Thaibaht, tråden för tankar kring SEK-THB kurser

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
"hillmer " sa:
Ruska på huvudet. Frågan gäller kontanter / Forex Har väl inte med saken att göra vad du fick i banköverföring. Alla håller med om att bästa är att föra över pengar till Bank i Thailand men nu gäller det vilket som är mest lönande med svenska pengar eller svenskt Visa/ master
Beror väl på om du blir rånad och hur bra försäkring du har

Ok. Hur många här har någon gång tryckt fel kod fler än tre gånger? Hur många har glömt öppna regionspärren? Hur många har överskridit veckans maxbelopp? Hur många har tappart bort kortet? Hur många har råkat förstöra kortet?

Jag har lyckats med att göra allt ovanstående...

Hur många har blivit rånade i LOS? -inte jag (än iaf peppar pappar?

"hillmer " sa:
Har man Safetybox så är det väl inga problem. Sen kan ju kortet bli skimmat med så allt kan väl hända.
Hotellens saftybox är inte speciellt säkra. Det finns ju en huvudkod ifall gästerna glömt sin kod. Enligt rykten kan många denna kod ... så lita inte blint på dessa.

Visst kan kort strula, man bör ju ha några stycken.

"krister " sa:
Ok. Hur många här har någon gång tryckt fel kod fler än tre gånger? Hur många har glömt öppna regionspärren? Hur många har överskridit veckans maxbelopp? Hur många har tappart bort kortet? Hur många har råkat förstöra kortet?

Har inte lyckats bli varken rånad eller nåt av det du skriver, du måste vara världens slarver ;D

"krister " sa:

Sorry, men jag har inte gjort nagot av det du beskriver , under alla ar, varken i Thailand eller i Sverige ;)

"krister " sa:
Alltså, om du tar ut med VISA kort så får du den kurs som banken råkar ha just då. Om du har med dig pengar så kan du växla vid den kurs som växlingskontoret har. Allt beror ju på hur mycket du har tänkt att växla och hur ofta. Om du har tänkt att ta och växla allt på en gång så kan det vara värt att åka till den eller dom i Bangkok som ger dig bäst kurs. Dom ställen jag känner till och har växlat vid ligger i Pratunam området. Ett ligger precis mitt emot Thailands hösta byggnad, bayoke tower. Nästa ställe ligger väldigt nära, man går bara gatan ner från Bayoke towers huvudentré och sedan direkt till höger, sedan ligger det en liten klädmarknad på vänster hand och på den lilla soien ligger ett litet växlingskontor som gav mig extremt bra kurs.

Om det e så att du ska t pattaya så kan du skicka mig ett PM, kanske vi kan byta pengar me varann.. ;)

Klargörande !!!
Det är aldrig BANKEN som sätter växelkursen på Visa eller Mastercard, det är dom själva som gör, och dom brukar följas åt väldigt väl.Kolla på deras hemsidor så ser ni deras kurs.

Krister , har du öppnat privat växlingskontor dessutom, du verkar vara en driftig kille. 555 5555

"Långeman " sa:
Klargörande !!!
Det är aldrig BANKEN som sätter växelkursen på Visa eller Mastercard, det är dom själva som gör, och dom brukar följas åt väldigt väl.Kolla på deras hemsidor så ser ni deras kurs.

Krister , har du öppnat privat växlingskontor dessutom, du verkar vara en driftig kille. 555 5555
Tvätt kallas det väl ;)

"Janne " sa:
Tvätt kallas det väl ;)

Well, kalla det för vad ni vill. Men ngt växlingskontor har jag inte. Jag har slutat att jobba i Sverige, så vad jag och min familj gör har ingen me att göra.
Frugan hade med sitt VISA kort under de tre månader vi va i Sverige, hon sa att hon inte kunde ta ut pengar så det fick jag göra åt henne, tror f-n att storebror (bildligt talat) ringde till banken i Thailand och bad dom spärra kortet, för det va en farang kille som tog ut från en thaitjejs konto. Frugan ringde ner till banken och så hävde dom spärren iaf till slut...
Har tänkt ta med pengar efter denna incident, man vet ju nu att dom registrerar precis allt man gör i detta land.

"krister " sa:

Första gången jag var i Thailand maxbeloppet på uttag, kände inte till det då fick ringa hem till banken och som tur var visa det sig att även om maxbeloppet är överskridet på uttag på automat för veckan kan du gå in med ditt Svenska visa kort på en thaibank och ta ut i kassan 20 000 bath om dagen.

Thailand har mycket problem 2014.

Enorma forluster i samband med rissubventioner, Milit'rcup, nu diktatur,
mycket negativa rapporter om doda turister, exporten minskar,

USA och EU mfl drar ner kontakterna med Thailand pga milit[rkuppen och de m[nga kr'nkningarna av m'nskliga r'ttigheterna i Thailand, m'nniskosmuggling mm.

Men den svenska kronan sjunker mot Bahten. Idag bara 4,42!

Jag är ingen hejare på detta med varför valutor står si eller så, men inte konstigt att kronan sjunker med den nuvarande förhoppningsvis inte långlivade regeringen..

Jag inbillar mig att Thai stödköper sin valuta för att undvika ras , någon annan vettig förklaring ser inte jag , men kanske någon annan med kunskap...

Det bästa i Sverige vore nyval , sen att Sossar utan v och MP bildar regering med alliansen . Du har MP gjort sitt , sköter de sig inte och ändrar asylpolitiken så straffar det sig nästa val , då SD växer än mer .. Så en S samt Alliansregering vore bra för Sverige idag ...................

Nu är ju inte bara den svenska kronan uran även den norska som tappat en femtioöring den sista tiden, även Euron tappar.
Dollarn har ju förstärkts, men den sista tiden har bht stärkts av egen kraft.

Varför ingen aning, ekonomi o valutor är inte det lättaste att förstå.

"Hans Svensson " sa:
Kursen kommer ner en bit före efter valet, troligen under 4,40...-därefter kommer kursen att återhämta sig och klättra upp mot 4,50 igen..-tro/gissar jag... ::)
Har köpt det mesta jag behöver på c:a 4,70-5 bath per krona. ;D
Inflationen är för låg, Riksbanken sänkte styrräntan till noll % igår för att undvika deflation...OM kronkursen försämras gynnas exporten och det blir dyrare att importera,- de måste finnas balans mellan priser - löner- konsumtion. Europa har inte återhämtat sig efter finanskrisen och vi får hoppas att det inte blir värre då kommer även Sverige att dras med, det troliga är att svenska saten får gå in och stimulera ekonomin. Närmast får vi avvakta och se utvecklingen.
Arbetslösheten får inte öka för mycket det kan knäcka hushållen som är högt belånade -,en snöbollseffekt kan då befaras.
Även om kronkursen skulle gå mot 4 bath per krona OCH DÄRUNDER så måste an då rätta mun efter matsäcken, vi får se hur det går... :eek:

Det går rejält utför :mad:

image.jpg

Ännu värre för den Norska det är den Nordiska valuta som rasat mest mot bathen Svenska är väl den som stått sig starkast enligt en Nordisk tidning som delas ut i Thailand där dom tog statistic från några år tillbaks och till för en månad sen. Jag har gått ner ca. 30 000 bath i månaden i lön på sista halvåret bara pga Norska kronan vs Bath.

"Jonas " sa:
Ännu värre för den Norska det är den Nordiska valuta som rasat mest mot bathen Svenska är väl den som stått sig starkast enligt en Nordisk tidning som delas ut i Thailand där dom tog statistic från några år tillbaks och till för en månad sen. Jag har gått ner ca. 30 000 bath i månaden i lön på sista halvåret bara pga Norska kronan vs Bath.
Jobbigt läge Jonas, blir till att börja samla burkar ;D

Sanningen är väl att bahten nu normaliserats, de här 5 som vi fick var ju mest för den politiska oron här.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

A
Svar
209
Visningar
17 K
Anonym
A
A
Svar