Råd angående uppehållstillstånd (specialfall)

Thomas_h

Nykomling
Hej,
jag har känt min thailändska flickvän lite mindre än ett år, och hållt kontakten i stort sett varje dag per telefon eller chat, och jag har besökt henne vid två tillfällen.
Hon är just nu på sitt första besök hos mig, 6 månaders UT besök, som går ut i början på februari.
Vi behöver råd om hur vi bör agera för bästa förutsättningar för att få UT för henne och hennes 16 åriga dotter (17 i december) att kunna komma att bo hos mig (2 års UT, antar jag man börjar med).
Ex. Bör hon åka hem och söka UT före dotterns 17 årsdag eller är det bättre att hon stannar fram till nuvarande UT går ut i februari?
Vad jag förstår är det lång behandlingstid, vilket komplicerar det hela. Dels med tanke på att beslut underlättas (vad jag förstår) ju längre man känt varandra och inte minst hur länge man bott tillsammans, och dels för att hennes dotter fyller 18 om drygt ett år...

Går det att söka förlängning hemifrån och hon då kan stanna kvar under tiden ansökan behandlas? (Läst något om om det på MIG, men det gäller kanske bara förlängning av samma UT!? Hon har besöks UT idag, men kommer söka UT för bosättning hos mig).

Räcker min bostad till, 2:a på 67kvm, för att UT ansökan ska godtas för henne och dottern, eller behöver jag fixa större bostad före ansökan?

Hej,
jag har känt min thailändska flickvän lite mindre än ett år, och hållt kontakten i stort sett varje dag per telefon eller chat, och jag har besökt henne vid två tillfällen.
Hon är just nu på sitt första besök hos mig, 6 månaders UT besök, som går ut i början på februari.
Vi behöver råd om hur vi bör agera för bästa förutsättningar för att få UT för henne och hennes 16 åriga dotter (17 i december) att kunna komma att bo hos mig (2 års UT, antar jag man börjar med).
Ex. Bör hon åka hem och söka UT före dotterns 17 årsdag eller är det bättre att hon stannar fram till nuvarande UT går ut i februari?
Vad jag förstår är det lång behandlingstid, vilket komplicerar det hela. Dels med tanke på att beslut underlättas (vad jag förstår) ju längre man känt varandra och inte minst hur länge man bott tillsammans, och dels för att hennes dotter fyller 18 om drygt ett år...

Går det att söka förlängning hemifrån och hon då kan stanna kvar under tiden ansökan behandlas? (Läst något om om det på MIG, men det gäller kanske bara förlängning av samma UT!? Hon har besöks UT idag, men kommer söka UT för bosättning hos mig).

Räcker min bostad till, 2:a på 67kvm, för att UT ansökan ska godtas för henne och dottern, eller behöver jag fixa större bostad före ansökan?
Hon måste ju vara i Thailand när hon söker UT men kan sen under handläggningstiden ändå få uppehållstillstånd eller visum för besök och på så vis vara mycket hos dig.
Ang dottern och bodstaden låter jag andra svara men du kan adoptera henne om det behövs.

Bostaden ska det stå på migrationsverket vad som krävs, men blir ju 3 rum totalt om jag inte tolkat nya reglerna fel.

Tror inte adoption hjälper om hon blir över 18 år innan beslut. Hitta en pojkvän till henne lite senare är nog lättare.

Hon måste ju vara i Thailand när hon söker UT men kan sen under handläggningstiden ändå få uppehållstillstånd eller visum för besök och på så vis vara mycket hos dig.
Ang dottern och bodstaden låter jag andra svara men du kan adoptera henne om det behövs.

Då man kan skicka in ansökan elektroniskt, så spelar det nog inte så stor roll var hon befinner sig.

Om det inte finns hinder för uppehållstillstånd så kan man söka från Sverige.

Edit: Enligt mitt sätt att tolka text. Men då är jag en man som gillar shortcuts.
Ja precis så gjorde vi skickade in ansökan när hon var i Sverige, inga problem med några stämplar.
Dock var det nytt med ansökan via nätet då så intervjun var ju snabbt inpå.

Tack för era svar.

En viktig fråga återstår, vad ger bäst möjligheter för godkänd UT före dotterns 18 årsdag.
1. Lämna in UT ansökan före dotterns 17 årsdag i december (då har min flickvän och jag känt varandra drygt ett år och hon bott hos mig i ca 3 månader).
2. Lämna in UT ansökan efter nuvarande besök, i februari (hon har då bott hos mig ca 4,5 månader).
3. Annat förslag?

Tack för era svar.

En viktig fråga återstår, vad ger bäst möjligheter för godkänd UT före dotterns 18 årsdag.
1. Lämna in UT ansökan före dotterns 17 årsdag i december (då har min flickvän och jag känt varandra drygt ett år och hon bott hos mig i ca 3 månader).
2. Lämna in UT ansökan efter nuvarande besök, i februari (hon har då bott hos mig ca 4,5 månader).
3. Annat förslag?
Tror inte du kan göra nummer 1 eftersom jag tror att dottern inte får längre UT än mamman, din flickvän. Är inte säker men det kan vara sådan att mamman behöver sin UT beviljad innan dottern kan få sin UT.

Tror inte du kan göra nummer 1 eftersom jag tror att dottern inte får längre UT än mamman, din flickvän. Är inte säker men det kan vara sådan att mamman behöver sin UT beviljad innan dottern kan få sin UT.
Vad jag förstår är det lämpligt att söka UT för boende, för mamman och dottern samtidigt, dvs 2 års UT i detta fall.

Hur är det med pappan till flickan, det kan behövas tillstånd från honom också till en flytt?

Både svenska och thailändska myndigheter är noga med sånt.
  • invisible to normal visitors.
Ska enligt flickvännen, mamman, inte vara något problem med pappan. Jag har påpekat detsamma för tjejen vid flera tillfällen, för att försäkra mig att det är ok.

När ansökan inlämnas har nog inte så stort avgörande, istället kommer det bli att den intervjuv hos ambassaden och den utredningens resultat som avgör. Motiven till varför mamman behöver sin nästan myndiga dotter hos sig i Sverige?

Är dottern med i Sverige på besöket nu?

Dottern lär vara myndig, eller nära på, om hon får UT. Så det blir SFI och komvux.

Men det fungerar det också.
Finns många som har gått den vägen.

När ansökan inlämnas har nog inte så stort avgörande, istället kommer det bli att den intervjuv hos ambassaden och den utredningens resultat som avgör. Motiven till varför mamman behöver sin nästan myndiga dotter hos sig i Sverige?

Nej, dottern är kvar i Thailand, blir troligen första besök i Sverige vid godkänt UT. Jag kommer träffa henne för första gången under mitt kommande vinterbesök, men pratar och chattar med henne då och då.

Jag tänker att tiden till beslut ofta är lång, samtidigt som de verkar ha lättare till beslut om man bott tillsammans längre... så frågan är vad som är optimalt i vårt fall.

Vad som är optimalt kan jag inte svara på, men tiden sen man startade träffas första gången har stor betydelse och kanske mer viktig än hur länge man bott ihop.

Att få hit hennes dotter som du inte ens träffat blir nog inte möjligt och det finns ju inte heller något påvisat behov från mamman då hon nu klarar sig utan dotter i 6 månader, en dotter som snart är vuxen.

Mitt råd är att du kontaktar ett proffs som kan ge mer korrekta svar och rådgivning med ansökningarna.

Thaikonsult är en medlem här som du kan börja med.

Liknande trådar

P
Svar
52
Visningar
7 K
glimten66
G
O
Svar
11
Visningar