Corona viruset sprider sig

Hej

Barcelona stänger ned igen.

SOPHIE TANHA
16:15
Barcelona stänger ner igen efter virusutbrott.
Lokala myndigheter i Barcelona har återinfört restriktioner och stänger staden i 15 dagar sedan smittspridningen av coronaviruset blossat upp på nytt.
De omkring fyra miljoner invånarna i regionen uppmanas att inte lämna sina hem om det inte är nödvändigt. Folksamlingar begränsas till högst tio personer och nattklubbar, biografer, teatrar och gym har beordrats att stänga. Restauranger och barer får fortsatt hålla öppet men antalet gäster minskas.
Spaniens hälsominister Salvador Illa säger i en radiointervju att det inte rör sig om en "andra våg" utan om regional smittspridning. Lokala hälsomyndigheter uppgav på fredagen att 1 293 nya fall av smittan registrerats det senaste dygnet, varav 884 i storstadsområdet. (TT)

Mvh isan lover

Ett 50-tal fall av den mycket dödliga virussjukdomen ebola, däribland 22 dödsfall, har bekräftats i staden Mbandaka i nordvästra Kongo-Kinshasa sedan början av juni.

Enligt lokala myndigheter håller epidemin på att sprida sig från Mbdanka till omgivande byar längs Kongofloden, varav en del endast går att nå med terrängfordon eller kanot.

Beskedet kommer mindre än en månad efter att myndigheterna förklarat att ebolautbrottet i landets östra delar är över. Drygt 2 000 människor miste livet i smittan som härjade i nästan två år.

Enligt Världshälsoorganisationen finns det inget samband mellan epidemierna i nordvästra och i östra Kongo-Kinshasa. Landet har haft elva utbrott av ebola sedan smittan kunde fastställas 1976.

Ebola orsakas av ett virus som är mycket smittsamt och som sprids bland annat genom direktkontakt med kroppsvätskor. Sjukdomen kan orsaka blödningar som ofta är livshotande

Irans president Hassan Rouhani säger att uppemot 25 miljoner iranier kan ha infekterats med coronaviruset, drygt 30 procent av landets befolkning. Uppgifterna kommer från en rapport som Rouhani hänvisade till i ett tv-tal på lördagen och är betydligt högre än de officiella siffrorna om drygt 271 000 bekräftade fall.
Antalet bygger på ett "uppskattat scenario" och en regeringstjänsteman säger att det handlar om lindrigt smittade som inte behövt söka vård. Rouhani uppgav i sitt tal att över 200 000 smittade vårdats på sjukhus och att uppskattningsvis lika många kan behöva vård de närmsta månaderna.
Myndigheterna har från och med lördagen infört nya restriktioner i huvudstaden Teheran en vecka framåt. Bland annat har skolor och kaféer stängts och religiösa och kulturella aktiviteter förbjudits.

Hej

En ny opinionsundersökning visar att 95% av Thailändarna inte vill ha in några utlänningar i landet, detta för att dom vill undvika en andra smitväg.

95% say 'no foreigners' to prevent 2nd Covid wave: Poll
Most expect second wave, second lockdown
PUBLISHED : 19 JUL 2020 AT 10:54
WRITER: ONLINE REPORTERS

A vast majority of Thais -- 94.51% -- say foreigners should be barred from entering the country to avoid a second wave of the Covid-19 spread, according to an opinion survey by the Suan Dusit Rajabhat University or Suan Dusit Poll.

Mvh isan lover

Hej

En ny opinionsundersökning visar att 95% av Thailändarna inte vill ha in några utlänningar i landet, detta för att dom vill undvika en andra smitväg.

95% say 'no foreigners' to prevent 2nd Covid wave: Poll
Most expect second wave, second lockdown
PUBLISHED : 19 JUL 2020 AT 10:54
WRITER: ONLINE REPORTERS

A vast majority of Thais -- 94.51% -- say foreigners should be barred from entering the country to avoid a second wave of the Covid-19 spread, according to an opinion survey by the Suan Dusit Rajabhat University or Suan Dusit Poll.

Mvh isan lover
dom andra 5 % jobbar inom turistindustrin?

Vad har vi lärt oss om statistik.

Jo, att man får svar som man frågar.
Förvånad att propagandaministeriet hos generalerna lyckades få det till 100%
Men dom har ju propagerat och skrämt upp Thailändarna rejält.
Ser ju bara på frugan, hon tänkte först hålla hemma barnen från skolan för att en Egypter med corona hade vistats utomhus i Rayong.
Nästan alla hotelbokningar av Thai inför storhelg blev cancelerade i Rayong.
Några skolor stängde i Bangkok.
Dom har ju blivit helt tokiga, jag har ingen lust att åka hem nu, kan bara tänka mig stämningen i villagen när jag kommer och föräldrar förbjuder sina barn att leka med mina för pestsmittade farangen kom hem.

Ser ju bara på frugan, hon tänkte först hålla hemma barnen från skolan för att en Egypter med corona hade vistats utomhus i Rayong.
Dom har ju blivit helt tokiga, jag har ingen lust att åka hem nu, kan bara tänka mig stämningen i villagen när jag kommer och föräldrar förbjuder sina barn att leka med mina för pestsmittade farangen kom hem.

Hotellbokningarna som blev avbokade. Jag hörde från polaren på Samet som driver hotell och fick alla bokningar avbokade.

På media hade de sagt att åkte man till Rayong provins skulle man efteråt behöva sitta i karantän. Detta var ju såklart inte korrekt men när det väl varit på tv och snacket gick, ja då kom avbokningarna.

Han tappade alla bokningar för resten av månaden under några timmar.

Tråkigt, för enligt honom har det på helgerna varit okay med folk på ön och verksamhet hade börjat komma igång.

Nationalparken har flyttat sin postering till piren och ytterligare en app behövs för att rapportera sin närvaro på ön. Besöksantalet är officiellt begränsat till 2700 per dag. Men förra lördagen var det 6000 besökare på ön.

Det har fått dem att fundera på om man skall behöva förboka sin plats på ön eller om man måste ha en hotellbokning innan man åker dit.

Hotellen får bara boka upp hälften av sina rum, detta för att alla skall få vara med och dela på kakan. Restaurangerna har fått ta bort hälften av borden, samma tänk här.

Nog kan jag hålla med dig, själv har jag fått känslan, haft över en viss tid, att det är nog dags att lämna, Thailand, i vart fall över en viss tid, tiderna blir hårdare, inkomsterna minskar, ekonomin bottnar snart, och här söker man en anledning till att det blivit på detta sätt, och i skottgluggen står falangen, ilskan kommer att rikta in sig på falangen, och inte blir det bättre av att, myndigheterna slänger bensin på brasan, viruset framfart talar om när man kan återvända, och inkomsterna måste först komma i fas med tidigare levnadsförhållande, visst kan man stanna, men det förutsätter att man stannar i byn, och försörjer halva byn, då kan det funka.....

Tittar man tillbaka vad skrivits, Australien skriver ut nödbrev till sina medborgare, USA och England har sagt, det blir inga brev, USA har sagt indirekt, vi vill ha hem våra medborgare, sen är det fritt att tolka texter som man vill.

Senast ändrad:
Hej

På Öland har man anställt s.k ”Coronaväktare” för att tillrättavisa turister som inte håller avstånd, här på västkusten har vi detta också men här kallas dom ”Värdar” och bär samma typ av västar.

1595171722631.jpeg

FOTO: PONTUS ORRE
Henrik Brolin och Evelina Ander Sollie är coronaväktare.

Mvh isan lover

Rätt underligt att många tror att vaccin är enda räddningen.
Vi lever ju med många farliga microorganismer som kan döda och vi har inget vaccin mot dom.
Hygien, hantering av livsmedel, med massa andra saker som håller dom i chock.
Alla kommer väl ihåg Pastör bland annat, upphettning av mat för att bli av med problemet. Klorering av vatten m m
Samma med corona, de länder som har tryckt ner viruset hat gjort helt rätt för den skall inte släppas lös igen.
Länder som har varit kloka kommer aldrig ikapp Sverige i antal döda, jag kan sätta en kroppsdel i pant för det.

Rätt underligt att många tror att vaccin är enda räddningen.
Vi lever ju med många farliga microorganismer som kan döda och vi har inget vaccin mot dom.
Hygien, hantering av livsmedel, med massa andra saker som håller dom i chock.
Alla kommer väl ihåg Pastör bland annat, upphettning av mat för att bli av med problemet. Klorering av vatten m m
Samma med corona, de länder som har tryckt ner viruset hat gjort helt rätt för den skall inte släppas lös igen.
Länder som har varit kloka kommer aldrig ikapp Sverige i antal döda, jag kan sätta en kroppsdel i pant för det.
Får man välja kroppsdel om du har fel ;) :p

Corona statistik i släkten.
Min brorsdotter hade haft Corona. Hennes sambo blev inte smittad. Nu vet jag inte hur stort hon bor, men jag skulle kunna tänka mig att det är storleksmässigt som en skrubb.
Skumt. Det verkar ju som en del har oturen att få det och andra har turen att inte få det.
Men har man turen att va en av dom som klarar sig utan att bli smittad behöver man ju inte utmana ödet.

Tillbaka
Topp