Ang olyckorna med Boeing 737 MAX

 
Nja, det finns. Men det är främst konkurrenten Pratt & Whitney PW1000G som sitter i Neo.

Googlade lite. Verkar var 60/40 fördelning mellan motorvalen till 320Neo.

Beror ju på vilket motorprogram flygbolagen kör i övrigt. Man försöker ju vara så enhetliga som möjligt med tanke på reservdelar och certifieringar.
 
Är det inte samma motor i bränslesnåla A-320 Neo?
Airbus kör mycket general Electrik ,ja, Medans Boeing kör mycket Rolls Royce . A 320 finns det ju mängder av , iinga problem vad jag läst . Men som sagt Dreamlinern skall få sina utbytta
 
Airbus kör mycket general Electrik ,ja, Medans Boeing kör mycket Rolls Royce . A 320 finns det ju mängder av , iinga problem vad jag läst . Men som sagt Dreamlinern skall få sina utbytta
Nu tror jag amerikanska Boeing främst väljer amerikanska GE istället för engelska RR.
I alla fall så verkar det inte finnas någon RR motor i 737-Max.
Airbus som delägs av engelska intressenter väljer nog engelska RR.
Fast den nya A-320 Neo verkar också ha motorerna från CFM International men en annan modell än den i 737-Max.
Dreamlinern verkar ha motorerna både från RR och GE.
 
Ironi Kurant , Ironi , finns dettta i Phil ?? jag flyger oavsett General Elekric eller Rolls Royce , skiter i vilket ,kan jag gå över gatan så kan jag flyga ,set är betydligt säkrare
Ingen aning om det är tillåtet, nu är det drönare med kamera som är inne.
Många utlänningar leker med radiostyrda bilar på ett fält här i närheten varje söndag. Leksaker i väldigt hög prislapp.
 
Fler länder stoppar nu flygningar....



Boeing uppdaterar 737 Max 8 efter krasch
Publicerad idag 05.08
Allt fler länder väljer nu att stoppa Boeings flygplansmodell 737 Max 8 efter helgens flygkrasch i Etiopien. De senaste i raden är Sydkorea, Australien och Singapore.
Samtidigt uppger Boeing att man ska uppdatera mjukvaran i modellen 737 Max 8.
Beskedet om uppdateringen kom några timmar efter att USA:s luftfartsmyndighet krävt att bolaget genomför förändringar på flygplansmodellen senast i april.
Flygplanstillverkaren säger att man under flera månader – sedan ett Lion Air-plan kraschade i Indonesien i oktober i fjol – har arbetat med en förbättring av programvaran, men nämner inte söndagens krasch i Etiopien som en anledning till uppdateringen.
Flera länder agerar
Sydkorea blev under tisdagen det senaste landet att stoppa Max 8-plan från att flyga. Den sydkoreanska transportministern sade att lågbudgetbolaget Eastar Jet blivit ombedda att sluta flyga med modellen tills vidare.
Under tisdagen och måndagen meddelade flera länder och flygbolag att man tills vidare låter sina plan av modellen bli kvar på marken, bland annat Kina, Australien, Singapore, Brasilien, Indonesien och Etiopien.
Australien ”temporär avstängning”
Australiens luftfartsmyndighet meddelar att man med omedelbar verkan genomför ett stopp för modellen.
”Vi gör en temporär avstängning medan vi avvaktar mer information”, skriver myndigheten i ett uttalande.
Även om flygbolaget Fiji Airlines är det enda som påverkas av det australiska beslutet är det ännu ett avbräck för hårt ansatta Boeing. Singapore och Kina har tidigare meddelat samma besked och USA:s luftfartsmyndighet har krävt att bolaget genomför förändringar på flygplansmodellen senast i april efter helgens krasch som kostade ombordvarande 157 människor i livet.
Inga skandinaviska bolag stoppar flygningar
Det norska flygbolaget Norwegian som har 15 Boeing 737 Max 8-plan i sin flotta kommer att flyga som vanligt. Det gäller även den svenska researrangören TUI Nordic som flyger nordiska resenärer med två plan av samma modell till bland annat Kanarieöarna.
– Vi har i dagsläget inga indikationer på att vi inte kan flyga våra Max-plan på ett säkert sätt, säger TUI:s kommunikationschef Adam Györki till SVT Nyheter under måndagen.
Publicerad: idag 05.08
Uppdaterad: idag 11.48
 
Har just bokat en inrikes till Bangkok, inte kollade jag vad det är för flygplan, risken med statistikens hjälp är försumbar att något skulle hända just mig, ett plan startar något annat plan landar, jag läste för ett tag sedan att i snitt så är det alltid 40.000 plan i luften, som en jämförelse, jag tar 40.000 ärtor lägger dessa i en balja, nu tar jag 1 ärta och målar den röd, lägger tillbaka den röda ärtan, blandar om i baljan, nu blundar jag och tar 1 ärta, hur stor är sannolikheten att jag skulle ta just den röda ärtan?, chansen är betydligt mindre än 1 på 40.000...att något skulle hända mig.
 
Har just bokat en inrikes till Bangkok, inte kollade jag vad det är för flygplan, risken med statistikens hjälp är försumbar att något skulle hända just mig, ett plan startar något annat plan landar, jag läste för ett tag sedan att i snitt så är det alltid 40.000 plan i luften, som en jämförelse, jag tar 40.000 ärtor lägger dessa i en balja, nu tar jag 1 ärta och målar den röd, lägger tillbaka den röda ärtan, blandar om i baljan, nu blundar jag och tar 1 ärta, hur stor är sannolikheten att jag skulle ta just den röda ärtan?, chansen är betydligt mindre än 1 på 40.000...att något skulle hända mig.
Får hoppas du ( ni) har det roligt i BKK.:D
 
Ja i typ nästan alla. Men, det är Airbus och inte Boeing ;)
Nu tror jag inte det har med motorer att göra alls.
Dom har ju inte heller fastställt de två märkliga försvinnanden av B-777, Air France över Atlanten och det från Malaysia som flög åt fel håll innan det försvann.
Där har man inte fått tag på några data heller.
Spekulationerna är/var givarfel så autopiloten flugit på totalt fel kurs eller mjukvaran.
 
Nu hakar fler på, kunderna har väl börjat reagera negativt.
Känsligt då många är flygrädda.....

Allt fler länder väljer nu att stoppa Boeings flygplansmodell 737 Max 8 efter helgens flygkrasch i Etiopien. Storbritannien stoppar planen, och nu meddelar även flygbolaget Norwegian att de stoppar Max 8, skriver NRK med hänvisning till AFP. Även researrangören TUI stoppar sina plan.
Samtidigt uppger Boeing att man ska uppdatera mjukvaran i modellen 737 Max 8.
 
 

Liknande trådar

 
Tillbaka
Topp