Rolf, verkligheten är exakt så som du har fått intryck här i tråden, VELIGT och BRIST på REGLER.
Du får en (1) verklighet ute på landet t.ex. där jag bor, alltså i Isaan. Här är det svårare, inte omöjligt, men svårare att t.ex. mygla till sig saker och ting så som de gör regelbundet nere i Pattaya-Jomtien.
Här är de noga med alla papper hit och dit och stämplar är guld värt, och folk med uniform är alltid bra att ha med sig, eller känna. Då kan jag få min gula husbok eller mitt thailändska körkort eller mitt uppehållstillstånd. etc. etc. j
Jag fick lite grand på "nåder" mitt egna privata bankkonto av dem. Trots att jag skulle ha det för att regelbundet föra hit pengar, så ville idioterna först inte ens ge mig ett bankkonto. Jag löste det genom att känna en dam på banken, så hon fixade det genom att behöva gå till sin chef , och denna fick då gå ner till den första idiotdamen och förklara att antingen så ger hon mig ett konto, eller så kan hon gå hem och lämna sitt arbete omedelbart...
När jag kom till Thailand första gången för 3 år sedan så var jag nere i Pattaya, och min fru gick in med mig på Kasikorn Bank. Där log de åt mig, pratade med min nuvarande fru i lugn och ro medans de hanterade och fixade ett bankkonto i mitt namn med tillhörande ATM-kort.... Inga frågor, bara kopia på passet.... 20 minuter...
Så verkligheten Rolf är väldigt annorlunda i Thailand, och det är därför som mutor och svarta pengar byter händer här i landet så underbart. Det är precis den "miljö" som krävs för just mutor och "tjänster" långt ute i olaglighetens gränsland. Nere i Pattaya-Rayong där behöver man inte ens ibland ha ett NON IMMIGRANT O i passet.
Det räcker med 4.000 baht, så stämplar tulltjänstemannen villigt i alla stämplar som finns, och VIPS så har man ett uppehållstillstånd baserat på retirement.... Livet är underbart i bland, och frustrerande ibland. men lär man sig leva med det, så kan det ibland underlätta för en......
Lära sig, komma ihåg, lagra kunskapen, och anpassa sig, så funkar det faktiskt bra härnere..
legolas