Vilken bank och kort i Sverige?

Som utflyttad och Spansk medborgare går du i en annan division.

Till och med som svensk i Filippinerna kan jag överföra pengar från bankkontot till ett kort utan omvägar med BankID.
Pinkod plus verify by SMS är vanligt och snabbare än verifiering med email koder som gäller i 5 minuter.

Tror du inte vet ad du håller på med skaffa hjälp av nån som vet
Nä, jag vet ingenting, men...
Jag fick nyligen svar på mitt brev till Swedbanks nuvarande VD, Jens Henriksson. Vad vet han?
När jag för tre år sedan tog kontakt med Swedbank´s förre VD Birgitte Bonnesen
fixade hon förnyelse av BankID på en vecka. Danskt gemyt?
Nä, vad vet jag? Ingenting!

Jag fick nyligen svar på mitt brev till Swedbanks nuvarande VD, Jens Henriksson. Vad vet han?
Tog kontakt med VD...:laugh2:
Syslöjd är du säkert duktig på.

Nu när du kört frågan mot Jens och inte fått ett bra svar återstår nog bara att byta bank och fundera på om du behöver flera svenska banker eftersom de är bra på olika saker. Tyvärr har ju svenska banker ingen verksamhet som jag känner till i Thailand men de har i en del fall samarbetspartners. Frågan är om du kan gå den vägen för att skapa en bankkontakt i Sverige om du vill ha ett komplement till din Spanska bank.

Själv har jag Nordea för lån och transaktioner. De är lite lustiga med gränser och annat men deras kostnader är OK. Att skicka pengar till frugans konto i Thailand kostar 50 kr. Jag har fått en gräns på 80000. Frugan har en lägre.
Jag har använt SEB för pensionssparande och aktier. De har skött sig bra.

För en svensk är det bra med två banker om man ska sätta in pengar. Då har man tillgång till två maxbelopp.

Som svensk får man vara beredd på att prata med banker och skriva uppsatser om de misstänker svarta pengar. Det är ju lättare för banker att visa aktivitet mot privatpersoner än mot företag. Nordea har varit vänliga och låtit mig tala för frugan. Har nog undvikit en del problem. En gång fick jag svara på samma frågor tre gånger.

Din bank Swedbank är svartlistad hos mig sedan omkring 40 år. Därför vet jag inget om den.

Vi hade ursprungligen Handelsbanken. Det fungerade bra ända tills de försökte uppfinna BankID.
Tre saker måste sammanfalla:
- Rätt version av Handelsbankens (utvecklings)app,
- Rätt version av Operativsystem i datorn
- Rätt version av Webbläsare i dator.
Det gick självklart åt h-e. När Handelsbanken krävde att vi skulle flyga till Sverige för att hämta ut ett kuvert med koder, bestämde vi oss för att byta bank.
Lyckligtvis har jag en kusin som hade en bra position på Swedbank.
Hon fixade bankkonton utan att vi behövde röra på röven.
Vi fick också "dosor" som inte måste förnyas vart tredje år.

Kontakten med Avanza är nu återupprättad m.h.a AUTHY 2-FA.
Rimligen borde myndigheter typ Skatteverket, Pensionsmyndigheten m.fl. erbjuda den möjligheten.
Det är enklare att logga in med AUTHY än med BankID.
Token ändras var 30 sekund så vilket ger varje hacker stort huvudbry.
Varför erbjuder inte de svenska myndigheterna denna möjligheten?

Token.jpg

Imorgon är det lönedag, får vi se om det går på samma dag denna gång, blir det som sist byter jag bank i Sverige för då fungerar den dåligt om man jobbar utomlands. Dom sa att dom glömt uppdatera att jag hade utlandsärenden.

Fick lön på Fred och kom fram på Torsd veckan efter till min svenska bank, satt fast på utlandsavdelningen därimellan va det betyder 2023 och allt går med ett klick.
Dom andra svenskarna ombord som har andra banker fick lönen direkt utan fördröjning.
Gått snabbare få min lön till Bangkokbank än den svenska nu, det har tagit 1 bankdag.

Imorgon är det lönedag, får vi se om det går på samma dag denna gång, blir det som sist byter jag bank i Sverige för då fungerar den dåligt om man jobbar utomlands. Dom sa att dom glömt uppdatera att jag hade utlandsärenden.

Fick lön på Fred och kom fram på Torsd veckan efter till min svenska bank, satt fast på utlandsavdelningen därimellan va det betyder 2023 och allt går med ett klick.
Dom andra svenskarna ombord som har andra banker fick lönen direkt utan fördröjning.
Gått snabbare få min lön till Bangkokbank än den svenska nu, det har tagit 1 bankdag.

Det är väl Swedbank som tar hand om utlandsvetalningarna.
Skickar jag pengar från Norge (DNB) så har jag pengarna inom någon timme på mitt Swedbank-konto.

Det är väl Swedbank som tar hand om utlandsvetalningarna.
Skickar jag pengar från Norge (DNB) så har jag pengarna inom någon timme på mitt Swedbank-konto.
Jag har Länsförsäkringar och pratade med dom, pengarna satt på deras utlandsavdelning Fre-Tor innan kom in på mitt konto.
Den banken kom ju på andra plats med nöjda kunder så valde den men det kanske var kunder som inte har utlandsärenden, får se idag om lönen kommer eller samma igen.
Deras förklaring, glömt uppdatera att jag hade utlandsärenden och utlandsavdelningen har mycket att göra vid månafsskiftet.

Det här Lunar unlimited kortet har några fördelar för oss som reser mycket.
Förutom 8 EB poäng för varje 100 lapp har det även.

"Utökad global reseförsäkring från Moderna vid köp av resa med Unlimited-kort.
Inga uttags- eller valutaväxlingsavgifter."

Det här Lunar unlimited kortet har några fördelar för oss som reser mycket.
Förutom 8 EB poäng för varje 100 lapp har det även.

"Utökad global reseförsäkring från Moderna vid köp av resa med Unlimited-kort.
Inga uttags- eller valutaväxlingsavgifter."
En kompis har nu slutat med sitt Lunar kort.
Påstår att årsavgiften inte är värt det.

Sen ska resor påbörjas i Sverige för att reseförsäkringen ska gälla.

Det är hans omdöme.

En kompis har nu slutat med sitt Lunar kort.
Påstår att årsavgiften inte är värt det.

Sen ska resor påbörjas i Sverige för att reseförsäkringen ska gälla.

Det är hans omdöme.
Jag samlar först och främst EB poäng, har ju Amex men det gäller ju inte överallt, Lunarkortet är ett Visa så då kommer jag få EB på alla mina köp.
Har inte läst vad som gäller helt på försäkringen än bara att det gäller vid köp av resor med kortet och det blir oftast Amex.
Men uttag, stod inga uttags eller växelavgifter, behövs inte många uttag utomlands för att tjäna in månadsavgiften om det gäller överallt?
Sen finns det lägre kort utan avgift, unlimited är 169kr i månaden och då ingår SAS eurobonus.
Skall man ha SAS eurobonus på gratiskorten kostar det 49kr i månaden.

Jag samlar först och främst EB poäng, har ju Amex men det gäller ju inte överallt, Lunarkortet är ett Visa så då kommer jag få EB på alla mina köp.
Har inte läst vad som gäller helt på försäkringen än bara att det gäller vid köp av resor med kortet och det blir oftast Amex.
Men uttag, stod inga uttags eller växelavgifter, behövs inte många uttag utomlands för att tjäna in månadsavgiften om det gäller överallt?
Sen finns det lägre kort utan avgift, unlimited är 169kr i månaden och då ingår SAS eurobonus.
Skall man ha SAS eurobonus på gratiskorten kostar det 49kr i månaden.
Det är inget kreditkort men har bra ränta, då om det är värt 169kr per månad får var och en bedöma.

Vill man bara slippa uttagsavgifter och valutaväxlingsavgifter utomlands är Northmill Bank ett alternativ.

Blir nog inget Sverige, 17 månader är för lång tid, då har äldste gått ur grundskolan, försent.
Såg alla negativa delar när man var i Sverige som man inte kom på när man var där nere.
Jag skriver mig i Sverige och turistar i Thailand, det är tillåtet att åka på semester på sin ledighet.

Så vill ha kort som är bra för resa och helst där sjukvårdsförsäkring ingår.
Ser att amex elite sas så ingår reseförsäkring med sjukvård, 400kr månad men billigare än som någon skrev 1000kr månad för försäkring.
Men har för mig amex inte fungerar i Thailand?

"Medicinsk assistans
Upp till 2 000 000 kr för nödvändiga kostnader hänförliga till nödvändig medicinsk behandling (innefattande sjukhusvistelse) som uppstår på grund av att den försäkrade blir sjuk eller skadad under sin resa."

Amex fungerar i Thailand. Inte överallt, men på en hel del ställen.
BigC tar Amex och PTT har åtminstone tagit Amex.

Amex fungerar i Thailand. Inte överallt, men på en hel del ställen.
BigC tar Amex och PTT har åtminstone tagit Amex.
Ok, Big-C var inte med på listan över butiker som tog Amex men kanske ändrats?
Men som sagt jag gillar inte kreditkort, har det bara för poängen. Tex tankar och dom låser 1500kr i flera dagar, det gillar jag inte, jag gillar inte att behöva kolla var jag kan handla, inga restauranger på Landvetter tar Amex.
Förlorar massa EB poäng varje månad för att tar inte Amex, var på Central Festival och handlade skor och kläder, tog inte Amex.
Utav Big-C ser bara 3 mini big-C som godkänner det?
Se nedan link amex Pattaya.

Det är inget kreditkort men har bra ränta, då om det är värt 169kr per månad får var och en bedöma.

Vill man bara slippa uttagsavgifter och valutaväxlingsavgifter utomlands är Northmill Bank ett alternativ.
Också är dom krypto vänliga så enkelt att skicka pengar från Thailand till Sverige utan att behöva gå till bank.

Men som sagt jag gillar inte kreditkort, har det bara för poängen. Tex tankar och dom låser 1500kr i flera dagar, det gillar jag inte, jag gillar inte att behöva kolla var jag kan handla, inga restauranger på Landvetter tar Amex.
Förlorar massa poäng varje månad för att tar inte Amex, var på Central Festival och handlade skor och kläder, tog inte Amex.
Ser bara 3 mini big-C som godkänner det?

Jag har alltid kört Amex på BigC.
Det har blivit något sämre i Thailand de senaste åren, men det fungerar till mycket.
I Sverige har jag inte några större problem med att använda Amex till de flesta inköp och alla flygbiljetter och eventuella hotellnätter betalar jag med Amex om det inte är så att jag har fått mina vouchers.

Jag har alltid kört Amex på BigC.
Det har blivit något sämre i Thailand de senaste åren, men det fungerar till mycket.
I Sverige har jag inte några större problem med att använda Amex till de flesta inköp och alla flygbiljetter och eventuella hotellnätter betalar jag med Amex om det inte är så att jag har fått mina vouchers.
Jo jag betalar med flygbiljetter, hotell, matinköp med mitt amex.
Men skall jag köpa på byggvaruhus och mycket annat så får mitt mastercard användas, lokala pizzerian, närbutiken, Landvetter, Jysk etc etc.
Då vill jag ha ett betalkort som ger poäng.

Förlorar massa EB poäng varje månad för att tar inte Amex, var på Central Festival och handlade skor och kläder, tog inte Amex.
Utav Big-C ser bara 3 mini big-C som godkänner det?
Se nedan link amex Pattaya.

Att använda Amex utomlands är dyrt, .2% valutapåslag.

De flesta andra SAS brandade kort har också valutapåslag. Typ .SAS Mastercard.

Att köpa EuroBonus poäng utomlands med Lunar utan valutapåslag kan vara en bra ide. Om man kan försvara årskostnaden på 2 000 sek.

Liknande trådar

S
Svar
6
Visningar
1 K
A
T
Svar
3
Visningar
1 K