Vad minns ni från -70 talet?

Från omkring 1978, jag till vänster.

FDA6317A-C9D5-4548-9BA5-EC3D03DFD4A0.png
Haha trodde det va Roy o Roger innan jag läste att det va du ;):D:D

Det var ett väldigt smugglande på den tiden. Den kavajen är lite för stor med flit. Cigarettlimpor i armarna på vägen tillbaks.
Gissningsvis tillhör skorstenen Stena Danica då det är den svaga minnesbilden jag har. Det kan dock vara Jutlantica då de turades om mellan Göteborg och Fredrikshavn.
Början mot mitten 70-talet.

36.jpg

Som jag minns det var 70-talet ett optimistiskt årtionde i landet och i världen. Jag blev färdig med skolan och jobbade åt landstinget och startade med med Huddinge sjukhus. Ingvar Kamprad-stuket var mycket vanligt och alla kämpade för ett bättre Sverige. Sverige ansträngde sig för att importera arbetskraft från Finland, Irak och Jugoslavien.

I jämförelse med läget i dag framstår 70-talet som idylliskt och något som aldrig kommer tillbaka. Teknikutvecklingen har gått framåt men mycket annat verkar ha gått förlorat under vägen. Värst är nog dagens otrygghet och brottsutveckling. På 70-talet var ett mord något stort och mycket obehagligt. Numera är ett mord en bagatell jämförelsevis. Politikerna på 70-talet kunde och ville lösa dåtidens problem. I dag verkar de mest tänka på egna förmåner.

Njae, kan vara.
Men jag har lite problem med mitt minne efter de här åren.
Mitt minne säger mig att det är på Rommehed flygfält, men ett annat minne pockar på uppmärksamheten som säger en utställningshall i anslutning till universitet/högskola i Stockholm.
Det senare känns mer troligt.
Jag har dock just nu svårt komma på vilken utställningshall vid universitet det är fråga om, jag minns att det var vanligt förekommande med motorutställning där.

Tillbaka
Topp