Vilken månadslön har du i SEK

Vilken lön/pension har du brutto (innan skatt) i genomsnitt omräknat i SEK?

• 0-14 999

Röster: 3 8.1%
  • 15 000 - 24 999

Röster: 5 13.5%
  • 25 000 - 34 999

Röster: 9 24.3%
  • 35 000 - 44 999

Röster: 9 24.3%
  • 45 000 - 54 999

Röster: 0 0.0%
  • 55 000 - 64 999

Röster: 0 0.0%
  • 65 000 - 74 999

Röster: 4 10.8%
  • 75 000 eller högre

Röster: 7 18.9%

• Totala väljare
    37

Ja ni gubbar som skattar i Norge, ni får ju pension senare. En fråga, är pensionen mycket bättre i Norge än i Sverige? Har ni några siffror så vore det kanon..

Ja ni gubbar som skattar i Norge, ni får ju pension senare. En fråga, är pensionen mycket bättre i Norge än i Sverige? Har ni några siffror så vore det kanon..

Ingen aning, men vet att många tar tidig pension och fortsätter att jobba och får dubbel inkomst vid pension.
De folken jag träffar på som har pension och jobbar är folk som tjänar väldigt bra, så hur det är bland "medel Svensson" vet jag inte.

Jag har inte bekymrat mig om någon pension ännu och orkar inte bry mig så mycket, då pensionssystemet säkert görs om ett antal gånger innan det är dags för mig.

Så vad folk har för pension idag är ganska ointressant för min del. Det säger inte mycket om vad jag kommer att få i pension.

Kanske inte,,, men det hade sagt något om vad du hade fått idag om du hade pensionerat dig, och det var ju just DET jag undrade över...

Kanske någon annan vet, vore kul att få några siffror... Man har ju hört tidigare lite si så där inofficiellt, att Norges pension är mycket bättre än den svenska.... Så gick mina funderingar!

Har ca 59k Nok i snitt netto.
Det som känns så surt är att från en Nok-SEK kurs från ca 1,20kr till typ 1,00kr så är det ett inkomstbortfall på nästan 12k netto per månad.
Nåja, man får vara glad att man skattar i Norge.
Ja det som kan vara surt att få lönen i annan valuta.
Kollar jag på kursen när jag flyttade ner och kursen för NOK nu så hade jag på snittlönen förra året inkomstbortfall på 120.000 baht i månaden.
Det hade täckt båda ungarnas skolgång plus hyran för huset :(

Det som känns så surt är att från en Nok-SEK kurs från ca 1,20kr till typ 1,00kr så är det ett inkomstbortfall på nästan 12k netto per månad.
Kollar jag på kursen när jag flyttade ner och kursen för NOK nu så hade jag på snittlönen förra året inkomstbortfall på 120.000 baht i månaden.

Kanske inte,,, men det hade sagt något om vad du hade fått idag om du hade pensionerat dig, och det var ju just DET jag undrade över...

Kanske någon annan vet, vore kul att få några siffror... Man har ju hört tidigare lite si så där inofficiellt, att Norges pension är mycket bättre än den svenska.... Så gick mina funderingar!

Procentuellt sett tror jag inte att det är så stor skillnad och även baggarna har gjort om systemet.

Jag kan alltid googla och se

Ja, det är surt som fan.
Det är ju nästan en vettig månadslön du torskar.
Man får vara glad att man inte torskar lika stora summor och det betyder samtidigt att jag betalar mindre i skatt, i svenska kronor sett. [emoji38]

Jonas du har nu 3 st inlägg om samma sak, om du går tillbaka snabbt nu så kan du makulera 2 av dom..

Strax över 50% av lönen, verkar det som.
Tror att skatten är något lägre för pensionärer, men har ingen egentlig koll, som vanligt.

Hade man fått "det orangea kuvertet" så hade det varit enklare.

Tack för infon, nu vet vi att norrmännen har det bättre förspänt än svenskarna i alla fall...

Tack för infon, nu vet vi att norrmännen har det bättre förspänt än svenskarna i alla fall...

Nja, vette fan.
Min faster som är typ 80år eller liknande fick ärva pensionen från hennes make, så hon har runt 600k per år.
Fast det är väl något som företaget stod för, så det går kanske inte att jämföra.

Är det något maxtak i Sverige?

Det enda jag vet är att änkepensionen togs bort för 20-30 år sedan, så vi kan ju inte ärva någon offentlig pension, enbart företagspensioner då... Men kan ske inte gällande då i ditt fall som jämförelse..

Nja, vette fan.
Min faster som är typ 80år eller liknande fick ärva pensionen från hennes make, så hon har runt 600k per år.
Fast det är väl något som företaget stod för, så det går kanske inte att jämföra.

Är det något maxtak i Sverige?
För allmän pension är taket för intjänande i år 493 845 kr. Arbetsgivaren får dock att betala sin del av avgiften även på den lönedel som överstiger den lön som är pensionsgrundande.

Fasterna har troligtvis änkepension från ITP eller liknande tjänstepension .

Dottern har ju jobb på en plattform i stavanger å enligt en svensk arbetskamrat så har dom nån 16 års gräns i Norge som verkar va viktig han har varit där i 14 år nu men om han jobbar 2 år till så skulle det göra en skillnad på över 4000 kr på pensionen.

Tillbaka
Topp