåliga jobb som i byggbranschen, men saken är den att de som har yrkesutbildning får mycket lätt jobb på stora företag och börjar där, det är brist på yrkeskunnigt folk i Thailand.
På turistorterna är det många smarta thaiare som ser att det är mycket lättförtjänta pengar att göra jobb för falangerna om det gäller bygg, el och annat. De köper sig en begangnat pick up och sedan är de i full gång, om de aldrig tidigare hållit i en hammare har inte så stor betydelse, de har alltid någon kompis som varit med någon timmerman och plockat upp lite lärdom. De är inte blyga att hugga till med priser och det mesta inom branchen de verkar i, anser de sig kunna, oftast tycker falangen att det är mycket billigt, därför han jämför med priser i sitt hemland.
I Sverige blev de kallade för "skuttar" och att få ett jobb godkänt efter en skutt var inte alltid så lätt, oftast var skutten också svår att få tag i, därför han var oftast jagad, speciellt av dem om skickar bruna kuvert.

"Hans Svensson " sa:
Citerar denna text som får anses vara en "skröna"....Ska man suga till sig detta och ta det som fakta och en sanning ? Jo, det kan man göra om man har sågspån innanför pannan och inte hjärnceller...

Detsamma med texterna om Thailands skolsystem....inget är hugget i sten MEN uppenbarligen är Rong den som är mest påläst, utan överdrifter eller "skrönor" framför han kunskaper om skolväsendet i Thailand! Uppenbarligen är det inte sålt till lägstbjudande rikskapitalist som det svenska...
Sedan ser det thailändska skolsystemet litet olika ut beroende på var i Thailand vi befinner oss. Precis som i europa kan man säkert även köpa sin examen.

Handskak Hans Svensson
Förstår inte riktigt vad du menar, menar du att mina exempel som jag själv varit delaktig i är en skröna, Samt de övriga i dotterns o pojken klasser som börjat gymnasium har samma erfaren het. Ja jag är inte påläst utan skaffat mig egen kunskap, av att vara aktiv val av skola.

Får väl säga att tur att mina barn fått välja själva,ock inte skolan. Kan inte vara lätt för barnen att tvingas in på en utbildning de ej vill gå.

Gäller att bo i rätt region.

Nu använder jag mig av svenska termer.
Högsttadiet 7- 8 -9.
Sedan börjar de gymasium.

Samma terminologi använder jag ang den Thailändska skolan.

Men vad jag vänder mig mot är din beskrivning hur intagen ser ut. Åtminstånde på de skoler jag känner till.

Där har jag ju en annan erfaren het.

Det är väl det enda vi bråkar om.

Men är väl som med emigrations kontoren olika på olika kontor. fast man kan läsa sig till vad som är rätt.

Vill bara tillägga att min erfaren het kanske inte är så stor efter att varit här 300 veckor "and upp som de säger i familjen".

"areeya " sa:
Ja så verkar det!...i alla fall av alla självsäkra berättelser här om Thailändarens liv o leverne!...Av människor som är landets gäster och bara bott här några år....
Karma får du för den beskrivningen!
De som anser sig kunna och känna till allt om Thailand är de som kommer till en turistort om det är Pattaya, Hoa Hin eller Phuket och är där 2-3 veckor och oftast går på någon falang resturang också och äter, att bryta vanor är inte alltid så lätt.
Jag har aldrig hört så stora experter om något land som den gruppen, Thailand är ändå ett stort land, till ytan större än Sverige och det bor ca 70 miljoner människor här, men de här 2-3 veckors resenärer anser de vet och kan allt om landet.
Sedan fanns det faktiskt en snubbe som skrev på det här forumet och utgav sig som någon expert och ansåg sig själv mycket kunnig om det mesta i Thailand, men sedan kom det fram att han aldrig satt sin fot i landet, utan alltsammans var påhitt.
Sedan finns det en hel del som skrivit böcker om Thailand det har varit utländska, där man kan inse det mesta är påhitt, rykten som de gjort till sanningar.
Tidningsartiklar som skrivits i Sverige om Thailand och alla dessa barer, de skulle lika gärna kunna skriva dem på redaktionen, som de kanske också gör.
Jag frågade en gång en journalist varför han skrev en massa lögner och inte sanningen, nu gällde det inte Thailand utan ett annat land han skrev en artikel om.
Han svarade mig det är sant som du säger, men jag måste skriva vad läsarna vill läsa, om jag skriver sanningen är det slut med jobbet för min del.
Någonting att tänka på när man läser skandalreportage från vissa länder.

"Golden " sa:
Men vad jag vänder mig mot är din beskrivning hur intagen ser ut. Åtminstånde på de skoler jag känner till.

Där har jag ju en annan erfaren het.

Det är väl det enda vi bråkar om.
Ja du tänker rätt, det är bara det att du har missförstått vad jag skrivit och det kan vara jag som varit otydlig i mitt skrivande, annars är den helt rätt din tankegång.
Jag anser annars att Thailand har ett mycket bra skolsystem som ger möjlighet för även de med små resurser att skaffa sig utbildning och därmed jobb.
På det viset har det inte alltid varit, utan tidigare var det många skarpa hjärnor som inte hade någon möjlighet att utbilda sig, speciellt i Isaan har det varit på det viset.
Isaan har utvecklats ekonomiskt mycket starkt i Thailand, det är de området som har haft den största ekonomiska utvecklingen i landet och det är nog tack vare att utbildningen blivit tillgänglig för så många.
Folket i Isaan anser att det är Thaksins förtjänst, som gör att han och även systern är mycket populär i Isaan området, i valet fick hennes parti på många ställen 97% av rösterna. Han Thaksin har säkert bidragit till det till viss del, därför han såg det var det folkrikaste området och lätt att få röster med vissa reformer och säkert ansåg att det var en dold resurs landet hade, som inte togs tillvara.
Jag skulle villa säga de falanger som finns i barerna vid turistorterna och spanar efter damer med hög IQ från Isaan kommer att spana förgäves, därför idag är de damerna utbildade och har fina jobb. Däremot kan en och annan söka sällskap på internet.

"Golden " sa:
Förstår inte riktigt vad du menar, menar du att mina exempel som jag själv varit delaktig i är en skröna, Samt de övriga i dotterns o pojken klasser som börjat gymnasium har samma erfaren het. Ja jag är inte påläst utan skaffat mig egen kunskap, av att vara aktiv val av skola.

Får väl säga att tur att mina barn fått välja själva,ock inte skolan. Kan inte vara lätt för barnen att tvingas in på en utbildning de ej vill gå.

Gäller att bo i rätt region.

Ja Hans Svensson säger man inte emot, han har stenkoll på allt här, tillika en dyl sponsor som Långeman berättar om och med 20 års erfarenhet av Thailand, det du!!

3 veckor varje år som Pattis turist kanske man ska tillägga... LOL ;)

"andrejsdenruskige " sa:

Allting beror vad erfarenhet och vilken tillgång till information du har. Vad du nämner i inlägget kan vara ett bra genomsnitt, men jag vill justera det till 2-3 barn de flesta har 2 barn idag i Isaan. Sedan har tobaksrökningen en negativ orsak, de köper det som ser ut som mossa på marknaden, finns i stora högar och är nästan gratis, skall vara tobak, som de röker och är sannolikt mycket kraftigt besprutat också, som ger med all säkerhet en för tidig död för många .
Jag själv har en thailändska som jag är sambo med sedan ca 10 år, hon jobbade här på Jomtien i tidigt skede som superviser på en byggfirma som hennes systers man har. Hon ledde jobb för husbyggen till falanger, blandannat en svensk person jag kände, hon hade lätt att få folk från hennes hemtrakter till jobben, som är en fördel därför det är brist på yrkesfolk i Pattaya.
Genom att hon har en dotter flyttade hon upp till Isaan och utbildade sig först till frisörska, hon har även 6 årig high school utbildning.
Numera har hon en frisörsalong i Nang Rong fast hon jobbar inte sjäv där, utan nära släktingar, ibland tar hon själv större jobb där.
Sedan har hon gummifält, risodling och tapioca odling. Hon har också jobb för governmentet och är mycket engagerad med skolan, som hon har stort intresse för, kan snacka 24 timmar i sträck om skolan, den som orkar lyssna på det.
Hon har en dotter som alltid varit nummer ett i klassen hela sin studietid på grundskolan och hon sökte till den här high school i Nang Rong som är nummer ett och kom in till den klassen där de bästa eleverna går på den skolan. Sedan har det visat sig hon är också toppeleven bland alla elever i de klasserna och det rör sig om 4-500 elever där.
Därför skickar skolan ut henne och även andra för kunskapstävlingar mot andra skolor runt om i landet, de har blandannat varit och tävlat i Bangkok och de har visst lyckats mycket bra på de här tävlingarna och tagit många pokaler till skolan, eleverna själva brukar få cash och det uppskattas nog bäst.
Därför måste man förstå en mor som haft sådan tur med sin dotter det blir mycket skola i skallen på en sådan och naturligtvis har en annan blivit påverkat kanske omedvetet också, men därför har jag tillgång till all information vad gäller skolor i Thailand.
Sedan i byn finns många släktingar som också har studerat och studerar på universitet.
Jag själv pendlar mellan djungeln där uppe i Isaan och Jomtien jag har ett condo här, därför är det lätt att komma ned, saknar stranden ibland och poolen som inte finns däruppe.
Vi är bosatt 9 km från Nang Rong därför blir det att åka in till stan ofta och ibland till Buriram, men däruppe det är det riktiga Isaan och personligen har jag aldrig haft några problem där, utan det är mycket fina människor de som bor där.
När jag kom dit var jag helt ensam som falang där i Nang Rong, men nu verkar det ha kommit en hel del med falanger dit.

"Rong " sa:
Vad är det för skola du menar? I byarna finns endast grundskola och det är inte grundskolan jag pratar om.

Tyvarr Rong
Du ar nog lite for kstegorisk i dina uttalanden , vi har en mindre stad nara oss,dar finnsett stort gymnssium :D

"andrejsdenruskige " sa:
Vad räknas som by?

Denna skola ligger i mina ögon i en by
Luangphorkhoon Prarisuttho Technical College

Allt norr om Bangkok är risbyn och allt söder om Koh Samui är musseland.

För det har jag hört riktiga rävar berätta runt stenborden.

;D

Tillbaka
Topp