Corona viruset sprider sig

Nu har ju inte @Thailand4Ever visat bilder på sig själv, så om han är vuxen eller inte vet vi inte. Men han blandade in mig i sitt inlägg mot @Micke.T det tycker jag tyder på att han inte är vuxen. Vad tycker du?
Jag känner inte Thailand4ever, men baserat på dom inlägg, jag kommer ihåg att han skrivit, tror jag bestämt, det är en vuxen person.
Det, du refererar till kommer jag inte ihåg att ha läst, men det rättfärdigar inte det, som MickeT skrev, då blir det rena sandlådan, tycker jag.

Alla håller väl inte med om att Sveriges strategi i våras var den bästa.

”I Sverige har 5 860 personer dött. I Norge ligger dödssiffran i skrivande stund på 265 personer.

– Vi slog till hårt i mars i Norge och hade tur med tajmingen. Det gjorde att hela samhället förstod allvaret och att vi fick en snabb effekten av åtgärderna som sattes in. Vi fick ner smittspridningen i samhället i stort och i de utsatta grupperna, de äldre och sjuka. Jag tror det är förklaringen till varför vi har färre döda i Norge än i Sverige, säger han i Morgonstudion”

Ytterligare uttalande för att masker är effektiva. Troligen effektiva i trånga miljöer där många tränger sig. Men kan ju vara så att bara Sverige har rätt och alla andra fel.

Vad någon debattör verkar ha missat är uppföljningen på studien i Östergötland där man nu har gått igenom samtliga registrerade dödsfall i Östergötland. Alltså även där personer dog på sjukhus. ..

"Citat"
123 patienter
Genomgången omfattar 123 patienter med bekräftad covid-19 som avlidit på något av länets sjukhus fram till den 31 juli. Av dem avled 98 personer på vårdavdelning och 25 på intensivvårdsavdelning. Dödsorsaken har i dödsorsaksintyget uppgetts vara covid-19 men andra sjukdomstillstånd kan ha bidragit eller ibland varit avgörande dödsorsak – till exempel svår hjärtsjukdom eller avancerad cancer.

Bland dem som avled på intensivvårdsavdelning bedömdes covid-19 vara den dominerande dödsorsaken i en stor majoritet av fallen, 72 procent.
Bland dem som avled på vårdavdelning var det vanligare att covid-19 var en bidragande orsak tillsammans med andra sjukdomar. Det gällde för 60 procent av fallen.

– Och precis som bland dem som avled utanför sjukhus, bedömdes dödsorsaken vara en annan än covid-19 i omkring 15 procent av dödsfallen på sjukhus, både på vårdavdelning och på intensivvårdsavdelning, säger Stefan Franzén, medicinsk direktör i Region Östergötland.

"Kompletterande bild"
– Den här typen av journalgranskning ger en kompletterande bild till den officiella dödsfallsstatistiken. Det är en annan metodik, som gör att siffrorna kan skilja sig åt.
För jämförbarheten nationellt och internationellt behöver vi luta oss mot den officiella statistiken, men vår granskning visar att bilden är mer komplex.

Granskningen visar att de som avled på sjukhus i de allra flesta fall hade flera andra sjukdomar utöver covid-19. Bland dem som avled på vårdavdelning hade fyra av fem patienter minst tre andra sjukdomar. En stor majoritet var också mycket sköra, nio av tio som avled på vårdavdelning hade betydande eller allvarlig skörhet.

– Många av dem som har avlidit på sjukhus har varit sjuka och sköra redan innan de fick covid-19, säger Stefan Franzén. Och de som har avlidit på vårdavdelning hade en mer omfattande samsjuklighet och skörhet än de som har avlidit på intensivvårdsavdelning.

– Det speglar det vi har sett under våren. Det här är en komplex sjukdom, där de som är riktigt sköra och har många olika sjukdomar har svårt att tillgodogöra sig intensivvård." Slut citat

AT avslöjar de höga dödstalen i dagens SvD:

Så förklarar Tegnell de höga dödstalen

Statsepidemiologen konstaterar att många av de sköra och sjuka, som är de första att avlida under en vanlig influensa, klarade sig och istället dog när de drabbades av covid-19.
– En ny rapport visar att det finns en stark koppling mellan en låg överdödlighet i influensa och hög överdödlighet i covid-19. Och vice versa, säger Anders Tegnell.
Statistik från den europeiska smittskyddsmyndigheten (ECDC) visar att influensan slog hårdare i till exempel Norge och Finland månaderna innan coronaviruset nådde Norden.
Enligt Tegnell hade Sverige, Storbritannien, Belgien och Nederländerna haft flera år av ganska låg överdödlighet i influensa. Vilket gör att antalet människor, som riskerar att avlida när ett kraftfullt virus sedan väl sprids, är fler.
– Dör många i influensa på vintern så dör färre i värmeböljor nästa sommar. I det här fallet var det covid-19 som fick många att avlida, säger han.
-----------

Jag har levt i tron att de höga dödstalen kunde förklaras helt eller delvis av outbildad timanställd personal och brist på förbrukningsartiklar. Detta hade tydligen ingen betydelse. Hade folk dött lite tidigare hade allt varit bra!?

AT avslöjar de höga dödstalen i dagens SvD:

Så förklarar Tegnell de höga dödstalen

Statsepidemiologen konstaterar att många av de sköra och sjuka, som är de första att avlida under en vanlig influensa, klarade sig och istället dog när de drabbades av covid-19.
– En ny rapport visar att det finns en stark koppling mellan en låg överdödlighet i influensa och hög överdödlighet i covid-19. Och vice versa, säger Anders Tegnell.
Statistik från den europeiska smittskyddsmyndigheten (ECDC) visar att influensan slog hårdare i till exempel Norge och Finland månaderna innan coronaviruset nådde Norden.
Enligt Tegnell hade Sverige, Storbritannien, Belgien och Nederländerna haft flera år av ganska låg överdödlighet i influensa. Vilket gör att antalet människor, som riskerar att avlida när ett kraftfullt virus sedan väl sprids, är fler.
– Dör många i influensa på vintern så dör färre i värmeböljor nästa sommar. I det här fallet var det covid-19 som fick många att avlida, säger han.
-----------

Jag har levt i tron att de höga dödstalen kunde förklaras helt eller delvis av outbildad timanställd personal och brist på förbrukningsartiklar. Detta hade tydligen ingen betydelse. Hade folk dött lite tidigare hade allt varit bra!?
Just det.
Hade alla dött innan så hade det inte varit något större problem.

Dinosaurierna är ett bra exempel.
Hur många dinosaurier har dött av Covid-19?
Noll!

Dagsläget här...

Inte skrämmer det mig i alla fall...

FB_IMG_1600345910797.jpg

Nu har jag sett en del bilder på MickeT, och så vitt jag kan se, är du vuxen.

Så, varför inte försöka att bete dig som en vuxen också ?

Känns helt orimligt, att du mobbar honom på det sätt !
Hur kan du få det till mobbing? Hade jag varit moderator hade röda kortet använts mer flitigt. Tycker det administrativa har för högt tålamod.

Hur kan du få det till mobbing? Hade jag varit moderator hade röda kortet använts mer flitigt. Tycker det administrativa har för högt tålamod.
Tycker närmast motsatsen !
Och om du inte omedelbart förstår, varför det är mobbning, är det osannolikt, att jag förmår att förklara det för dig, så jag avstår.....

Hej

Det har ju förekommit en oro för dom Svenska kommunernas ekonomi nu under pandemin, men efter att stora miljardstöd på ca 50 miljarder har delats ut ser det mycket ljusare ut, samtidigt minskade inte skatteinkomsterna lika mycket som befarat, även vissa av kommuners kostnader har minskat under året p.g.a att färre folk har utnyttjat deras tjänster under pandemin.

Så nu räknar SKR ( Sveriges kommuner och regioner) med rekordöverskott i år, förra året gick 64 kommuner med förlust och i år blir det några få eller inga alls, men detta gäller ju bara under 2020, redan nästa år kan situationen förändras.

Mvh isan lover

Tillbaka
Topp