Ang olyckorna med Boeing 737 MAX

 
Fast den här gången verkar det inte vara den misstänkta felet i styrsystemet som är problemet, utan ett "vanligt" motorproblem, hur är rutinerna när man inte har pax ombord, är det mindre stränga krav?
/M

Hej

Ja det hade vi i vart fall på min tid, har själv varit med som mekaniker på åtskilliga förflyttningar av flygplan utan passagerare, t.ex vid fel som man bedömde att man kunde flyga hem ett plan med eller flytta till en lämplig flygplats för att få det reparerat, man behövde t.ex bara en pilot vid flygningar utan passagerare, jag funderade ibland på vad jag skulle göra om piloten fick hjärtattack eller något.

Själv satt jag ibland på andre pilotens plats vid flygningar, i övrigt var planet tomt, det hände att piloter bad mig ta spakarna och känna på att flyga lite, men jag tackade alltid nej, men det hade jag nog ångrat om piloten hade segnat ned, då hade man ju behövt lite erfarenhet av flygning. :)

Mvh isan lover
 
Hej

Ja det hade vi i vart fall på min tid, har själv varit med som mekaniker på åtskilliga förflyttningar av flygplan utan passagerare, t.ex vid fel som man bedömde att man kunde flyga hem ett plan med eller flytta till en lämplig flygplats för att få det reparerat, man behövde t.ex bara en pilot vid flygningar utan passagerare, jag funderade ibland på vad jag skulle göra om piloten fick hjärtattack eller något.

Själv satt jag ibland på andre pilotens plats vid flygningar, i övrigt var planet tomt, det hände att piloter bad mig ta spakarna och känna på att flyga lite, men jag tackade alltid nej, men det hade jag nog ångrat om piloten hade segnat ned, då hade man ju behövt lite erfarenhet av flygning. :)

Mvh isan lover
Man behöver inte spaka alls. Autopilot både flyger och landar åt dig.
Trafikkontroll dirigerar dig i rikting som du sätter med en liten rattknapp, anger flyghöjd som du också sätter med en lite rattknapp.
Slår över till aproach och planet går själv in på banan.
Du slår bara av gasreglage och broms följt av parkeringsbroms för jag inte väntar mig du skall ta dig längre.
Spaka ett trafikflygplan var länge sedan behovet försvann. Man övervakar numera.
 
Man behöver inte spaka alls. Autopilot både flyger och landar åt dig.
Trafikkontroll dirigerar dig i rikting som du sätter med en liten rattknapp, anger flyghöjd som du också sätter med en lite rattknapp.
Slår över till aproach och planet går själv in på banan.
Du slår bara av gasreglage och broms följt av parkeringsbroms för jag inte väntar mig du skall ta dig längre.
Spaka ett trafikflygplan var länge sedan behovet försvann. Man övervakar numera.
Nu har jag inte läst tråden sen innan.
Läser aldrig flygolyckorartiklar eller ser på nyheterna om det pga skrock.
Men lite har ju sluppit igenom ändå, för det står ju överallt om det.
Så kanske redan skrivits.
Det var ju ett känt styrfel som programmerats in i systemet för planet skall klara av, FBI är nu inblandade hur det här ens har fått gå igenom då det är helt utanför all dokumentation.
Piloterna som flyger sagda plan har ingen kännedom om det.
Tidigare olyckor har varit liknande, planet har gjort en tvärare dykning och dom har ingen kontroll att overrida det, dom vet inte ens vad problemet beror på för dom är inte insatta.
Är du pilot och vet, vad det beror på, eller bara expert.
Mycket är automatiskt idag även på sjön men vi är där för att ta kontroll och fungera som en overide när systemen inte funkar.
Bara för man inte landar manuellt, tränas man i det och människan är backup, inte datorn i ett sånt läge.
 
Man behöver inte spaka alls. Autopilot både flyger och landar åt dig.
Trafikkontroll dirigerar dig i rikting som du sätter med en liten rattknapp, anger flyghöjd som du också sätter med en lite rattknapp.
Slår över till aproach och planet går själv in på banan.
Du slår bara av gasreglage och broms följt av parkeringsbroms för jag inte väntar mig du skall ta dig längre.
Spaka ett trafikflygplan var länge sedan behovet försvann. Man övervakar numera.

Hej

Det är dock inte alla plan som har detta, i mitt fall jobbade jag dom sista 25 åren mest med s.k affärsflygs motorer, det är ju mindre jetplan avsedda för 6-12 passagerare, på min tid var det definitivt inte många Cessnor, Learjets, Falcons o.s.v som hade detta.

Mvh isan lover
 
Nu har jag inte läst tråden sen innan.
Läser aldrig flygolyckorartiklar eller ser på nyheterna om det pga skrock.
Men lite har ju sluppit igenom ändå, för det står ju överallt om det.
Så kanske redan skrivits.
Det var ju ett känt styrfel som programmerats in i systemet för planet skall klara av, FBI är nu inblandade hur det här ens har fått gå igenom då det är helt utanför all dokumentation.
Piloterna som flyger sagda plan har ingen kännedom om det.
Tidigare olyckor har varit liknande, planet har gjort en tvärare dykning och dom har ingen kontroll att overrida det, dom vet inte ens vad problemet beror på för dom är inte insatta.
Är du pilot och vet, vad det beror på, eller bara expert.
Mycket är automatiskt idag även på sjön men vi är där för att ta kontroll och fungera som en overide när systemen inte funkar.
Bara för man inte landar manuellt, tränas man i det och människan är backup, inte datorn i ett sånt läge.
Jag tror du missförstår. Svaret var inte mot just denna händelse. Den var ett förtydligande för Isan att idag behöver man inte lära sig spaka, vilket var det han talade om.
Om en pilot svimmar kan en oinitierad genpmföra en landning utan att ha spakat i hela sitt liv.
Ja jag kan flyga, ända sedan 16års ålder, då på små enmotoriga. Jag är inte trafikpilot men känner dagens teknik.
 
Hej

Det är dock inte alla plan som har detta, i mitt fall jobbade jag dom sista 25 åren mest med s.k affärsflygs motorer, det är ju mindre jetplan avsedda för 6-12 passagerare, på min tid var det definitivt inte många Cessnor, Learjets, Falcons o.s.v som hade detta.

Mvh isan lover
Isåfall har ju flyget gått till helt oansvarigt om inte piloten kan overida och ta kontroll.
 
Hej

Det är dock inte alla plan som har detta, i mitt fall jobbade jag dom sista 25 åren mest med s.k affärsflygs motorer, det är ju mindre jetplan avsedda för 6-12 passagerare, på min tid var det definitivt inte många Cessnor, Learjets, Falcons o.s.v som hade detta.

Mvh isan lover
På din tid ja.
Idag är det standard.
Om du inte talar om små fält som inte har ILS fyrar. Men jag tror inte det var den typ fält ni landade på.
 
Jag tror du missförstår. Svaret var inte mot just denna händelse. Den var ett förtydligande för Isan att idag behöver man inte lära sig spaka, vilket var det han talade om.
Om en pilot svimmar kan en oinitierad genpmföra en landning utan att ha spakat i hela sitt liv.
Ja jag kan flyga, ända sedan 16års ålder, då på små enmotoriga. Jag är inte trafikpilot men känner dagens teknik.
jo jag vet många som kör småbåtar och tror dom vet hur det fungerar på ett stort med.
Kan ju tom köra dom på datorspel, rätt likt med flyget.
Men funkar lite annorlunda i verkligheten.

Nu var det ju så att motorerna var plcerade på ett sådant sätt när det byggdes så att planen fick en obalans och frammåtlutning väl och man installerade då ett datastyrtstyrsystem för att korrigera det?
Inga piloter som flyger planen har varit informerade om det.
Det fanns inte med i infon när planen blev godkända.
Nu skall det utredas varför dom ens blev godkännda.

Lite som att bygga en båt med sämre stabilitet, lägga in på datorer så dom styr det per automatik via datorer, det finns idag på kryssningsfartyg tex men det vet dom som har hand om det ombord.
 
jo jag vet många som kör småbåtar och tror dom vet hur det fungerar på ett stort med.
Kan ju tom köra dom på datorspel, rätt likt med flyget.
Men funkar lite annorlunda i verkligheten.

Nu var det ju så att motorerna var plcerade på ett sådant sätt när det byggdes så att planen fick en obalans och frammåtlutning väl och man installerade då ett datastyrtstyrsystem för att korrigera det?
Inga piloter som flyger planen har varit informerade om det.
Det fanns inte med i infon när planen blev godkända.
Nu skall det utredas varför dom ens blev godkännda.

Lite som att bygga en båt med sämre stabilitet, lägga in på datorer så dom styr det per automatik via datorer, det finns idag på kryssningsfartyg tex men det vet dom som har hand om det ombord.
Som jag sade, jag svarade Isan och det var inte relatetat till felet på detta boeing.
 
För mycket tilltro till datorteknologi, nu försöker dom göra båtar förarlösa, vill se hur det ser ut vid en blackout i Eng kanalen tex.
Och där kommer ju dumheten in igen, dom som vill göra båtar förarlösa, ser 1 sak, aldrig vart på båt själv och förstår inte att tex på vårt fartyg ett fartyg som fraktar olja är det 3 som kör båt 26 som sköter andra jobb.
Vi som kör båt är få ombord.

Flyg är ju iofs lättare och kanske dålig liknelse, men blackout och systemfelrisker finns, det måste finnas en människa som kan ta kontroll, och då måste han få infon med.
 
På din tid ja.
Idag är det standard.
Om du inte talar om små fält som inte har ILS fyrar. Men jag tror inte det var den typ fält ni landade på.

Hej

Fördelen med att ha affärsflyg är bl.a att man kan landa på mindre flygplatser nära städer och på flygplatser där reguljärflyg saknas, så det blir alla tänkbara storlekar på flygplatser i den branschen, storstadsflygplatser, militära flygplatser, mindre flygplatser på öar i medelhavet, småflygplatser på landet och t.o.m privata landningsbanor i utlandet.

En gissning blir att ca 50% av flygplatserna hade ILS fyrar, då tänker jag på flygplatser i Milano, Zürich, Frankfurt, München, Rom, Wien m.m, men det finns otaliga mindre flygplatser utan denna typ av utrustning och andra hjälpmedel också.

Det är ju trots allt bara 6 år sedan jag slutade, så det ligger inte så långt tillbaka i tiden.

Mvh isan lover
 
Hej

Fördelen med att ha affärsflyg är bl.a att man kan landa på mindre flygplatser nära städer och på flygplatser där reguljärflyg saknas, så det blir alla tänkbara storlekar på flygplatser i den branschen, storstadsflygplatser, militära flygplatser, mindre flygplatser på öar i medelhavet, småflygplatser på landet och t.o.m privata landningsbanor i utlandet.

En gissning blir att ca 50% av flygplatserna hade ILS fyrar, då tänker jag på flygplatser i Milano, Zürich, Frankfurt, München, Rom, Wien m.m, men det finns otaliga mindre flygplatser utan denna typ av utrustning och andra hjälpmedel också.

Det är ju trots allt bara 6 år sedan jag slutade, så det ligger inte så långt tillbaka i tiden.

Mvh isan lover
Tittar man på flygplatskartor är det i princip bara små hobbyfält som inte har ILS.
Det är inget som bara är förbehållet större fält.
 
Jag tror du missförstår. Svaret var inte mot just denna händelse. Den var ett förtydligande för Isan att idag behöver man inte lära sig spaka, vilket var det han talade om.
Om en pilot svimmar kan en oinitierad genpmföra en landning utan att ha spakat i hela sitt liv.
Ja jag kan flyga, ända sedan 16års ålder, då på små enmotoriga. Jag är inte trafikpilot men känner dagens teknik.
Ja landa ett flygplan eller ta upp det behövs ju ingen kunskap alls igentligen idag.

Sen antar jag bara att piloter måste träna sig i kunskapen.
Men med alla bananrepubliker helst i Afrika med egna statliga bolag så kan jag mycket väl ha fel.
Kan vara så att jag reflekterar för mycket på mitt eget yrke och tror att dom borde ha minst samma krav uppe i luften.

Men då det enda avancerade för en pilot inom större passagerartraffik är lättning och landning kanske man inte får den träningen idag när det datoriseras mer?

Jag tog ut en 150.000 tons tanker från hamn i rotterdam för första gången i livet för 3 veckor sen (under normala förhållanden), va inte riktigt som i simulator.
Och hade jag inte tränat på det irl, i en nödsituation med all stress hade jag kanske inte klarat det, därför vi har kaptener.
Men hade dom med bara kört simulator så hade dom heller inte klarat det i en nödsituation.
 
Senast ändrad:
Ja landa ett flygplan eller ta upp det behövs ju ingen kunskap alls igentligen idag.

Sen antar jag bara att piloter måste träna sig i kunskapen.
Men med alla bananrepubliker helst i Afrika med egna statliga bolag så kan jag mycket väl ha fel.
Kan vara så att jag reflekterar för mycket på mitt eget yrke och tror att dom borde ha minst samma krav uppe i luften.

Men då det enda avancerade för en pilot inom större passagerartraffik är lättning och landning kanske man inte får den träningen idag när det datoriseras mer?

Jag tog ut en 150.000 tons tanker från hamn i rotterdam för första gången i livet för 3 veckor sen (under normala förhållanden), va inte riktigt som i simulator.
Och hade jag inte tränat på det irl, i en nödsituation med all stress hade jag kanske inte klarat det, därför vi har kaptener.
Men hade dom med bara kört simulator så hade dom heller inte klarat det i en nödsituation.
En pilot har träning på helt manuell landning. Isans fall var han inte pilot.
Men visst är det så att piloter beroende på eget intresse mest sitter ochbara övervakar.
 
Tittar man på flygplatskartor är det i princip bara små hobbyfält som inte har ILS.
Det är inget som bara är förbehållet större fält.

Hej

Jag gick in och kollade upp det här, det har absolut inte varit standard med Autopilot på mindre flygplan, det har främst gällt airliners, men det har funnits enklare varianter som extrautrustning för ca 15 000-20 000 USD, dom dyrare kostar
40 000-50 000 USD, men numera blir det allt vanligare med autopilot även på mindre flygplan.

Mvh isan lover
 
 

Liknande trådar

 
Tillbaka
Topp