3 Juli 2011, då är det val i Thailand

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Skrivet den 25/6-2011

"The Pheu Thai Party yesterday clarified it has no policy to give amnesty to fugitive former premier Thaksin Shinawatra or return him his seized assets of Bt46 billion, as claimed by the rival Democrat Party.

In a statement released yesterday, Pheu Thai rejected the allegations made by Democrat leader Abhisit Vejjajiva and other key Democrats during their campaign rally at the CentralWorld shopping mall on Thursday night.

"Abhisit and the Democrat Party intentionally made the false allegation. The Pheu Thai Party has no such policies," the statement said.

Democrat secretary-general Suthep Thaugsuban yesterday disputed Pheu Thai's denial. He said the idea of offering an amnesty to Thaksin had been floated by many Pheu Thai figures, including Chalerm Yoobamrung.

"What they said was heard by media people. But today they lie about it. It's just a lie. They keep changing their words," Suthep said.

Pheu Thai's three-point statement also it was a political institution that served people all over the country, and not just any particular individual. It promised to adhere to the rule of law if it was elected and formed the government.

The statement was obviously aimed at countering the Democrats' allegation that Pheu Thai was looking after Thaksin's interests instead of those of the public.

Pheu Thai also said in the statement that it would focus on campaigning constructively by proposing policy platforms and solutions for the people and the country.

Thaksin yesterday sent a Twitter message calling for reconciliation and unity. He offered an apology for upsetting people in the past and said he forgave those who had hurt him with their words.

"We have to overcome the past to bring the country forward together. We must not go backwards or stay put," he said through his ThaksinLive Twitter account.

Prime Minister Abhisit, responding to Thaksin's latest message, said Thaksin should accept the court rulings against him. "That is a good step if he is sincere about reconciliation," he said.

Abhisit said he remained unsure about what Thaksin actually meant when he asked for the relevant parties to "overcome the past". He wondered if the ex-premier would come to terms with the court-ordered seizure of Bt46 billion of his assets.

Suthep yesterday expressed optimism that the Democrats would get more voter support after the party's rally on Thursday that presented its version on last year's political unrest.

"I think the Democrat Party will win at least 27 House seats in Bangkok or possibly 30," he said, adding he also expected the Democrats to win 10 out of the 11 House seats from the three southernmost provinces.

There are 33 seats up for grabs in the capital.

Meanwhile, former prime minister Banharn Silapa-archa yesterday expressed relief that there was no incident during the Democrat rally at Central World, which is close to the centre of last year's anti-government rally by the red shirts at the Ratchaprasong intersection.

Banharn, who is chief adviser to the leader of the coalition Chart Thai Pattana Party, said he did not think the Democrat rally was good for reconciliation efforts. "

Mvh HaseeSvensson

.

Nu har vi en PM som kommer att hålla sina ord så långt de går, men motståndet är stor, så det blir inte lätt for henne. Jag tror på henne som de flesta från Thailand har gjort, men ni andra?, det är eran åsikt. Vad glad jag skall bli när hon lyckas med det och ni blir ledsen.

"legolas " sa:
Patcharee, "Blind skata skjuter ingen höna"... Nä kan lova dig att du har gravt fel där. Det är ingen som blir ledsen om hon håller ett löfte, vi blir nog alla glada att i alla fall någon håller ett löfte i Asien!!

Nu har du val tappat alla fjadrarna "Blind skata skjuter ingen höna"... "Nara skjuter ingen hare" heter det val ;D. Na om nagon skulle halla ett lofte i politiken i Thailand sa lyfter jag ocksa pa hatten :)

Mvh Peter :wai:

"legolas " sa:
Patcharee, "Blind skata skjuter ingen höna"... Nä kan lova dig att du har gravt fel där. Det är ingen som blir ledsen om hon håller ett löfte, vi blir nog alla glada att i alla fall någon håller ett löfte i Asien!!
SÅ DU MENAR ATT DE FLESTA ASIATER INTE GÖR DET?

"legolas " sa:
Så du menar på fullt allvar att thailändare i gemen ger löften och sedan håller dem. Så du menar att talesättet bland "alla" att "låna inte ut pengar till thai, för du får icke tillbaka dem". Det stämmer inte alls....

Du menar att när man hör ifrån thai "jag lovar", som svar på ett försök att bestämmas att träffas kl. 15.00 idag, är något som man skall ta fasta på, och man kan räkna på att han dyker upp kl. 15.00????

Tycker du det Patcharee??? Sedan kan jag ha full respekt för att just DU har en släkting som känner en kusin som har en syster som håller sitt löfte eller betalar tillbaka frivilligt lånet!!! Det är helt OK, men överlag, så tycker jag faktiskt så!!! Som jag sagt tidigare, Alla fördomar innehåller ett korn av sanning. Det är i alla fall min egna åsikt....
Vet du inte att fint folk alltid kommer sent :laugh: och det är ett bra råd att inte låna ut pengar om man inte får något som säkerhet, ex pant.

"legolas " sa:
Nä orkar inte Hans!! Du har redan satt in det en gång i en anna tråd, det får räcka. Men jag gillade att kolla på det. Denne reporter var faktiskt bra nyanserad och kunde bekräfta det vi redan sagt här på forumet....

Min käre Insayt,,, vilken stadsdel kom du ifrån och hur kort tid bodde du i ordlekarnas högborg???

Ser att du fick till svaret ändå bra.... Så då lyckades ju jag ganska bra då, eller hur???

Fan Lego, jag har inte sett detta inlagg forann nu, jag visste att du skulle saga vilken stadsdel kommer du ifran. Jag sa ju till dig i Chaiyaphum att jag ar ingen akta Goteborgare, men alla Goteborgare skall alltid tala om for alla som mig att kom inte har...hahaha, ja du e la for go.

Kommer man inte fran Majorna, Haga eller Masthugget, ja da kan man fara...hahaha.

Jo, du har ratt, det kravs en del for att kunna kalla sig Goteborgare, men du som ar dina marker i Askim borde val veta att jag ocksa bodde i Askim, det sa jag ju och vi ar ju javligt intellektuella....eller? ;D ;D ;D

Enligt frugan gick bensinpriset ner med 6 Baht och dieselpriset med 3 Baht igår. Yinglucks förtjänst. Familjen där nere är glada över detta naturligtvis. ::)

Klart att du har rätt på lång sikt lego, otvivelaktigt. Men så ser den lille mannen inte saken, han ser vad han får behålla i plånboken. Han tänker inte som vi gör, han är oftast utfattig.

Hur det går med dom andra löftena återstår att se, hon kan ju inte göra allt på en dag. Framtiden har svaren!

"legolas " sa:
Jag kommer ihåg vad du avslöjade här, men samtidigt så vill jag inte skriva ut här vad du sagt, det får du göra själv....... Har ju bränt mig tidigare här på forumet genom att vara för "öppen" och folk har blivit fullständigt hysteriska...

men faktiskt jag bryr mig inte ett skit om vilken stadsdel man kommer ifrån, helt oviktigt tycker jag. Det viktiga är att man är uppväxt med ordlekar och ordskämt.

och sedan terra dig lite granbd ger en go känsla, speciellt då när du ramlar i "gropen" som jag grävde med ordspråket om blind höna..... hahahah där fick du dig allt en "vända".......

hahaha... sa du menar att denna Blind skata skjuter ingen höna, skulle vara en medveten falla for att jag skulle falla i gropen... inte ens en pillermarisk gubbe som du skulle kunna forutse detta..hahaha ;D ;D

Nog måste den föregående PM ha känt till alla dessa illegala spelhålor, men vad gjorde han annat än anklagade Taksin för allt ont som finns i Thailand och det är det enda han fortsätter med.

Du måste väl ändå erkänna att han var värdelös som PM och att det var därför han blev bort röstad.

Att påstå Abhisit och hans regering var oduglig är en total felbedömning, under tiden Abhisit hade rodret utvecklades Thailand mycket positivt, även för de svaga grupperna i samhället, skette stora förbättringar. Thailand har idag en valutareserv på 180 miljarder US dollar, ingen kan påstå landet var misskött när han lämnade över.

"Farmer " sa:
Att påstå Abhisit och hans regering var oduglig är en total felbedömning, under tiden Abhisit hade rodret utvecklades Thailand mycket positivt, även för de svaga grupperna i samhället, skette stora förbättringar. Thailand har idag en valutareserv på 180 miljarder US dollar, ingen kan påstå landet var misskött när han lämnade över.
Ja det låter bra men hur mycket har man i utlands skuld?

Thailand har överskott i sin handelsbalans i juni exempelvis var överskottet 1,268 miljarder US dollar. Det har inte alltid varit på det viset, de hade en stor finanskris den så kallade Asien krisen, men allt är rätat upp idag.

Det thailändska samhället måste agera för att motverka hotet om inbördeskrig över misskötsel av två viktiga frågor, monarkin och kontroversen kring förre premiärministern Thaksin Shinawatra, rådde senior Prawase Wasi på onsdagen.

Den berömda akademiska sa att det måste vara någon politisk exploatering av den vördade institutionen. Ihållande hänvisningar till Thaksin frågor skall upphöra om landet verkligen vill fred och försoning, säger Dr Prawase på sidlinjen av en internationell konferens för mänskliga rättigheter på onsdagen. Alla sidor bör arbeta för att förhindra att samhället glider till bristningsgränsen, där folk skulle döda varandra i konflikter över dessa två centrala frågor.

Det bästa sättet var att arbeta för att minska alla typer av ojämlikhet. Han rekommenderade att Yingluck Shinawatra administrationen gör en gest av försoning genom att bjuda in oppositionen för samtal om klibbiga frågor, bland annat planer på att ändra författningen. "Eftersom en del av samhället inte må bra om efter kuppen konstitution, är det motiverat att diskutera utarbetandet av en ny.

"Men att initiera och stegen mot det måste ske diskret och öppet sätt, utan att orsaka en känsla av vedergällning i en annan grupp på staketet", säger Dr Prawase.

Han sade att de nationella reformprogrammen kommissionen, som han är ordförande, var ombord på en kampanj för att göra människor mer medvetna om behovet av att arbeta mot att eliminera förhållanden som ledde till deras olikhet.

http://www.bangkokpost.com/breakingnews/255425/prawase-avoid-monarchy-thaksin-issues

"Farmer " sa:
2006 sålde han aktierna i Shin Corporation till Temasek Holding Singapore och fick netto 73 miljarder baht. Den här försäljningen var helt legal enligt thailändsk lag, men det möttes med protester, därför det såldes till utlandet och många ansåg när han fick så bra betalt, var det något skumt med det och att han borde betala skatt.

Han ändrade Thailändsk lag så att han slapp betala skatt, direkt efter så ändrade han tillbaka lagen.

Herr Thaksin är förmodligen den populäraste personen, för majoriteten av Thailands befolkning i Thailand och därför ska man inte i CM hålla på med ärekränkningar av herr Thaksin och om dom fortsätter med det så banna dom för alltid. Varför man inte har bannat dem redan, förstår jag inte?.
Kuntan blev bannad för olämpligt språkbruk???????????

"PATCHAREE " sa:
Herr Thaksin är förmodligen den populäraste personen, för majoriteten av Thailands befolkning i Thailand och därför ska man inte i CM hålla på med ärekränkningar av herr Thaksin och om dom fortsätter med det så banna dom för alltid. Varför man inte har bannat dem redan, förstår jag inte?.
Kuntan blev bannad för olämpligt språkbruk???????????

Bannad, å nej. Grov missuppfattning Patcharee!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

Svar
76
Visningar
5 K
Birger LKPG
B
P
Svar
13