Bank

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
"Janne " sa:
Jo jag tror på den varianten .... ICA Banken tar väl fortfarande inga avgifter för uttag heller ....

Jag ska kolla upp!
Hej Janne :)

ICA Banken tar 100:- för en utlandsbetalning/överföring som inte är express.

Mvh från Jungis :wai:

Jag hade tänkt mig varianten med att ge henne ett VISA kort till kontot, då har jag förstått att ICA Banken inte tar någon avgift.

Sedan har jg kollat med Skandiabanken hur det kommer säg att de ger så dålig kurs ... de skulle återkomma. Det är på gränsen till olagligt i Sverige. Har dom ingen bra förklaring får väl Bank Inspektionen titta på det. Man kan inte locka med att det är gratis att skicka pengar till utlandet om man ger en ej marknadsmässig växelkurs ... Det ska i Sverige vara möjligt att jämföra banker. Men jag hoppas det hela är ett missförstånd.

Skandiabanken har eventuellt bra växlingskurs på automatuttag, det har jag inte testat, dock verkar den vara under all kritik på överföringar!

Internationella bankomatkort får du nog förklara!

Det enda som behövs för att öppna ett bank konto i thailand är ditt pass och en adress i thailand,i varje fall för bangkok bank.Om du har ett arbets tillstånd så kan du även få visa kredit kort.

Jag behöver varken pass eller arbetstillstånd för att få visa mitt kreditkort...

Allvarligt. Vad som krävs för att öppna bankkonto går inte att svara på, för det verkar vara helt och hållet upp till bankkontoret. Ibland går det med bara pass. Ibland inte.

Vill du ha ett kreditkort räcker det inte med bara arbetstillstånd. Det krävs normalt också minst 50,000 baht i månadslön för oss utlänningar.

Ja det är helt riktigt,man behöver inte pass och arbets tillstånd för att visa kortet,hehe men som jag glömde att tillägga och som guava säger så behövs en viss inkomst och som kan styrkas och för min del är det 50.000 bth och det är som det sägs,olika banker har olika regler.Själv har jag fått visa kredit kort utan arbets tillstånd men har styrkt min betydligt högre inkomst än 50.000 bth från min norska arbetsgivare och att pengarna går in på mitt thai konto plus att jag kunde styrka att jag har permanent adress i thailand och tillfällig adress i sverige men allt måste styrkas genom översättningar av alla handlingar till thai + att jag fick tag på en högre tjänste man på banken+några tusen bath under bordet,vipps så hadde jag visa kredit kort.Welcome to thailand.Till vad för nytta.Tja.Ville väl bara pröva av det.Men det gick.Money talks.

Efter att klagat hos Skandiabanken att deras kurs är på tok för låg, så har nu Skandiabanken ändrat denna och betalt tillbaks mellanskillnaden.

Det lönar sig att klaga ;D

Så nu kan man skicka pengar med Skandiabanken till ett hyfsat pris. :thumbsup:

hej!
jag va ner i Pattaya i slutet av april 2 veckor och försökte öppna ett bankkonto men de ville inte öpna fast jag visade pass .. de krävde att jag skulle ha visa för 3 mån eller att jag skulle ner till imigrantion och fixa nåt papper där som skulle hjälpa att få öppna ett konto,var in på flera banker men de sa samma på alla ställen.. får vänta tills jag åker ner i julioch då med ett dubbelt 2 månadersvisa, kanske ända sättet att fixa ett konto!!!

Om de nu vill ha tre månaders visum för att du ska få öppna konto så lär det ju inte gå bättre med ett dubbelt turistvisum än vad det gick denna gången.

Det tyder ju nämligen på att de vill att du ska ha något slags Non Immigrantvisum.

Jag hade inga som helst problem att öppna konto på kasikornbank, var där i 3 veckor, adressen som jag använde gick till hotellet jag bodde på, dom sa att det var ok med hoteladressen. Fick kontot på första ställe jag var på, kollade dock aldrig på dom andra bankerna.

Dom krävde bara att det fanns minst 100 bath på kontot för att inte avsluta det och att det skulle vara aktivt - några instättningar per år och då även några utag då och då på bankomaten här i sverige

Hittade denna tråd-
Är det som Glimten skriver även i dagens läge?
Ang att öppna ett bankkonto

Jag har öppnat bankonton i Thailand utan problem. Bara du har en adress i Thailand. Har ett konto i Pattaya, Siam commercial bank och i samma bank uppe i Sakon Nakhon.
Elmer

"elmer " sa:
Jag har öppnat bankonton i Thailand utan problem. Bara du har en adress i Thailand. Har ett konto i Pattaya, Siam commercial bank och i samma bank uppe i Sakon Nakhon.
Elmer
Får man ett bankomat kort med kod på samma gång?

"Rolf " sa:
Får man ett bankomat kort med kod på samma gång?

Ja de får du Rolf ja har både kasikorn o bankok inga problem ja öpnade ett nytt spar konto nu när ja va nere i somras me en spar ränta på 7.5% om pengarna låg ett år men när ja skicka ner tanten igen så va de bara för oss som öppna i Juli i år sorry ledaren tror ja de va som undra om de i en annan tråd

men ha förtröstan dom sa på banken att dom har dom driverna ett par gånger om året

glimten66

:wai:Hej Gunnar här, jag var nere nu mellan april o juni 2011, jag var inne på Farmers Bank i Pattaya , Var ihop med TIK då hon hjälpte mig, fik konto där, o de var inga problem, men det var nog för att hon var med, enligt BKK Bank måste man ha en FAST adress i 6 mån. Så gick det för mig, vi e inte ihop längre, hon krävde för mycket, men kontot har jag kvar, överför pengar varje mån. så man har när man kommer ner igen. GUNNAR.

Vad mycket delade meningar det finns om det här med banker.
Verkar som det enda är att själv gå in och testa

"legolas " sa:
Rolf, verkligheten är exakt så som du har fått intryck här i tråden, VELIGT och BRIST på REGLER.
Du får en (1) verklighet ute på landet t.ex. där jag bor, alltså i Isaan. Här är det svårare, inte omöjligt, men svårare att t.ex. mygla till sig saker och ting så som de gör regelbundet nere i Pattaya-Jomtien.

Här är de noga med alla papper hit och dit och stämplar är guld värt, och folk med uniform är alltid bra att ha med sig, eller känna. Då kan jag få min gula husbok eller mitt thailändska körkort eller mitt uppehållstillstånd. etc. etc. j

Jag fick lite grand på "nåder" mitt egna privata bankkonto av dem. Trots att jag skulle ha det för att regelbundet föra hit pengar, så ville idioterna först inte ens ge mig ett bankkonto. Jag löste det genom att känna en dam på banken, så hon fixade det genom att behöva gå till sin chef , och denna fick då gå ner till den första idiotdamen och förklara att antingen så ger hon mig ett konto, eller så kan hon gå hem och lämna sitt arbete omedelbart...

När jag kom till Thailand första gången för 3 år sedan så var jag nere i Pattaya, och min fru gick in med mig på Kasikorn Bank. Där log de åt mig, pratade med min nuvarande fru i lugn och ro medans de hanterade och fixade ett bankkonto i mitt namn med tillhörande ATM-kort.... Inga frågor, bara kopia på passet.... 20 minuter...

Så verkligheten Rolf är väldigt annorlunda i Thailand, och det är därför som mutor och svarta pengar byter händer här i landet så underbart. Det är precis den "miljö" som krävs för just mutor och "tjänster" långt ute i olaglighetens gränsland. Nere i Pattaya-Rayong där behöver man inte ens ibland ha ett NON IMMIGRANT O i passet.

Det räcker med 4.000 baht, så stämplar tulltjänstemannen villigt i alla stämplar som finns, och VIPS så har man ett uppehållstillstånd baserat på retirement.... Livet är underbart i bland, och frustrerande ibland. men lär man sig leva med det, så kan det ibland underlätta för en......

Lära sig, komma ihåg, lagra kunskapen, och anpassa sig, så funkar det faktiskt bra härnere..

legolas
Med ett leende och några extra Bath så leker livet med andra ord :D

Så det är inte helt enkelt att öppna Bankkonto med Turistvisa.
Hmm. Jag har triple entry och ska prova i alla fall.
Blir Kasikorn Bank på Koh Phangan i slutet av nästa vecka.
Lovar att uppdera hur det gick

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

S
Svar
6
Visningar
1 K
A
A
Svar