Corona viruset sprider sig

Så inga problem med spridning, med andra ord.
Någonstans måste man börja förstå att nedstängning har att göra med rätta till förlorad kontroll som man behöver rätt till och att restriktioner är för smittspridning, Det är en helt helt annat sak.. Det som är grunden till att Sverige fick så många dödsfall man fick.
Att blanda dessa två saker, då hamnar man på Tegnell nivå där man egentligen inte vet hur man ens skall hantera en uppblåst mage.
Jag försöker personligen undvika det,
Nej, det finns inget skäl för nedstängning för att viruset som väntat tar en ny fart. I min åsikt.
Viruset är vad det är och sprider på det sätt den gör.
nedstängning är en kraftig åtgärd som primärt ger sjukvården möjlighet komma ifatt och ställa om sig. Restriktioner är det som styr smittspridning..

Någonstans måste man börja förstå att nedstängning har att göra med rätta till förlorad kontroll som man behöver rätt till och att restriktioner är för smittspridning, Det är en helt helt annat sak.. Det som är grunden till att Sverige fick så många dödsfall man fick.
Att blanda dessa två saker, då hamnar man på Tegnell nivå där man egentligen inte vet hur man ens skall hantera en uppblåst mage.
Jag försöker personligen undvika det,
Nej, det finns inget skäl för nedstängning för att viruset som väntat tar en ny fart. I min åsikt.
Viruset är vad det är och sprider på det sätt den gör.
nedstängning är en kraftig åtgärd som primärt ger sjukvården möjlighet komma ifatt och ställa om sig. Restriktioner är det som styr smittspridning..

Alltså är det inget problem med att Frankrike har större spridning nu än förr och Covid är alltså inget problem.
Men bör inte sjukvården vara under mer press då fler är smittade?

Låsta artiklar från DN, men rubrikerna vittnar om att det är för tidigt att utse vinnare... ;)

Screenshot_20200906-095504_Chrome.jpg

Screenshot_20200906-095932_Chrome.jpg

Hej

Phuket var ju tänkt som ett pilotprojekt som en s.k ”resebubbla”, ön skulle ha öppnats upp för turism den 1 oktober, men efter ett nytt lokalt covid-19 fall lutar det åt att planen på detta nu blir uppskjuten.

Mvh isan lover

Hej

I Norge verkar man ha dålig kontroll på antal coronasmittade, förra veckan trodde Norge sig ha 34 600 och 43 500 smittade, men nu tror man att den verkliga siffran är 55 000 och 73 000 smittade.

Norska FHI: Långt fler smittade än vi trott
Nora Fernstedt

PUBLICERAD: I DAG 00.48
UPPDATERAD: MINDRE ÄN 3 TIM SEDAN
NYHETER
Coronasmittan ökar i Norge och 1 100 personer har satts i karantän i Østfold.

Samtidigt chockhöjer FHI siffran över antalet norrmän som uppskattas ha haft sjukdomen.

De är sannolikt 60 procent fler än man tidigare trott.

Fram till förra veckan bedömde hälsomyndigheterna att mellan 34 600 och 43 500 norrmän smittats av coronaviruset.
Men på lördagen kom Folkehelseinstituttet, Norges motsvarighet till Folkhälsomyndigheten, med nya besked. Enligt myndighetens nya uppskattning rör det sig snarare om mellan 55 000 och 73 000 smittade – en ökning med 60 procent.

Mvh isan lover

Alltså är det inget problem med att Frankrike har större spridning nu än förr och Covid är alltså inget problem.
Men bör inte sjukvården vara under mer press då fler är smittade?
Det finns inga ord från mig som kommenterar enskilt sjukvården, om du läser tillbaka.
Än en gång, nedstängning är ett verktyg man använder initialt för att få kontroll, eller om man hamnar i ett läge igen där man tappat kontrollen. Det är inte det prioriterade verktygen man använder bara för att en smittspridning ökar, det är där använder restriktioner.
Ökat belastningen på en sjukvård/samhälle är det restriktioner man försöker införa och inte en nedstängning.

Det finns inga ord från mig som kommenterar enskilt sjukvården, om du läser tillbaka.
Än en gång, nedstängning är ett verktyg man använder initialt för att få kontroll, eller om man hamnar i ett läge igen där man tappat kontrollen. Det är inte det prioriterade verktygen man använder bara för att en smittspridning ökar, det är där använder restriktioner.
Ökat belastningen på en sjukvård/samhälle är det restriktioner man försöker införa och inte en nedstängning.

Så när smittspridningen är större så innebär det att man har kontroll?

Så smittspridning är alltså positivt då man slipper stänga ner samhället?
Var får du allt ifrån?
Att något är normalt är väl inte synonymt med att det är positivt?
En pandemi fungerar på ett visst sätt som man betecknar som normalt, d.v.s. det är så här det fungerar.
Normalt brukar man beteckna en pandemi som negativ.
Som jag upprepat sagt finns ett antal åtgärder/verktyg man använder vid bekämpning. Nedstängning är som jag nämnt för att initialt sätta ett stopp så samhället kan ställa om sig och förhindra onödiga dödsfall. Man ger sjukvården tid komma ikapp och kunna ge rätt vård.
Efter det är det restriktioner som är styrmedlet, iaf så länge man inte tappar eller riskerar tappa kontroll och det blir övermäktigt hantera.
Då kan en nedstängning vara befogad igen.
Som läget är just nu, ser jag inga skäl för en nedstängning.

Var får du allt ifrån?
Att något är normalt är väl inte synonymt med att det är positivt?
En pandemi fungerar på ett visst sätt som man betecknar som normalt, d.v.s. det är så här det fungerar.
Normalt brukar man beteckna en pandemi som negativ.

Ursäkta

När fler blir smittade så ska man inte stänga ner samhället har vi nyss kommit fram till.
Om inte det är positivt så vet jag inte.
Tycker man att ett stängt samhälle är bra, så är det ju å andra sidan inte positivt.

200 smittade per dag - Stäng ner
8000 smittade - alles gut

Ursäkta

När fler blir smittade så ska man inte stänga ner samhället har vi nyss kommit fram till.
Om inte det är positivt så vet jag inte.
Tycker man att ett stängt samhälle är bra, så är det ju å andra sidan inte positivt.

200 smittade per dag - Stäng ner
8000 smittade - alles gut
Nej, det är inte korrekt.
Du måste hela tiden tänka att smittan är kvar oavsett vilka åtgärder som vidtages.
Initialt vet man inte hur allvarligt det kommer att bli. Sjukvården kan inte hantera, de saknar kunskap och medel.
Som också var fallet i Sverige på samma sätt som andra länder.
Sverige valde initialt att inte stänga ned snabbt för att långt senare införa restriktioner. Man skapade det antal dödsfall som blev med den åtgärden.
Idag kan sjukvården hantera sjukdomen på ett annat sätt. Man har kunskap och kapacitet.
Situationen är då helt annorlunda. För att hålla ned antalet smittade använder man då restriktioner. Nedstängning är enbart för den akuta situationen.

Nej, det är inte korrekt.
Du måste hela tiden tänka att smittan är kvar oavsett vilka åtgärder som vidtages.
Initialt vet man inte hur allvarligt det kommer att bli. Sjukvården kan inte hantera, de saknar kunskap och medel.
Som också var fallet i Sverige på samma sätt som andra länder.
Sverige valde initialt att inte stänga ned snabbt för att långt senare införa restriktioner. Man skapade det antal dödsfall som blev med den åtgärden.
Idag kan sjukvården hantera sjukdomen på ett annat sätt. Man har kunskap och kapacitet.
Situationen är då helt annorlunda. För att hålla ned antalet smittade använder man då restriktioner. Nedstängning är enbart för den akuta situationen.

Så hur ska sjukvården klara av fler patienter helt plötsligt?
Fler smittade innebär väl fler patienter?
Har man hunnit utbilda så pass många och expanderat lokalerna som att dom skulle vara byggda av resårband?

Så hur ska sjukvården klara av fler patienter helt plötsligt?
Fler smittade innebär väl fler patienter?
Har man hunnit utbilda så pass många och expanderat lokalerna som att dom skulle vara byggda av resårband?
Man styr antalet smittade med hjälp av restriktioner. Frågan var ju initialt om det var läge för en nedstängning.
Jag har åsikten att det inte är läge för det just nu, man kan reglera detta med restriktioner.
Jag kan däremot inte förutsäga vart andra kommer lägga gränsen för detta, detta är enbart min åsikt.
Orsaken att man har fler smittade just nu är för att man släppt på restriktioner och folk träffats i större utsträckning.
Sjukvården har idag större kapacitet eftersom man kan den här sjukdomen nu.

Jämför orelaterat t.ex med helt en bil med fabrikationsfel, man vet inte vad felet är och hur avhjälpa.
I början har du bara några bilar och det tar lång tid felsöka och därmed reparera.
Efter en tid har du lärt dig se symptomen och koppla den till rätt orsak och kan gå direkt på problemet. Från att bara kunnat laga en bil per dag har du gått till kapacitet att laga kanske tjugo per dag.

Senast ändrad:
Man styr antalet smittade med hjälp av restriktioner. Frågan var ju initialt om det var läge för en nedstängning.
Jag har åsikten att det inte är läge för det just nu, man kan reglera detta med restriktioner.
Jag kan däremot inte förutsäga vart andra kommer lägga gränsen för detta, detta är enbart min åsikt.
Orsaken att man har fler smittade just nu är för att man släppt på restriktioner och folk träffats i större utsträckning.
Sjukvården har idag större kapacitet eftersom man kan den här sjukdomen nu.

Jämför t.ex med helt orelaterad bil med fabrikationsfel, men vet inte vad felet är och hur avhjälpa.
I början har du bara några bilar och det tar lång tid felsöka och därmed reparera.
Efter en tid har du lärt dig se symptomen och koppla den till rätt orsak och kan gå direkt på problemet. Från att bara kunnat laga en bil per dag har du gått till kapacitet att laga kanske tjugo per dag.

Så idag botar man helt enkelt Covid.
Perfekt! Då kan vi öppna upp hela världen

Tillbaka
Topp