Corona viruset sprider sig

Det är bäst inte att resa så mycket just nu.
En engelskman är smittad i Singapore och reste sedan till Frankrike.

det verkar som om de europeiska myndigheterna tar för lätt på det här !
Så det, jag skrev den 8. Februari verkar fortfarande vara ett bra råd.

Hej

Kuwait stoppar alla flygningar till och från Thailand, Sdykorea och Italien p.g.a coronaviruset.

Mvh isan lover

Det kommer att visa sig vid nästa rapportsäsong, om man inte fått bukt med viruset då vilket inte är troligt och man ser sämre rapporter så kan det börja gå ner på allvar. Enda chansen att stoppa ett jätteras nu är att man får bukt med viruset inom kort. Fortsätter det utvecklas som nu ett par mån till lär börsen ha blivit billig.
Undrar om det blir någon större nedgång. Trots allt måste pengarna placeras någonstans. Att ha på konto utan ränta tror jag de flesta tröttnar på. att ha placerat u aktier är trots allt det minst dåliga på sikt.

Morgonen är lika dyster som igår vad gäller spridningen av smittade.
Sydkorea har passerat 1000 smittade.

Österrike, Kroatien, Schweiz, Frankrike, Tyskland och Spanien rapporter nya smittade.
Källan tros vara från utbrottet i norra Italien.
I Italien sprids det allt längre söderut.

Trump säger att det går över snart och ekonomin är stabil.
Inget att oroa sig över.

Det klagas på Thailand gällande flyg, Sverige är inte bättre, där stoppas inga flyg och finns väl ingen kontroll av passagerare på flygplatserna överhuvudtaget?

Hej

Det här verkar vara dom senaste uppgifterna.

Here is what we know so far:

The latest in China: 78,190 confirmed cases; 2,718 dead (including 2 in Hong Kong and 1 in Taiwan); 29,775 recovered

Outside of China: Over 2,800 confirmed cases, 45 deaths reported

Countries on alert:

Italy
reported over 320 confirmed cases and 11 dead, topping Europe.

Iran has reported 16 deaths, and its deputy health minister tested positive for the virus.

South Korea reported more than 1,100 cases and 11 deaths.

Mvh isan lover

Tre nya fall i Thailand. En som vart i Japan och smittat två familjemedlemmar. Har förnekat att han varit utomlands till doktor och personal. Även kollegor på banken han jobbar kan ha blivit sm8ttade. 8 åriga barnbarnet bekräftat smittat och kan ha spridit till 50 barn på sin skola. Nu kan antalet fall sticka iväg ordentligt här i Thailand om vi har otur!

Var det inte någon som experimenterar med blod från tillfrisknade. tanken är visst ungefär som med smittkopsmedicin som är utvunnet från hästblod
Det är inte någon ny metod utan vedertaget. Man ger blodplasma från tillfrisknande patienter. Kina rekommenderar denna behandlingsmetod sedan några veckor tillbaka. Samtidigt som dödligheten började plana ut.

Thailand Medical News skriver bl.a. detta om utbrottet i Syd Korea

The only drawback so far has been criticisms on the Christian cult group that has been the catalysts behind the spread of the infections. Many South Koreans are calling for more stringent actions against the group including disbanding it and putting criminal charges against the founders and senior pastors.

As the coronavirus epidemic in South Korea escalates,the Christian Cult Shincheonji came under intense scrutiny, as a woman that South Korean media are now calling a “super spreader” reportedly refused to be tested for COVID-19, despite having shown symptoms. The church has been a subject of lurid fascination in South Korea since at least 2007, when a major broadcaster ran a documentary on the group and its practices, including claims by Shincheonji’s leader, Lee Man-hee, to be immortal.

The added combination of the group’s opacity and custom of gathering for crowded, enthusiastic worship services, could make containing the coronavirus more difficult, experts have said.

Ji-il Tark, a Professor of theology at Busan Presbyterian University told Thailand Medical News, “Shincheonji members hide who they are so that their friends and even their family members do not know they belong to the church. Now the government is unable to contact hundreds of Shincheonji members who attended the Daegu church. It might be painful and difficult to disclose they are Shincheonji members because that means they lied to their loved ones so that there is a possibility they could stay in danger of infection, which is the most frightful scenario.”

För att få reda på vad myndighetssverige ger för råd om smittrisker vände jag mig till 1177 sjukvårdsrådgivningen. Denna är numera privatiserad. Pratade med en sjuksköterska som i stort sett läste vad som stod i papper. Thailand anses inte vara farligt riskområde och jag behövde inte vara orolig. Jag frågade om jag kunde vara smittspridare. Samma svar med tillägget att många i min situation ringt och frågat samma sak. Om planet hade mellanlandat i Kina kunde det ha varit farligt. Jag sa att planet kunde ha haft passagerare från Kina som mellanlandat iBKK. Eftersom BKK inte var riskområde var det inte farligt. Jag uppmanades att återkomma om jag fick symtom. Min invändning att då hade jag ju redan smittat många resulterade i samma svar.

Hurra för myndighetssverige! De kommer nog att bestämma att Corona inte får finnas i Sverige så löser man problemet.

Frågade en kompis hur många vårdplatser pesthyddan på Huddinge Sjukhus hade för Corona. Svar 4 avd med 20 vpl d v s totalt 80. Hade varit flera men de hade man tagit till lungsjuka eftersom man tagit bort deras tidigare platser. Fördelen med riktiga infektionsplatser är, att man kan gå in direkt utifrån till sängen.

För att få reda på vad myndighetssverige ger för råd om smittrisker vände jag mig till 1177 sjukvårdsrådgivningen. Denna är numera privatiserad. Pratade med en sjuksköterska som i stort sett läste vad som stod i papper. Thailand anses inte vara farligt riskområde och jag behövde inte vara orolig. Jag frågade om jag kunde vara smittspridare. Samma svar med tillägget att många i min situation ringt och frågat samma sak. Om planet hade mellanlandat i Kina kunde det ha varit farligt. Jag sa att planet kunde ha haft passagerare från Kina som mellanlandat iBKK. Eftersom BKK inte var riskområde var det inte farligt. Jag uppmanades att återkomma om jag fick symtom. Min invändning att då hade jag ju redan smittat många resulterade i samma svar.

Hurra för myndighetssverige! De kommer nog att bestämma att Corona inte får finnas i Sverige så löser man problemet.

Frågade en kompis hur många vårdplatser pesthyddan på Huddinge Sjukhus hade för Corona. Svar 4 avd med 20 vpl d v s totalt 80. Hade varit flera men de hade man tagit till lungsjuka eftersom man tagit bort deras tidigare platser. Fördelen med riktiga infektionsplatser är, att man kan gå in direkt utifrån till sängen.
Sverige:
Tidigare en kärnvapenfri zon

Nu coronafri

Äh! Skattmasen nyper varenda "Corona" så fort de passerar gränsen. Kanske skulle lansera det som ett botemedel? :police:

Nytt fall i Sverige, den gång en person i Göteborg som varit i Italien.

Jag tycker att läkarans uttalanden strider mot vad vi hittills har hört, vad menar ni ?

"Det är en man i 30-årsåldern som har varit i norra Italien.
Han ska ha kommit hem för en vecka sedan. Tre dagar efter hemkomsten till Sverige ska han ha insjuknat med feber och luftvägssymptom
."

"Att mannen ska ha smittat eventuella medpassagerare på vägen hem avfärdas av smittskyddsläkare Thomas Wahlberg:
– Han har inte varit smittsam när han har rest hem. Vi vet att han insjuknade i Sverige, med marginal."

Hej
Kollade persiska nyheter just.
Iran verkar rusta "in i den" för att bekämpa corona. Bussar och metro sprayas och funderar på att dra igång ett test-kitt för viruset.
Mvh

Tillbaka
Topp