Corona viruset sprider sig

Ja, det var det samma för mig med maxbeloppet.
Dom har skickat en massa mail och SMS att dom saknar min inkomstupplysning och "hotar" med att debitera maxbelopp om jag inte redovisar inkomsterna i hushållet.
Om jag redovisar inkomsterna så åker jag ändå på maxbelopp, så jag tyckte dom skulle sluta vara nyfikna och sckickade inte in en enda siffra till dom.
Jag fick massa med email om det också. Kände inte det var ett hot men orkade inte fylla i då min lön är mycket högre. Maxtaxan är 47490 här i Sthlm. Här får barnen gå hur många timmar man vill, våra gick ca 10 timmar per dag.
Maxavgiften är 1425 men går ju ner så snart barnet fyller tre. I Stockholm kan alla barn mellan tre och fem år gå 15 timmar i veckan gratis.

Jag fick massa med email om det också. Kände inte det var ett hot men orkade inte fylla i då min lön är mycket högre. Maxtaxan är 47490 här i Sthlm. Här får barnen gå hur många timmar man vill, våra gick ca 10 timmar per dag.
Maxavgiften är 1425 men går ju ner så snart barnet fyller tre. I Stockholm kan alla barn mellan tre och fem år gå 15 timmar i veckan gratis.

Ja, maxtaxan nås ganska fort.
Jag tror det är 1425 även för min del, men kommer inte ihåg exakt.
10t per dag känns mycket om den ena parten inte jobbar. Jobbar bägge, så kan det fort bli på det sättet.

1580238477775.png

Är paniken logisk?

Det verkar som många handlar helt utan tanke.
Skolor i Manila stänger och skickar hem barnen fast ingen fall konstaterats än i Filippinerna.

Man evakuerar folk till USA, Japan och Europa från området där viruset härstammar.
Ökar det risken för spridning eller ska man göra en två veckors karantän?

De kontroller som görs på flygplatser med värmekamera är ganska värdelöst då man bär viruset i veckor innan det bryter ut.

Är paniken logisk?

Det verkar som många handlar helt utan tanke.
Skolor i Manila stänger och skickar hem barnen fast ingen fall konstaterats än i Filippinerna.

Man evakuerar folk till USA, Japan och Europa från området där viruset härstammar.
Ökar det risken för spridning eller ska man göra en två veckors karantän?

De kontroller som görs på flygplatser med värmekamera är ganska värdelöst då man bär viruset i veckor innan det bryter ut.
Jag tycker definitivt att det känns som en överreaktion. Muterar inte viruset känns det som att det inte är värre än en vanlig säsongsinfluensa. Sådana nya visusstammar har alltid dykt upp och kommer alltid att dyka upp då och då. Oftast då naturligtvis i Kina med bristfälliga hygieniska förhållanden och handel med vilda djur på marknader. Men svininfluensan vill jag minnas kom från Mexico.

Jag tycker definitivt att det känns som en överreaktion. Muterar inte viruset känns det som att det inte är värre än en vanlig säsongsinfluensa. Sådana nya visusstammar har alltid dykt upp och kommer alltid att dyka upp då och då. Oftast då naturligtvis i Kina med bristfälliga hygieniska förhållanden och handel med vilda djur på marknader. Men svininfluensan vill jag minnas kom från Mexico.
Och dromedarinfluensan, eller MERS kom från Oman

Dödlighet är väl högre denna gång och spridningen går snabbare.

Så kan man dämpa spridningen till ett minimum tills vaccin finns på plats så hjälper det ju till. Annars kommer ju inte alla patienter kunna få vård.

Uppgifter säger ju att de flesta smittade dig nye var patienter i någon riskgrupp och en medelålder på 49 år. Vidare var 73% män.

Om majoriteten av döda är från någon riskgrupp jag inte nämndes.

Dock har man ju lyckats odla viruset nu i Australien vilken är en bra början för att få till ett vaccin. Vaccinet är väl viktigast till södra halvklotet då de får influenser under deras torrperiod, vi får nog försöka klara oss till nästa säsong, då vår säsong tar normalt slut i april och luften blir fuktigare.

Dödlighet är väl högre denna gång och spridningen går snabbare.

Så kan man dämpa spridningen till ett minimum tills vaccin finns på plats så hjälper det ju till. Annars kommer ju inte alla patienter kunna få vård.

Uppgifter säger ju att de flesta smittade dig nye var patienter i någon riskgrupp och en medelålder på 49 år. Vidare var 73% män.

Om majoriteten av döda är från någon riskgrupp jag inte nämndes.

Dock har man ju lyckats odla viruset nu i Australien vilken är en bra början för att få till ett vaccin. Vaccinet är väl viktigast till södra halvklotet då de får influenser under deras torrperiod, vi får nog försöka klara oss till nästa säsong, då vår säsong tar normalt slut i april och luften blir fuktigare.
Visst är det så. Och man har förhoppningsvis lärt sig läxan när det gäller vaccin att inte släppa det innan det är testat ordentligt. Man vill inte att följdsjukdomar som narkolepsi skall drabba någon vilket ju var illa den gången.

Påstås ju att det muterar väldigt lätt

Vaccin är långt borta....
När det är framtaget är en ny variant ute och smittar.
Möjligt att Tamiflu kan fungera som är ett vaccin mot virus typ 1

20200129_173553.jpg

Enligt ett inlägg på CNA från Singapore verkar ingen blivit smittad utanför Kina och det kan ha stor betydelse för utvecklingen.
Där påstods att i de upptäckta fallen hade samtliga varit i Kina och Wuhan.

Både Filippinerna och Australien kommer att börja ta hem medborgare från Wuhan och sätta dom i 14 dagars karantän.
Bara till synes friska får åka hem i chartrade plan.

Enligt ett inlägg på CNA från Singapore verkar ingen blivit smittad utanför Kina och det kan ha stor betydelse för utvecklingen.
Där påstods att i de upptäckta fallen hade samtliga varit i Kina och Wuhan.

Både Filippinerna och Australien kommer att börja ta hem medborgare från Wuhan och sätta dom i 14 dagars karantän.
Bara till synes friska får åka hem i chartrade plan.

En tysk man har blivit smittad i Tyskland.

:(

Första fallet i Norden av coronasmittan bekräftat

En kinesisk turist som vårdas på Lapplands centralsjukhus bekräftas ha smittats av coronaviruset, rapporterar Yle med hänvisning till Institutet för hälsa och välfärd.

1975080-1812041956.jpeg

ROBERT TRICHES
Publicerad: 29 januari 2020, 16:37

Tillbaka
Topp