Corona viruset sprider sig

Man får ingen indikation på lång sikt heller. Om du tittar på kurvan över tid för överdödlighet så kan du inte få ett samband på den. Du kan bara konstatera att dödligheten varierar kraftigt.
Visst kan du se vid långvariga katastrofer en viss höjning i statistiken, men den höjningen representerar inte antalet döda i den katastrofen, utan bara en liten del av dem.
Poängen med pandemier är att en av konsekvenserna är att skydda sig, då sjunker den övriga statistiken som en följd av det och du ser helt enkelt inte överdödligheten orsakad av Covid19.
Det är därför den är helt irrelevant i bedömningar. Den är helt enkelt för för grov och därmed missvisande.
Man måste ha statistik på antal döda och konstaterat sjuka och sätta den i relation till grannländer med ungefär liknande socialt och kulturellt. D.v.s. Finland, Norge, Danmark.
I fall när en läkare inte kan avgöra om personen dött på grund av att Covid19 försvårat ett redan medicinskt fall, skall det räknas som en död i Covid19, annars blir statistiken missvisande.
Orsaken är att man kan statistiskt relativt säkert jämna ut för kända över överinmatningar i statistik, men inte när det gäller exkluderade. Exkluderade blir som ett svart hål.
I ditt drömläge kan man till och med få negativa tal och det får man inte ha.

Hej

Att man inte alls kan få en uppfattning om hur många som dog av covid-19 i ett land genom att jämföra överdödligheten med statistik ifrån dom senaste 10-20 åren håller jag inte med om alls, självklart kan man se om fler eller färre avled under ett år jämfört med andra år.

Själv tycker jag tvärtom att det finns risk för att statistiken blir missvisande just p.g.a att man i Sverige räknar alla som avlider som covid-19 fall om dom bar på smittan, detta utan att veta om dom verkligen dog av coronaviruset eller sina andra sjukdomar.

Dessutom tror jag att just överdödlighet är något som passar bra för att jämföra länder med varandra, detta eftersom många länder räknar avlidna i covid-19 på olika sätt, en del länder räknar ex.vis inte med avlidna på äldreboenden o.s.v.

Mvh isan lover

Vilka av Sveriges statistiksystem vill du använda för att bevisa dina teser? Vad är det som gör att du redan nu är övertygad om att just du har rätt?

Hej

Jag tror att man kommer att fortsätta använda alla tillgängliga metoder för att fastställa hur olika länder har drabbats,
att man mäter överdödlighet och för statistik över detta kan ju knappast vara något nytt för dig heller, det har man ju redovisat siffror på under i stort sett hela pandemin, nu har vi ju en underdödlighet och det ser jag som positivt.

Mvh isan lover

Man ansöker om detta och är ingenting man får automatiskt. En skillnad blir att man istället för immigration har rapport mot lokala polisen. Kalla det försteg till medborgarskap.
Gula boken ger dig inga sådana fördelar som residens, den är bara en registrerad adress.

Thai Permanent Residency | ThaiEmbassy.com

På sidan länken visar till, står felaktigt att man behöver haft ett visum i tre år. Läser man raden efter, där det står att man inte kan använda Multiple Non-Immigrant visum i dess varianter. Då förstår man att det är extension of stay de egentligen menade. Läser man dessutom ännu en till mening har de kallat det med rätt namn, extension of stay.
Även på officiellt håll har de svårt för de engelska begreppen.
Även om man uppfyller kraven är det ett lotteri. såg raden om max 100.

Hej

Jag tror att man kommer att fortsätta använda alla tillgängliga metoder för att fastställa hur olika länder har drabbats,
att man mäter överdödlighet och för statistik över detta kan ju knappast vara något nytt för dig heller, det har man ju redovisat siffror på under i stort sett hela pandemin, nu har vi ju en underdödlighet och det ser jag som positivt.

Mvh isan lover
Jag tror inte på dina teorier om över- och underdödlighet för att fastställa effekterna av coronan. Det pågår ett omfattande arbete av mer traditionell art för att fastställa de medicinska effekterna. Då kan vi se vem av oss myndigheterna håller med.

Jag tror inte på dina teorier om över- och underdödlighet för att fastställa effekterna av coronan. Det pågår ett omfattande arbete av mer traditionell art för att fastställa de medicinska effekterna. Då kan vi se vem av oss myndigheterna håller med.

Hej

Det är inte jag som ligger bakom mätning av överdödlighet, det är något som ansvariga myndigheter sköter, förstår att du med flera nu inte vill kännas vid denna statistik längre när det inte längre handlar om överdödlighet utan har gått över i underdödlighet.

Självklart kommer man att fortsätta mäta överdödlighet som i kombination med annan statistik förmodligen kommer att ge oss en bra bild över hur pandemin drabbade olika länder.

Mvh isan lover

Här är det visst som i klimatdebatten. Vissa kan bara se en faktor. självklart skall överdödlighet vara en av de parametrar som skall tas hänsyn till när det utreds om hur allvarligt det var. Även undanträngningseffekterna har en betydelse. människor som tänker mer på sin hälsa och tar mindre risker. m.m.

Jag varken dog, fick några symptom eller blev sjuk på något sätt.

screenshot.jpg

Hej

Att man inte alls kan få en uppfattning om hur många som dog av covid-19 i ett land genom att jämföra överdödligheten med statistik ifrån dom senaste 10-20 åren håller jag inte med om alls, självklart kan man se om fler eller färre avled under ett år jämfört med andra år.

Själv tycker jag tvärtom att det finns risk för att statistiken blir missvisande just p.g.a att man i Sverige räknar alla som avlider som covid-19 fall om dom bar på smittan, detta utan att veta om dom verkligen dog av coronaviruset eller sina andra sjukdomar.

Dessutom tror jag att just överdödlighet är något som passar bra för att jämföra länder med varandra, detta eftersom många länder räknar avlidna i covid-19 på olika sätt, en del länder räknar ex.vis inte med avlidna på äldreboenden o.s.v.

Mvh isan lover
Det är just den här uppgiften du inte kan få fram på statistik överdödlighet. Du kan ofta se om det skett stora katastrofer, men du har inget underlag att räkna hur många för det är den uppgiften som inte finns i den statistiken.
För att få reda på hur många som dog, måste man räkna dem med tester.
Därför jag säger att den är för grov, inte helt fel. Man har visst en viss nytta av den, men inte för att få en uppfattning om hur många. Den data finns helt enkelt inte i den statistiken.

Den har mer en historisk funktion typ som avlagringar i marken arkeologer och geologer studerar. Man ser att i vissa tider har vissa saker hänt. Men detaljer finns inte.

Det är just den här uppgiften du inte kan få fram på statistik överdödlighet. Du kan ofta se om det skett stora katastrofer, men du har inget underlag att räkna hur många för det är den uppgiften som inte finns i den statistiken.
För att få reda på hur många som dog, måste man räkna dem med tester.
Därför jag säger att den är för grov, inte helt fel. Man har visst en viss nytta av den, men inte för att få en uppfattning om hur många. Den data finns helt enkelt inte i den statistiken.

Den har mer en historisk funktion typ som avlagringar i marken arkeologer och geologer studerar. Man ser att i vissa tider har vissa saker hänt. Men detaljer finns inte.

Hej

Att den här statistiken kan vara lite grov håller jag med om, men den är ändå den enda statistik som man kan jämföra länder med påsett neutralt sätt under pandemin, annan statistik blir ju ännu grövre eftersom många länder mäter antal döda i covid-19 på olika sätt, där blir skillnaderna och olikheterna förmodligen ännu större.

Några detaljer tror jag aldrig att vi kommer att få här, det är alldeles för många döda runt om i världen för att studera varje enskilt fall, många länder har dessutom inte resurser till detta så överdödligneten kommer nog även fortsättningsvis att vara ett viktigt mätetal vid jämförelser.

Mvh isan lover

En arb kamrat berättade igår om sin farmor 82 år , Hon blev smittad av sin make som var nåt år äldre , Hon fick feber väntade hemma för länge , kom in till sjukan efter nio dagar enligt min arb kamrat , Fyra dagar senare var kvinnan som annars var frisk men gammal avliden. Av att härtat stannade, Hjärtat på den äldre kvinnan orkade helt enkelt inte med den höga febern .. Så då frågar jag dig IL Dog denna kvinna enligt statisiken av Covid eller av hjärtopp på grund av hög feber ? Tycker den frågan är ganska relevant i denna diskussion om hur djäkla skevt och cyniskt en del resonerar. hade inte denna kvinna smittats på butiken av Covid så hade hon förmodligen haft många år kvar att leva. Långa promenader tillsammams dessa två varje dag, en frisk 82 åring mao

En arb kamrat berättade igår om sin farmor 82 år , Hon blev smittad av sin make som var nåt år äldre , Hon fick feber väntade hemma för länge , kom in till sjukan efter nio dagar enligt min arb kamrat , Fyra dagar senare var kvinnan som annars var frisk men gammal avliden. Av att härtat stannade, Hjärtat på den äldre kvinnan orkade helt enkelt inte med den höga febern .. Så då frågar jag dig IL Dog denna kvinna enligt statisiken av Covid eller av hjärtopp på grund av hög feber ? Tycker den frågan är ganska relevant i denna diskussion om hur djäkla skevt och cyniskt en del resonerar

Hej

Själv har jag inte någon utbildning i ämnet men som lekman skulle jag nog räkna det som ett dödsfall.g.a Coronaviruset, men om en individ redan har en eller flera sjukdomar som alla var och en har hög dödlighet också bär på ett coronavirus blir saké mer komplicerad och svår att avgöra, här går ju t.o.m läkarna ofta bet, men i statistiken blir det ändå ett coronadödsfall.

Mvh isan lover

Hej

Själv har jag inte någon utbildning i ämnet men som lekman skulle jag nog räkna det som ett dödsfall.g.a Coronaviruset, men om en individ redan har en eller flera sjukdomar som alla var och en har hög dödlighet också bär på ett coronavirus blir saké mer komplicerad och svår att avgöra, här går ju t.o.m läkarna ofta bet, men i statistiken blir det ändå ett coronadödsfall.

Mvh isan lover
Ungefär som jag ser det , och om tillex en patient dör av hjärtsvikt pga att ett redan tidigare svagt hjärta stannat pga pfrestningar från feber orakadav Coronan så är orsaken Corona som jag ser det .. I detta fallet var kvinnan frisk , men finns säkert många multisjuka som där av att deras gamla organ slutar fungera då påfrestningar blir för stora , Orasen är då Coronan , som jag ser det skall detta tillskrivas Coronan hur som helst

Hej

Att den här statistiken kan vara lite grov håller jag med om, men den är ändå den enda statistik som man kan jämföra länder med påsett neutralt sätt under pandemin, annan statistik blir ju ännu grövre eftersom många länder mäter antal döda i covid-19 på olika sätt, där blir skillnaderna och olikheterna förmodligen ännu större.

Några detaljer tror jag aldrig att vi kommer att få här, det är alldeles för många döda runt om i världen för att studera varje enskilt fall, många länder har dessutom inte resurser till detta så överdödligneten kommer nog även fortsättningsvis att vara ett viktigt mätetal vid jämförelser.

Mvh isan lover
Men det här med hur man räknar mellan länder ger inga stora variationer som egentligen förändrar något. När man räknar ungefär jämbördigt mellan länder ligger vi ca tjugo gånger värre till än våra närmaste grannländer och i klungan bland världens sämst skötta länder under pandemin.
Det är inte en skillnad i hur man räknar som skapar den differensen, det är en faktisk skillnad som existerar.

I den jämförelse mellan länder du talar om, kommer statistik för överdödlighet reagera t.ex så här.
Åtgärder mot pandemi ger sänkta andra dödstal vilket då gömmer dödstalen orsakad av pandemin.
Mindre åtgärder KANSKE inte orsakar sänkning generellt av andra dödstal, det kanske gör det för att folk blir rädda och är mer varsamma själva.
Det är här problemet är med just denna statistik. Du kan inte använda den till någon som helst jämförelse mellan länder, eller räkna. Orsaken är att de andra parametrarna är obekanta. Du vet inte hur många fler dog i trafik, hur många fler dog av influensa, eller hur många mindre dog av övervikt.
Problemet med statistik överdödlighets är att den gömmer detaljer helt. Du kan inte alls analysera eller jämföra en pandemi eftersom uppgifterna om den är helt gömda i data.
Du vet inte vilka andra skillnader som påverkat dödstal i det egna landet, eller i andra länder.
För att se verkningar av pandemi är statistik för överdödlighet irrelevant. Politiskt har den en nytta eftersom den statistiken per design gömmer data, så kan du säga vad du vill med den statistiken.

Även om man uppfyller kraven är det ett lotteri. såg raden om max 100.
Jag får se till nästa år när jag lägger in min ansökan. Eftersom jag är gift med Thai hade jag kunnat lämna in ansökan om medborgarskap direkt vid de gångna tre åren, men det faller på att i den möjligheten måste man också haft arbetstillstånd på thai företag under den tre-års perioden.
Nu måste jag gå andra spåret och då är det tre år till residens och två ytterligare år till medborgarskap.
De som har den tiden men inte är gifta med thai måste gå vägen med naturalisation och då är det 10 år som resident i landet före medborgarskap.
Och alla siffror justeras med ansökningstid och ev. kvot fyllda för året.
Det är en process att ta sig igenom.

Hej

Det är inte jag som ligger bakom mätning av överdödlighet, det är något som ansvariga myndigheter sköter, förstår att du med flera nu inte vill kännas vid denna statistik längre när det inte längre handlar om överdödlighet utan har gått över i underdödlighet.

Självklart kommer man att fortsätta mäta överdödlighet som i kombination med annan statistik förmodligen kommer att ge oss en bra bild över hur pandemin drabbade olika länder.

Mvh isan lover
Jag ser det som att du underskattar och undervärderar effekterna av det arbete, som olika myndigheter bedriver för att få ett grepp om coronan med hjälp av traditionell statistik, som tar fasta på att analysera detaljer, som man sedan aggregerar. Dina favoriter över- och underdödlighet kopplade till olika antaganden är grova begrepp och kan innehålla olika felkällor. Kanske kan de parametrarna pigga upp fantasin och en politisk diskussion men vill man ha fram medicinska fakta runt coronan måste man analysera djupare, anser jag. Myndigheterna håller på att analysera relevanta basfakta och redovisningar kommer men vi måste ge dem tid. Sverige har ju medicinsk statistik och sparade grunddata, som går tillbaka till 1700-talet. Om jag kommer i håg rätt sparas alla data på undervisningssjukhus till världens undergång. Dessutom har socialstyrelsen ett tjugotal register baserade på alla som är födda dag 1 och 15. Detta gör att man i Sverige kan analysera sjukdomar, som uppstått genom arv och mutationer. Sverige kommer att klara av den statistiska sidan av coronan. Var inte orolig och ha inte så bråttom.

Hur andra länder sköter sin statistik vet jag inte, men gissar på, att det inte finns någon världsstandard för hur detta ska gå till. Forskare kommer antagligen att få tillgång till andra länders uppgifter. Aggregerade data kommer att redovisas för många länder.

En arb kamrat berättade igår om sin farmor 82 år , Hon blev smittad av sin make som var nåt år äldre , Hon fick feber väntade hemma för länge , kom in till sjukan efter nio dagar enligt min arb kamrat , Fyra dagar senare var kvinnan som annars var frisk men gammal avliden. Av att härtat stannade, Hjärtat på den äldre kvinnan orkade helt enkelt inte med den höga febern .. Så då frågar jag dig IL Dog denna kvinna enligt statisiken av Covid eller av hjärtopp på grund av hög feber ? Tycker den frågan är ganska relevant i denna diskussion om hur djäkla skevt och cyniskt en del resonerar. hade inte denna kvinna smittats på butiken av Covid så hade hon förmodligen haft många år kvar att leva. Långa promenader tillsammams dessa två varje dag, en frisk 82 åring mao
I Sverige finns det regelverk för hur dödsfall ska bedömas även om jag inte känner till dem. Dessa regelverk omfattar också coronan liksom alla andra sjukdomar. Exaktheten kan dock variera med antalet obduktioner.

Jag var på ICA och handla idag, en äldre kvinna hostade över grönskdisken, så gick jag förbi och inte handlade det som jag ville. Om man kan bara lite fysik och lufthastighet vet man att maskhar en del skydd och verkan på spridningen. Har Tegnell så svårt är att begripa det

FB_IMG_1595845290483.jpg

Tegnell har nog inte svårt att förstå. Men Tegnell som är "språkrör" för en myndighet med mer än 500 anställda förmedlar information baserat på fakta, forskning och vetenskap. Präster baserar information på tro!

Till en början fanns det ingen forskning på maskens påverkar. Många sade sig veta och tro, men kunde inget bevisa.

Något jag sedan länge lärt mig är att inte tro på allt som skrivs på internet t.ex. den bild du nu publicerar, så information inte stämmer alls med vad WHO och forskningen säger. Så kallade fake news får det då bli.

Visst kan masken hjälpa, men inte till de nivåer som anges.

Den 40 åriga mannen som på sin motorcykel blev överkörd av en lastbil i Stockholm men provet påvisade positivt för Covid. Dog han av Covid?

Detta var på nyheterna om hur fel det kan bli med statistik och beräkningar. Därtill räknades han ca 0,01 gång till, då överdödlighet även läggs in i FHMs redovisning av Coronadödsfall.

I Sverige finns det regelverk för hur dödsfall ska bedömas även om jag inte känner till dem. Dessa regelverk omfattar också coronan liksom alla andra sjukdomar. Exaktheten kan dock variera med antalet obduktioner.
Igår sade Hallengren att hon efterlyser en gemensam modell för Skandinavien avseende Pandemi hantering .Kan säga att ja fick kaffet över hela bordet .vilket djäkla skämt

Tillbaka
Topp