Nej, jag är ganska säker på, att jag har förstått läget.
Och läget var och är komplicerad:
Det, du kallar för stall indikator heter en AOA sensor (Angle Of Attack).
Riktigt, det finns två styck AOA sensor, men bara en är kopplat til flight control datorn, och det har ju varit ett stort fel, att denna mjukvara MCAS (Maneuvering Characteristics Augmentation System) bara hade ett input att lita på.
Jag hat läst mycket om, vad som gick fel för Boeing med 737 MAX, och kunde säkert sitta här i fler dagar och skrive om det, men det orkar jag inte, du och andra får läsa själv, om intresse finns.
Boeing hadde behov av ett nytt flygplan, som var bättre än Airbus 320 NEO, man behövde nya och starkare motorer på 737, men dom fick inte plats under vingen, därför blev dom flyttat fram och upp.
Det hadde dock en negativ invärkan på flygkarakteristiken, vilket MCAS skulle vara en "quick fix " åtgärd för.
Denna quick fix blev godkendt av Federal Aviation Authority (FAA), men senare ändrade Boeing specifikationen för MCAS utan att meddela det till FAA, ändringen gick på att MCAS kunne verka snabbara än specifierad !
Från början visste ingen piloter, att MCAS fanns !
Och även senare, efter crashen i Indonesien, misslyckades Boeing med att ge tillräklig info om MCAS, vilket i sin tur ledde till crashen i Etiopien.
Det måste ha varit fruktansvärt att varit pilot på dom flygplan, när felet inträffade:
Kort tid efter start, när "flaps up" var färdigställt blev det ett inferno i cockpittet av alarmer, och, va fan händer här, vad är fel, man har bara kort tid att hitta problemet, men får inte någon exakt indikation av, vad som är fel, och ganska snabbt kan besättningen bli mättad med al den info utan rejält att veta, vad behöver göras:
En lista över vad piloterna kunde uppleva i den situation:
""
Additionally, pilots are reminded that an erroneous AOA can cause some or all of the following indications and effects:
- Continuous or intermittent stick shaker on the affected side only.
- Minimum speed bar (red and black) on the affected side only.
- Increasing nose down control forces.
- Inability to engage autopilot.
- Automatic disengagement of autopilot.
- IAS DISAGREE alert.
- ALT DISAGREE alert.
- AOA DISAGREE alert (if the AOA indicator option is installed)
- FEEL DIFF PRESS light.
""
För slutligen att återgå till det, du skrev om "pilotfel , kombinerat med dålig uppdatering/utbildning"
Om det hade varit pilotfel, fanns ju ingen anledning till att ge Boeing 737 MAX flygförbud, inte heller, om det bara var en fråga om mer utbildning av piloterna, nej flygplanet är grounded därför att hela detta MCAS quick fix riskerar säkerheten för alla ombord.
Redigerad p.g.a. felstavningar, finns säkert fler