Big Bike forum

Ska se efter båda. Det ska finnas en affär för dessa i någon soi längs Pattaya Klang som jag ska försöka hitta om inte Big Wing har dem. :)
Annars finns det en butik på Pattaya Thai , om du kommer från Sukhumwit så är det på vänster sida ca 100 m in , ligger en butik som säljer allt i oljor
och tillbehör , precis på hörnan av Pattaya Thai och tror det är andra soien eller första på vänster sida , svårt att missa den butiken syns bra från gatan, jag kör även Motul olja i våra hojar , men det skulle jag inte göra i din , skulle välja en olja som inte blir så tunn i värmen , du har en helt anna typ av maskin som du vet ,lågvarvig med mycket mer tryck på ram och vestakslager , de har en Penzoil på den butiken jag skriver om som är djäkligt bra och hyfsad i pris , HD åkarna på Jesters och även Asian Nomad kör med den , Vi kan ta en sväng och hälsa på dem när jag kommer ner , båda klubbarna har riktigt goa killar , har du funderingar på oljor , snacka med kaj på Jesters , grymt trevlig kille och oerhört kunnig , han skulle flytta ner till Mae Phim ios så kanske han inte är uppe i Pattis nu
 
Senast redigerad av en moderator:

suriya

Forumvärd
Forumpersonal
Annars finns det en butik på Pattaya Thai , om du kommer från Sukhumwit så är det på vänster sida ca 100 m in , ligger en butik som säljer allt i oljor
och tillbehör , precis på hörnan av Pattaya Thai och tror det är andra soien eller första på vänster sida , svårt att missa den butiken syns bra från gatan, jag kör även Motul olja i våra hojar , men det skulle jag inte göra i din , skulle välja en olja som inte blir så tunn i värmen , du har en helt anna typ av maskin som du vet ,lågvarvig med mycket mer tryck på ram och vestakslager , de har en Penzoil på den butiken jag skriver om som är djäkligt bra och hyfsad i pris , HD åkarna på Jesters och även Asian Nomad kör med den , Vi kan ta en sväng och hälsa på dem när jag kommer ner , båda klubbarna har riktigt goa killar , har du funderingar på oljor , snacka med kaj på Jesters , grymt trevlig kille och oerhört kunnig , han skulle flytta ner till Mae Phim ios så kanske han inte är uppe i Pattis nu
Jag har redan köpt Castrol Active Actibond Molecules(TM) 20W-40 4T som uppfyller spesifikationen som det hänvisas till i servicemanualen som jag har. Jag ska kolla upp Penziol också. Tycker jag den är bättre så byter jag nog till den senare. :)
 
Jag har redan köpt Castrol Active Actibond Molecules(TM) 20W-40 4T som uppfyller spesifikationen som det hänvisas till i servicemanualen som jag har. Jag ska kolla upp Penziol också. Tycker jag den är bättre så byter jag nog till den senare. :)
Bättre är den nog inte , men kanske lika bra samt betydligt billigare, har lite svårt med dessa Thaitillverkade oljor , gör Thai lika bra oljor på licens från tillex Pennzoil , jag lät tillex en kompis i Pattis analysera HDs egen olja ,(han arbetar med just detta ) rena soporna var det inte , men endast en standardolja utan additiv , och för ett fyra ggr så högt pris som motsvarande olja :) bara för att det stod Harley Davids son på flaska , vad vet han (Harley)om oljor tänkte jag då :)555
 

suriya

Forumvärd
Forumpersonal
Bättre är den nog inte , men kanske lika bra samt betydligt billigare, har lite svårt med dessa Thaitillverkade oljor , gör Thai lika bra oljor på licens från tillex Pennzoil , jag lät tillex en kompis i Pattis analysera HDs egen olja ,(han arbetar med just detta ) rena soporna var det inte , men endast en standardolja utan additiv , och för ett fyra ggr så högt pris som motsvarande olja :) bara för att det stod Harley Davids son på flaska , vad vet han (Harley)om oljor tänkte jag då :)555
Problemet är fakeoljorna, som jag ser det. Man rengör gammal olja och säljer som ny.

Alla riktiga oljor som finns idag är bättre än den bästa oljan som fanns när min hoj tillverkades, är jag säker på. :)

Man får känna och lukta på den nya oljan, och framför allt lyssna efter att man har bytt. Svårt att göra mycket mer än så utan lab. :)
 
Problemet är fakeoljorna, som jag ser det. Man rengör gammal olja och säljer som ny.

Alla riktiga oljor som finns idag är bättre än den bästa oljan som fanns när min hoj tillverkades, är jag säker på. :)

Man får känna och lukta på den nya oljan, och framför allt lyssna efter att man har bytt. Svårt att göra mycket mer än så utan lab. :)
Jag har ju Andy , en jänkare i Pattaya , han har eget företag som jobbar med analys av oljor till turbiner och kompressorer, det var han som analyserade HD oljan åt mig, en svindyr importerad olja från USA som var en ren helt ok standardolja men saknade de additiv som då skulle gjort den till en mycket bra olja enligt honom , , Och han är ju faktiskt sakkunnig i detta med oljor och dess smörjförmåga :) Körde en 20/50 olja i min VTX , Den heter Pulzar och är även den i en gul plastdunk på fyra liter , finns i den butiken på Pattaya Thai som jag skrev om ovan , halvsyntet , helsyntet tycker jag inte om i V -Twinmotorerna , men det är ju min åsikt , alldeles för blaskiga i värmen här nere
 
Dagens oljor är bra ,med rätt viskositet så tror inte jag på slitage ,kan ju även blanda oljorna nu för tiden utan större problem . Ok finns mineral olja oxå
Täta oljebyten samt fliter i samma serviceintervall ;)
Jag har läst någonstans, ska se om jag hittar länken senare, en jämförelse där man kom fram till att en HD slits fortare om den körs på just HDs egna olja.

Men dom vill väl hålla arbetena uppe på verkstäderna :)
Hd har ingen speciellt bra kvalitet , Japanerna tillsammans med Italienarna har varit i topp många år vad gäller MC
 

suriya

Forumvärd
Forumpersonal
Jag har ju Andy , en jänkare i Pattaya , han har eget företag som jobbar med analys av oljor till turbiner och kompressorer, det var han som analyserade HD oljan åt mig, en svindyr importerad olja från USA som var en ren helt ok standardolja men saknade de additiv som då skulle gjort den till en mycket bra olja enligt honom , , Och han är ju faktiskt sakkunnig i detta med oljor och dess smörjförmåga :) Körde en 20/50 olja i min VTX , Den heter Pulzar och är även den i en gul plastdunk på fyra liter , finns i den butiken på Pattaya Thai som jag skrev om ovan , halvsyntet , helsyntet tycker jag inte om i V -Twinmotorerna , men det är ju min åsikt , alldeles för blaskiga i värmen här nere
Det skulle vara intressant att analysera de oljor jag har valt nu för att se om det verkar vara det som det står att det är. :) Kan man lämna in för analys där han jobbar, eller är det bara någon privat grej han kan göra av eget intresse eller åt någon kompis?

Det skulle vara intressant att veta vad han tycker om de här nya dyra AMONE oljorna också. Själv har jag inte märkt någon försämring när jag bytte till en Castrol-olja som bara kostar hälften så mycket, men det är ju svårt att veta hur det är egentligen. :)

Jag delar din uppfattning att oljorna inte ska vara för tunna heller.
 

suriya

Forumvärd
Forumpersonal
Jag har läst någonstans, ska se om jag hittar länken senare, en jämförelse där man kom fram till att en HD slits fortare om den körs på just HDs egna olja.

Men dom vill väl hålla arbetena uppe på verkstäderna :)
Det verkar helt i linje med deras affärsidé, så som jag förstår den. En HD ska man lyssna och titta på, och inte tänka så mycket på vad det kostar. :p
 
Det skulle vara intressant att analysera de oljor jag har valt nu för att se om det verkar vara det som det står att det är. :) Kan man lämna in för analys där han jobbar, eller är det bara någon privat grej han kan göra av eget intresse eller åt någon kompis?

Det skulle vara intressant att veta vad han tycker om de här nya dyra AMONE oljorna också. Själv har jag inte märkt någon försämring när jag bytte till en Castrol-olja som bara kostar hälften så mycket, men det är ju svårt att veta hur det är egentligen. :)

Jag delar din uppfattning att oljorna inte ska vara för tunna heller.
Vi kan åka upp till flygfältet på Elephant Village , är han där så kan vi fråga honom , har tyvärr inte hans tel nr , helger brukar vara bäst , då brukar han vara där
 

suriya

Forumvärd
Forumpersonal
Jag kör bara 500 mil här sen byter jag olja samt filter , detta gäller både bil och MC
Jag har gjort det tidigare också, men senaste gången körde jag 1000 mil som tillverkaren föreskriver eftersom Castrol har skrivit på förpackningen att man kan köra dubbelt så långt med den och att slitaget är hälften så stort.

Det är svårt att veta hur man ska göra, men 500 mil tycker jag är väldigt lite om man inte belastar den väldigt hårt som många thailändare gör med 3 ton stål på taket och allt vad det kan vara. :)
 
Ursäkta men enligt mig skall man inte byta olja så ofta kör minst 1000 mil,då tror jag det blir mindre slit på lager,för oljan är så bra 2018 .Däremot tat lungt med motorn tills den fått upp rätt temp , sen är det bara att hissa trottlarna på mc om det finns sådana thjongh ha det :)
 
Ursäkta men enligt mig skall man inte byta olja så ofta kör minst 1000 mil,då tror jag det blir mindre slit på lager,för oljan är så bra 2018 .Däremot tat lungt med motorn tills den fått upp rätt temp , sen är det bara att hissa trottlarna på mc om det finns sådana thjongh ha det :)
Olja är inte dyrt , 500 mil här nere är mycket anser jag , jag byter olja samt filter , inte lär det slita mer att byta var 500e än att köra 1000 mil ,
 
Jag som inte är utbildad ,kör 1000 mil å byter oljefilter .Sverige använder jag Biltema olja å utomhusfärg till huset tur att det finns olika funderingar här i livet :thumbsup:
Jag kör 1000 mil även jag i Sverige ,då byter jag fliter samt olja inköpt på Biltema ,och jag kan ju ingenting alls har jag lärt mig på detta forum .. Nu tror jag att min motor genom skitigare vägar med massor med damm får mer skit och partiklar genom insuget och in i motorn i Thailand , därför byter jag oftare här , men jag är ju så djäkla okunnig så kanske därför :(
 

Liknande trådar

 
Topp