Dåliga munkar i Thailand.

Hej

Så uppfattar jag det nog också egentligen, det är mer en livsfilosofi än utpräglad religion, det är just detta som jag själv fastnade för och uppskattade mest en gång i tiden.

Enligt mig skiljer sig buddismen sig ifrån andra religioner på olika sätt, först och främst har man inga missionärer som bedriver uppsökande verksamhet och försöker värva nya medlemmar, redan här skiljer man sig ifrån flera andra av dom stora religionerna.

Är man intresserad av buddismen får man själv söka information, läsa böcker och besöka tempel o.s.v, man väljer själv vilka frågor man ska fördjupa sig i och får själv söka svaren på dessa, detta kände jag som mer riktigt.

Tanken på yin och yang, livets gyllene medelväg mellan det svarta och vita, goda och onda, bra och dåliga, glada och ledsna o.s.v nog är ganska klockren, enligt mig är nog buddismen den religion som bäst leder en människa rätt på denna väg.

Blir man sen intresserad av buddismen blir många lite förvånade eftersom den bygger på att man ska jobba med att förbättra sig själv som människa, det är genom att förbättra sig själv, tänka positivt, vara ärlig, vara omtänksamma, vara generös och uppskatta livet, samt utföra goda handlingar som man ska uppnå lycka, det är inte framgång, pengar och prylar som ger lycka utan harmoni i livet.

Blir det sedan tillräckligt många som gör likadant, är positiva, ärliga, generösa, omtänksamma och nöjda med livet så är ju tanken att hela världen ska påverkas och bli bättre, en väldigt fin tanke och inställning tycker jag.

Sen är det ju faktiskt så att livet förmodligen blir både lättare och roligare om man är mer lycklig, nöjd och positiv samt omgiven av goda vänner.

Mvh isan lover

Den gröna delen kan jag köpa, den svarta texten om Yin och Yang förstår jag inte vad du får in det i Buddhism, Yin och Yang är en kinesisk filosofi två olika krafter negativ-positiv i samverkan.

Den blå delen gäller för alla livsåskådningar och religioner. Ja, jag tror många på något vis vill förneka att alla religioner och livsåskådningar har samma budskap för att göra något till något personligt. Hinduism, Buddhism, Kristendom, Islam, Bahai, Soroastrianism osv, vilar i grund och botten på samma grunder, grundpelarna är de samma.

Tittar man på de olika religionerna och livsåskådningarna är de anpassade för den tid de uppstod, läser man religionerna eller livsåskådningar eller vad ni vill kalla det och jämför är det slående hur lika de egentligen är!

Så försök att inte blanda in människans härjningar i de budskapen som alla de här vill förmedla.

Nja, jag kan ju inte se någon profet som har haft någon vinning av sin förkunnelse mer än de följare som blivit resultatet av densamma.

Ville t ex Buddha ha makt skulle han ju ha stannat i palatset och levt i överflöd. All skriven text tolkas ju av den som läser det samt skriver det, få eller ingen profet har ju själv skrivit texterna, utan de har ju från början varit från mun till mun som senare av efterföljare har nedskrivits, är ju ganska lika i alla religioner.

Buddha själv t ex skrev aldrig ett ord, utan av efterföljare som memorerat hans läror och som sen sammanställde det till de tre korgarna som är långt mycket större än bibeln.

Ja, makten får nog stå för oss!
var och en blir salig på sin tro

Den gröna delen kan jag köpa, den svarta texten om Yin och Yang förstår jag inte vad du får in det i Buddhism, Yin och Yang är en kinesisk filosofi två olika krafter negativ-positiv i samverkan.

Den blå delen gäller för alla livsåskådningar och religioner. Ja, jag tror många på något vis vill förneka att alla religioner och livsåskådningar har samma budskap för att göra något till något personligt. Hinduism, Buddhism, Kristendom, Islam, Bahai, Soroastrianism osv, vilar i grund och botten på samma grunder, grundpelarna är de samma.

Tittar man på de olika religionerna och livsåskådningarna är de anpassade för den tid de uppstod, läser man religionerna eller livsåskådningar eller vad ni vill kalla det och jämför är det slående hur lika de egentligen är!

Så försök att inte blanda in människans härjningar i de budskapen som alla de här vill förmedla.

Hej

Uppe hos oss är den gyllene medelvägen en realitet även om termen yin och yang kanske inte används direkt, man talar t.ex om livets flod där man har två val, antingen stretat man emot och simmar motströms, men det är jobbigt, man kämpar men kommer ingenstans, man blir trött och hinner inte njuta av livet o.s.v.

Det andra alternativet är att bara flyta med nedströms, kommer långt utan någon större ansträngning, kan dessutom koppla av och njuta av livet.

Sen har ju buddismen i nordost inslag av både Anemism och hinduism, kanske har även kinesiska filosofier ett visst inflytande där, där uppe talas det mycket om att välja den rätta vägen, samt att det alltid går att välja mellan det goda och onda, bra och dåliga, att det är bättre att ge än att ta o.s.v.

I grunden finns det helt riktigt en rad likheter mellan olika religioner men det finns också ganska stora skillnader.

Mvh isan lover

var och en blir salig på sin tro

Ja det heter ju så även om jag själv inte är speciellt troende, gillar att läsa religion och all livsfilosofi dock.

Hinduismens Bhagavad-Gita med Krishna och Arjuna på slagfältet, rena rama thrillern eller krigsromanen, fantastisk berättelse från det stora eposet Mahabharatas.

Kan rekommendera starkt!:)

Hej

Uppe hos oss är den gyllene medelvägen en realitet även om termen yin och yang kanske inte används direkt, man talar t.ex om livets flod där man har två val, antingen stretat man emot och simmar motströms, men det är jobbigt, man kämpar men kommer ingenstans, man blir trött och hinner inte njuta av livet o.s.v.

Det andra alternativet är att bara flyta med nedströms, kommer långt utan någon större ansträngning, kan dessutom koppla av och njuta av livet.

Sen har ju buddismen i nordost inslag av både Anemism och hinduism, kanske har även kinesiska filosofier ett visst inflytande där, där uppe talas det mycket om att välja den rätta vägen, samt att det alltid går att välja mellan det goda och onda, bra och dåliga, att det är bättre att ge än att ta o.s.v.

I grunden finns det helt riktigt en rad likheter mellan olika religioner men det finns också ganska stora skillnader.

Mvh isan lover

Precis som i politiken, alla partier vill egentligen samma sak men ta olika vägar. Finns ett kinesiskt ordspråk "gräset försöker inte växa, det bara växer":)

OJ. OJ OJ. Va djupt ni dykt in i religionen nu.. Mycket är rätt enligt mig, en del annat är fel, och tillslut blir nog er slutsats som vår kära Astrid Lindgren sa en gång i slutet av sitt liv, : Lev ditt liv så du inte har något att frukta eller vara rädd för när ögonen ska slockna. :wai:

OJ. OJ OJ. Va djupt ni dykt in i religionen nu.. Mycket är rätt enligt mig, en del annat är fel, och tillslut blir nog er slutsats som vår kära Astrid Lindgren sa en gång i slutet av sitt liv, : Lev ditt liv så du inte har något att frukta eller vara rädd för när ögonen ska slockna. :wai:

Djupt, vi har ju knappt skummat ytan:D vad är det som är fel?

Ehh! Lite konfunderad ang. tråden, är inte "Buddhismen" en filosofisk tanke och inte en religion?

Men efter lästa delar så måste jag åtminstone säga att dagens "munkar" mer liknar en organiserad "maffia", pengar kommer in, men ingen bokföring finns till handa och det lilla som visas för folket eller de får reda på gör att fler och fler avsäger sin filosofi om buddhismen..

Ehh! Lite konfunderad ang. tråden, är inte "Buddhismen" en filosofisk tanke och inte en religion?

Men efter lästa delar så måste jag åtminstone säga att dagens "munkar" mer liknar en organiserad "maffia", pengar kommer in, men ingen bokföring finns till handa och det lilla som visas för folket eller de får reda på gör att fler och fler avsäger sin filosofi om buddhismen..

Hej

Håller med dig här, det verkar åtminstone ha spårat ur, hoppas att dom får ordning på detta annars tappar filosofin (religionen) snart sin betydelse i Thailand, allt fler vänder munkarna ryggen, själv gillar jag filosofin och tror att den är delaktig i att göra Thailand så populärt.

Mvh isan lover

Nja, filosofisk tanke, nä. Buddhism är verklighet, nu, idag och igår. Buddhism är religion, för den för folk till tillvaro och existens och som sådant är Buddhism religion!

Liknande trådar

Tillbaka
Topp