Svenska kronor till Thai baht

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
"gunnarg " sa:
Swedbank menar med svängningar i kursutvecklinge under den tid det tar att skicka kronorna till Thailand(2-3 dagar) så vad är det du påstår att Swedbank tjänar pengar på som inte andra banker gör?

Jag påstår inget gunnarg, för som jag sa, vet inte varför swedbank inte vill att vi skall skicka svenska pengar, jag tolkar detta som att det är dyrare för dem att transferera sv enska kronor till internationella banker än den valuta som respektive mottagande bank har.

Jag bara slänger ut frågor och hoppas att någon här har något svar på varför det är så, det jag säger är bara vad jag tror. 50 spänn är ju den avgift vi betalar, men bankens egna avgifter i förhållande till andra internationella banker vet vi ju inget om. 50 spänn är ju bara expeditionsavgift.

Jag tror som jag sagt, banker gör inget utan att tjäna pengar på det, det kan vara så att det kostar banken för mycket att transferera svenska kronor till internationella banker och nu som jag sa har ju svenska kronan varit stark under många år.

Varför skulle helt plötsligt för ja vad är det två år sedan Swedbank helt plötsligt börja med detta, jo för utvecklingen på valutamarknaden är alldeles för ostabil och osäker och de vill på alla sätt säkra sitt eget bo, så tolkar jag det, inget som jag påstår gunnarg, utan jag är lika villrådig som du antagligen. ;D

Insayt

"Insayt " sa:
Jag påstår inget gunnarg, för som jag sa, vet inte varför swedbank inte vill att vi skall skicka svenska pengar, jag tolkar detta som att det är dyrare för dem att transferera sv enska kronor till internationella banker än den valuta som respektive mottagande bank har.

Jag bara slänger ut frågor och hoppas att någon här har något svar på varför det är så, det jag säger är bara vad jag tror. 50 spänn är ju den avgift vi betalar, men bankens egna avgifter i förhållande till andra internationella banker vet vi ju inget om. 50 spänn är ju bara expeditionsavgift.

Jag tror som jag sagt, banker gör inget utan att tjäna pengar på det, det kan vara så att det kostar banken för mycket att transferera svenska kronor till internationella banker och nu som jag sa har ju svenska kronan varit stark under många år.

Varför skulle helt plötsligt för ja vad är det två år sedan Swedbank helt plötsligt börja med detta, jo för utvecklingen på valutamarknaden är alldeles för ostabil och osäker och de vill på alla sätt säkra sitt eget bo, så tolkar jag det, inget som jag påstår gunnarg, utan jag är lika villrådig som du antagligen. ;D

Insayt
Om det är ett sätt att tjäna pengar så varför följer inte andra banker efter?Det kan ju vara som Swedbank säger att det är en servicefråga.

"gunnarg " sa:
Om det är ett sätt att tjäna pengar så varför följer inte andra banker efter?Det kan ju vara som Swedbank säger att det är en servicefråga.

Absolut, jag säger inte emot dig, visst kan det vara så, men då kan man ju säga varför följer inte andra banker efter och gör samma sak, för risken är ju att folk byter bank ;D

Insayt

Om man skickar 10000 skr med Nordea eller motvärde i dollar med Swebank eller tar ut med sitt Visakort i Thailand och får samma antal thaibath i handen så varför skall man då byta bank som någon föreslog tidigare

"legolas " sa:
Denne "någon" var jag. Och jag gjorde det för att trådstartaren nämnde att Swedbank inte godkände att man transfererade svenska kronor till Thailand utan alternativen var andra valutor. jag utgick ifrån att det var pengaägaren som skulle stå då för den extra kostnad som skulle uppstå när man skulle växla en ytterligare gång.

Efter detta så har det trasslat vidare med en massa olika information i tråden som inte var kända när jag svarade. Så enkelt var det Mr Phuket!!!

Dock så skulle det vara kul att veta vilken kurs man får när banken köper dollar i syfte att förflytta svenska kronro till Thailand, alltså vilken slutkurs man pfår på kronan efter dessa växlingar hit och dit.....

Det är väl DEN GREJEN som är det viktigaste..... gunnarg du verkar ju veta vad du pratar om, så försök att medela oss andra då viklken typ av kurs man får, skitkurs eller en alldeles normalt vanligt kurs......

legolas
Som trådstartaren redan skrivit aå får man den kurs som börsen anger.Det sker ingen växling när man får ett motvärde utan precis det namnet anger.

"gunnarg " sa:
Som trådstartaren redan skrivit aå får man den kurs som börsen anger.Det sker ingen växling när man får ett motvärde utan precis det namnet anger.

Nä, växlingen sker väl först när pengarna når den mottagande banken.

Insayt

Idag kom besked från Swedbank:

"Vi lägger inte på några kurspåslag vid överföring av pengar oavsett valuta eller metod.
Kurspåslag sker endast vid uttag med kort i ATM och är då 1,5%."

Då vet vi...

Jag roade mig att titta lite på den där Demon, Swedbank har för "Internationella betalningar" och det verkar ju som att det är olika beroende på till vem du skall skicka. Här har de då tre olika alternativ.

Finsk Privatperson
Tysk Privatperson
...och Amerikansk privatperson

På de två första kan du välja att skicka i svenska kronor bland annat, är det till en amerikan, ja då helt plötsligt har du en jäkla massa valutor att välja på.

Vet inte om de diskrimenerar eller om det är en gammal Demo ;D ;D

Insayt

Jag tror det är så att de har haft problem att skicka vissa valutor till vissa banker, t ex är det väl så att vissa Thailändska banker inte tar emot SEK, och då har tar man bort det alternativet helt och hållet. Det är i alla fall vad de säger.

Swedbank verkar ju vara anständiga och använder börsens valutakurs utan påslag oavsett vilken valuta man överför, det gör däremot inte Skandiabanken så man får hålla koll på sin bank...

"mackes " sa:
Jag tror det är så att de har haft problem att skicka vissa valutor till vissa banker, t ex är det väl så att vissa Thailändska banker inte tar emot SEK, och då har tar man bort det alternativet helt och hållet. Det är i alla fall vad de säger.

Swedbank verkar ju vara anständiga och använder börsens valutakurs utan påslag oavsett vilken valuta man överför, det gör däremot inte Skandiabanken så man får hålla koll på sin bank...

Ja, då är det ju lite som jag sa i inläggen till gunnarg, att jag tror att det är något annat än bara en servicegrej, men samtidigt varför kan man i andra banker skicka svenska kronor då?

Är det bara Swedbank som har problem att skicka SEK?

Ja jag blir inte klok, för varje inlägg reser sig bara mer och mer fågor? ;D ;D ;D

Insayt

"Insayt " sa:
Ja, då är det ju lite som jag sa i inläggen till gunnarg, att jag tror att det är något annat än bara en servicegrej, men samtidigt varför kan man i andra banker skicka svenska kronor då?

Är det bara Swedbank som har problem att skicka SEK?

Ja jag blir inte klok, för varje inlägg reser sig bara mer och mer fågor? ;D ;D ;D

Insayt

För mig klarnar det nog, det verkar som om Swedbank inte tar någon avans på själva växlingen, bara avgiften på 50 SEK och det räcker väl inte till för att strula med returer och misslyckade överföringar. Har man däremot ett kurspåslag som Skandiabanken (i mitt fall ett par tusen) så har man ju råd med ett och annat misslyckande.

"legolas " sa:
Som sagt var mackes jag kan inte detta så himla bra mer än att jag transfererat pengar under styvt 35 år utomlands på en reguljär basis. Men alla krumbukter och fina ordval hit och dit är jag för ding för att fatta. Så med detta sagt så vill jag fråga med hänsyn tagen till svaret du hade fått ifrån Swedbank. De sade ju då "Swedbank verkar ju vara anständiga, och använder börsens valutakurs utan påslag, oavsett vilken valuta man överför"

Min fråga är då, "börsens valutakurs" är det nettokursen som Swedbank betalar för att köpa valutan? För är det INTE så,,,,, Då har de ett definitivt valutapåslag... För mig är netto samma som netto, och resten är som vanligt skitprat av banker och advokater....

legolas

När Swedbank köper valuta i Sverige så är det stockholmsbörsens priser som gäller. Du kan se aktuell kurs t ex här: http://se.investing.com/currencies/sek-thb

Som du kan se så skiljer det något öre mellan köp och säljkurs som det alltid gör på värdepapper. Då Swedbank köper valutan så får de betala köpkursen som är den högre. Vid min koll så stämde den preliminära kursen exakt med aktuell köpkurs. Vad de gör sedan och när går ju inte att ha koll på. Jag begriper inte heller varför det skall ta två dagar att överföra pengarna, det sker ju ändå alltid elektroniskt.

Om du jämför med VISA:s kurs som används vid kortköp och ATM-uttag så skiljer det ca 5 öre på dagens kurs, jag tror att VISA bara fastställer en kurs för varje dag och tar lite höjd på den. Sedan lägger ju banken som utfärdat kortet på ett påslag, i Swedbanks fall 1,5% http://www.visaeurope.com/en/cardholders/exchange_rates.aspx

Så med Swedbank transfer får du 4.6395฿ för en krona - 10.000SEK = 46 395
I ATM för du 4.6001 minus avdrag 1,5% = 4,5321 - 10.000SEK = 46 001
Forex ger just nu en kurs på 4,2052 - 10.000 SEK ger 42 052

Det betyder att Forex tar ca 1 000 SEK i avgift för att växla 10 000 SEK -> THB

"mackes " sa:
När Swedbank köper valuta i Sverige så är det stockholmsbörsens priser som gäller. Du kan se aktuell kurs t ex här: http://se.investing.com/currencies/sek-thb

Som du kan se så skiljer det något öre mellan köp och säljkurs som det alltid gör på värdepapper. Då Swedbank köper valutan så får de betala köpkursen som är den högre. Vid min koll så stämde den preliminära kursen exakt med aktuell köpkurs. Vad de gör sedan och när går ju inte att ha koll på. Jag begriper inte heller varför det skall ta två dagar att överföra pengarna, det sker ju ändå alltid elektroniskt.

Om du jämför med VISA:s kurs som används vid kortköp och ATM-uttag så skiljer det ca 5 öre på dagens kurs, jag tror att VISA bara fastställer en kurs för varje dag och tar lite höjd på den. Sedan lägger ju banken som utfärdat kortet på ett påslag, i Swedbanks fall 1,5% http://www.visaeurope.com/en/cardholders/exchange_rates.aspx

Så med Swedbank transfer får du 4.6395฿ för en krona - 10.000SEK = 46 395
I ATM för du 4.6001 minus avdrag 1,5% = 4,5321 - 10.000SEK = 46 001
Forex ger just nu en kurs på 4,2052 - 10.000 SEK ger 42 052

Det betyder att Forex tar ca 1 000 SEK i avgift för att växla 10 000 SEK -> THB

Tack mackes, bra info där!

Jag begriper inte heller varför det skall ta två dagar att överföra pengarna, det sker ju ändå alltid elektroniskt

...är det inte så att den mottagande banken vill ha ränta på pengarna innan de förs över till respektive konto?

Insayt

"legolas " sa:
Jag tror pojkar att ni är alldeles för snälla. Tänk svensk bank har beslagtagit Era surt förvärvade pengar som ni vill transferera wherever t.ex. Thailand då som i detta fallet.

Det tar 3 bankdagar...... någon bank vill absolut INTE att det tar samma tid som det tar för en email mellan Sverige-Thailand (1 sekund). Den banken vill leka med dina pengar och köpa och sälja valutor med dina pengar som bas i det hela.... Och under tiden som du sitter och biter på naglarna och väntar på dina kulor. Så är dina pengar över hela jordklotet, och det spekuleras hej vilt.

Ända fram tills skamkänslan infinner sig hos banken, och de släpper fram pengarna till den ankommande banken.... Den banken vill sedan gärna ha runt 6 timmar på sig att leka lite också......

Så svenska banken spekulerar med dina pengar.....

legolas

Det tar 3 bankdagar...... någon bank vill absolut INTE att det tar samma tid som det tar för en email mellan Sverige-Thailand (1 sekund). Den banken vill leka med dina pengar och köpa och sälja valutor med dina pengar som bas i det hela.... Och under tiden som du sitter och biter på naglarna och väntar på dina kulor. Så är dina pengar över hela jordklotet, och det spekuleras hej vilt.

hee..snarar var det nog det jag menade, än ränta. Visst så är det nog, de skall hinna med att spekulera i våra pengar och tjäna på det innan.

Tänk om man varje gång man skickade pengar kunde få en viss % på de spekulationerna och eventuella vinsterna, det skulle ju smaka ;D ;D, samtidigt om det skulle bli förlust vid spekulationen står man ju där ;D ;D

kanske bäst som det är!!

Insayt

När jag fick min pension så bad jag dem sända pengarna direkt, avslutade kontot i Sverige.

Nu hände det sig, att mina pengar som skall utbetalas den 19 varje månad finns på mitt konto i Thailand den 19!

"Golden " sa:
När jag fick min pension så bad jag dem sända pengarna direkt, avslutade kontot i Sverige.

Nu hände det sig, att mina pengar som skall utbetalas den 19 varje månad finns på mitt konto i Thailand den 19!

Jo, men det tror jag har en naturlig förklaring, du skall ha dina pengar utbetalade den 19 och då skickas dom innan, så att du har dem den 19

Insayt

"legolas " sa:
Tack mackes bra berättat..... De GÖR faktiskt ett påslag för de KÖPER valutan ifrån stockholmsbörsen för 1 kurs förstår jag, och de säljer den för en annan.. och där ligger valutapåslaget, fattar jag rätt eller????

legolas

Inte riktigt, de köper valutan av någon säljande bank, Stockholmsbörsen är ungefär som blocket, de bara förmedlar kontakt mellan köpare och säljare. När de köpt valutan (för mina pengar) så säljer de den inte, de skickar den till mitt konto i min Thailändska bank.
Efter några dagars spekulationer...

Upptäckte att jag skrev fel om ATM kursen, det skall var 45 321, det kostar alltså 1000 Bath eller två lådor öl om man tar ut på ATM istället för överföring (innan avgifterna).

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

A
Svar
12
Visningar
961
anonymous
A

Tillbaka
Topp