Corona viruset sprider sig

brt666

Forumräv
Per veckostatistiken WHO fortsätter smittan i Sverige att öka för tillfället.
31/8: 802 fall
7/9: 1520 fall
Men det är inte signifikant som någon form av framtidstolkning, siffrorna kan lika gärna vända ned igen i nästa rapport.
T.ex var det
10/8: 2062 fall
6/6: 2238 fall

Även dödsfall har ökat något från
31/8: 5 döda
7/9: 11 döda.

Var
10/8: 21 döda
8/6: 243 döda
Alltså för situationen normal varians, ingen vet med säkerhet om det går uppåt eller nedåt närmaste tiden. De färskaste uppgifterna kanske till och med kommer att justeras med tiden.
Det enda siffrorna visar är att det fortfarande i Sverige finns en aktiv spridning av smittan som fortfarande kan bli ett startskott på en rejäl ökning. Kan..
Vi hoppas att det fortsätter går nedåt som det gjort tidigare.
Skulle inte du ta en paus?

PeterSfa

Forumräv
Skulle inte du ta en paus?
Ja så är det, men jag blev tillfälligt lockad tillbaks av en märklig mot vetenskap betraktad kommentar riktad till mig.
Jag hade faktiskt planerat fortsätta pausen tills din kommentar kom, då jag för tillfället tydliggjort vilken propaganda det är många här förmedlar.
Jag fortsätter min paus nu, tack för omtanken.

Ja så är det, men jag blev tillfälligt lockad tillbaks av en märklig mot vetenskap betraktad kommentar riktad till mig.
Jag hade faktiskt planerat fortsätta pausen tills din kommentar kom, då jag för tillfället tydliggjort vilken propaganda det är många här förmedlar.
Jag fortsätter min paus nu, tack för omtanken.
Bra, fortsätt med lååång paus så blir det 99 % mindre propaganda här.

PeterSfa

Forumräv
Bra, fortsätt med lååång paus så blir det 99 % mindre propaganda här.
Aha,, så du vidhåller att preliminär statistik från t.ex. SCB med vilda kommentar om det den säger är vetenskapligt eftersom det stämmer med vad du tror på.
Samma statistik, men senare rättad med korrekta uppgifter och kommenterad av läkare vad rättningarna innebär i realiteten.
Det är propaganda.

Jag förstår precis hur det fungerar, det är åsiktsfrihet som råder, jag tänker inte kommentera den saken mer.
Ha det gott :beer:

Isan Lover

Forumveteran
Hej

Ett land som har en väldigt negativ utveckling just nu är Israel, där trodde man ju sig tidigare ha valt en bra strategi och sa sig ha läget under kontroll, nu ligger man på fler smittade per dag än hårt drabbade länder som USA och Brasilien, så nu har man i Israel beslutat sig för att bli det första landet i världen som startar en andra lockdown.

As coronavirus cases surge, Israel becomes first country to reintroduce nationwide lockdown
By Middle East correspondent Eric Tlozek and Fouad AbuGosh in Jerusalem
A man in full PPE with Hebrew writing across the top of his face guard

Israel now has one of the world's highest daily infection rates per capita.(AP: Ariel Schalit)

Israel is about to become the first nation to return to a full lockdown to slow a severe second wave of infections.
The country that claimed to have handled coronavirus best now has one of the world's worst outbreaks per capita,
according to figuresusing data from Johns Hopkins University.

At the start of September, it had nearly 200 new cases per million people every day, a higher rate than the horrifying outbreaks in the US and Brazil.

The number of total new daily cases is now topping 4,000. That is up from single digits in late May, for a population of just 9.2 million.

Mvh isan lover

Mvh isan lover

andrejsdenruskige

Forumveteran
Hej

Ett land som har en väldigt negativ utveckling just nu är Israel, där trodde man ju sig tidigare ha valt en bra strategi och sa sig ha läget under kontroll, nu ligger man på fler smittade per dag än hårt drabbade länder som USA och Brasilien, så nu har man i Israel beslutat sig för att bli det första landet i världen som startar en andra lockdown.

As coronavirus cases surge, Israel becomes first country to reintroduce nationwide lockdown
By Middle East correspondent Eric Tlozek and Fouad AbuGosh in Jerusalem
A man in full PPE with Hebrew writing across the top of his face guard

Israel now has one of the world's highest daily infection rates per capita.(AP: Ariel Schalit)

Israel is about to become the first nation to return to a full lockdown to slow a severe second wave of infections.
The country that claimed to have handled coronavirus best now has one of the world's worst outbreaks per capita,
according to figuresusing data from Johns Hopkins University.

At the start of September, it had nearly 200 new cases per million people every day, a higher rate than the horrifying outbreaks in the US and Brazil.

The number of total new daily cases is now topping 4,000. That is up from single digits in late May, for a population of just 9.2 million.

Mvh isan lover

Mvh isan lover
Ja, forumexpertisen menade att Israel nämligen kunde detta. Vem som sa det kommer jag inte ihåg, men ett föredöme var dom.
Man kan ju undra hur detta kaos kan uppstå igen då?

Dom hade väl över 5000 nya registrerade fall här om dagen?

Att stänga ner känns numera som en riktigt dålig idé. Restriktioner måste man nog ha, men att stänga ner är galet.

Isan Lover

Forumveteran
Ja, forumexpertisen menade att Israel nämligen kunde detta. Vem som sa det kommer jag inte ihåg, men ett föredöme var dom.
Man kan ju undra hur detta kaos kan uppstå igen då?

Dom hade väl över 5000 nya registrerade fall här om dagen?

Att stänga ner känns numera som en riktigt dålig idé. Restriktioner måste man nog ha, men att stänga ner är galet.
Hej

Ja jag vill också minnas att det var uppe här tidigare hur väl just Israels regering och myndigheter hanterade det här, skulle vara intressant att höra hur det kunde bli så här?

Mvh isan lover

PDT

Aktiv medlem
Papegojsyndromet 555 nu får du Thailand4Ever på dig:laugh::laugh:

Ja visst är det, som du vet är detta inte ett självskrivet forum för alla. Passar inte jargongen. Kan man alltid sjappa.

Nu tycker vare sig jag eller admin att vi hetsar till bråk, så dra helst inte igång någon cirkus.....igen.
Nu har jag sett en del bilder på MickeT, och så vitt jag kan se, är du vuxen.

Så, varför inte försöka att bete dig som en vuxen också ?

Känns helt orimligt, att du mobbar honom på det sätt !

Acke

Forumräv
Dom hade väl över 5000 nya registrerade fall här om dagen? Att stänga ner känns numera som en riktigt dålig idé. Restriktioner måste man nog ha, men att stänga ner är galet.
Nu är ju Frankrike ett större land än Israel, men även där tar det fart - från Text-TV:

I förra veckan hade 28 grundskolor tvingats stänga - en siffra som nu ökat till 81. Samtidigt växer oron för
en andra våg i landet efter helgens siffror med över 10 000 nya fall/dag.

Det verkar rätt meningslöst att stänga ned, åtminstone så länge som inte sjukvården överbelastas. Dessutom verkar dödligheten numera vara lägre(?) än för en influensa, så då blir ju boten värre än soten. Det här viruset blir man tydligen inte av med. :(

Vore närmast ett mirakel om det inte sätter fart har i Sverige också.

Krille

Forumvärd
Forumpersonal
Vad handlar denna tråden om? Chili lr. Stefan var är du?
Thai 4 e har ju kommit in som en Waiiyu här efter att blivit inbjuden av Chilimannen Johan. Hans liv var ju inte roligt, hoppas verkligen det går bättre framöver. Ta de lugnt. För vi är Håååve blå... :D

Senast ändrad:

Topp