Corona viruset sprider sig

brt666

Forumräv
Nu diskuterar vi Corona , varför blanda in trevliga risker med onödiga risker , Att köra MC är inte onödigt , det är i allra högsta grad nödvändigt för ett bra väbefinnande :D
Det är en allvarligt menad fråga. Jag jobbar varken med partikelfilter eller infektionssjukdomar. Förvisso har jag varit inblandad i att prova masker för covid-19 men det finns garanterat andra på forumet som kan mer om det. Det jag arbetar med, och är expert på, är personriskbedömningar. Inte för pandemier men för maskiner och system.
Därför tycker jag det är fascinerande att risker bedöms så olika beroende på vad man är rädd för. Många kör t.ex. mc i Thailand, eller använder motorsåg utan skydd och utbildning men är livrädda för Corona. Jag killgissar att döds/skaderisken är betydligt större för mc/motorsåg än Corona.

ulflan

Forumveteran
Effekterna av B krigsföring , då använder man väl helmasker på soldaterna, Mask 90 har ju ett militärt filter klassat för både gaser partiklar/radiak nedfall ,virus , bakterier mm , Eller menar du civilt skydd för befolkning ? Självklart skyddar en miltär mask med ett dito filter mot Corona.
Militären kan ju hitta på olika elakheter i form av ABC-krigsföring enligt tidigare terminologi. Numera massförstörelsevapen:

A Atombomb i olika former.

B Bakterier t ex dödligt eller något som orsakar magsjuka några dagar. En amatör som jag anser att detta borde likna coronan. Kan spridas med en aerosolflaska och är billigt att tillverka och svårt att upptäcka. Kan kombineras med modern DNA-teknik om inte befolkningen är uppblandad. Finns de som anser att coronan är bakterier som rymt eller blivit utsläppta från ett labb.

C Kemiska stridsmedel. Den första som användes var klorgas. En annan är senapsgas. En del gaser kräver helkroppsskydd.

ulflan

Forumveteran
Det är en allvarligt menad fråga. Jag jobbar varken med partikelfilter eller infektionssjukdomar. Förvisso har jag varit inblandad i att prova masker för covid-19 men det finns garanterat andra på forumet som kan mer om det. Det jag arbetar med, och är expert på, är personriskbedömningar. Inte för pandemier men för maskiner och system.
Därför tycker jag det är fascinerande att risker bedöms så olika beroende på vad man är rädd för. Många kör t.ex. mc i Thailand, eller använder motorsåg utan skydd och utbildning men är livrädda för Corona. Jag killgissar att döds/skaderisken är betydligt större för mc/motorsåg än Corona.
Din fråga uppfattar jag som berättigad. Jag har ofta förvånats över vilka stora risker MC-förare tar i BKK och Thailand men också i Sverige. Har ett fritidshus inte långt från Vaxholm. I de trakterna är det inga förnäma vägar men populärt bland MC-åkare. Det brukar stryka med någon varje år.
Jag är rädd när jag kör på de här vägarna för att möta en MC på fel sida i en kurva.

S

Skip

Gäst
Möjligt , men hur mycket kan du om de olika riskmomenten ? Jag har kört MC sedan jag var 17 år , I Thailand sedan 2014 , och många hundra mil, ofta 1000 mil / år i Thailand, oavsett vad många anser så anser jag det vara lika farligt i Sverige som i Thailand, Motorsåg har jag använt relativt mycket, och utan skydd naturligtvis .. Så visst finns det risker. Hur många dör av respektive MC , Motorsåg ,Corona , jag anser jag har större möjligheter att påverka utgången om jag blir utsatt för faran med MC , med Corona så är jag hänvisad till..:eek: Ingen hjälm , Inga kevlarbyxor mm , så varför inga masker i Coronatider haha ;) ... Tänkvärt kanske , Varför inte skydd i alla farliga situationer , tänker att du håller med mig.
AT kör kanske MC utan hjälm ??

Nam Falang

Forumveteran
Effekterna av B krigsföring , då använder man väl helmasker på soldaterna, Mask 90 har ju ett militärt filter klassat för både gaser partiklar/radiak nedfall ,virus , bakterier mm , Eller menar du civilt skydd för befolkning ? Självklart skyddar en miltär mask med ett dito filter mot Corona.

Detta filter tar det mesta och definitivt Corona , men jobbigt och tungt att andas i , finns bättre för att skydda sig mot endast Corona Visa bilaga 93999
Den där skulle man behöva när frugan gör Somtam eller kokar kycklingfötter :)

Isan Lover

Forumveteran
Hej

Lite glädjande besked för oss Svenskar eftersom Sverige ser ut att klara sig bättre ekonomiskt under coronapandemin än många andra länder, sämst går det för dom som stängde ned.

SOPHIE STIGFUR
14:49
Historiska BNP-ras över hela Europa – men prognosen för Sverige är klart ljusare.
– Bilden av att Sverige har klarat sig bättre håller, säger SEB:s Robert Bergqvist.
Att nedstängda samhällen, tillbommade industrier och låsta butiker slår hårt mot ekonomin har alla varit överens om, men i vilken omfattning har man inte vetat. Förrän nu. När Europas länder presenterar bruttonationalprodukten (BNP) för andra kvartalet blir det facit – med idel knallröda siffror.
I Spanien krympte BNP med 18,5 procent jämfört med första kvartalet, det största fallet i EU. Italiens ras låg på 12,4 procent och Frankrikes på 13,8 procent. EU-ländernas samlade BNP minskade med 11,9 procent.
De svenska siffrorna publiceras först den 5 augusti, men prognoserna ser betydligt bättre ut än övriga länder. SEB spår ett fall på 8 procent under andra kvartalet jämfört med det första, medan storbankskollegorna Nordea och Handelsbanken spår 8,5 procent respektive 7 procent.
Torbjörn Isaksson, chefsanalytiker på Nordea, säger att det ser ut som att Sverige har klarat sig bättre än många andra länder under första halvåret. Jämfört med våra nordiska grannar är skillnaden dock mindre.
– Svensk ekonomi var en av få som inte hade en nedgång alls i första kvartalet, till att börja med. Under andra kvartalet ser nedgången ut att bli dramatisk även här, men inte lika dramatisk som i andra länder, säger han.
Bergqvist tror att det kan finnas fler förklaringar till Sveriges fördel, bland annat att vi i Sverige inte är lika beroende av turism som länderna i södra Europa. (TT
)

Mvh isan lover

S

Skip

Gäst
Hej

Lite glädjande besked för oss Svenskar eftersom Sverige ser ut att klara sig bättre ekonomiskt under coronapandemin än många andra länder, sämst går det för dom som stängde ned.

SOPHIE STIGFUR
14:49
Historiska BNP-ras över hela Europa – men prognosen för Sverige är klart ljusare.
– Bilden av att Sverige har klarat sig bättre håller, säger SEB:s Robert Bergqvist.
Att nedstängda samhällen, tillbommade industrier och låsta butiker slår hårt mot ekonomin har alla varit överens om, men i vilken omfattning har man inte vetat. Förrän nu. När Europas länder presenterar bruttonationalprodukten (BNP) för andra kvartalet blir det facit – med idel knallröda siffror.
I Spanien krympte BNP med 18,5 procent jämfört med första kvartalet, det största fallet i EU. Italiens ras låg på 12,4 procent och Frankrikes på 13,8 procent. EU-ländernas samlade BNP minskade med 11,9 procent.
De svenska siffrorna publiceras först den 5 augusti, men prognoserna ser betydligt bättre ut än övriga länder. SEB spår ett fall på 8 procent under andra kvartalet jämfört med det första, medan storbankskollegorna Nordea och Handelsbanken spår 8,5 procent respektive 7 procent.
Torbjörn Isaksson, chefsanalytiker på Nordea, säger att det ser ut som att Sverige har klarat sig bättre än många andra länder under första halvåret. Jämfört med våra nordiska grannar är skillnaden dock mindre.
– Svensk ekonomi var en av få som inte hade en nedgång alls i första kvartalet, till att börja med. Under andra kvartalet ser nedgången ut att bli dramatisk även här, men inte lika dramatisk som i andra länder, säger han.
Bergqvist tror att det kan finnas fler förklaringar till Sveriges fördel, bland annat att vi i Sverige inte är lika beroende av turism som länderna i södra Europa. (TT
)

Mvh isan lover
) :D :D :D

S

Skip

Gäst
Ser tyvärr inte alls så just ut IL , Du förskönar gärna , det vet jag , men nu gäller hårda fakta , Kronan ger just nu 3, 55 thaibath
Och så bra ser det inte alls ut för Sverige som verkar få en slev av skiten också, extrem arbetslöshet , och då vet alla som tänker till att den är betydligt sämre än så , om man plockar bort alla fejkjobb som fixas för att frisera siffrorna . Undrar just var detta slutar :(
1596218861995.png

mats

Medlem
Jag tror inte på dina teorier om över- och underdödlighet för att fastställa effekterna av coronan. Det pågår ett omfattande arbete av mer traditionell art för att fastställa de medicinska effekterna. Då kan vi se vem av oss myndigheterna håller med.
Kan man egenligen jämföra dödlighet - 19 med - 20?
Borde man inte då också jämföra insatser - 19 med - 20?
Tänk er ett vanligt influensa år med årets åtgärder, då skulle vi se på underdödlighet. :)

S

Skip

Gäst
Både och. För de flesta så är det en fördel, för multisjuka och riktigt risiga så är det en nackdel.
Tror inte heller jag som är en stark 70 åring utan underliggande går säker, kan stryka med jag också enligt min dotter som är sjuksyrra i Stockholm , hon har sett en hel del 65 åringar som var helt friska gå bort i corona bättre att skydda sig

JanneMan61

Forumräv
Världens farligaste virus och folk vet knappt om dom haft det....
Det ÄR farligt för att folk inte vet om att dom har det. De smittar andra personer och en del blir rejält sjuka. Jag har tidigare skrivit om min moster som är 75 år gammal. Hon visste inte att hon bar viruset för hon hade inte symtom överhuvud taget. Hennes man fick viruset och avled efter två veckor på sjukhus :'(

anderlind

Aktiv medlem
Det ÄR farligt för att folk inte vet om att dom har det. De smittar andra personer och en del blir rejält sjuka. Jag har tidigare skrivit om min moster som är 75 år gammal. Hon visste inte att hon bar viruset för hon hade inte symtom överhuvud taget. Hennes man fick viruset och avled efter två veckor på sjukhus :'(
Ja, är man äldre ska man följa rekommendationerna som finns för äldre, Information till äldre — Folkhälsomyndigheten.

Beklagar förlusten.

Acke

Forumräv
Tror inte heller jag som är en stark 70 åring utan underliggande går säker, ...

Samma erfarenhet som JanneMan. Ett äldre par några hus härifrån - han 71 år och helt frisk i övrigt - fick Covid16 runt Valborg. Hon hämtade sig efter c:a 2 veckor, men han intensivvårdades; lyckades aldrig "komma tillbaka" och avled för drygt en vecka sedan. Aktiva människor, ej överviktiga och golfspelare, så man vet aldrig hur det kommer att drabba.

Isan Lover

Forumveteran
Hej

Det var SEB,s rapport som jag hänvisade till och den talar sitt tydliga språk, egentligen är det väl inte så sensationellt eller oväntat att ett lands ekonomi försämras mer om man stänger ned än om man har öppet, det är ju ganska logiskt.

Hade det varit mer lönsamt för ett lands ekonomi att ha nedstängt skulle man ju inte öppna upp igen, varför hålla på och producera en massa varor och tjänster om man tjänar mer på att ha stängt?

Men så fungerar det nog inte. :)

Mvh isan lover

S

Skip

Gäst
Hej

Det var SEB,s rapport som jag hänvisade till och den talar sitt tydliga språk, egentligen är det väl inte så sensationellt eller oväntat att ett lands ekonomi försämras mer om man stänger ned än om man har öppet, det är ju ganska logiskt.

Hade det varit mer lönsamt för ett lands ekonomi att ha nedstängt skulle man ju inte öppna upp igen, varför hålla på och producera en massa varor och tjänster om man tjänar mer på att ha stängt?

Men så fungerar det nog inte. :)

Mvh isan lover
SUCK !!

andrejsdenruskige

Forumveteran
Jodå, jag skrev det ovan.
Bra för folk flest, dåligt för dom som inte hanterar viruset.
Därav gillar jag testning

PeterSfa

Forumräv
Är inte vattenfiltrering lönsamt också? Stora delar av världen har ju vattenbrist och återanvändande av vatten till en låg kostnad med kreativ teknik borde väl ge mat för dagen? I Sverige börjar man ta bort läkemedelsrester från spillvatten för att undvika missbildningar. Har kanske inte så mycket med coronan att göra men det finns ju gifter och andra problem.
På just den här punkten är Israel närvarande i Thailand. Man levererar vattenfiltrering och vattenutvinningsteknik från luft till landet.
Israel har ju tvingats forska och utveckla en hel del inom det här området och har utvecklat många lösningar som man nu hjälper många länder med.

PeterSfa

Forumräv
Hej

All statistik har väl sina brister av olika slag men för att utläsa trender och slutsummera den här pandemin kommer just överdödlighet att ha en stor roll, tänk på alla dom fattiga länder där folk avlider utan någon som helst kontroll av läkare och inga coronatester utförs o.s.v, här kan man ju i bästa fall sammanställa hur många som dog under ett år och jämföra det med tidigare år.

Mvh isan lover
En roll ja, men inte den statistik som visar utsträckningen av pandemin.
Jag får gå till att räkna frukter tror jag.
Ex. Man vet statistiskt att 20 procent av alla frukter som levererar till syltfabriker är ruttna.
År ett går det mycket bra för företagen, de kasserar i snitt de de 20% frukter som var dåliga och alla fabriker levererade sina produkter.
År två gick vissa företag i konkurs, de kunde inte leverera sina produkter.
Fortfarande var 20 procent av frukterna ruttna, och de övriga 80 procenten friska. Men trots det kunde detta år vissa fabriker inte leverera och fick helt enkelt klappa igen och friställa sin personal.

Det som hade hänt var att en sjukdom drabbade päron och åstadkom att samtliga päron var ruttna och oanvändbara. De fabriker som gjorde sylt av äpplen hade till detta år haft tur. Det hade kommit ett biologiskt helt ofarligt konserveringsmedel man försökstestade på äpplen och inte ett enda äpple var var ruttet.

I båda åren var alltså statistiskt antalet frukter till 20% ruttna. I statistiken kan man inte se de ruttna päronen som orsakade att fabrikerna fick stänga.

Det är helt enkelt så att en statistik för något helt annat, som inkludera andra statistiska objekt som varierar av andra orsaker, aldrig kan användas för att selektivt titta på bara en typ av statistiska objekten. Därför att data för detta finns helt enkelt inte där.
Har t.ex. ett land lika många färre döda i trafiken som det dör extra i Covid19, så har landet inget problem med Covid19 i din modell. Antalet döda är fortfarande exakt det samma.
Därför är den irrelevant som ett primärt instrument, utan har bara ett akademiskt intresse.

Liknande trådar

Topp