Corona viruset sprider sig

Har en känsla att detta är ett storm i vattenglas.
Jag har blivit allergisk för alla larm och stora rubriker.
Har pluggat mikrobiologi några år i Lund så förstår allvaret med baggar och virus som är en parasit och behöver en bärare (bakterie).
På något konstigt sätt köper jag inte larmet.
Kan ha fel men gissar att denna virus inte skördar flera offer än andra storainfluensa virus gör.

Senast ändrad:
Om man har dagisplats i Sverige och inte använder den, så blir man väl av med den?

Där hemma så uppmuntrar man folk att låta barnen gå på dagis även om föräldrarna är hemma. Det är bra för barnets utveckling och jämnåriga kamrater är vettigare att leka med.
Man har ju dom här 15 tim/vecka Matt82 pratade om. Möjligt att det fungerar olika över landet.

Kanske olika i landet, men även 15t/v i Umeå.
Dock så kan brukar personalen på vårat dagis pusha för att man ska lämna ungen lite längre, vilket vi gjort då det har varit en hel del aktiviteter som dom tycker att dottern ska vara med på.
Olika i olika kommuner. Men 15 timmar per vecka måste tillhandahållas enligt minimikraven. Vår kommun ligger på minimum, Lund exempelvis lät åtminstone tidigare barnen komma måndag till fredag. Och självklart är det bra för barnen att lära sig umgås med jämnåriga.

För att återgå till ämnet, lite snor i näsan kan kännas som en bagatell men gränsen måste dras någonstans. Jag hade inte blivit upprörd, bara att acceptera.

Olika i olika kommuner. Men 15 timmar per vecka måste tillhandahållas enligt minimikraven. Vår kommun ligger på minimum, Lund exempelvis lät åtminstone tidigare barnen komma måndag till fredag. Och självklart är det bra för barnen att lära sig umgås med jämnåriga.

För att återgå till ämnet, lite snor i näsan kan kännas som en bagatell men gränsen måste dras någonstans. Jag hade inte blivit upprörd, bara att acceptera.
Så direkt en 2 åring blir lite snorig så är det katastrof, som sagt inga sjukdomstecken över huvudtaget, lite som att pöjken får hicka så blir det katastrof!!

Så direkt en 2 åring blir lite snorig så är det katastrof, som sagt inga sjukdomstecken över huvudtaget, lite som att pöjken får hicka så blir det katastrof!!
Nej men jag hade hämtat vår lilleman utan att bråka. Det hände på förskolan att han fick något i halsen och spydde, man ringde och vi fick hämta honom. Vi bråkade inte trots att han var helt frisk.

Nej men jag hade hämtat vår lilleman utan att bråka. Det hände på förskolan att han fick något i halsen och spydde, man ringde och vi fick hämta honom. Vi bråkade inte trots att han var helt frisk.
Jag bråkade inte, men ifrågasatte då det finns sjuksyster på skolan, jag ser själv när sonen kommer hem att det finns inga sjukdomstecken överhuvudtaget och som jag skriver panik och överdrift gäller.

Vad ligger maxbelopp på där du bor?
Gränsen för maxbelopp är ganska låg i Umeå och maxbeloppet är ca 1500kr/månad.
Tror sammanlagd inkomst är runt 48k för att komma upp i maxbelopp. Det är ju strax över 3% av bruttot för den som ligger på gränsen.
Rätt så högt om du frågar mig.

Jag vet faktiskt inte vad maxbeloppet ligger på. Jag lade ned tid första gången på att räkna ut vad vi skulle betala men insåg att jag själv utan frugans lön tjänade över maxbeloppet. Nu går grabben i tredje klass och ej längre i förskola men fritids betalar vi 950kr/mån för. Så för fritids där vi bor bör maxbeloppet vara 950.

Man smittar redan innan det brutit ut, faktiskt så smittar man som allra värst precis innan symptomen kommer.

Ja jag hörde om en inkubationstid på ca 14 dagar och att man smittas under hela den tiden. Det gör ju att viruset kan spridas ganska fort. Nu har väl alla kineser fått reseförbud ut ur Kina? Hörde via ett virtuellt stenbord på Internet att i Pattaya är det lugnt med kineser just nu.

Jag vet faktiskt inte vad maxbeloppet ligger på. Jag lade ned tid första gången på att räkna ut vad vi skulle betala men insåg att jag själv utan frugans lön tjänade över maxbeloppet. Nu går grabben i tredje klass och ej längre i förskola men fritids betalar vi 950kr/mån för. Så för fritids där vi bor bör maxbeloppet vara 950.

Ja, det var det samma för mig med maxbeloppet.
Dom har skickat en massa mail och SMS att dom saknar min inkomstupplysning och "hotar" med att debitera maxbelopp om jag inte redovisar inkomsterna i hushållet.
Om jag redovisar inkomsterna så åker jag ändå på maxbelopp, så jag tyckte dom skulle sluta vara nyfikna och sckickade inte in en enda siffra till dom.

Vi pratar om en årlig influensa här, inte digerdöden..... varenda år kommer det en ny influensa. Enda skillnaden är att man har kommit fram till att man kan slå mynt av att börja kalla dem otäcka namn och sälja vaccin. Det är vad jag tror baserat på min erfarenhet av sakers tillstånd. Det är fågel, svin, dromedar, sars, mars, corona, whatever. Nej, dags för en Hong Tong Pepsi, bästa vaccinet! Skål!
Maxtaxa på dagis verkar vara rejält smittsamt

Nä faktist smittar man som mest när sjukdomen vill sprida sig vidare.
Du är helt fel ute här, och har ingen kunskap om sjukdomsspridning.
Nä jag har ju ingen sjukvårdsutbildning, vet bara vad jag googlat mig till.
Klippt å klistrat

Till skillnad från bakterier kan inte virus föröka sig själva, utan är helt beroende av att haka på en värd med levande celler för att överleva. Virus smittar i regel snabbt och är särskilt smittsamma de första dagarna efter smittotillfället, delvis på grund av att den som bär på viruset inte alltid vet om det utan sprider det ovetandes.

Tillbaka
Topp