1000 baht sedeln

Jag vet inte, men har du provat? I Sverige (förr iaf) så fick man den falska sedeln utbytt.
Är det bara jag som tycker att falska sedlar är ngt olustigt och borde rapporteras? Om dessa nu är falska vill säga. Det kan juh visa sig att de är äkta och då är det lite "småkul" att de ser olika ut.

Men visst, vågar ingen annan knalla in på banken så gör jag det nästa gång vi plockar ut större summor och hittar liknande skillnader på sedlarna. Hittade ingen smajly som liknade en kyckling, för den hade jag lagt in till er;)
Krävs ju till att börja med att man har en falsk för att kunna testa...
Men sätter 10.000 baht på att du inte får en falsk utbytt mot en äkta.
Fattar va Thaisen skulle ränna på banken med falska sedlar om det va så lätt. Nä det enda som händer är att man slösar tid och tom riskerar att bli misstänkt för bedrägeri försök, kul när polisen kommer till banken och hämtar med en för förhör.
Men du som tycker att det är en bra ide kan väl testa då och skriva hur det gick [emoji28] [emoji28]

Krävs ju till att börja med att man har en falsk för att kunna testa...
Men sätter 10.000 baht på att du inte får en falsk utbytt mot en äkta.
Fattar va Thaisen skulle ränna på banken med falska sedlar om det va så lätt. Nä det enda som händer är att man slösar tid och tom riskerar att bli misstänkt för bedrägeri försök, kul när polisen kommer till banken och hämtar med en för förhör.
Men du som tycker att det är en bra ide kan väl testa då och skriva hur det gick [emoji28] [emoji28]

Ingen har hävdat ATT det är falska sedlar till att börja med. Har inte påstått att sedlar byts ut, det jag skrev var att förr i Sverige kunde man få dom utbytta. Och skulle det vara möjligt att "växla in" falska sedlar så hade det inte dröjt länge innan tryckeriet hade hittats. Kom igen, det är Thailand och pengar vi talar om.
Tror du seriöst att om du/jag hade kommit in på en bank och frågat om äktheten på en sedel att du hade åkt in för bedrägeri? Jösses, trodde ni hade högre tankar om Thailand.

Absolut, när jag hittar olikheter i sedlar så kan jag knalla in på en bank och fråga.

Inte för att det gäller ditt inlägg specifikt man jag blir allmänt så trött på alla negativa inlägg som ser ner på Thailand. Kan inte låta bli att undra vad dessa människor gör här när allt är sååå miserabelt.

Det är miserabelt på olika sätt i alla länder och nånstans ska man bo. Risken att polisen vill ta ett snack med en om man kommer in med en falsk sedel och vill få den utbytt är betydligt större än att man får en ny. Säga vad man vill om Thailand men det är nog så verkligheten ser ut om man inte lever med skygglappar på.

Detta gäller falska sedlar i Sverige numera enligt Riksbanken.

Vad gör jag om jag upptäcker en falsk sedel eller ett falskt mynt?
Man får inte betala med falska sedlar och mynt. Det är ett allvarligt brott och den som medvetet gör detta kan dömas till fängelsestraff. Det är också straffbart att inneha falska sedlar eller mynt om man har för avsikt att sprida dem.
Om du upptäcker en falsk sedel eller ett falskt mynt, ta inte emot sedeln eller myntet. Har du redan gjort det – försök komma ihåg hur du kan ha fått sedeln eller myntet, och gör sedan en polisanmälan. Mer information om falska sedlar och om säkerhetsdetaljer hittar du under äkta eller falsk.

Har jag råkat ut för falska sedlar eller är det bara ett utslag av Mai pen Rai? Är väl som all annan skit I Thailand vint och snett;););););):xmas_smiley:

Jag har flera 1000-baht sedlar som har olika placering av säkerhetsstripen (Se bild)

230a42f383df1a9b19b7c5ac10d6211e.jpg

Liknande trådar

A
Svar
2
Visningar
772
anonymous
A
A
Svar
53