Vilken bank och kort i Sverige?

Att använda Amex utomlands är dyrt, .2% valutapåslag.

De flesta andra SAS brandade kort har också valutapåslag. Typ .SAS Mastercard.

Att köpa EuroBonus poäng utomlands med Lunar utan valutapåslag kan vara en bra ide. Om man kan försvara årskostnaden på 2 000 sek.
Den behöver inte vara 2000kr om året det var unlimited kort som kostade det.
Om du tar ett av gratiskorten och sen för 49kr i månaden väljer du till SAS eurobonus.
Fast då var det inte utan valutapåslag, det gällde bara unlimited.

Jo jag betalar med flygbiljetter, hotell, matinköp med mitt amex.
Men skall jag köpa på byggvaruhus och mycket annat så får mitt mastercard användas, lokala pizzerian, närbutiken, Landvetter, Jysk etc etc.
Då vill jag ha ett betalkort som ger poäng.

Lokala pizzerian har även jag problem med, men de flesta byggvaruhusen har jag inga problem med och inte närbutiken heller.
Där jag har problem så använder jag MC.

Eftersom du vill ha ett debitkort så är väl Lunar ditt alternativ och då är det ju bara att köra på det.

Lokala pizzerian har även jag problem med, men de flesta byggvaruhusen har jag inga problem med och inte närbutiken heller.
Där jag har problem så använder jag MC.

Eftersom du vill ha ett debitkort så är väl Lunar ditt alternativ och då är det ju bara att köra på det.
Ok, har inget byggvaruhus nära som accepterar amex och inte närbutiken, när jag var på Jysk undrade hon vad american express var för nåt, hade dom i kassan aldrig hört talas om, vi testade och fungerade inte.
Inte heller Flugger färg tog amex.
Brukar kolla på internet vilka butiker som tar amex innan jag åker och handlar.
Såg ett i Jönköping på listan men när vi kom dit så nej, det tar vi inte.

Skall jag dock ha kvar mitt amex, det Lunar var ett komplement.
Ser ut att vara en bank som kan passa mig pga kryptovänligheten.
Så tänkt som sekundärbank, får vi se om blir primär för inte direkt nöjd med Länsförsäkringar.
Dom hade ok ränta med, 2,5% utan bindnings tid.

Att använda Amex utomlands är dyrt, .2% valutapåslag.

De flesta andra SAS brandade kort har också valutapåslag. Typ .SAS Mastercard.

Att köpa EuroBonus poäng utomlands med Lunar utan valutapåslag kan vara en bra ide. Om man kan försvara årskostnaden på 2 000 sek.
Vilka kort har inget valutapåslag alls?

Nu har jag fått Lunar och efter pillat lite så är jag väldigt positivt överaskad.
Så här jag vill ha det, känns som en bank 2025 till skillnad mot Länsförsäkringar.

Finnair tar 1,95% i avgift om man använder American Express.

Screenshot_20250104_071759_Chrome.jpg

Kör med Amex Platinum + Points plus, så jag får en intjäning på 8x per spenderad krona i Thailand.

Får även gå ut och äta 2-rätters på en bättre redturang gratis med en vän hemma i Sverige.
Sen att man får access till obegränsade besök via Priority Pass för två pers är trevligt, men det bästa är nog Amex loungen på Arlanda där man får en lagad måltid gratis för dig och en gäst.

Har även en gratis prenumetion på ChatFlights via Amex och får dagliga erbjudanden på resor för poäng.

Ingår även så att jag kan få en videokonsultation med en läkare oavsett var jag befinner mig och ett lokalt recept via en kollega till läkaren.

Sen så är deras försäkringar riktigt bra. 120 dagars reseförsäkring t ex.

Tyvärrr, så accepteras inte Amex överallt och i de fallen så använder jag Revolut så ofta det går.

Ja, det är en förmån och fullt utnyttjade om 6×2 restaurangbesök med 2 rätters per år borde avgiften ha betalat sig själv.
Har verkligen läst villkoren? Det gäller att bo på rätt ställe för att kunna använda förmånerna.
Pontus på Arlanda är ju ett skämt :)
Har haft kortet något år, men nej tack. Räcker med ett annat kort med tillgång till lounger.
Men reser man jäkligt ofta så är det eventuellt en annan femma.

Liknande trådar

S
Svar
6
Visningar
1 K
A
T
Svar
3
Visningar
1 K