Vad kostar det att ha en 6 åring i en Thailändsk byskola?

• Trådstartare Trådstartare Anonym
  • Start datum Start datum

Frugan säger att i hennes gamla byskola i Isaan kostar det "endast" böcker. Men samtidigt var hon lite tveksam. T.om. böcker kan vara dyrt för vissa familjer i Isaan. Vi pratar inte om 1000 bahtingar nu i alla fall.

Detta råkade jag också ut för, vi har inte "vår" unge i just en byskola, men principen är väl densamma, förutom att skolavgifterna är väldigt billiga. Men det som jag i mitt fall mest vände mig emot, är det enorma slöseri med pengar som dessa urfattiga thai håller på med, vad det gäller maten och pengarna som ungarna skall ha med sig till skolan vareviga jäkla dag.

Det har spridit sig här i Chaiyaphum där jag bor, vet inte om resten av Thailand, men säkert samma där, att barnungarna skall ha med sig VARJE DAG till skolan, 40 baht minst upp till en viss ålder, och sedan blir det etter värre. Man skickar alltså med ungarna här för att inte verka "fattiga" 40 baht, alltså mer än en middag.

Jag fattade ganska snabbt att maten är ju en extra kostnad som tillkommer, och de måste ju äta lunch, annars blir det ju kris, men resten av dessa 20 baht handlar om sötdricka och annat "godis", som alla dessa jäkla gamar säljer som står i horder utanför alla skolor...

Jag var så trött på detta, speciellt som man lär ju fan inte ungarna ett skit respekt för pengar,,,,, Jag försökte sätta stopp för det, men ansågs som en stor gnet (vilket jag kanske är). Tänkte att man kanske kunde halvera beloppet ned till 20 baht varje dag, eftersom ju helt klart de sista 20 bahten enbart handlade om att slösas upp, detta alltså i en värld, där man inte hade 20 baht extra att bara ge bort...

Försökte lura "systemet" och kulturen, och kom på en i mitt tycke bra lösning. Jag gav varje dag 40 baht, men med löfte om att om tösen kom tillbaka med pengar t.ex. 10 baht, så skulle jag bidraga med extra 10 baht och så skulle hon spara dessa pengar. Detta fastnade som en löpeld när man luntade, hos tösen, och numera sedan år tillbaka, så har hon VARJE DAG med sig hem åter 20 baht.

Ritualen är att hon måste visa upp sin sparade slant för mig, och så ger jag henne en extra 20:lapp, och så ner i sparbössan med den. Hon har nu sparat ihop till sin första egen-inköpta platt-telefon med all skit i. I en röd snygg färg, och hon är mäkta stolt över att ha gjort detta själv. Jag hoppas med detta att hon i slutändan skall växa upp till en ansvarsfull unge, med full respekt för pengar och pengars värde.

Detta var bara lite syn på skolan och pengar....

Frågar naturligtvis eftersom hen frågar efter pengar hela tiden.

Försök att ta reda på detaljer om skolan, och fråga och var delaktig, så kommer du närmare det hela, och får förståelse för varför dom vill ha pengar "hela tiden"....

Du kan ju då få reda på skol-budgeten för en månad, och kan bidraga med den kostnaden utan att din tillkommande skall behöva böna varje dag för lite pengar...

De skolor där jag varit/är verksam gäller följande betr. skoluniform (norra Thailand)

1 ställ brun/svart-vit
1 ställ scout (används onsdagar)
1 ställ "folkdräkt" (används fredagar)
1 ställ fritid/sport (med skolans namn)

Totalt en uppskattad kostnad mellan 3 till 4 000 bath. Jag vet inte hur det är idag, men förr fick man en bidrag från staten till skoluniformer. Det senaste tror jag var 2 000 baht.
När det gäller maten så äter elever (5 till 12 år) samt lärare gratis. När det gäller High School betalar alla för maten, från 10 till 25 baht, beroende på vad man väljer.
Skolmtr. har jag aldrig träffat på att man behöver betala för, men det kan bero på att jag använder eget mtr.

Detta gäller/gällde vid de skolor jag varit vid och kan säkert skilja sig från andra orter.

Beroende på var man bor så kommer det till en kostnad för skolskjuts, om inte man sköter det själv. I den statliga skola vi nyttjade var bara lunchen fri, mellanmålen kostade, det skickade man 20 -40b för.
20b räcker för det blir bara godis eller att en del ungar sparar. I vårt fall sparade tösen minst 20b per dag.
Skolmaterial som böcker var gratis om man accepterade begagnade. Pennor, suddgummi etc., köpte vi själva.
Uniformer och skor gick på några tusen per år.

Liknande trådar

R
Svar
7
Visningar
3 K
Anonym
A

Tillbaka
Topp