A
Anonym
Gäst
Ja ni gubbar som skattar i Norge, ni får ju pension senare. En fråga, är pensionen mycket bättre i Norge än i Sverige? Har ni några siffror så vore det kanon..
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature currently requires accessing the site using the built-in Safari browser.
Ja ni gubbar som skattar i Norge, ni får ju pension senare. En fråga, är pensionen mycket bättre i Norge än i Sverige? Har ni några siffror så vore det kanon..
Ja det som kan vara surt att få lönen i annan valuta.Har ca 59k Nok i snitt netto.
Det som känns så surt är att från en Nok-SEK kurs från ca 1,20kr till typ 1,00kr så är det ett inkomstbortfall på nästan 12k netto per månad.
Nåja, man får vara glad att man skattar i Norge.
Ja det som kan vara surt att få lönen i annan valuta.Har ca 59k Nok i snitt netto.
Det som känns så surt är att från en Nok-SEK kurs från ca 1,20kr till typ 1,00kr så är det ett inkomstbortfall på nästan 12k netto per månad.
Kanske inte,,, men det hade sagt något om vad du hade fått idag om du hade pensionerat dig, och det var ju just DET jag undrade över...
Kanske någon annan vet, vore kul att få några siffror... Man har ju hört tidigare lite si så där inofficiellt, att Norges pension är mycket bättre än den svenska.... Så gick mina funderingar!
Ja det som kan vara surt att få lönen i annan valuta.
Kollar jag på kursen när jag flyttade ner och kursen för NOK nu så hade jag på snittlönen förra året inkomstbortfall på 120.000 baht i månaden.
Det hade täckt båda ungarnas skolgång plus hyran för huset
Kanske inte,,, men det hade sagt något om vad du hade fått idag om du hade pensionerat dig, och det var ju just DET jag undrade över...
Kanske någon annan vet, vore kul att få några siffror... Man har ju hört tidigare lite si så där inofficiellt, att Norges pension är mycket bättre än den svenska.... Så gick mina funderingar!
Tack för hjälpen.
Du menar 50% av lönen?
Tack för infon, nu vet vi att norrmännen har det bättre förspänt än svenskarna i alla fall...
För allmän pension är taket för intjänande i år 493 845 kr. Arbetsgivaren får dock att betala sin del av avgiften även på den lönedel som överstiger den lön som är pensionsgrundande.Nja, vette fan.
Min faster som är typ 80år eller liknande fick ärva pensionen från hennes make, så hon har runt 600k per år.
Fast det är väl något som företaget stod för, så det går kanske inte att jämföra.
Är det något maxtak i Sverige?