Corona viruset sprider sig

Pratar du med dina grannar så kan det säkert stämma.
AZ har väl 4-12 veckor mellan dos 1&2.
Pfizer har typ 3-7 veckor mellan dos 1&2.

Delvis har du iofs rätt, men det beror även på vilket vaccin man får och om man prioriterar halvvaccinerade eller fullvaccinerade.
Ja men jag reagerade på att det skulle vara flera månader. Det tyckte jag att det var att ta i.

Sluta svamla. Det är olika och hur olika det varit har ändrats under vägens gång vartefter man lärt sig hur det skyddar.
1628875936291.png
Det där är inte flera månader Bara några veckor. Vilket är obetydligt i sammanhanget.
Dessutom så står det inget om inflödet vilket kan påverka.

Pratar du med dina grannar så kan det säkert stämma.

Delvis har du iofs rätt, men det beror även på vilket vaccin man får och om man prioriterar halvvaccinerade eller fullvaccinerade.
Min bror och svägerska som bor i Perth fick Az, dom fick vänta i 12 veckor mellan dos 1 och 2.

Min bror och svägerska som bor i Perth fick Az, dom fick vänta i 12 veckor mellan dos 1 och 2.
Här i Sverige har jag för mig att de motiverade ändringarna med att de ändrade i prioriteringsordningen. Ibland prioriterades en snabbare takt av dos ett. ibland så var det tydligen inte lika prioriterat.
En dos ger vad jag förstått ett visst skydd. två bättre. Så det enda som jag har sett är minimitider.
Är det hög smittspridning så kanske dos två blir nedprioriterad. Med andra ord så kan långa tider mellan doserna tyda på hög smittspridning.

12 veckor är nästan 3 månader
Kollade lite vad du skrev tidigare.
Citat:

I minsta tidsspannet så är det en vecka skillnad.
Jag hade för mig att det var skillnaden i tid som vi diskuterade. Så jag får be om så mycket om ursäkt för att jag missförstått.
När jag ser de här siffrorna så undrar jag om effekten av Pfizer klingar av snabbare eftersom det är kortare tidsfönster för andra dosen. Halva tidsfönstret får mig att undra.

Hej

Håller med dig, har man hört Thailändska i flera årtionden är det väl nästan ofrånkomligt att man förstår mer och mer, inte minst genom att se Thailändska nyhetsprogram på TV kan man lära sig en hel del, kombinationen av tal och bilder underlättar. Men det kräver ju i.o.f.s att man är intresserad och verkligen försöker förstå.

Mvh isan lover
IL, alla har inte lika lätt för språk, ffa om man blivit äldre/pensionär.

Är man ung som du när du började besöka Thailand är det lättare.

Jag försöker att lära mig trots åldern men inte lätt när jag har lite problem med hörseln också, meniere, som gör det är svårt att uppfatta tonerna i språket. Många gånger vill jag se ordet, orden, skrivna med våra bokstäver för att förstå. Är det t eller d, l eller n, eller r eller l? Många saker som gör mig frustrerad. Inte lätt.

Viljan finns men inte lätt!

Kollade lite vad du skrev tidigare.
Citat:

I minsta tidsspannet så är det en vecka skillnad.
Jag hade för mig att det var skillnaden i tid som vi diskuterade. Så jag får be om så mycket om ursäkt för att jag missförstått.
När jag ser de här siffrorna så undrar jag om effekten av Pfizer klingar av snabbare eftersom det är kortare tidsfönster för andra dosen. Halva tidsfönstret får mig att undra.

Det har jag ingen aning om.
Men jag förmodar att man utnyttjar tidsfönstret så gott det går för att så många ska få sig en 1:a dos. Då kan det fort bli 3 månaders intervaller för AZ och 1,5 för övriga vacciner.

Jag försöker att lära mig trots åldern men inte lätt när jag har lite problem med hörseln också, meniere, som gör det är svårt att uppfatta tonerna i språket. Många gånger vill jag se ordet, orden, skrivna med våra bokstäver för att förstå. Är det t eller d, l eller n, eller r eller l? Många saker som gör mig frustrerad. Inte lätt.

Man kan helt enkelt vara värdelös på språk.
Jag lärde mig inte finska trots 26år i Haparanda. Det är ett under att jag kan engelska.

Man kan helt enkelt vara värdelös på språk.
Jag lärde mig inte finska trots 26år i Haparanda. Det är ett under att jag kan engelska.
Ja, viljan att lära sig är grunden. När jag gick i skolan i Finland så var finska första främmande språk från trean. När jag började sexan så hade det införts engelska från femteklass så vi fick börja tillsammans med engelskan. Problemet var att ingen ville lära sig finska, pga många förutfattande meningar.

Jag bodde i Finland i ett område som var helt svenskspråkigt och inställningen var antifinskt. Inte lätt att vara i den situationen när finskspråkiga bekräftade samma. Trots allt så lärde jag mig finska och fick godkänt i mitt sista betyg, med godkänt. Detta var i Åbo, långt från min hemtrakt, jag kunde förstå det mesta på finska. Sen flyttade jag tillbaka till Sverige där jag föddes. Har därefter inte pratat finska och när jag varit i Finland så så har engelskan varit lättare att förstå.

Min bror som flyttade tillbaka till Sverige också, som inte kunde någon finska, gifte sig med en finsk tjej i Sverige och kan idag prata finska. Jag har glömt min finska men förstår ibland men kan inte hitta orden. Inte lätt i livet när jag försöker lära mig thailändska och min bror får höra av sin dotter att han får inte besöka Thailand som han aldrigt besökt.

Undrar vilket ord som fastnade i filtret med mitt senaste inlägg?

Innehöll varken mu s lim eller nåt annat.

Vad gör att det måste kollas av en modd?

Ja, viljan att lära sig är grunden. När jag gick i skolan i Finland så var finska första främmande språk från trean. När jag började sexan så hade det införts engelska från femteklass så vi fick börja tillsammans med engelskan. Problemet var att ingen ville lära sig finska, pga många förutfattande meningar.

Jag bodde i Finland i ett område som var helt svenskspråkigt och inställningen var antifinskt. Inte lätt att vara i den situationen när finskspråkiga bekräftade samma. Trots allt så lärde jag mig finska och fick godkänt i mitt sista betyg, med godkänt. Detta var i Åbo, långt från min hemtrakt, jag kunde förstå det mesta på finska. Sen flyttade jag tillbaka till Sverige där jag föddes. Har därefter inte pratat finska och när jag varit i Finland så så har engelskan varit lättare att förstå.

Min bror som flyttade tillbaka till Sverige också, som inte kunde någon finska, gifte sig med en finsk tjej i Sverige och kan idag prata finska. Jag har glömt min finska men förstår ibland men kan inte hitta orden. Inte lätt i livet när jag försöker lära mig thailändska och min bror får höra av sin dotter att han får inte besöka Thailand som han aldrigt besökt.
@Kentha

Jag är själv född i Finland (Hangö/Hankoo) och flyttade till Sverige 1966, så jag har aldrig lärt mig finska eller gått i finsk skola och vi är/var svensktalande i familjen och släkten.
Senaste gången jag var i hemlandet efter mosters bortgång så upptäckte jag att jag kunde beställa tågbiljett på stationen med den bristfälliga kunskap jag hade i finska, men damen bakom disken varken ville eller kunde tala svenska till mig även fast kravet är att få anställning hos VR(SJ på finska) är att båda språken ska användas och ha kunskap i för att jobba där.

VR=Valtio Rauta tiee, ner brutet i delar:
V - stat R - 1. järn & väg

@Kentha

Jag är själv född i Finland (Hangö/Hankoo) och flyttade till Sverige 1966, så jag har aldrig lärt mig finska eller gått i finsk skola och vi är/var svensktalande i familjen och släkten.
Senaste gången jag var i hemlandet efter mosters bortgång så upptäckte jag att jag kunde beställa tågbiljett på stationen med den bristfälliga kunskap jag hade i finska, men damen bakom disken varken ville eller kunde tala svenska till mig även fast kravet är att få anställning hos VR(SJ på finska) är att båda språken ska användas och ha kunskap i för att jobba där.

VR=Valtio Rauta tiee, ner brutet i delar:
V - stat R - 1. järn & väg

Finska måste vara ett av dom svåraste språken av de nordeuropeiska att lära sig.

Finns ju inget ord man får gratis så att säga. Så allt man ska lära sig blir helt nytt.

I dom flesta andra språk finns alltid något som liknar svenskan men finskan är ett språk alldeles för sig själv.

BTT

Hej

Håller med helt, språk är betydligt lättare att lära sig som ung, själv startade jag med att göra en egen ordlista där jag skrev ned hur ord uttalades och vad dom betydde på vårt eget svenska alfabet, det blev med åren en ganska lång lista.

Sen gäller det ju att lyssna när folk talar runtomkring och försöka förstå vad dom säger, samt att själv flitigt använda dom ord och meningar man har lärt sig, det är väl ungefär så jag gjorde en gång i tiden.

Sen har ju folk dessutom väldigt olika anlag för språk förmodligen på ungefär samma sätt som vissa har anlag för musik och att lära sig olika instrument, men åldern är en stor faktor, barn sägs ex.vis ha över 90% större kapavitet att lära sig nya språk jämfört med äldre.

En annan sak som jag tror underlättade lärandet för egen del var väl att jag var helt ensam utlänning i byarna på
80-talet och bara umgicks med Thai, det fanns helt enkelt inga andra att umgås med, så ville man förstå och ha någon att tala med så var man ju tvungen att lära sig förstå och tala Thai, det var det enda språk man hörde ifrån morron till kväll.

Numera finns det ju utlänningar överallt och det kan nog också minska behovet av att lära sig språket och hämma lärandet.

Mvh isan lover

Senast ändrad:
Hej

Pandemin uppges ha påverkat försäljningen av lägenheter negativt i Hua Hin, Cha Am och Khao Tao där nu 4 314 lägenheter finns till salu, bara 280 lägenheter såldes under årets första sex månader, jämfört med att 1 600 lägenheter såldes per år före pandemin.

Decline in sales of condos in Hua Hin: Over 4,000 units without buyers​

By Paul Andrews
August 13, 2021

A serviced condominium in Hua Hin. File photo

There has been a decline in the sales of condos in Hua Hin due to the impact of the COVID-19 pandemic, property consultants Knight Frank have warned.
According to Nattha Khahapana, the firm’s Deputy Managing Director, local condo sales continued to decline in the first half of 2021.

Mvh isan lover

Hej

Thailands ”Centre for Covid-19 Situation Administration” eller CCSA som det förkortas varnar nu för att antalet nya smittade i landet kan komma att bli 60 000 - 70 000 per dygn redan i slutet av augusti om inte en strikt lockdown genomförs.
Med en strikt Lockdown uppskattar CCSA att nivåerna kan hålla sig på ca 45 000 smittade per dygn.

Health Official Warns Covid Cases Could Reach 70,000 Daily in Thailand​

Published August 14, 2021
By CTN News
Health Official Warns Covid Cases Could Reach 70,000 Daily in Thailand

Thailand’s public health department believes daily covid-19 infections could reach 70,000 unless strict lockdowns are employed later this month.

Dr Taweesilp Visanuyothin, spokesman of the governments Centre for Covid-19 Situation Administration reported the Ministry of Public Health’s estimates that daily infections in late August to early September could be around 60,000 to 70,000 patients per day after the current lockdown measures end.
However, if the lockdown measures were extended to September, daily infections would be at around 45,000 patients per day, which is still too high

Mvh isan lover

Tillbaka
Topp