Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Hur ser det ut inom fartygsindustrin? Är det 5G spektrum på gång för båtarna? Har inte hunnit kolla då jag precis blivit engagerad för vår del så inte hunnit sätta mig in i det särskilt väl. Jag får väl hoppas att Ericsson pumpar in något vettigt i huvudet på mig om ett par veckor
Hur ser det ut inom fartygsindustrin? Är det 5G spektrum på gång för båtarna? Har inte hunnit kolla då jag precis blivit engagerad för vår del så inte hunnit sätta mig in i det särskilt väl. Jag får väl hoppas att Ericsson pumpar in något vettigt i huvudet på mig om ett par veckor
Jag har faktiskt ingen aning men man vill säkert inte riskera att säkerheten äventyras om den nu gör det. Och det verkar ju så med alla konspirationsteorier både här och där.
Så säkerheten för infrastrukturen bör alltså inte vara en faktor i betänkandet? För annars kanske det räknades in i den kravprofil Sverige och andra länder hade när de funderade över leverantör. Annars kan vilken regim som helst vara en tänkbar kandidat när det kommer till landets infrastruktur?
Är du av den åsikten när det gäller andra affärer? Vapenaffärer?
Säkerheten hade nog både Sverige, övriga EU och NATO länder tänkt på innan USA lade sig i det här, säkerhet är väl något som man självklart har med när man planerar sånt här.
Jag har personligen inget större intresse av vilken partners Sverige och andra länder väljer för 5G nätet, det jag reagerar mot är att USA utövar påtryckningar mot suveräna länder för att stänga ute Kina och Huawei, jag är lika kritisk mot Kina om dom gör på samma sätt.
Följden för Sveriges del kan ju nu i värsta fall innebära att Kina straffar Svenska företag verksamma i Kina eller som exporterar till Kina, hade Sverige inte gjort som USA ville så hade dom sannolikt också straffat Sverige med tullar eller uteblivna kontrakt.
Dom stora länderna styr och ställer med dom små länderna precis hur dom vill.
Jag har faktiskt ingen aning men man vill säkert inte riskera att säkerheten äventyras om den nu gör det. Och det verkar ju så med alla konspirationsteorier både här och där.
Kollade lite snabbt och det verkar i alla fall som att det lär komma. Men jag har inte satt mig in i det särskilt mycket rent tekniskt än och båtar kan jag inte något om. Vet att det är en fördel om de flyter, så kunnig är jag om fartyg
Ja det är vådan av IT-samhället och det är något som jag ogillar i högsta grad. Leva i ett fritt land - Pyttsan. Och åka till Thailand om man är tvingad att bära spårningsutrustning är mycket tveksamt, då stannar jag hellre hemma. Det är min spontana reaktion!
Gå över till vanlig mobiltelefon istället.
Den här är populär som reserv här i byn.
Självklart går det se vart du är iaf, så länge man har ditt iemi eller telefonnummer. Men mycket grövre.
Så är det och man borde lämna den mer än man gör. Är kanske lite godtrogen, så jag tycker ändå att @Tallviking har en poäng där. Att bli tvingad att bära spårningsutrustning bara för att man är en "smutsig" farang är riktigt, riktigt illa. Lika bra då att dom sätter på en fotboja direkt på Suvarnabhumi, det är ungefär samma sak.
Det är motiveringen som är kränkande. Det har varit på tapeten tidigare när de dammade av lagarna om raporteringsskyldighet. Då dog det ut i sanden men motivet var då som nu att de vill ha koll på oss. Var visst något om att vi ansågs vara kriminella.
Kan det vara som så att Svenska myndigheter fick ultimatumet, Köper ni Kinesiska telefonsystem så blir det slut med exportlicenser på delar till JAS?
För 40 år sedan sades det att Sverige kunde hållas rullande i 6 månader efter beslut från Pentagon. Tror att det går snabbare idag. Hellre ovän med Kina än USA.
USA bestämmer väl inte över andra länders affärer med Huawei, vad har du nu diktat ihop i din skalle?
Du är ju inte klok!
Flera länder har stoppat Huawei för med rätta så tror dom att Kineserna utnyttjar deras system till spioneri.
Får dom tex bygga ut 5G nätet så skulle dom kunna plantera in så dom kunde ta kontrollen över hela telefonnätverket.
USA har vare sig hotat eller tvingat några andra länder med på det spåret.
Svenska regeringen dina sossevänner förespråkar med bojkott och stopp av Huawei.
Som bekant stod det i veckan klart att Huawei stängs ute från 5g-bygget i Sverige, när de operatörer som ska bygga 5g i frekvensbanden 3,5 GHz och 2,3 GHz förbjuds att använda deras produkter. Detta efter att Säpo och Försvaret sagt nej till användning av deras produkter.
USA behöver bara antyda att Svenska försvaret får problem med att få högteknologisk utrustning. Då blir det ingen upprustning av försvaret oavsett hur många miljarder som beviljas. SAAB säljer inga JAS Gripen utan att kolla med Pentagon först.
Fast det verkar bli ett bakslag.
Kinesiska företag startar nu upp egen produktion av elektroniska komponenter mm för att bli oberoende av företag i USA.
Det är en gammal nyhet. De arbetade på det långt innan Trump blev president. Första gången jag hörde om det så var det i samband med att de jobbade på ett operativsystem som skulle vara ett alternativ till GOOGLE.
När man läser det du skriver blir man tveksam, det finns förmodligen en officiell version och en annan bakom kulisserna, sanningen brukar ju komma fram även om det tar lite tid ibland, så vi får väl vänta och se.
Varför tycker du att Sverige skulle låta en diktatur bygga vårat 5G-nät? Vilka fördelar ser du med att låta Kina få det kontraktet och installera deras hårdvara samt mjukvara i vår infrastruktur?
Sen kommer det ändå inte bara finnas ett 5G-nät som används till precis allt i landet. Kommer byggas lokala 5G-nät för vissa företag och annat, något jag personligen ser fram emot att arbeta mot/med.
Ja Kina gör säkert vad dom kan för att påverka också. men i fallet med Island hade man väl i princip bestämt sig för Huawei vara med när USA bestämde att Huawei skulle väljas bort, därav Kinesernas ilska, har lite känslan av att det har gått till ungefär på samma sätt här i Sverige.
Det verkar vara en Kinesik policy att gå hårt mot små länder som det kan antas måste ta ekonomiska hänsyn. Vi säljer inget till Kina som de kan vara utan.
Kollade lite snabbt och det verkar i alla fall som att det lär komma. Men jag har inte satt mig in i det särskilt mycket rent tekniskt än och båtar kan jag inte något om. Vet att det är en fördel om de flyter, så kunnig är jag om fartyg
Går 5G via satelit? Mobilnätet når ju inte till sjöss mer än för den kustnära trafiken.
Internet ombord på båtarna går via satelit och är extremt slött.
Vi upplever för närvarande problem med att det inte verkar fungera att logga in på forumet via Facebook, Google eller Twitter. Vi undersöker vad det kan bero på.
Denna webbplats använder cookies för att hjälpa till att anpassa innehållet, skräddarsy din erfarenhet och hålla dig inloggad om du registrerar dig som medlem.
Genom att fortsätta använda den här webbplatsen samtycker du till vår användning av cookies.