Flygbolagens bonussystem, tips och råd

 
Hej

Det är nog just därför Skatteverket vill ha ut den informationen ifrån SAS, man kan ju med lite arbete lätt fastställa vilka resor som är privata respektive i tjänsten, respektive företag har säkert koll på vilka resor varje anställd har gjort under året och SAS har koll på vad poängen har använts till.

Mvh isan lover

Hur ska man sedan värdera dessa poäng.
Låt oss säga att jag har använt 50.000p och har 150.000p på kontot.
75.000p har jag tjänat in privat och 75.000p via flyg i tjänsten.
Vad blir skatten?
Kan man göra avdrag om privata poäng går ut, då dom faktiskt har ett värde?
 
Hur ska man sedan värdera dessa poäng.
Låt oss säga att jag har använt 50.000p och har 150.000p på kontot.
75.000p har jag tjänat in privat och 75.000p via flyg i tjänsten.
Vad blir skatten?
Kan man göra avdrag om privata poäng går ut, då dom faktiskt har ett värde?

Hej

Det är ju bara poäng intjänade i tjänsten som Skatteverket har möjlighet att beskatta och du har ju rätt i att dom är blandade i en klump på kontot, så i det kan kanske bli lite marigt i vissa fall, men den äldsta intänade poängen tas väl ut först så det borde nog gå att räkna ut, men det blir ju något för Skatteverket att bita i.

Det enklaste vore nog att ha separata kort för privata respektive resor i tjänst, vi får väl se vad Skatteverket kommer fram till när dom nu rotar i detta.

Mvh isan lover
 
Hej

Det är ju bara poäng intjänade i tjänsten som Skatteverket har möjlighet att beskatta och du har ju rätt i att dom är blandade i en klump på kontot, så i det kan kanske bli lite marigt i vissa fall, men den äldsta intänade poängen tas väl ut först så det borde nog gå att räkna ut, men det blir ju något för Skatteverket att bita i.

Det enklaste vore nog att ha separata kort för privata respektive resor i tjänst, vi får väl se vad Skatteverket kommer fram till när dom nu rotar i detta.

Mvh isan lover

Då man inte kan välja vilka poäng som tas ut så fungerar det knappast.
Dom kan ju eventuellt schablonbeskatta det hela. Själv tycker jag att med den skatt som redan är pålagd på resorna så bör skatten ses som betald.
Bokar man en resa med poängen så betalar man dessutom skatt för biljetten, vilket även det kan vara en stor summa.
Jag tippar på att dom kommer att få in mindre pengar och folkbhelt enkelt kommer att byta bort Eurobonus mot miles&more eller antar program.
Det kommer att bli et resultat som inte direkt är önskvärt.
 
Då man inte kan välja vilka poäng som tas ut så fungerar det knappast.
Dom kan ju eventuellt schablonbeskatta det hela. Själv tycker jag att med den skatt som redan är pålagd på resorna så bör skatten ses som betald.
Bokar man en resa med poängen så betalar man dessutom skatt för biljetten, vilket även det kan vara en stor summa.
Jag tippar på att dom kommer att få in mindre pengar och folkbhelt enkelt kommer att byta bort Eurobonus mot miles&more eller antar program.
Det kommer att bli et resultat som inte direkt är önskvärt.

Hej

Ja vi får väl se hur det slutar, det kanske blir mer komplicerat än Skatteverket tror att lösa det här, för SAS del är det ju inte direkt någon diskussion om detta man behöver just nu, företaget har ju tillräckligt med problem nu under pandemin.

Själva har jag, frugan och pojken sedan 7-8 år inget Eurobonus kort längre, vi kör med Royal Orchid och Finnair medlemskap alla tre, men jag har ju å andra sidan inga tjänsteresor längre.

Mvh isan lover
 
Hej

Ja vi får väl se hur det slutar, det kanske blir mer komplicerat än Skatteverket tror att lösa det här, för SAS del är det ju inte direkt någon diskussion om detta man behöver just nu, företaget har ju tillräckligt med problem nu under pandemin.

Själva har jag, frugan och pojken sedan 7-8 år inget Eurobonus kort längre, vi kör med Royal Orchid och Finnair medlemskap alla tre, men jag har ju å andra sidan inga tjänsteresor längre.

Mvh isan lover

Precis som du så kan man byta Freq Flyer program.
Nästa steg lär bli att staten kräver OK, Preem Shell och ”rund å kå’t” på kundernas tankningar eftersom dom får reseersättning men samtidigt får dom återbäring på det dom tankar....
 
Tänk om man ändå fick flyga. ;) :cool:

Har poäng, travelfund och voucher i olika bolag som skulle ta oss jorden runt.

Men flygplatsen är stängd mm.
 
Kommer inte bli mycket med detta.

Om/när de får uppgifterna har de inte mycket att gå på. De ser vilka som har stora poänginflöden men inte mer.

Då skall antingen kompletterande uppgifter begäras av SAS eller av kunden. Då har du en ny vända med juridiskt tjafs... så lär dröja år innan det möjligtvis kan bli något av detta.

Det som kan tänkas är att personer med stort poänginflöde får ett brev av skatteverket. Då kanske några blir nojiga och begär självrättning, då har skatteverket vunnit lite. Dock har jag svårt att se att detta skulle bli någon kassako.
 
Det som kan tänkas är att personer med stort poänginflöde får ett brev av skatteverket. Då kanske några blir nojiga och begär självrättning, då har skatteverket vunnit lite.

Då är det bäst att redan här meddela dessa som får brevet från Skatteverket att de INTE skall göra en självrättelse I det läget. Det är nämligen för sent att göra en självrättelse när Skatteverket har inlett en granskning av den skattskyldige. Skatteverket kommer dock att tacka o ta emot samt blaffa på med 40% skattetilägg .Alternativt anmälan till åklagare för skattebrott om undanhållen skatt är större än ett basbelopp.
 
 

Liknande trådar

 
Tillbaka
Topp