Användbara Thailändska uttryck

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
A

Anonym

Gäst
Kee mao = skitfull [ slå det ni som kan ]
Mvh Mats
Ps. beskriver inte min nuvarande situarion. ;D

Verkar stämma men det är farliga saker speciellt som personen har en parang i händerna.

ขี้เมา Kii[sup]F[/sup] Maow[sup]M[/sup] skulle jag nog översätta till fyllo, och det kan man ju säga om en alkoholist också.

Annars tror jag ติดเหล้างอมแงม Dtidd[sup]L[/sup] Laow[sup]F[/sup] Ngaam[sup]M[/sup] Ngääm[sup]M[/sup] är mer rätt för att benämna en alkoholist.

ขี้เหนียว Kii[sup]F[/sup] Niow[sup]S[/sup], betyder, som Berralund skriver, snål.

ไปเลย Bpajj[sup]M[/sup] Lööi[sup]M[/sup] skulle jag översätta som försvinn, men det har mycket med situationen och hur man säger det att göra också.

ใบร้อย Bajj[sup]M[/sup] Raaj[sup]H[/sup] skulle jag översätta till hundralapp eller hundring.

"suriya " sa:
ขี้เมา Kii[sup]F[/sup] Maow[sup]M[/sup] skulle jag nog översätta till fyllo, och det kan man ju säga om en alkoholist också.

Annars tror jag ติดเหล้างอมแงม Dtidd[sup]L[/sup] Laow[sup]F[/sup] Ngaam[sup]M[/sup] Ngääm[sup]M[/sup] är mer rätt för att benämna en alkoholist.

ขี้เหนียว Kii[sup]F[/sup] Niow[sup]S[/sup], betyder, som Berralund skriver, snål.

ไปเลย Bpajj[sup]M[/sup] Lööi[sup]M[/sup] skulle jag översätta som försvinn, men det har mycket med situationen och hur man säger det att göra också.

ใบร้อย Bajj[sup]M[/sup] Raaj[sup]H[/sup] skulle jag översätta till hundralapp eller hundring.

Bra Suriya!

Men som alltid vill jag ha ett ord med i laget. Att transkribera är ju en jungel. Jag får säga att du och jag har precis samma sätt att transkribera på upphöjda F, S osv och att vi transkriberar i förhållande till svenska.

Själv tycker jag att bokstäver som är upphöjda efter transkriberad text för att visa toner är mer pedagogiska än diakritiska tecken som ^.

Men det är ju mitt tycke, men ser samtidigt att du tycker det är bra och det gläder mig, det bästa är ju att alla vi är intresserade av språket håller oss till en gemensam transkribering där alla kan känna igen sig.

Det är ju så när man vill lära sig ett språk, måste man också lära sig transkriberingsmetodiken, alla har sitt sätt att transkribera och köper man en bok t ex av någon författare som transkriberar på ett vis måste man också förstå transkriberingsspråket, de flesta författare av Thai är ju engelskspråkiga och enligt min mening helt hopplös transkribering i förållande vårt alfabet, så det är svårt.

Engelsk transkribering har mycket R på slutet och W på slutet.

Detta beror på att engelskan består i slutet av "are", how" "aow", många ord i thai transkriberas just på detta sätt. Sen låter faktiskt många avslut i thai "aow",, precis som W i Why, man anar ett W i slutet.

Det är ju supersvårt att via transkription visa på ljud eller uttal av naturliga själ, utan lyssna är ju det ultimata.

Här har vi ju en speciell vokal เียว = iiao, vill man transkribera det genom engelsk transkribering så iiaaow, för det låter lite gurgligt på slutet som waow.

ข้าวเหนียว khaao niiaao om man lyssnar riktigt noga är det först "niii och sen aaao, aaao med hög ton.

niow som du transkriberar här det speglar inte uttalet, det skall uttalas som "niiaao", alltså ett A skall finnas där, inte "nio", i Issan vet jag att man uttalar det så och de talar snabbt "nio".

Så niiaao, långt utdraget I och A:o

Som jag sa i ett annat inlägg finns oregelbundenhet i thai.

Exempel här i förhållande till vad vi pratar om ovan är khao[sup]S[/sup] = pronomen ขาว = khaao[sup]S[/sup] = vit färg.

Låter likadant och har samma ton men A är utdragen från A:o till AAA:o!

Ni ser skillnaden första kort uttal av "ao", andra långt utdraget "aao".

Sen har vi i Sverige än jävla fördel att vi har Å, Ä; och Ö, det finns mängder med ord som uttalas med just Ä och Ö. Kanske inte Å men i vissa fall.

ไปเลย BpajjM LööiM, hur skall man kunna traskribera detta bättre än så här? Så låter det ju Lööi om vi skall vara petiga då med svenska förhållande okey "löööj", men ni ser vi i Sverige har en fördel där.

Sen har jag aldrig fattat "dubbelkonsonanter" BpajjM, J kan ju inte bli mer än J i detta fall där en vokal är initialt, J här betecknar ett uttal av "aj", hur kan det bli mer än "aj", "ajjjjjj".

Som jag sagt tidigare betonar inte Thai konsonanter sist i en stavelse och då kan man heller inte transkribera en stavelse med dubbelkonsonant. I detta fall är det en vokal "aj", men det kan inte bli mer än "aj". Vokaler är antinget kort eller lång, samt kort "stressed" eller uttdragen "unstressest" .

Man transkriberar aldrig vokaler samt konsonanter genom att "dubbla dem", finns inte i något språk, så detta är bara konstigheter att man gör så! Bara i svenskan antagligen.

BpajjM här skall man transkribera detta ord mer som bpaj, för om du nu vill att vi här skall uttala dett ord korrekt med BpajjM, hur säger man två JJ på slutet, ja jag vet inte hur!

I mitt idigare inlägg pratade jag om just stressed och unstressed syllable och jag pratade om vokaler som är stressed och unstressed samt längden eller uttdragen vokal.

Jag ser detta ofta när det gäller svenskar som skall transkribera och visst säger vi "sannt", låter det som att vi betonar "nn" på slutet men i transkribering fyller det absolut inget syfte när det gäller Thai.

Så dubblera konsonanter för transkribering är ingen bra idé. Inte heller att dubblera konsonanter för att visa på vokaler som i detta fall BajjM.

ใบร้อย BajjM RaajH, denna är svår här har vi A Aaang อ aa aang, hur skall vi transkribera detta för att vi skall kunna "höra", ja det är svårt?

RaajH visar på ingenting om hur det skall uttalas, här hade vi blivit mer behjälpliga av engelskans Roy, alltså namnet på en kille Roy, för så uttalas det.

Här får man uppfattningen att det uttalas som "bajs"

aa aang är ju både vokal och konsonant.

I 9 av 10 fall uttalas อ aa aang som ett A som i Arne, ett djupt A.

Lyssna här http://www.thai-language.com/id/131153.

I en del fall låter det som ett svenskt Å.

Peter

"Lyco " sa:
Men som alltid vill jag ha ett ord med i laget. Att transkribera är ju en jungel. Jag får säga att du och jag har precis samma sätt att transkribera på upphöjda F, S osv och att vi transkriberar i förhållande till svenska.

Jag såg dig göra så, och började sedan själv skriva så eftersom jag tyckte att det var bättre än det sätt jag skrev på tidigare. :) Tack för tipset.

"Lyco " sa:
niow som du transkriberar här det speglar inte uttalet, det skall uttalas som "niiaao", alltså ett A skall finnas där, inte "nio", i Issan vet jag att man uttalar det så och de talar snabbt "nio".

Jag är inte så formell när jag transkriberar, utan försöker skriva på ett sätt som jag tror kommer att göra att svenskar hamnar så nära uttalet som möjligt. Jag vet förståss att vokalen är "ia". :)

"Lyco " sa:
Så dubblera konsonanter för transkribering är ingen bra idé. Inte heller att dubblera konsonanter för att visa på vokaler som i detta fall BajjM.

Samma här. Jag försöker skriva på ett sätt som jag tror kommer att göra att svenskar hamnar så nära det riktiga uttalet som möjligt. Jag har använt "jj" för att svenskspråkiga ska så enkelt som möjligt få till det korta a-ljudet. Man är ju van med ord som "att", "samma", "dörr", "barr" osv.

Jag vet inte hur väl jag lyckas uppnå det jag önskar, men min avsikt är att skriva så användbart som möjligt.

"suriya " sa:
Jag är inte så formell när jag transkriberar, utan försöker skriva på ett sätt som jag tror kommer att göra att svenskar hamnar så nära uttalet som möjligt. Jag vet förståss att vokalen är "ia". :)

Jag vet Suriya, det är alltid svårt med detta, men jag är väldigt glad över att du finns här så vi kan lära av varandra, du har kunskaper och jag har så vi kommer att ha många utbyten av kunskaper i Thai och det gillar jag verkligen!

Jag gillar detta, diskussioner om Thai Language. Du vet jag är medlem av Thai Language och där går diskussionerna höga om ett så oansenligt ord som เป็ bpen[sup]M[/sup].

Är ju ett väldigt vanligt ord, men det finns 29 olika tolkningar av ordet เป็น, så du och jag kommer att ha mycket att göra i framtiden när det gäller Thai ;D ;D ;D

Lyco

"Lyco " sa:
Är ju ett väldigt vanligt ord, men det finns 29 olika tolkningar av ordet เป็น, så du och jag kommer att ha mycket att göra i framtiden när det gäller Thai ;D ;D ;D

Ja, det blir nog inte slut på saker att lära sig även om man begränsar sig till enbart thailändska språket. :) Det gör mig egentligen ingenting heller, för jag håller på för att jag tycker att det är kul och för att jag tycker om thailändarna och Thailand. Inte allt och alla, förståss, men i stort sett. :P

"suriya " sa:
Ja, det blir nog inte slut på saker att lära sig även om man begränsar sig till enbart thailändska språket. :) Det gör mig egentligen ingenting heller, för jag håller på för att jag tycker att det är kul och för att jag tycker om thailändarna och Thailand. Inte allt och alla, förståss, men i stort sett. :P

Nä Suriya, fantastiskt kul att du är här så att jag får lite tuggmotsånd i mina funderingar, du vet jag är ju lite konstig, jag älskar detta med semantik, varför säger man ord, var komer de ifrån.

Jag vill alltid påpeka uttal samt grammatiska sekvenser, vad som är gångbart eller inte och feltolkningar av västerlänningar.

Jag älskar språkets ursprung Sanskrit och Pali, sen Kinesiska och Khmer, alla ord i Thai har på något vis ett urprung som inte alltid relaterar till vad det är.

Lyco

Det här är precis varför man ska lära sig läsa thai så fort som möjligt...
"Lyco " sa:
Exempel här i förhållande till vad vi pratar om ovan är khao[sup]S[/sup] = pronomen ขาว = khaao[sup]S[/sup] = vit färg.
เขา är ett undantag och uttalas väl med hög ton. Därav den lite mer informella stavningen เค้า.

"Sodom " sa:
Det här är precis varför man ska lära sig läsa thai så fort som möjligt... เขา är ett undantag och uttalas väl med hög ton. Därav den lite mer informella stavningen เค้า.

Ja det stämmer Sodom, så är det, numer blir många ord i Thai undantag och ton är inte det som styr utan som du säger ord är undantag.

Lyco

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp