Ang olyckorna med Boeing 737 MAX

 
Hej

Jag gick in och kollade upp det här, det har absolut inte varit standard med Autopilot på mindre flygplan, det har främst gällt airliners, men det har funnits enklare varianter som extrautrustning för ca 15 000-20 000 USD, dom dyrare kostar
40 000-50 000 USD, men numera blir det allt vanligare med autopilot även på mindre flygplan.

Mvh isan lover
Jag vet. Citation som är ett av de mest klassiska i affärsflyg, eller learjet om du så vill, finns väl knappast utan full autopilot även för aproach.
Till och med Cessna 172or har ofta det numera.
Handlar mer om vad fälten har och även hobbyfält utrustar numera.
Teknik är billigare. Allt går frammåt.
Lägg in din resa i FMS och lägg dig och sov.. självklart, får inte. Men tekniken går löjligt fort frammåt.
 
Jag vet. Citation som är ett av de mest klassiska i affärsflyg, eller learjet om du så vill, finns väl knappast utan full autopilot även för aproach.
Till och med Cessna 172or har ofta det numera.
Handlar mer om vad fälten har och även hobbyfält utrustar numera.
Teknik är billigare. Allt går frammåt.
Lägg in din resa i FMS och lägg dig och sov.. självklart, får inte. Men tekniken går löjligt fort frammåt.

Hej

Här verkar vi vara överens, tekniken går framåt och priserna ned och det som först kom airliners till del blir nu för tiden allt vanligare även i mindre flygplanstyper.

Sjölv jobbade jag ju mest med motorer som satt i affärsflygplan som togs fram under 70, 80 och 90-talet, där krävdes det både vakna och aktiva piloter, ofta flög man ju korta sträckor, inte lika högt och trafiken kan vara ganska tät i Mellan och Sydeuropa.

Mvh isan lover
 
Uppdateringen är klar hävdas det.

Att installera uppdateringen tar enligt bolaget ungefär en timme och systemet kan tas i bruk genast efter att det godkänts av den amerikanska federala luftfartsmyndigheten.
Piloterna kommer vara tvungna att klara en åtminstone 21 dagar lång utbildning i vilken såväl klassundervisning som simulatorflygningar ingår.

En timmes uppdatering och 21 dagars utbildning på det.
 
Uppdateringen är klar hävdas det.

Att installera uppdateringen tar enligt bolaget ungefär en timme och systemet kan tas i bruk genast efter att det godkänts av den amerikanska federala luftfartsmyndigheten.
Piloterna kommer vara tvungna att klara en åtminstone 21 dagar lång utbildning i vilken såväl klassundervisning som simulatorflygningar ingår.

En timmes uppdatering och 21 dagars utbildning på det.
Att det skulle behövas två allvarliga olyckor och flera incidenter för att komma fram till detta. Skrämmande! :eek: :mad:
 
Att det skulle behövas två allvarliga olyckor och flera incidenter för att komma fram till detta. Skrämmande! :eek: :mad:

Så fungerar ju hela samhället. Vi lär av misstag och olyckor.

Bruksr titta en del på en tv-serie som heter "Air Crash Investigations" där de går igenom olyckor och utredningarna. Ganska ofta är slutpoängen att någon pryl justeras eller läggs till och att piloterna skall "tränas".

Många test behöver man göra innan man får en ny flygmaskin eller nya system godkända. Så nog har man tänkt till innan.

Nu florerar det rykten om att FAA kanske inte gjort allt rätt när det gäller MAX, men det är ju FBI inne för att utreda.
 
Så fungerar ju hela samhället. Vi lär av misstag och olyckor.

Bruksr titta en del på en tv-serie som heter "Air Crash Investigations" där de går igenom olyckor och utredningarna. Ganska ofta är slutpoängen att någon pryl justeras eller läggs till och att piloterna skall "tränas".

Många test behöver man göra innan man får en ny flygmaskin eller nya system godkända. Så nog har man tänkt till innan.

Nu florerar det rykten om att FAA kanske inte gjort allt rätt när det gäller MAX, men det är ju FBI inne för att utreda.
Du har naturligtvis rätt. Men det känns som att det hela inte togs på allvar förrän den andra olyckan var ett faktum. Och det är tragiskt när en massa människor skall förlora livet på grund av detta.
 
Hej

Ja detta borde man ha provat ut och kommit fram till redan innan planet släpptes ut på marknaden, mycket dåligt.

Mvh isan lover


Testa innan? det går inte, det kommer att gå åt för många testpiloter, klart dom är testade, detta får man väl ställa i relation till hur många timmar i luften dessa plan har...
 
Så fungerar ju hela samhället. Vi lär av misstag och olyckor.

Bruksr titta en del på en tv-serie som heter "Air Crash Investigations" där de går igenom olyckor och utredningarna. Ganska ofta är slutpoängen att någon pryl justeras eller läggs till och att piloterna skall "tränas".

Många test behöver man göra innan man får en ny flygmaskin eller nya system godkända. Så nog har man tänkt till innan.

Nu florerar det rykten om att FAA kanske inte gjort allt rätt när det gäller MAX, men det är ju FBI inne för att utreda.

Hej

Det resonemanget köper jag vid en massa olika tillfällen, men inte när det handlar om flygplan, då måste man göra tillräckligt med tester och vara säker på att den produkt man släpper ut på marknaden är både säker och tillförlitlig.

Mvh isan lover
 
Testa innan? det går inte, det kommer att gå åt för många testpiloter, klart dom är testade, detta får man väl ställa i relation till hur många timmar i luften dessa plan har...

Hej

Jag tycker ändå att ett fel av den här typen borde ha hittats, om inte annat i en simulator och vid testflygningar, sånt här ska bara inte kunna hända.

Mvh isan lover
 
Var det inte exakt samma sak med en annan modell för ett antal år sen, dom hade ändrat i mjukvaran för att kompensera för något. Utan att gå ut med det till piloterna, vilket resulterade i en krash då då planet inte lydde vid en situation?
 
Flygrädsla sitter djupt och massor av passagerare kommer helt enkelt att inte boka en biljett med flygplansmodellen under många år.
Bolag med många Boeing 737Max i flottan får svårt att överleva.
 
Flygrädsla sitter djupt och massor av passagerare kommer helt enkelt att inte boka en biljett med flygplansmodellen under många år.
Bolag med många Boeing 737Max i flottan får svårt att överleva.

Hej

Så är det nog, men personalen på Boeingfabriken klagade ju även på säkerheten runt Dreamlinern, detta väcker ju ändå mer misstro mot bolaget.

Mvh isan lover
 
Hej

Så är det nog, men personalen på Boeingfabriken klagade ju även på säkerheten runt Dreamlinern, detta väcker ju ändå mer misstro mot bolaget.

Mvh isan lover
Det har ju även varit kritiska skriverier från militären att man hittat kvarglömda verktyg i tankarna och skräp vid nyleveras av tankplan.
Detta tillsammans med Dreamlinern ger ju en större bild av företagets kvalitetsbrister.
 
Det har ju även varit kritiska skriverier från militären att man hittat kvarglömda verktyg i tankarna och skräp vid nyleveras av tankplan.
Detta tillsammans med Dreamlinern ger ju en större bild av företagets kvalitetsbrister.

Hej

Ja det här låter inte alls bra, själv tyckte jag redan under min tid inom flygbranschen att USA ställde högre krav och kontrollerade företag utomlands betydligt hårdare än på hemmaplan.

Alla branscher är ju numera utsatta för hård konkurrens och allt stressas upp, priserna pressas och allt ska klaras av med mindre bemanning, jag reagerade sjölv på denna utveckling under min tid i arbetslivet, flyget är en lite speciell bransch som inte är riktigt lämpad för ekonomiska sparkrav, högt tempo och nedskärningar.

När jag började på 70-talet var vi mestadels tre personer ute på jobb, en kontrollant (inspector), en förste mekaniker och en andre mekaniker, men i slutet av 80-talet minskades det till två personer, en kontrollant och en mekaniker, på 90-talet började man skicka ut en person som då skulle göra det tre gjorde tidigare, samt kontrollera sitt eget arbete, just detta reagerade jag på, kombinationen av både tidsmässig och ekonomisk stress i kombination med beslutsfattande och självkontroll tror jag själv innebär ökade risker, att ha en oberoende extra erfaren person med kvalitetsansvar som kastar ett extra öga på det arbete som utförs och håller i dokumentation o.s.v, kostar lite mer men ökar definitivt säkerheten.

Mvh isan lover
 
Hej

Ja det här låter inte alls bra, själv tyckte jag redan under min tid inom flygbranschen att USA ställde högre krav och kontrollerade företag utomlands betydligt hårdare än på hemmaplan.

Alla branscher är ju numera utsatta för hård konkurrens och allt stressas upp, priserna pressas och allt ska klaras av med mindre bemanning, jag reagerade sjölv på denna utveckling under min tid i arbetslivet, flyget är en lite speciell bransch som inte är riktigt lämpad för ekonomiska sparkrav, högt tempo och nedskärningar.

När jag började på 70-talet var vi mestadels tre personer ute på jobb, en kontrollant (inspector), en förste mekaniker och en andre mekaniker, men i slutet av 80-talet minskades det till två personer, en kontrollant och en mekaniker, på 90-talet började man skicka ut en person som då skulle göra det tre gjorde tidigare, samt kontrollera sitt eget arbete, just detta reagerade jag på, kombinationen av både tidsmässig och ekonomisk stress i kombination med beslutsfattande och självkontroll tror jag själv innebär ökade risker, att ha en oberoende extra erfaren person med kvalitetsansvar som kastar ett extra öga på det arbete som utförs och håller i dokumentation o.s.v, kostar lite mer men ökar definitivt säkerheten.

Mvh isan lover
Så är det fortfarande i svetsbranschen, ett rör som skall klara ett visst tryck skall fotas, röngtas och provtryckas först!
 
Så är det fortfarande i svetsbranschen, ett rör som skall klara ett visst tryck skall fotas, röngtas och provtryckas först!
Får du inte göra det själv?
Egenkontroll som Boeing fick av myndigheterna.
Boeing pressade FAA till detta för att inte tappa viktig tid mot Airbus.


Uppgifter: Boeing fick granska säkerhet på olycksdrabbat plan själva

Flawed analysis, failed oversight: How Boeing, FAA certified the suspect 737 MAX flight control system
 
 

Liknande trådar

 
Tillbaka
Topp