A
Anonymius
Gäst
Hej
Så uppfattar jag det nog också egentligen, det är mer en livsfilosofi än utpräglad religion, det är just detta som jag själv fastnade för och uppskattade mest en gång i tiden.
Enligt mig skiljer sig buddismen sig ifrån andra religioner på olika sätt, först och främst har man inga missionärer som bedriver uppsökande verksamhet och försöker värva nya medlemmar, redan här skiljer man sig ifrån flera andra av dom stora religionerna.
Är man intresserad av buddismen får man själv söka information, läsa böcker och besöka tempel o.s.v, man väljer själv vilka frågor man ska fördjupa sig i och får själv söka svaren på dessa, detta kände jag som mer riktigt.
Tanken på yin och yang, livets gyllene medelväg mellan det svarta och vita, goda och onda, bra och dåliga, glada och ledsna o.s.v nog är ganska klockren, enligt mig är nog buddismen den religion som bäst leder en människa rätt på denna väg.
Blir man sen intresserad av buddismen blir många lite förvånade eftersom den bygger på att man ska jobba med att förbättra sig själv som människa, det är genom att förbättra sig själv, tänka positivt, vara ärlig, vara omtänksamma, vara generös och uppskatta livet, samt utföra goda handlingar som man ska uppnå lycka, det är inte framgång, pengar och prylar som ger lycka utan harmoni i livet.
Blir det sedan tillräckligt många som gör likadant, är positiva, ärliga, generösa, omtänksamma och nöjda med livet så är ju tanken att hela världen ska påverkas och bli bättre, en väldigt fin tanke och inställning tycker jag.
Sen är det ju faktiskt så att livet förmodligen blir både lättare och roligare om man är mer lycklig, nöjd och positiv samt omgiven av goda vänner.
Mvh isan lover
Den gröna delen kan jag köpa, den svarta texten om Yin och Yang förstår jag inte vad du får in det i Buddhism, Yin och Yang är en kinesisk filosofi två olika krafter negativ-positiv i samverkan.
Den blå delen gäller för alla livsåskådningar och religioner. Ja, jag tror många på något vis vill förneka att alla religioner och livsåskådningar har samma budskap för att göra något till något personligt. Hinduism, Buddhism, Kristendom, Islam, Bahai, Soroastrianism osv, vilar i grund och botten på samma grunder, grundpelarna är de samma.
Tittar man på de olika religionerna och livsåskådningarna är de anpassade för den tid de uppstod, läser man religionerna eller livsåskådningar eller vad ni vill kalla det och jämför är det slående hur lika de egentligen är!
Så försök att inte blanda in människans härjningar i de budskapen som alla de här vill förmedla.