Råd och tips om semester med sv hund i Thailand

• Trådstartare Trådstartare Skåningen
  • Start datum Start datum

S

Skåningen

Gäst
Hej,
Jag är ny här och hoppas att någon kan hjälpa mig reda ut lite frågor och funderingar.
Min sambo och jag planerar en långresa till Thailand, runt 6 månader och vill ha med oss vår lilla hund på 5år, rumsren, resvan och lugn (pass och övriga papper i ordning).

• Jag undrar om den här resan är möjlig? Har någon av er haft med sig sin svenska hund till och från Thailand?
  • Går det att rasta/promenera hunden utan att få problem från gatuhundar?
  • Finns det områden som är mer lämpliga än andra?
  • Vi önskar hyra hus/ bungalows/lägenhet, har ni några tips? (Ej Pattaya)
  • Är det svårt att få tag på veterinärer?
Tack på förhand

Jag föreslår @Phonta . Skicka ett PM till honom, finns ingen med mer erfarenhet angående detta med hundar, på detta forumet iaf. Sen måste du ju bestämma dig vart du/ni ska bo, räcker inte med att skriva, inte Pattaya. Så kanske svaren kommer.

Hej,
Jag är ny här och hoppas att någon kan hjälpa mig reda ut lite frågor och funderingar.
Min sambo och jag planerar en långresa till Thailand, runt 6 månader och vill ha med oss vår lilla hund på 5år, rumsren, resvan och lugn (pass och övriga papper i ordning).

• Jag undrar om den här resan är möjlig? Har någon av er haft med sig sin svenska hund till och från Thailand?
Tack på förhand
Du måste även ha ett antikroppstest dvs ett blodprov på att hunden utvecklat antikroppar mot rabies , detta krävs för resa till tillex Asien samt tillbaka hem till Sverige igen , , Då behöver även ett friskintyg från ´Svensk Statsveterinär ca fem dagar innan avresa , samma från Thailand innan avresa hos Thaistats veterinär

Lite OT.
Under alla år som jag har varit gift med kär-ringen så har våra gathundar, lämnat det verkliga livet och nu senaste är Mut..

Tidigare: Yoyo, Dahm och nu Mut.(frugans hundar)

Den enda som är kvar är min hund"Stiang", vilken jag födde upp från start efter hennes mamma dog under valpning..

"Gathundar är ett gissel, tar man bara hand om dem, får man mycket tillbaka, tack Mut för tiden vi fick tillsammans"...Berra-Jo-Be

Senast ändrad:
Hej,

Tack på förhand
Jag bodde i Pattaya i 2,5 år med vår hund inga problem som inte kan finnas i Sverige

Jag föreslår @Phonta . Skicka ett PM till honom, finns ingen med mer erfarenhet angående detta med hundar, på detta forumet iaf. Sen måste du ju bestämma dig vart du/ni ska bo, räcker inte med att skriva, inte Pattaya. Så kanske svaren kommer.

Tack ska du ha för ditt svar. Planen är att bo runt Krabi, Phiphi, Hua hin och Rayong. Några dagar i Bangkok innan avresa räknar vi också med.

Jag bodde i Pattaya i 2,5 år med vår hund inga problem som inte kan finnas i Sverige

Tack för ditt snabba svar! Vi har rest med hunden tidigare dock i Europa och utan hund lite överallt i världen. Min oro kring gatuhundar är just att jag helt ärligt inte klarar av att se hundar och djur vanvårdade.
Har du möjligtvis vistats med eller utan hund utanför Pattaya? Exempelvis Rayong, Krabi, phiPhi mm.

Jag har bara varit i Bangkok, Koh Chang, Koh Mak och Ko Kood.

Småsur Puky.jpg
Tack för ditt snabba svar! Vi har rest med hunden tidigare dock i Europa och utan hund lite överallt i världen. Min oro kring gatuhundar är just att jag helt ärligt inte klarar av att se hundar och djur vanvårdade.
Har du möjligtvis vistats med eller utan hund utanför Pattaya? Exempelvis Rayong, Krabi, phiPhi mm.

Jag har bara varit i Bangkok, Koh Chang, Koh Mak och Ko Kood.

Phuket några dagar , Isaan under längre tider ,, samt på resa genomlandet med egen bil.. generellt svårt att finna hotell som accepterar hund, Vår hund har bara blivit angripen av Thaihund en gång , och aldrig av Soihundar , de har respekt för henne , förmodligen beroende på hennes lugna och starka psyke , hon nonchalerar direkt en hund som visar aggressivitet . Vad tänker du på rent konkret , frågor ?? Finns en djäkligt jobbig fästing som lägger ägg innan för huden , du måste plocka av hunden fästingar varje kväll , även kolla så hon inte äter , förgiftad mat som Thai skitfolk lagt ut, Håll koll på småsår och tassinfektioner , Använd ett shampoo med klorhexidin , minst 1 grr /vecka samt inköp . Ivermectin är verksamt mot det flesta parasiter som finns där , vad har du för ras samt storlek på hunden ,,

Senast redigerad av en moderator:
20151111_164716.jpg
20151111_164716.jpg
Har två bangkeaw, bra vakthundar och trevliga familjehundar. Men gå ut och gå med dem finns inte på kartan. Även om det finns vetrinärer lite överallt så vill jag inte hålla på och åka dit i onödan.
Men de stannar här i Thailand med oss.
Ja jag vet jag har 5 bang kaew så underbara hundar när dom är på gården men dom hundar som kommer nära utfarten passa er bara.

20151018_131215.jpg

Senast ändrad:

Liknande trådar

P
Svar
52
Visningar
7 K
glimten66
G

Tillbaka
Topp