Hej
Är lite förvånad över att så många verkar dra alla munkar och tempel över en kam, även om man själv inte är intresserad av religion så borde man ju förstå att det precis som inom alla världens religioner finns både bra, dåliga, rättrogna, falska och bedragare som är verksamma för att berika sig själva o.s.v, här är Buddismen inget undantag.
Jag tycker att det i en del fall verkar finnas en okunskap som gör att man intar en så negativ inställning till religion och i detta fallet Buddismen, jag tar också del av dom skandaler som media rapporterar om, där munkar avslöjas med knark, pr*stituerade, ekonomiska oegentligheter och våld m.m, det är naturligtvis helt oacceptabelt.
Men så ser det ju faktiskt inte ut överallt, dom flesta tempel har ju en central plats och en viktig funktion i byn och samhället, dom munkar som styr templet är inte rika och dom lever ett enkelt liv och försöker vara föredömen för dom ungdomar som gör sin period som munkar där, det media uppmärksammar är ju förstås undantagen där det inte fungerar så.
Sen verkar många utlänningar ha svårt att skilja på noviser och riktiga munkar, en novis är ju i princip inget annat än vår motsvarighet till en konfirmand och vi ställer väl normalt inte några stenhårda krav på en konfirmands moral, etik, livsstil och uppförande, att en novis (konfirmand) i undantagsfall både kan dricka alkohol, besöka shoppingcenter, kolla på tjejer, se på film och göra sånt som andra ungdomar i den åldern gör även om det egentligen inte är tillåtet i den roll dom har under en period på några veckor eller månader.
Sen söker ju sig även många med alkohol och drogmissbruk liksom psykisk ohälsa eller kriminalitet till templen, en del söker sig dit av fri vilja som ett försök till att bli av med sina problem, medans andra kanske blir tvingade till det för rehabilitering av familj och bybor. I denna grupp är risken stor för återfall, problem och t.o.m kriminalitet, när sånt inträffar drabbar det naturligtvis hela templet och Buddismen, media ger ju inte hela bilden i sina artiklar.
Sen påstår en del medlemmar att det inte går att se skillnad på och veta vem som är en riktig munk, alternativt att det inte finns några riktiga seriösa munkar överhuvudtaget, så är det naturligtvis inte, i princip varenda bybo inklusive den obligatoriska byfånen vet självklart vilken eller vilka av munkarna i deras tempel som är seriös, följer buddistiska regler och lever renlärigt. Men att utlänningar inte känner till detta beror nog både på bristande språkkunskaper och ett ointresse för Buddismen och få besök i templet.
Mvh isan lover