Visum råd

Impala

Nykomling
Hej
Som totalt ovetande hur allt detta med visum och uppehållstillstånd osv fungerar, så söker jag konkreta råd, tips och fakta. Det skall vara aktuell fakta och råd.
Inga gissningar, antaganden eller hört från en kompis.

Fakta: Träffade tjejen online i slutet på september.
Vi har sedan dess videochattat minst en gång om dagen.
Jag har nyligen varit ner till henne i 10 dagar.
Hon äger hus på landet och lägenhet i staden
Hon har arbete.
Hon har inte mycket pengar på banken.
Jag har lägenhet och arbete.

Efter våra 10 dagar tillsammans där allt fungerade klockrent mellan oss och kännslorna blomstrar så vill vi hon skall komma till Sverige och prova på livet här. Vi vill hon skall stanna så länge som möjligt för att så småning om eventuellt flytta till mig, om allt känns bra.

Jag vet hon behöver en inbjudan från mig.
Hon kommer även att förlora sitt arbete vid en resa till Sverige.

Så hur går vi vidare på enklaste, snabbaste och med tanke på eventuell flytt och medborgarskap på bästa sätt?

Behövs mer information från mig så bara att fråga. Huvudsaken jag får konkret veta hur vi går vidare.

Blir mycket tacksam om någon kan hjälpa mig....

//Impala

Kan bli klurigt för henne att få komma till Sverige då ni känt varandra så kort tid.
Om ni berättar för MIG att planen är att hon ska stanna i Sverige så lär det bli blankt nej direkt.
Visum för besök kan funka men inte helt 100 med tanke på tiden ni känt varandra så enklast är att hon söker ett rent turistvisum.
Hon måste då kunna visa att hon ha ekonomi för sin vistelse i Sverige.

Det som eg hade passat er bäst är uppehållstillstånd för besök, inte visum.
Men risken är stor att hon blir nekad och sen får problem med alla andra varianter pga hon då är känd.
Om du kan hälsa på henne lite mer i Thailand innan hon söker sig till Sverige så gör det allt mycket lättare.
Om ni trots allt försöker med visum eller ut för besök så berätta absolut inte att eran avsikt är att hon ska stanna längre, och berätta inte att hon blir av med jobb å dyl.

Kan bli klurigt för henne att få komma till Sverige då ni känt varandra så kort tid.
Om ni berättar för MIG att planen är att hon ska stanna i Sverige så lär det bli blankt nej direkt.
Visum för besök kan funka men inte helt 100 med tanke på tiden ni känt varandra så enklast är att hon söker ett rent turistvisum.

Men risken är stor att hon blir nekad och sen får problem med alla andra varianter pga hon då är känd.
Om du kan hälsa på henne lite mer i Thailand innan hon söker sig till Sverige så gör det allt mycket lättare.
Om ni trots allt försöker med visum eller ut för besök så berätta absolut inte att eran avsikt är att hon ska stanna längre, och berätta inte att hon blir av med jobb å dyl.
Men han kan ju söka turistvisum med hans ekonomi, eller fungerar inte det när man inte är gifta och kännt varandra så kort?
När vi har åkt till Sverige så har ju frugan åkt på turistvisum grundad på min ekonomi, men eftersom vi är gifta kanske det skiljer sig och går bra?

Men han kan ju söka turistvisum med hans ekonomi, eller fungerar inte det när man inte är gifta och kännt varandra så kort?
När vi har åkt till Sverige så har ju frugan åkt på turistvisum grundad på min ekonomi, men eftersom vi är gifta kanske det skiljer sig och går bra?
Ingen aning där faktiskt.
Har alltid sökt visum för besök till min tjej.
Nuvarande skulle nog kunna få UT direkt utan att ens varit i Sverige, hon får ju tillgodoräkna sig tiden vi varit sambo i Thailand.

Visst kan hon åka till Sverige på turistvisum. Kan alla thailändare göra. Står på ambassadens hemsida swedenabroad vad som krävs. Har hon inte ekonomin själv kan du @Impala vara garant för henne.

Visst kan hon åka till Sverige på turistvisum. Kan alla thailändare göra. Står på ambassadens hemsida swedenabroad vad som krävs. Har hon inte ekonomin själv kan du @Impala vara garant för henne.

Ibland så har det krävts intyg från arbetsgivare och om det krävs här så kommer det att bli nej.

Har ni bara träffats i 10 dagar kan hon få 30 dagars visum av ambassaden. Har ni speciella skäl för besöket kan hon få en längre tid.
Mvh Roffe
Tack för svar. <
Usäkta men Jag är väl trög men allt detta bara snurrar i mitt huvud och jag blir inget klokare av allt jag läser.
Hon skall söka turistvisum för 30 dagar? Vi har väl inga speciella skäl förutom att lära känna varandra mer och umgås.
Proof of occupation, blir ju svårt när hon inte har ett arbete att komma tillbaka till, hur gör man?
Hon behöver inbjudan från mig där jag står som adress och ekonomi hon har under vistelsen i sverige? Var hittar jag det formuläret
/Impala

Ok Tack för svar.
Hälsa på lite mer.... Hur mycket är lite mer? Vad är det som blir lättare? Förlåt min tröghet men blir förvirrad av allt detta just nu...
/Impala

Tack för svar. <
Usäkta men Jag är väl trög men allt detta bara snurrar i mitt huvud och jag blir inget klokare av allt jag läser.
Hon skall söka turistvisum för 30 dagar? Vi har väl inga speciella skäl förutom att lära känna varandra mer och umgås.
Proof of occupation, blir ju svårt när hon inte har ett arbete att komma tillbaka till, hur gör man?
Hon behöver inbjudan från mig där jag står som adress och ekonomi hon har under vistelsen i sverige? Var hittar jag det formuläret
/Impala
All information med krav och formulär finns som @Nam Falang skrev på Swedenabroad (ambassadens) hemsida. Dessutom finns information att läsa på Migrationsverkets hemsida. Att söka ett 30 dagars turistvisum är inte så svårt. Lycka till!

Luktar lite troll här..
Tycker att du ska googla och läsa på lite mer på MIG's hemsida, du kommer att finna trådar som beskriver exakt hur det funkar men sammanställningen av all info tycker jag nog att du får göra själv.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp