Corona viruset sprider sig

Hörde precis att en i Tyskland insjuknat, bara en tidsfråga innan det kommer hit.
Hade jag bott i Thailand skulle jag va väldigt orolig för turistområden kineser invaderar.

Hej

Ja man blir ju lite fundersam men är det inte värre än en vanlig influensa ska det väl gå bra, men man ser att alltfler människor börjar bära mask här uppe i Udon Thani, men fråg är väl om det gör någon nytta.

Mvh isan lover
Idag var det mask tvång i skolan, lärarna skickade hem 2 åringen igår, helt frisk, vart rätt förbannad och skällt en del.

Behöver inte vara raketforskare för att se om ett barn är sjuk eller kry och springer runt och leker utan feber.
Han hade lite snor i näsan!!

Idag var det mask tvång i skolan, lärarna skickade hem 2 åringen igår, helt frisk, vart rätt förbannad och skällt en del.

Hej

Ja oron sprider sig, man får hoppas att dom inte överreagerar, samhället måste ju fortsätta fungera ändå, skickar dom hem barnen kan ju föräldrarna kanske inte jobba o.s.v, agerar man på det viset lär detta bli väldigt kännbart ekonomiskt på många olika vis.

Mvh isan lover

Kom just från Im i Pattong Alla där inne hadde mask och så alla kineser som kom in ftågade dom vart ifrån kina dom kom Så nog finns oron alltid

Har en kompis som kom hem från Thailand i morse, dom flesta på Suvan bar tydligen mask. En tysk i kön till Immigration bad en kines att hålla lite avstånd, han var tydligen väldigt påträngande. Kinesen flippade ut totalt, började skrika och gapa. Polisen blev tvungna att hämta honom, han missade nog sitt flyg. Han hade kanske drabbats av ett annat virus, rabies. :eek:

Synd bara att mask inte skyddar mot att bli smittad, men hjälper ju åt andra hållet så bra iaf att dom har krav på det i skolan. Förstår att dom skickade hem din son, självklart så vill dom inte chansa. Vad hade du sagt om dina barn blir smittade i skolan av nån som visat sjukdomssymptom som dom struntat i att skicka hem?

Synd bara att mask inte skyddar mot att bli smittad, men hjälper ju åt andra hållet så bra iaf att dom har krav på det i skolan. Förstår att dom skickade hem din son, självklart så vill dom inte chansa. Vad hade du sagt om dina barn blir smittade i skolan av nån som visat sjukdomssymptom som dom struntat i att skicka hem?
Läser du vad jag skriver?
Han hade inga sjukdomssymtom, han var kärnfrisk och hade inte något tecken av sjukdom överhuvudtaget.
När han kom hem, fullt frisk, fullt aktiv, ingen feber, och snoret i näsan var mer normalt 2 åring snor.
Finns inte och fanns inte minsta sjukdomstecken! Därför jag blev sne, för mycket panik för lite.

Vi pratar om en årlig influensa här, inte digerdöden..... varenda år kommer det en ny influensa. Enda skillnaden är att man har kommit fram till att man kan slå mynt av att börja kalla dem otäcka namn och sälja vaccin. Det är vad jag tror baserat på min erfarenhet av sakers tillstånd. Det är fågel, svin, dromedar, sars, mars, corona, whatever. Nej, dags för en Hong Tong Pepsi, bästa vaccinet! Skål!

Vi pratar om en årlig influensa här, inte digerdöden..... varenda år kommer det en ny influensa. Enda skillnaden är att man har kommit fram till att man kan slå mynt av att börja kalla dem otäcka namn och sälja vaccin. Det är vad jag tror baserat på min erfarenhet av sakers tillstånd. Det är fågel, svin, dromedar, sars, mars, corona, whatever. Nej, dags för en Hong Tong Pepsi, bästa vaccinet! Skål!
Word, kunde inte sagt det bättre själv.

Om sjukdomens inkubationsperiod är 10 dagar så att ingen omedelbart blir sjuk.
Nä men då ser man inga sjukdomstecken heller, få panik och skicka hem en 2 åring för han har lite snor i näsan men inga sjukdomstecken är för mig överdrift.
Sett rätt många snoriga barn som inte är sjuka.
Som jag skriver 0 tecken på sjukdom, och jag har lite koll då jag är sjukvårdsansvarig ombord.

En fråga @PanPan ? Varför lämnar ni lillpojken på dagis om ni ändå är hemma?
Skulle vi göra det här i Sverige kan vi bli av med dagisplatsen.
Men det är klart, här är dom inte riktiga. Vår kommun kräver intyg från arbetsgivaren, när vi behöver sommar dagis. Att vi verkligen jobbar.

Om man har dagisplats i Sverige och inte använder den, så blir man väl av med den?

Där hemma så uppmuntrar man folk att låta barnen gå på dagis även om föräldrarna är hemma. Det är bra för barnets utveckling och jämnåriga kamrater är vettigare att leka med.

Dagens förskola i Sverige skiljer sig avsevärt mot när jag gick på dagis på 70-talet. Min son började förskola dagen han fyllde 1år. Idag har förskolan en läroplan att följa precis som skolan. Dagis på min tid var mer barnvakt. Jag vet inte hur det ser ut i övriga Sverige men här hos oss har vi nästan bara haft positiva erfarenheter av förskolan. Utöver att barnen får träffas och få kompisar samt lära sig det sociala spelet så finns bestämda mål för barnens utveckling. För vår son har förskolan varit jätteviktig. Hade jag bott i Thailand så hade jag varit beredd att betala extra för att få något liknande.

Vi betalar maxbelopp plus en del via skattsedeln men just förskola och grundskola är något jag gladeligen betalar skatt för så länge den är av kvalité och lika för alla barn i Sverige oavsett samhällsklass. Jag hade en, med svenska mått mätt, fattig uppväxt men fick samma chans som mina jämnåriga trots att många hade det klart bättre ställt ekonomiskt. Resten var upp till mig.

Vad ligger maxbelopp på där du bor?
Gränsen för maxbelopp är ganska låg i Umeå och maxbeloppet är ca 1500kr/månad.
Tror sammanlagd inkomst är runt 48k för att komma upp i maxbelopp. Det är ju strax över 3% av bruttot för den som ligger på gränsen.
Rätt så högt om du frågar mig.

Tillbaka
Topp